Beantwoord

iTV online: ondersteuning voor Firefox

  • 27 maart 2018
  • 49 reacties
  • 2473 keer bekeken

Reputatie 2
Het probleem
iTV online werkt momenteel niet op Firefox. De melding is:
"Het is met Firefox tijdelijk niet mogelijk om interactieve TV te bekijken. Oorzaak: Firefox ondersteunt het gebruik van Microsoft Silverlight niet meer. KPN adviseert u om een andere browser te gebruiken, bijvoorbeeld Chrome, Internet Explorer of Edge. Er wordt gewerkt aan een oplossing voor dit probleem. Onze excuses voor het ongemak."

Silverlight support
Gesteld wordt dat Firefox geen Silverlight-support meer heeft en dat dat de reden is dat iTV online niet werkt op Firefox. Dit is onjuist. Zowel Chrome als Edge hebben ook geen Silverlight-support. Toch werkt iTV-Online prima in deze browsers.

HTML5 support
Per KPN Webcare is mij gemeld dat "iTV Online nu alleen op Silverlight draait" en dat "HTML5 support in onwikkeling is". Ook dit klopt niet. Zodra je iTV-online in Chrome of Edge gebruikt, dan krijg je een HTML5-versie van iTV-online.

DRM?
Het zou kunnen dat dit een DRM-probleem is. Wellicht draait de stream van KPN alleen met Microsoft PlayReady bijvoorbeeld. Echter, dan zou Chrome ook niet werken, omdat Chrome alleen Google Widevine ondersteunt. Mijn vermoeden is dus dat een stream inmiddels Google Widevine ondersteunt, of het is een muti-native CENC stream. Als ik met Firefox met een user agent switcher als Edge naar iTV online ga, dan doet de website het gewoon en dan doet KPN Presenteert het wel. Wellicht is KPN Presenteert niet encrypted?

Encoding?
Ik heb niet kunnen achterhalen welke encoding wordt gebruikt, maar Chrome, Edge en Firefox ondersteunen allemaal h.264, VP8 en VP9. Ik zie dus niet hoe dit eventueel een probleem zou zijn.

Browserkeuze
KPN adviseert mij een andere browser te gebruiken. Ik ben groot voorstander van een vrij en toegankelijk web. De vrijheid om te kiezen voor welke browser dan ook hoort daarbij. Het is inmiddels ten minste een half jaar zo dat Firefox niet kan worden gebruikt. Sommige mensen kiezen ervoor on expliciet geen Chrome, Internet Explorer of Edge te willen gebruiken. Het uitsluiten van Firefox is ook nergens voor nodig, aangezien al duidelijk is dat er al een HTML5-versie berschikbaar is.

Wat zou ik graag veranderd zien?
Ik zou graag zien dat KPN Firefox weer als volwaardige browser ziet. Zo'n 12% van de gebruikers gebruikt Firefox op de desktop: https://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_web_browsers. Dat is veel meer dan de 4% gebruikers van Edge.

KPN zit erg dicht bij een oplossing. De website draait namelijk al voor een groot gedeelte prima in Firefox, maar alleen de streams werken niet allemaal. Gezien bovenstaande analyses mbt DRM en Encoding denk ik echter dat support voor Firefox niet ver weg is. Immers, als het mogelijk is om Chrome de stream te laten draaien, dan moet Firefox dat ook kunnen. Ik hoop dat KPN deze analyse met mij deelt en spoedig dit probleem oplost.

Toekomst
KPN Webcare meldde mij dat er een nieuwe iTV online in ontwikkeling is, maar KPN geeft geen indicatie wanneer deze beschikbaar is. Hoewel ik dat allemaal wil geloven, vind ik het onnodig dat 1) kpn zo geheimzinnig doet over de datum waarop de nieuwe iTV online beschikbaar zou zijn en 2) men wacht met Firefox support tot dat moment. Dat duurt wellicht nog maanden immers.

Wat als KPN geen Firefox-support wil regelen op korte termijn
Pas de melding op de firefox-landingpage aan naar een eerlijke melding. Namelijk dat KPN ervoort kiest firefox niet te supporten en niet dat het probleem aan het gebrek aan Silverlight-support zou liggen. Dat laatste is immers, zoals ik bovenin dit bericht aangaf, niet juist.

Dank.
icon

Beste antwoord door Erik_ 15 september 2018, 15:53

Van de regen in de drup ...

Op interactievetv.nl staat een aankondiging van de nieuwe website die echter nog niet functioneel is. Je kunt wel door naar de oude website https://portal.itvonline.nl/.
Echter de User-Agent Switcher truuk werkt niet op https://portal.itvonline.nl/.
EN zodoende kan ik op mijn laptop niet meer naar kpn tv kijken.

Wanneer zou de beloofde website functioneel worden?


Inmiddels is de nieuwe website vorige maand gelanceerd. Je leest er alles over in De vernieuwde iTV website van KPN: interactievetv.nl.

De nieuwe website werkt op dit moment in Chrome en Firefox. Voor Safari en Edge komt hij later beschikbaar. De oude website is nog beschikbaar voor de andere browsers.
Bekijk origineel

49 reacties

Reputatie 2
Belangrijke aanvulling over DRM
Ik heb de analyse even doorgetrokken en Chrome vraagt inderdaad de WideVine content rights aan (/AVS/besc?action=CheckContentRights&channel=PCTV_WV), terwijl Firefox PlayReady content rights aanvraagt (/AVS/besc?action=CheckContentRights&channel=PCTV_PR). Firefox heeft geen ondersteuning voor PlayReady, maar _wel_ voor WideVine! 🙂

Lijkt me een snelle fix dus. 🙂
Reputatie 2
Belangrijke aanvulling!
Bovenstaande deed me denken: als Chrome dus Widevine content rights krijgt, dan moet dat met Firefox ook lukken. Als ik met Firefox met een user agent switcher als Chrome naar iTV online ga, dan doet de hele website het, inclusief! De fix is dus nog veel makkelijker! 🙂 Maar het is wel des te vreemder dat nu wordt gesteld dat er geen support is. 😉
Reputatie 7
Badge +27
Welkom op het forum DennieBee! Allereerst complimenten voor deze duidelijke en uitgebreide uiteenzetting :)

Je bevindingen kloppen helemaal en als Firefox gebruiker deel ik je frustratie. Door een user-agent switcher te gebruiken werkt de website prima. De vangpagina met de melding over Silverlight is onnodig.

Vorig jaar heb ik dit teruggekoppeld aan de ontwikkelaars en zij geven hetzelfde aan wat je onder het kopje 'toekomst' noemt. Er worden geen ontwikkelingen meer uitgevoerd op de huidige ITV Online website. Ook al is dit een kleine aanpassing aan de code. Het ontwikkelen van de nieuwe omgeving kan nog enige tijd duren. Er komt binnenkort een nieuwe, gerestylede versie van de ITV App, die wordt nu getest met een aantal klanten. Ik hoop dat dit ook betekent dat de nieuwe versie van de website er aan zit te komen. Zodra we hier meer over kunnen en mogen zeggen doen we dat.
Reputatie 2
Hi Joran. Dank voor je antwoord, maar het bevreemd me des te meer. Er wordt gewerkt aan een app en er wordt gewerkt aan een website. Allen onduidelijk wanneer deze beschikbaar zijn. Ondertussen worden er geen wijzigingen aan iTV Online gedaan? Het riekt naar onkunde eerlijk gezegd, waarmee KPN 12% van z'n gebruikers in de kou laat staan, terwijl de oplossing echt voor het oprapen ligt. Het is complete respectloosheid voor het vrije web die KPN hier laat zien. Dat KPN ook geen enkel budget uittrekt voor het onderhoud van de huidige website, doet geen recht aan de prijzen die kpn vraagt voor zijn diensten. KPN is geen budgetmerk, maar handelt er ondertussen aan de leverancierskant wel naar.

KPN Webcare vraagt mij aan de telefoon (het eerste contact was op Twitter) mijn casus op het forum te zetten. Ik doe dit, uitgebreid. En de enige reactie is die (met alle respect) van een moderator die er niets aan kan veranderen. Dit is 100% onwelwillendheid van de mensen bij KPN en niets anders.
Reputatie 7
Als de benodigde aanpassing echt zo klein is als hier beschreven, dan snap ik echt niet hoe KPN het kan verkondigen om die aanpassing niet door te voeren. Het kost waarschijnlijk meer geld om die aanpassing niet door te voeren dan dat het zou kosten om die aanpassing wel door te voeren.
Reputatie 2
Dank wjb. Zo zie ik het ook.

Het blijft raar dat zelfs nadat ik het KPN op een presenteerblaadje geef, ze letterlijk dit verzoek negeren en liever een landing-page tonen aan Firefox-gebruikers die volledig onjuist is. Dat KPN ook op dit topic niet meer reageert spreekt boekdelen. Ik heb er alles aan gedaan om het probleem zo helder mogelijk aan KPN voor te leggen en heb zelfs het verzoek van KPN Webcare ingewilligd om mijn verhaal op dit forum te doen. Deze tijd had ik me beter kunnen besparen, want het enige dat het heeft opgeleverd is een diepe frustratie over de werkwijze van KPN. Ik lijk niet door te dringen, maar hetgeen ik voorleg is een volledig logische conclusie. KPN zegt wel bezig te zijn met een nieuwe versie van iTV online, maar wil helemaal niets kwijt over wanneer deze versie dan beschikbaar is. Als dit is hoe KPN omgaat met betrokken KPN-klanten, hoe kan dit mij motiveren nog betrokken te blijven? Enorm teleurstellend.
Reputatie 7
Badge +15
Ik vindt het zelf ook schandalig dat het niet werkt onder Firefox en ik moet mij hierbij ook bij WJB aansluiten.

Het feit dat deze kleine aanpassing er niet doorheen kan omdat het simpelweg geblokkeerd is, tja... Dat klopt simpelweg niet.

Zo lang de nieuwe ITV website niet klaar is lijkt het mij niet meer dan normaal dat itvonline op reguliere browsers "gewoon" ondersteund wordt.
Reputatie 2
Voorlopig lijkt KPN hier helaas niet meer te reageren, ondanks dat er een hele duidelijke casus ligt.
Reputatie 7
Badge +16
Ik had anders wel graag dat de site bereikbaar is op Firefox, al dan niet met beeld.
Nu kan ik niet een opname programmeren via de pc van mijn werk.
Reputatie 7
Badge +15
Naja, KPN reageert wel maar zonder dat er genoeg klachten zijn zal er waarschijnlijk niet genoeg reden zijn om de managers van de juiste afdeling te overtuigen van de ernst ;)

Dit is trouwens vrij standaard in de IT, als er vrijwel geen klachten zijn... Is er geen probleem.
Reputatie 2
Sjors, ik werk zelf in "de IT" en weet dat veel mensen verantwoordelijk voor IT-producten heel redelijke mensen zijn die wellicht wel willen, maar soms niet kunnen. Bij KPN zal bureaucratie ook een boosdoener zijn. 🙂

Maar wat het ook is, KPN kan op z'n minst diegenen die er echt iets inhoudelijks over kunnen zeggen er iets over laten zeggen. Hoe blij ik ook ben met de inspanningen van KPN Webcare: dit is een inhoudelijk issue wat al een jaar bestaat. Dat is in mijn optiek gewoon onacceptabel en iedere redelijke product-manager zal dat beamen. Mijn doel is dat mijn verhaal voorbij de mensen van KPN Webcare komt en er een logisch en inhoudelijk antwoord komt van iemand van iTV Online. Gezien mijn inzet dit issue duidelijk en in technische termen uit te leggen, lijkt me dat geen onredelijk verzoek.
Reputatie 7
Badge +15
Ik werk er ook hoor, meestal zijn de mensen het probleem niet maar tijd/geld (En ik heb met de mensen gesproken, het zijn gewoon toppers in het vak 🙂 ).

Begrijp mij niet verkeerd, ik wil het ook niet goed praten en wil echt graag verbetering. De laatste keer dat ik de "waarom" vraag heb gesteld kreeg ik de terugkoppeling dat er simpelweg niet genoeg klachten zijn, juist om deze reden ben ik hartstikke blij met dit topic want elke inhoudelijke klacht is weer een nummertje d'r bij 🙂
Reputatie 2
Wellicht dat @Joran kan helpen dit signaal nogmaals bij het ontwikkelteam onder de aandacht te brengen? Ik krijg niet het idee dat mijn signaal verder is gekomen dan het KPN Webcare-team, omdat elke reactie van het ontwikkelteam uitblijft.
Reputatie 7
Badge +27
Hoi, het is zeker niet de bedoeling om je te negeren @DennieBee. Het is duidelijk aangegeven bij de betreffende afdeling maar hun reactie is ook duidelijk: het wordt niet meer aangepast binnen de huidige omgeving. Het ontwikkelteam zal niet reageren hier op het forum, daar zijn wij voor. Niet het antwoord waarop je zit te wachten, maar helaas wel hoe het er voor staat.
Reputatie 2
Maar, @Joran, dan hebben ze het signaal niet begrepen. Er hoeft namelijk niets te worden aangepast! En bovendien: deze melding krijgen firefox-gebruikers al een jaar. Daar is dus niets tijdelijks aan. Deze starre houding is echt onacceptabel.
Oké, hier ook iemand die al eens eerder (1 jaar terug) een topic hierover heeft gemaakt.

Nu lees ik het volgende van de KPN medewerker:
Er komt binnenkort een nieuwe, gerestylede versie van de ITV App, die wordt nu getest met een aantal klanten.

Nu, ik wil wel zo'n klant zijn, aangezien ik namelijk ook met Linux werk en niet met Windows en zeker niet met Mac.
Het is voor mij geen doen om op mijn smart te te kijken; met notebook verleent zich hier wel uitstekend voor, maar helaas.

Ik snap sowieso niet waarom dit zo lang moet duren. Er is inderdaad niets tijdelijks aan (dat geeft die melding), ikzelf heb het vorig jaar al aangekaart dus ik snap niet waarom het ontwikkelingsteam (deftig woord voor ....... 😉 ) dit niet heeft kunnen aanpassen in de huidige situatie. Als je dat als team niet kan dan zit je niet op de juiste plek. Of ze mogen het niet......kan ook nog.

Verder moet ik maar een andere browser nemen, ja daaaaag. Ik werk niet met Chrome en heb GEEN Windows (dus geen IE etc. gelukkig niet!!!!!). Dus je kan je klant niet zomaar met een kluitje in het riet sturen.

Al met al is dit de grootste irritatie die ik heb met mijn KPN abo. Ik betaal namelijk wel voor het kijken via app, pc en tv. Of zie ik dat verkeerd?
Maar ik begrijp altijd dat wanneer je iets niet kan terwijl je er wel voor betaald, dat dit dan verrekend moet worden. Een lager tarief voor mij abo of fikse korting?
Reputatie 7
Badge +16
Chrome werkt anders prima onder Linux.
Reputatie 2
Zeker, Giant, maar het gaat hier om keuzevrijheid. Genoeg mensen die Chrome liever links laten liggen en graag Firefox gebruiken. 🙂
Ja, dat klopt maar daarom schrijf ik erbij dat ik daar niet mee werk. Of in andere woorden: ik wens daar niet mee te werken.
Keuzevrijheid, inderdaad. Chrome is echt helemaal (voor mij) niets! Ik vind het een draak van een browser.

En trouwens, als je een dienst maakt, (en dat geldt ook voor websites!!) dan moet je er gewoon voor zorgen dat het in elke browser goed werkt. Anders ben je niet goed bezig.

Stel dat je alleen iets maakt wat je met IE kan bekijken? Nou, geloof mij maar.....dat is niet goed voor je zaak hoor!
Badge
Door DennieBee getipt en uiteraard geliked .. zie mijn topic van 3 mnd geleden:
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/kpn-itvonline-vs-ziggo-in-firefox-443083
Ik vind het ook onacceptapel dat KPN Firefox (een van de meest gebruikte browsers) niet ondersteunt.
Met de melding 'we doen niks meer aan de oude website, gewoon wachten tot de nieuwe klaar is...'
(zonder enige vermelding hoelang dat nog wel gaat duren)

Als mijn dak lekt en ik krijg over een paar jaar een nieuw dak, dan blijf ik tussentijds toch ook niet in de regen zitten?
Dit moet zo spoedig mogelijk opgelost worden!!! 😡
Reputatie 7
Badge +16
Zeker, Giant, maar het gaat hier om keuzevrijheid. Genoeg mensen die Chrome liever links laten liggen en graag Firefox gebruiken. :)
Ok snap ik.
Reputatie 7


Bron.
Reputatie 2
Dank wjb, met wel een kanttekening: jouw cijfers zijn inclusief mobile. Op de desktop is het marktaandeel 11% en is het daarmee de 3e browser naast Chrome en IE.



http://gs.statcounter.com/browser-market-share/desktop/netherlands

En op mobile zal men veelal de iTV-app gebruiken.
Reputatie 7
Ik ben het ook helemaal met je eens dat een zichzelf respecterende organisatie er voor hoort te zorgen dat haar sites alle gangbare platforms/browsers ondersteunen.
Linux en Firefox horen mijns inziens onder de gangbare platforms/browsers.
Dat KPN blijkbaar weinig (geen) geld beschikbaar stelt voor regulier onderhoud zegt veel over de klantgerichtheid van de organisatie.

Reageer