Beantwoord

iTV online: ondersteuning voor Firefox

  • 27 maart 2018
  • 49 reacties
  • 2645 keer bekeken

Reputatie 2
Het probleem
iTV online werkt momenteel niet op Firefox. De melding is:
"Het is met Firefox tijdelijk niet mogelijk om interactieve TV te bekijken. Oorzaak: Firefox ondersteunt het gebruik van Microsoft Silverlight niet meer. KPN adviseert u om een andere browser te gebruiken, bijvoorbeeld Chrome, Internet Explorer of Edge. Er wordt gewerkt aan een oplossing voor dit probleem. Onze excuses voor het ongemak."

Silverlight support
Gesteld wordt dat Firefox geen Silverlight-support meer heeft en dat dat de reden is dat iTV online niet werkt op Firefox. Dit is onjuist. Zowel Chrome als Edge hebben ook geen Silverlight-support. Toch werkt iTV-Online prima in deze browsers.

HTML5 support
Per KPN Webcare is mij gemeld dat "iTV Online nu alleen op Silverlight draait" en dat "HTML5 support in onwikkeling is". Ook dit klopt niet. Zodra je iTV-online in Chrome of Edge gebruikt, dan krijg je een HTML5-versie van iTV-online.

DRM?
Het zou kunnen dat dit een DRM-probleem is. Wellicht draait de stream van KPN alleen met Microsoft PlayReady bijvoorbeeld. Echter, dan zou Chrome ook niet werken, omdat Chrome alleen Google Widevine ondersteunt. Mijn vermoeden is dus dat een stream inmiddels Google Widevine ondersteunt, of het is een muti-native CENC stream. Als ik met Firefox met een user agent switcher als Edge naar iTV online ga, dan doet de website het gewoon en dan doet KPN Presenteert het wel. Wellicht is KPN Presenteert niet encrypted?

Encoding?
Ik heb niet kunnen achterhalen welke encoding wordt gebruikt, maar Chrome, Edge en Firefox ondersteunen allemaal h.264, VP8 en VP9. Ik zie dus niet hoe dit eventueel een probleem zou zijn.

Browserkeuze
KPN adviseert mij een andere browser te gebruiken. Ik ben groot voorstander van een vrij en toegankelijk web. De vrijheid om te kiezen voor welke browser dan ook hoort daarbij. Het is inmiddels ten minste een half jaar zo dat Firefox niet kan worden gebruikt. Sommige mensen kiezen ervoor on expliciet geen Chrome, Internet Explorer of Edge te willen gebruiken. Het uitsluiten van Firefox is ook nergens voor nodig, aangezien al duidelijk is dat er al een HTML5-versie berschikbaar is.

Wat zou ik graag veranderd zien?
Ik zou graag zien dat KPN Firefox weer als volwaardige browser ziet. Zo'n 12% van de gebruikers gebruikt Firefox op de desktop: https://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_web_browsers. Dat is veel meer dan de 4% gebruikers van Edge.

KPN zit erg dicht bij een oplossing. De website draait namelijk al voor een groot gedeelte prima in Firefox, maar alleen de streams werken niet allemaal. Gezien bovenstaande analyses mbt DRM en Encoding denk ik echter dat support voor Firefox niet ver weg is. Immers, als het mogelijk is om Chrome de stream te laten draaien, dan moet Firefox dat ook kunnen. Ik hoop dat KPN deze analyse met mij deelt en spoedig dit probleem oplost.

Toekomst
KPN Webcare meldde mij dat er een nieuwe iTV online in ontwikkeling is, maar KPN geeft geen indicatie wanneer deze beschikbaar is. Hoewel ik dat allemaal wil geloven, vind ik het onnodig dat 1) kpn zo geheimzinnig doet over de datum waarop de nieuwe iTV online beschikbaar zou zijn en 2) men wacht met Firefox support tot dat moment. Dat duurt wellicht nog maanden immers.

Wat als KPN geen Firefox-support wil regelen op korte termijn
Pas de melding op de firefox-landingpage aan naar een eerlijke melding. Namelijk dat KPN ervoort kiest firefox niet te supporten en niet dat het probleem aan het gebrek aan Silverlight-support zou liggen. Dat laatste is immers, zoals ik bovenin dit bericht aangaf, niet juist.

Dank.
icon

Beste antwoord door Erik_ 15 september 2018, 15:53

Van de regen in de drup ...

Op interactievetv.nl staat een aankondiging van de nieuwe website die echter nog niet functioneel is. Je kunt wel door naar de oude website https://portal.itvonline.nl/.
Echter de User-Agent Switcher truuk werkt niet op https://portal.itvonline.nl/.
EN zodoende kan ik op mijn laptop niet meer naar kpn tv kijken.

Wanneer zou de beloofde website functioneel worden?


Inmiddels is de nieuwe website vorige maand gelanceerd. Je leest er alles over in De vernieuwde iTV website van KPN: interactievetv.nl.

De nieuwe website werkt op dit moment in Chrome en Firefox. Voor Safari en Edge komt hij later beschikbaar. De oude website is nog beschikbaar voor de andere browsers.
Bekijk origineel

49 reacties

Reputatie 5
Badge +2
Hallo allemaal! Hier een berichtje vanuit het iTV webteam 🙂

Helaas moet ik inderdaad toegeven dat we geen updates meer doen op de oude iTV Online website. De reden hiervoor is dat deze website al heel lang geleden gemaakt is, en dat niemand op dit moment eigenlijk nog snapt wat er precies in de code staat. Dit maakt dat simpele wijzigingen al een heel groot risico met zich meebrengen. We hebben al eerder geprobeerd het een en ander te wijzigen in deze portal, maar er vielen dan zoveel andere dingen om dat we hier mee gestopt zijn.

Het goede nieuws is dat de nieuwe iTV Online website er dan toch echt binnenkort aankomt. De planning is dat deze in juli beschikbaar komt, precies op tijd voor op vakantie. Uiteraard wordt Firefox dan wel weer ondersteund!

Groetjes,

Nikki
Reputatie 2
Zeker, Giant, maar het gaat hier om keuzevrijheid. Genoeg mensen die Chrome liever links laten liggen en graag Firefox gebruiken. 🙂
Reputatie 5
Badge +8
Ik gebruik al zeker 10 jaar FF en ga dit uit principe niet veranderen.
FF is een uitstekende browser en ik wil de vrijheid behouden om zelf te kiezen.
Het is een gemiste kans voor KPN dat ze deze browser niet ondersteunt!
Reputatie 7
Badge +16
Ik had anders wel graag dat de site bereikbaar is op Firefox, al dan niet met beeld.
Nu kan ik niet een opname programmeren via de pc van mijn werk.
Reputatie 7
Badge +28
Welkom op het forum DennieBee! Allereerst complimenten voor deze duidelijke en uitgebreide uiteenzetting :)

Je bevindingen kloppen helemaal en als Firefox gebruiker deel ik je frustratie. Door een user-agent switcher te gebruiken werkt de website prima. De vangpagina met de melding over Silverlight is onnodig.

Vorig jaar heb ik dit teruggekoppeld aan de ontwikkelaars en zij geven hetzelfde aan wat je onder het kopje 'toekomst' noemt. Er worden geen ontwikkelingen meer uitgevoerd op de huidige ITV Online website. Ook al is dit een kleine aanpassing aan de code. Het ontwikkelen van de nieuwe omgeving kan nog enige tijd duren. Er komt binnenkort een nieuwe, gerestylede versie van de ITV App, die wordt nu getest met een aantal klanten. Ik hoop dat dit ook betekent dat de nieuwe versie van de website er aan zit te komen. Zodra we hier meer over kunnen en mogen zeggen doen we dat.
Reputatie 7
Als de benodigde aanpassing echt zo klein is als hier beschreven, dan snap ik echt niet hoe KPN het kan verkondigen om die aanpassing niet door te voeren. Het kost waarschijnlijk meer geld om die aanpassing niet door te voeren dan dat het zou kosten om die aanpassing wel door te voeren.
Reputatie 7


Bron.
Reputatie 7
Ik ben het ook helemaal met je eens dat een zichzelf respecterende organisatie er voor hoort te zorgen dat haar sites alle gangbare platforms/browsers ondersteunen.
Linux en Firefox horen mijns inziens onder de gangbare platforms/browsers.
Dat KPN blijkbaar weinig (geen) geld beschikbaar stelt voor regulier onderhoud zegt veel over de klantgerichtheid van de organisatie.
Reputatie 7
Badge +15
Ik vindt het zelf ook schandalig dat het niet werkt onder Firefox en ik moet mij hierbij ook bij WJB aansluiten.

Het feit dat deze kleine aanpassing er niet doorheen kan omdat het simpelweg geblokkeerd is, tja... Dat klopt simpelweg niet.

Zo lang de nieuwe ITV website niet klaar is lijkt het mij niet meer dan normaal dat itvonline op reguliere browsers "gewoon" ondersteund wordt.
Reputatie 2
Sjors, ik werk zelf in "de IT" en weet dat veel mensen verantwoordelijk voor IT-producten heel redelijke mensen zijn die wellicht wel willen, maar soms niet kunnen. Bij KPN zal bureaucratie ook een boosdoener zijn. 🙂

Maar wat het ook is, KPN kan op z'n minst diegenen die er echt iets inhoudelijks over kunnen zeggen er iets over laten zeggen. Hoe blij ik ook ben met de inspanningen van KPN Webcare: dit is een inhoudelijk issue wat al een jaar bestaat. Dat is in mijn optiek gewoon onacceptabel en iedere redelijke product-manager zal dat beamen. Mijn doel is dat mijn verhaal voorbij de mensen van KPN Webcare komt en er een logisch en inhoudelijk antwoord komt van iemand van iTV Online. Gezien mijn inzet dit issue duidelijk en in technische termen uit te leggen, lijkt me dat geen onredelijk verzoek.
Reputatie 2
Wellicht dat @Joran kan helpen dit signaal nogmaals bij het ontwikkelteam onder de aandacht te brengen? Ik krijg niet het idee dat mijn signaal verder is gekomen dan het KPN Webcare-team, omdat elke reactie van het ontwikkelteam uitblijft.
Zijn er nog ontwikkelingen gaande rond IPTV voor Firefox ?
Ik werk onder Linux Mint en maak gebruik geen Windows.
Eventueel kan ik ook wel een andere browser gebruiken, maar Windows is not done voor mij.
Reputatie 7
Badge +16
Chrome werkt anders prima onder Linux.
Reputatie 7
Badge +16
Zeker, Giant, maar het gaat hier om keuzevrijheid. Genoeg mensen die Chrome liever links laten liggen en graag Firefox gebruiken. :)
Ok snap ik.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi, het is zeker niet de bedoeling om je te negeren @DennieBee. Het is duidelijk aangegeven bij de betreffende afdeling maar hun reactie is ook duidelijk: het wordt niet meer aangepast binnen de huidige omgeving. Het ontwikkelteam zal niet reageren hier op het forum, daar zijn wij voor. Niet het antwoord waarop je zit te wachten, maar helaas wel hoe het er voor staat.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Dennie, dank voor je reminder per privébericht! Ik heb het nagevraagd bij Nikki. We gaan de tekst niet meer aanpassen. Het ontwikkelen van de nieuwe ITV portal heeft op dit moment alle prioriteit, zodat we zo snel mogelijk live kunnen en Firefox weer kunnen ondersteunen. Gaat niet lang meer duren 🙂
Reputatie 7
Dank voor jouw openheid Nikki.
Goed te lezen dat binnenkort de nieuwe iTVOnline site beschikbaar zal komen en dan zorgen dat de kennis niet verloren gaat want dat is natuurlijk wel heel zorgelijk.
Reputatie 7
Badge +28
Specifieke datum voor release van de nieuwe iTV website is er nog niet, maar staat wel gepland voor dit jaar. Wees gerust. Zodra er een definitieve datum is laten we dit uitgebreid weten op het forum 🙂
Reputatie 7
Badge +28
Van de regen in de drup ...

Op interactievetv.nl staat een aankondiging van de nieuwe website die echter nog niet functioneel is. Je kunt wel door naar de oude website https://portal.itvonline.nl/.
Echter de User-Agent Switcher truuk werkt niet op https://portal.itvonline.nl/.
EN zodoende kan ik op mijn laptop niet meer naar kpn tv kijken.

Wanneer zou de beloofde website functioneel worden?


Inmiddels is de nieuwe website vorige maand gelanceerd. Je leest er alles over in De vernieuwde iTV website van KPN: interactievetv.nl.

De nieuwe website werkt op dit moment in Chrome en Firefox. Voor Safari en Edge komt hij later beschikbaar. De oude website is nog beschikbaar voor de andere browsers.
Hallo allemaal! Hier een berichtje vanuit het iTV webteam 🙂

Helaas moet ik inderdaad toegeven dat we geen updates meer doen op de oude iTV Online website. De reden hiervoor is dat deze website al heel lang geleden gemaakt is, en dat niemand op dit moment eigenlijk nog snapt wat er precies in de code staat. Dit maakt dat simpele wijzigingen al een heel groot risico met zich meebrengen. We hebben al eerder geprobeerd het een en ander te wijzigen in deze portal, maar er vielen dan zoveel andere dingen om dat we hier mee gestopt zijn.

Het goede nieuws is dat de nieuwe iTV Online website er dan toch echt binnenkort aankomt. De planning is dat deze in juli beschikbaar komt, precies op tijd voor op vakantie. Uiteraard wordt Firefox dan wel weer ondersteund!

Groetjes,

Nikki


Intussen Augustus en doodse stilte van de kant van de KPN.
Zouden ze bij de KPN ingeslapen zijn, of een siësta houden sinds bovenstaande reactie van Nikki?
Specifieke datum voor release van de nieuwe iTV website is er nog niet, maar staat wel gepland voor dit jaar. Wees gerust. Zodra er een definitieve datum is laten we dit uitgebreid weten op het forum :)

Mijn ervaring met KPN bij dergelijke antwoorden blijken meestal op een fiasco uit te draaien. Neem het OVchipmobiel debacle maar als voorbeeld. 1 1/2 jaar lang werd er door de KPN gezegd dat er hard aan gewerkt werd samen met fa. OVchipkaart en dat de realisatie niet lang op zich zou laten wachten. Het eindresultaat mag er dan ook wezen. De hele boel is afgeblazen en naar het land der dromen verwezen.
Dit gebeuren hier gaat als ik mijn water moet geloven een zelfde kant op. Na een lange stilte verschijnt er plotseling één enkel mededeling. We zijn er mee gestopt. .! En daar moet je als klant het dan maar mee doen.
Reputatie 7
Badge +15
Naja, KPN reageert wel maar zonder dat er genoeg klachten zijn zal er waarschijnlijk niet genoeg reden zijn om de managers van de juiste afdeling te overtuigen van de ernst ;)

Dit is trouwens vrij standaard in de IT, als er vrijwel geen klachten zijn... Is er geen probleem.
Reputatie 7
Badge +15
Ik werk er ook hoor, meestal zijn de mensen het probleem niet maar tijd/geld (En ik heb met de mensen gesproken, het zijn gewoon toppers in het vak 🙂 ).

Begrijp mij niet verkeerd, ik wil het ook niet goed praten en wil echt graag verbetering. De laatste keer dat ik de "waarom" vraag heb gesteld kreeg ik de terugkoppeling dat er simpelweg niet genoeg klachten zijn, juist om deze reden ben ik hartstikke blij met dit topic want elke inhoudelijke klacht is weer een nummertje d'r bij 🙂
Reputatie 5
Badge +2
Dank voor het antwoord, @Nikki Hoogenboom. Eerlijk gezegd werpt jouw antwoord echter nog een heel aantal nieuwe vragen op. Zoals:

KPN webcare meldde mij in november 2017 dat Firefox-support Q1 2018 weer werkend te hebben. Nu zeg jij juli 2018. Hoe kan ik er zeker van zijn dat dit niet wederom wordt uitgesteld naar bijvoorbeeld september? In de tussentijd blijft immers die vreemde Silverlight-melding live staan.

In november 2017 was dat inderdaad nog het plan, en nu is dat helaas wat later geworden. We zijn niet alleen bezig een nieuwe website te bouwen, maar ook in de back-end wordt alles op de schop gegooid. Dat betekent dat we dit proces niet volledig zelf in handen hebben en ook van anderen afhankelijk zijn. Daarom is de datum aangepast naar juli 2018.

Als de aanpassingen aan de huidige website zo risicovol waren, waarom is de website dan in z'n geheel overgegaan op html5 in het afgelopen jaar? Dat komt wat tegenstrijdig op mij over.
Dat hebben we niet gedaan.

De website werkt al in z'n geheel op Firefox, zolang de juiste user agent wordt gebruikt. De enige benodigde aanpassing is het verwijderen van de omleiding naar de firefox-melding. Ik realiseer me dat om de werking te kunnen garanderen er hele regressietests en uat-procedures zijn, maar aangezien deze klacht al een jaar op twitter en op dit forum veelvuldig naar voren kwam, dan vind ik dat KPN hier echt een steek heeft laten vallen.
Dat kan, maar we zijn dan ook al een tijdje bezig met de ontwikkeling van een nieuwe website. Die heeft helaas wat vertraging opgelopen, waardoor de melding er wat langer staat dan we zelf ook hadden gehoopt.

Ook kan ik vraagtekens zetten bij de continuïteit van de dienst als het beheer blijkbaar niet adequaat is geregeld. Bij acute zaken als een datalek of een security issue zou men toch moeten kunnen handelen lijkt me? Nu zul jij niet over budgetten gaan, maar op zichzelf is het een red flag als diegenen die wel over budget gaan dit blijkbaar over het hoofd zien.
Als er een security issue is, wordt er uiteraard adequaat gehandeld. Dat betekent echter wel dat de nieuwe website weer vertraging op loopt. Dat snap je zelf denk ik ook wel.

En kun je ingaan op mijn laatste vraag in mijn startpost: als de aanpassing niet te doen is, kan er dan op z'n minst een eerlijke melding worden getoond aan firefox-gebruikers? Het getoonde plaatje zegt nu onterecht dat de reden dat de website in Firefox niet werkt door Silverlight komt, terwijl veel eerlijker is om te zeggen dat dit komt door een gebrek aan ontwikkelcapaciteit. Het zou mij veel waard zijn als KPN gewoon eerlijk zou melden "KPN ondersteunt momenteel Firefox niet", zonder het Silverlight-verhaal en met wmb de belofte dat dit juli dit jaar wordt verholpen.
Ik kan voor je kijken of we dit snel kunnen wijzigen. Zo niet, dan gaan we lekker verder met de nieuwe website bouwen. Wie weet komt ie dan nog sneller dan in juli 🙂
Reputatie 3
Badge +2
Interessant topic. Ik gebruik ook graag FF maar voor itv de ‘laatste tijd’ chrome. Mooi om te lezen dat er een nieuwe site komt.

Garanties krijg je sws niet dennie, er wordt duidelijk ‘planning’ aangegeven. Nu heb je iig de meest recente indicatie van iemand die er daadwerkelijk over gaat, redelijk uniek volgens mij. En dat plaatje aanpassen is is echt onzin wat mij betreft. verspilde moeite om het nu nog te verwnderen en je suggestie klinkt dom. Je hebt echt wel een punt maar come on..

Reageer