iTV Online met Chrome

• 4 mei 2015
  • 33 reacties
  • 11110 keer bekeken

In dit bericht wordt uitgelegd dat Google Chrome sinds versie 42 geen directe ondersteuning meer biedt voor Silverlight en dat daardoor iTV Online niet meer werkt. Ook wordt de volgende oplossing gegeven:

- Typ chrome://flags in de adresbalk van je Chrome browser en druk op enter.
- Gebruik de toetsen combinatie CTRL + F om te zoeken naar de term npapi.
- Activeer de optie door op de link te klikken.
- Herstart de browser.
- Alle zogenaamde NPAPI (Netscape API) plug-ins zullen nu weer werken.

Echter, als je nu met Chrome www.itvonline.nl bezoekt, wordt je automatisch doorverwezen naar deze pagina, waardoor het onmogelijk is om in Chrome TV te kijken, ondanks het feit dat Silverlight ingeschakeld is.

In een reactie op datzelfde topic heb ik een workaround gegeven:

Het werkt wel weer als je met behulp van de volgende extension de user-agent verandert naar Internet Explorer 10: https://chrome.google.com/webstore/detail/user-agent-switcher/ffhkkpnppgnfaobgihpdblnhmmbodake . Hierdoor denkt de site dat je de pagina met IE10 bezoekt en stuurt hij je niet door naar de foutmelding, maar start hij gewoon de stream. Dit is bevestigd door DennisDatema68, die het volgende screenshot postte:

Aangezien Google waarschijnlijk tot september Silverlight blijft ondersteunen en KPN nog geen HTML5 ondersteunt, zou het fijn zijn als niet alle Chrome gebruikers worden geblokkeerd, omdat je via de flags dus toch nog Silverlight kunt inschakelen. Voeg desnoods een knop 'toch doorgaan' met 'onthoud mijn keuze' optie onderaan toe.

33 reacties

Reputatie 7
Badge +16
Misschien overbodige vraag, maar waarom Chrome gebruiken voor itvonline er het niet op werkt? Elke andere browser ondersteund Silverlight toch wel? Je kunt naast Chrome ook Firefox installeren.

Reputatie 7
Of gewoon IE blijven gebruiken, dat staat standaard op ieder Windows systeem. Heeft als voordeel dat Google er dan z'n nieuwsgierige neus ook niet in steekt.

Mijn punt is dat het dus nog wel werkt in Chrome als je die flag aanpast.

Daarnaast vind ik een browser installeren speciaal voor iTV een beetje onzinnig. Ik snap dat dat een optie is, maar ik zou graag alleen met Chrome blijven werken (en velen met mij). IE is een optie, maar nogmaals: iTV online werkt gewoon nog in Chrome!

Reputatie 7
, waarom heb je dan überhaubt Chrome geïnstalleerd: overbodige ballast!

Reputatie 7
Badge +16
Chrome is inderdaad niet een browser die zuinig met het geheugen omspringt, om nog maar te zwijgen van de privacy. Ooit, toen ik nog Windows had geïnstalleerd, maar al vrij snel eraf gegooid omdat kon merken dan mijn oude computertje er traag van werd.

Ik heb een snelle computer met 8GB werkgeheugen, waarop Chrome het snelste en fijnste werkt. Ik heb deze geinstalleerd, omdat ik deze voor al mijn internettoepassingen gebruik en dus niet alleen voor een enkele toepassing (maar dat had Henk zelf ook wel kunnen verzinnen). Daarnaast is het aandeel van Chrome 40% in Nederland (bron)! KPN sluit op deze manier dus 40% uit en mijn vraag was of dit nodig was, aangezien je door het veranderen van de flag wel weer kunt kijken.

Reputatie 7
Badge +16
Is Windows wel 100% de bron van het gebruik? Ik bedoel, als Google ook alle smartphones en tablets gaat meerekenen dan gaat het hard natuurlijk.

Als ik hier naar kijk komt Chrome pas op #3 en is Firefox de populaiste gevolgd door IE.

Reputatie 7
stefanez schreef:
Ik heb een snelle computer met 8GB werkgeheugen, waarop Chrome het snelste en fijnste werkt. Ik heb deze geinstalleerd, omdat ik deze voor al mijn internettoepassingen gebruik en dus niet alleen voor een enkele toepassing (maar dat had Henk zelf ook wel kunnen verzinnen). Daarnaast is het aandeel van Chrome 40% in Nederland (bron)! KPN sluit op deze manier dus 40% uit en mijn vraag was of dit nodig was, aangezien je door het veranderen van de flag wel weer kunt kijken.

Maar niet op desk- en laptops. Daar heeft IE nog ongeveer 60% en Chrome iets van hooguit 20%, Firefox iets van 16% of zo (wat dat betreft vreemd dat KPN zelf zo standaardiseert op FireFox). Als je alle slimfoons en tablets meeneemt heeft Chrome idd. wel een groter marktaandeel, maar dat komt wellicht ook omdat IE niet voor Android en iOS beschikbaar is.

Ik heb overigens ook een (I7) desktop met 8 GB en werk met veel genoegen met IE (doorgaans en bij voorkeur) in app store modus (dus niet de desktop variant, die je helaas evenwel wel voor www.itvonline.nl moet gebruiken, maar daar gebruik is dus de KPN iTV Online app voor).

Excuses, u heeft gelijk. Dat was inderdaad inclusief tablets. Het echte marktaandeel voor desktops ligt zelfs op 45,9% (bron). Dat is meer dan IE en Firefox opgeteld!

Reputatie 7
Dat heeft te maken met de meetmethode. Net Applications meet geïnstalleerde én gebruikte browsers, terwijl Statcounter page hits meet. En als je dan weet de Chrome links in webpagina's alvast prefetched (om performance redenen) of je die links nu bekijkt of niet dan begrijp je dat de methode van StatCounter een vertekend beeld geeft.

Reputatie 7
Badge +16
Het gaat er bij mij ook niet in dat Chrome zoveel populairder zou zijn dan de anderen. Ik zag ook een site waarin Chrome 65% aandeel had.

Wat ik zou willen weten is hoeveel gebruikers Chrome hebben geïnstalleerd.

OK duidelijk, ik vond het al vrij hoog. Echter blijft dit een fors marktaandeel en zou ik toch graag mijn vraag beantwoord krijgen door KPN (want daar was dit topic voor bedoeld, niet om te discussiëren welke browser beter is of meer gebruikt wordt).

Reputatie 7
, nou, volgens Net Applications zijn er voor iedere 6 installaties van IE ongeveer 2 van Chrome en 1,5 van Firefox. De rest telt al helemaal niet meer mee. En dan heb ik het voor het gemak ff alleen over desk- en laptops; voor slimfoons en tablets ligt dat natuurlijk heel anders, hoewel daarop het internetgebruik vaak via apps gebeurd en vaak niet eens expliciet via een browser.

Stel een webpagina bevat 10 links (volgens mij tegenwoordig eerder aan de conservatieve kant). Bij die 2 installaties van Chrome levert dat dus 22 (hoofd- en subpagina's) pagehits op en bij die 6 installaties van IE dus slechts 6 (alleen de hoofdpagina). Statcounter telt al die pagehits en komt zo tot z'n imho vertekende marktaandeel.

Reputatie 7
Dat ben ik met je eens. KPN baseert zich doorgaans vooral op Firefox (dat ze zelf gebruiken?) en dat is linksom of rechtsom van de drie de minst gebruikte.

Ik ben zelf een voorstander van het zo min mogelijk installeren van overbodig ballast: dat levert op den duur alleen maar traagheidsverschijnselen op. Daarom: gebruik op Android vooral Chrome, op iOS/OS X vooral Safari, op Linux vooral Firefox en op Windows vooral IE (binnenkort op Windows 10: Edge).

Het relatief hoge marktaandeel van andere browsers op Windows (binnen de EU) is vooral ook te wijten aan juist die EU die de browserselectie op Windows (alleen daar!) verplicht stelde. Heel veel "digibeten" hebben daaruit de eerste (meestal niet IE) gekozen en zaten toen opgescheept met een browser waar ze helemaal niet om gevraagd hadden en die ze eigenlijk ook niet nodig hadden. Ik heb begrepen dat Microsoft in Windows 10 met die onzin stopt. De EU heeft het waarschijnlijk momenteel veel te druk met oneerlijke concurrentiepraktijken van Google om zich nog over browserselectiekeuzes druk te maken :manwink:

Reputatie 7
Badge +16
Op mijn Samsung S2 heet de browser gewoon 'Internet', Chrome moet ik zelf van de Playstore halen en installeren.

Reputatie 2

Dit komt mogelijk omdat Google Chrome de ondersteuning van plugins uitgeschakeld heeft. Nu nog is er een zogenaamde Whitelist dus lang niet alles is geblokkeerd maar steeds meer zaken zullen worden geblokkeerd. Met ingang van September zal de whitelist ook offline worden gehaald. In de tussentijd zal Google echter her en der nog wat veranderingen doorvoeren waardoor het goed mogelijk is dat in een eerdere versie (voor September) de plugins al niet meer zullen worden ondersteund. ( bron )

Onder FireFox werkt Silverlight ook lang niet altijd even goed. Laat ik het zelfs zo zeggen, het lijkt bij veel mensen juist meer resources te gebruiken waardoor alles trager is (of lijkt).

Van de ene nieuwschierige (Google) naar de andere nieuwschierige (Microsoft)... gebruik als je privacy wilt dan iets als een FireFox of welke andere browser ook die niet te koppelen is aan een Google noch Microsoft. Het beste is dan wellicht zelfs om direct je netwerkverbinding te verbreken je weet maar nooit wat er op je device geïnstalleerd staat wat zorgt dat je kan worden getracked.

Chrome behoort overigens tot één van de meest gebruikte browsers van dit moment. Redenen? Het heeft de beste ondersteuning voor webstandaarden, biedt de mogelijkheid om te synchroniseren met andere devices (lees; favorieten op desktop PC, je laptop, je tablet en tevens ook je telefoon wanneer je één gmail account gebruikt). Dit kun je vooralsnog in vrijwel geen enkele andere browser vinden en maakt het juist voor het merendeel van de gebruikers enorm handig/makkelijk in gebruik. Daarnaast zijn er zelfs diverse overheden geweest die enige tijd geleden geadviseerd hebben om vooral "GEEN" Internet Explorer te gebruiken vanwege diverse beveiligingslekken "iets wat vandaag de dag wel erg vaak voor komt bij Internet Explorer" nog niet gesproken over maandelijks updaten bij Microsoft, schijnveiligheid 1e klas dus!

Het is geheel afhankelijk van hoe de PC is ingericht. Applicaties reageren vaak op elkaar. Ik heb ook gemerkt dat Chrome trager gaat functioneren wanneer ik andere programma's ga installeren zoals een Pinnacle Studio, Ulead Video Studio. Installeer ik dit onder een ander account, is er plotseling niets aan de hand. Zie een computer gerust als een auto, de ene Mercedes rijdt niet net zo snel als de ander ook al zijn ze van het zelfde type. Waarom is mijn Q9500 QuadCore systeem sneller met het merendeel van de taken dan de PC van een maat die nota bene een i7 (1st gen.) heeft? Juist omdat mijn PC een SSD heeft, wat meer geheugen en ook softwarematig heel anders in elkaar steekt. Het is dus echt appels met peren vergelijken, maar ook afhankelijk van de gebruikerservaring zelf.

Tot slot

Helaas is KPN in veel opzichten afhankelijk van diverse afdelingen en zelfs partijen. Vreemd blijft het echter wel dat KPN er nog niet op heeft ingespeeld terwijl de aankondiging omtrent uitfaseren van plugins (in Google Chrome) en dus verdwijnen van ondersteuning van Silverlight. Dit nieuwsbericht was namelijk al op 24 November 2014 door Google de deur uitgegooid. Nog gekker is het dat KPN dit nota bene nergens heeft laten weten "aangekondigd" en dat zelfs een workaround die al her en der (en nu ook hier) is opgedoken niet als 'tijdelijke' oplossing naar voren schuift. Waarom ik dit alleen al vreemd is, is wegens het feit dat KPN maar wat vaak liever pleisters uitdeelt dan de echte oplossing.

Best vreemd trouwens dat er ook niet echt direct ergens een verklaring terug te vinden is die hier duidelijkheid over geeft.

Reputatie 7
GerritS1976 schreef:
Van de ene nieuwschierige (Google) naar de andere nieuwschierige (Microsoft)... gebruik als je privacy wilt dan iets als een FireFox of welke andere browser ook die niet te koppelen is aan een Google noch Microsoft. Het beste is dan wellicht zelfs om direct je netwerkverbinding te verbreken je weet maar nooit wat er op je device geïnstalleerd staat wat zorgt dat je kan worden getracked.

Chrome behoort overigens tot één van de meest gebruikte browsers van dit moment. Redenen? Het heeft de beste ondersteuning voor webstandaarden, biedt de mogelijkheid om te synchroniseren met andere devices (lees; favorieten op desktop PC, je laptop, je tablet en tevens ook je telefoon wanneer je één gmail account gebruikt). Dit kun je vooralsnog in vrijwel geen enkele andere browser vinden en maakt het juist voor het merendeel van de gebruikers enorm handig/makkelijk in gebruik. Daarnaast zijn er zelfs diverse overheden geweest die enige tijd geleden geadviseerd hebben om vooral "GEEN" Internet Explorer te gebruiken vanwege diverse beveiligingslekken "iets wat vandaag de dag wel erg vaak voor komt bij Internet Explorer" nog niet gesproken over maandelijks updaten bij Microsoft, schijnveiligheid 1e klas dus!

Tja, eens gestolen, altijd een dief blijkbaar. Microsoft was inderdaad erg nieuwsgierig in een tijd dat Google nog helemaal niet bestond. Maar inmiddels zijn ze door schade (vele miljarden aan boetes werelwijd) en schande (vooroordelen als die van jouw) wijs geworden. Enkele maanden geleden heb ik een artikel gelezen over bij welke internetgigant je privacy het minst werd geschonden. Op 1 stond Apple, vrijwel direct gevolgd door Mircosoft en er gaapt een enorm gat tussen die twee en Google.

Dat is ook wel te verklaren uit de verdienmodellen. Bij eerste genoemde 2 moet je doorgaans betalen voor de producten die je van ze gebruikt bij de laatste doorgaans niet. Daarvoor in de plaats verzamelt Google zoveel mogelijk informatie over iedereen die van hun diensten (producten) gebruik maakt. Zelf het simpleweg instellen van de Google DNS-server als standaard DNS betekent al dat er van alles en nog wat over je wordt vastgelegd. De verzamelde informatie verkoopt Google dan weer aan iedereen die daar het door Google gevraagde bedrag voor wil betalen, of je dat nou wilt of niet. Bij de EU loopt momenteel een onderzoek naar de praktijken van Google (net zoals destijds naar die van Microsoft). In de VSA heeft enkele jaren geleden ook zo'n onderzoek plaats gevonden maar Google heeft kans gezien dat in de doofpot te laten stoppen, voordat de FTC het gepubliceerd had (inmiddels is het recent toch uitgelekt). Ongeveer in diezelfde tijd heeft Google een ruime donatie gedaan in de verkiezingskas van Obama(!).

Als je mijn bijdragen in dit topic goed had gelezen  dan had je geweten dat Chrome helemaal niet de meest gebruikte browser is (althans niet op desktops en laptops), maar dat ze zich door een slimmigheidje via StatCounter in de kijker weten te spelen. Veel mensen (ook media) trappen daar "mooi" in.

Tenslotte: de CEO van Google (Eric Schmidt) was vroeger CEO van Novell, eens de toonaangevende leverancier van het netwerkbesturingssysteem Netware (kent iemand dat nog?). Toen hij WordPerfect inlijfde (kent iemand dát nog?) was het gauw gedaan met dat product (het is toen overgenomen door Corell dat het nog steeds levert, maar wie gebruikt het nog?). En toen Microsoft met Windows NT Server op de markt kwam, was het ook gauw gedaan met NetWare. Zou Google (Schmidt) vooral uit rancune jegens Microsoft opereren met hun ogenschijnlijk gratis software?

Voor mij geen producten van Google, maar dat had je vast al wel begrepen?!

Reputatie 7
Ik sluit mij aan bij , ook ik beperk het gebruik van Chrome en andere producten van Google tot een minimum.

Ik maak helaas wel gebruik van een Android telefoon omdat de andere twee platforms (iOS en Microsoft) voor mij nog te veel beperkingen hebben.

Het valt helaas niet te vermijden dat je toch van Google services gebruik maakt, maar ik doe er wel alles aan om mijn footprint bij Google zo klein mogelijk te houden.

Dus:

• Geen gebruik van Google producten als daar acceptabele alternatieven voor zijn.
  • Geen synchronisatie van contacten, foto's, bestanden, etc. met de cloud van Google.
  • Geen Google+.
  • Geen gebruik van een gmail account anders dan voor Google play.
  • Nooit locatiebepaling aan op telefoon.
  • Nooit ingelogd zijn bij Google tijdens het browsen.
  • etc.
Reputatie 7
, tsjonge wat een waslijst :manwink: En dat alleen omdat je niet zonder een Android slimfoon kunt. Gelukkig kan ik dat wel. Mijn lijstje is dan ook veel kleiner:

1. Gebruik geen producten van Google. :mantongue:

Lekker makkelijk. Dat een aantal apps niet voor Windows tabletten en slimfoons beschikbaar is, is soms wel eens lastig, maar zorgt er ook voor dat ik niet in de verleiding kom om allerlei rommel zo maar (vaak in een vlaag van verstandsverbijstering) te installeren. Dat gezegd hebbende moet ik tot mijn schande bekennen dat ik toch nog vele tientallen apps heb :manembarrassed: dus ik heb niet de indruk dat ik veel mis. Uniformiteit in het ecosysteem weegt daar ruimschoots tegenop.

Reputatie 7
Gelukkig heb ik weinig last van verstandsverbijsteringen. ;)

Reputatie 7
:manlol:

Google Chrome ondersteunt Silverlight niet meer, aangezien Silverlight verouderd is.

Silverlight wordt o.a. vervangen door HTML5.

Netflix had voorheen ook Silverlight nodig om te kunnen afspelen.

Inmiddels is dit bij Chrome niet meer nodig en werkt deze zonder Silverlight.

Andere browsers zullen Chrome volgen.

Het gaat er om dat ik zelf mijn besturingssysteem en browser wil kunnen kiezen en niet KPN.

Bovendien is Silverlight een sterk verouderde plugin, is leverancierspecifiek en is HTML5 de nieuwe standaard.

KPN had al lang HTML5 kunnen implementeren.

Reputatie 7
ipreferlinuxand schreef:
Het gaat er om dat ik zelf mijn besturingssysteem en browser wil kunnen kiezen en niet KPN.

Bovendien is Silverlight een sterk verouderde plugin, is leverancierspecifiek en is HTML5 de nieuwe standaard.

KPN had al lang HTML5 kunnen implementeren.

Dat kan toch. Ook in Android en iOS werkt itvonline. Via een app. Dus de keuze is er.

http://tweakers.net/nieuws/104045/microsoft-bevestigt-dat-edge-browser-geen-silverlight-ondersteunt.html

En IE 11 in de allerlaatste build van Windows 10 van gisteren heeft ineens een andere useragent en klapt nu ook door naar de chrome-landingpage op itvonline....grrmbl!

Reageer