iTV online werkt momenteel niet op Firefox. De melding is:
"Het is met Firefox tijdelijk niet mogelijk om interactieve TV te bekijken. Oorzaak: Firefox ondersteunt het gebruik van Microsoft Silverlight niet meer. KPN adviseert u om een andere browser te gebruiken, bijvoorbeeld Chrome, Internet Explorer of Edge. Er wordt gewerkt aan een oplossing voor dit probleem. Onze excuses voor het ongemak."
Silverlight support
Gesteld wordt dat Firefox geen Silverlight-support meer heeft en dat dat de reden is dat iTV online niet werkt op Firefox. Dit is onjuist. Zowel Chrome als Edge hebben ook geen Silverlight-support. Toch werkt iTV-Online prima in deze browsers.
HTML5 support
Per KPN Webcare is mij gemeld dat "iTV Online nu alleen op Silverlight draait" en dat "HTML5 support in onwikkeling is". Ook dit klopt niet. Zodra je iTV-online in Chrome of Edge gebruikt, dan krijg je een HTML5-versie van iTV-online.
DRM?
Het zou kunnen dat dit een DRM-probleem is. Wellicht draait de stream van KPN alleen met Microsoft PlayReady bijvoorbeeld. Echter, dan zou Chrome ook niet werken, omdat Chrome alleen Google Widevine ondersteunt. Mijn vermoeden is dus dat een stream inmiddels Google Widevine ondersteunt, of het is een muti-native CENC stream. Als ik met Firefox met een user agent switcher als Edge naar iTV online ga, dan doet de website het gewoon en dan doet KPN Presenteert het wel. Wellicht is KPN Presenteert niet encrypted?
Encoding?
Ik heb niet kunnen achterhalen welke encoding wordt gebruikt, maar Chrome, Edge en Firefox ondersteunen allemaal h.264, VP8 en VP9. Ik zie dus niet hoe dit eventueel een probleem zou zijn.
Browserkeuze
KPN adviseert mij een andere browser te gebruiken. Ik ben groot voorstander van een vrij en toegankelijk web. De vrijheid om te kiezen voor welke browser dan ook hoort daarbij. Het is inmiddels ten minste een half jaar zo dat Firefox niet kan worden gebruikt. Sommige mensen kiezen ervoor on expliciet geen Chrome, Internet Explorer of Edge te willen gebruiken. Het uitsluiten van Firefox is ook nergens voor nodig, aangezien al duidelijk is dat er al een HTML5-versie berschikbaar is.
Wat zou ik graag veranderd zien?
Ik zou graag zien dat KPN Firefox weer als volwaardige browser ziet. Zo'n 12% van de gebruikers gebruikt Firefox op de desktop: https://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_web_browsers. Dat is veel meer dan de 4% gebruikers van Edge.
KPN zit erg dicht bij een oplossing. De website draait namelijk al voor een groot gedeelte prima in Firefox, maar alleen de streams werken niet allemaal. Gezien bovenstaande analyses mbt DRM en Encoding denk ik echter dat support voor Firefox niet ver weg is. Immers, als het mogelijk is om Chrome de stream te laten draaien, dan moet Firefox dat ook kunnen. Ik hoop dat KPN deze analyse met mij deelt en spoedig dit probleem oplost.
Toekomst
KPN Webcare meldde mij dat er een nieuwe iTV online in ontwikkeling is, maar KPN geeft geen indicatie wanneer deze beschikbaar is. Hoewel ik dat allemaal wil geloven, vind ik het onnodig dat 1) kpn zo geheimzinnig doet over de datum waarop de nieuwe iTV online beschikbaar zou zijn en 2) men wacht met Firefox support tot dat moment. Dat duurt wellicht nog maanden immers.
Wat als KPN geen Firefox-support wil regelen op korte termijn
Pas de melding op de firefox-landingpage aan naar een eerlijke melding. Namelijk dat KPN ervoort kiest firefox niet te supporten en niet dat het probleem aan het gebrek aan Silverlight-support zou liggen. Dat laatste is immers, zoals ik bovenin dit bericht aangaf, niet juist.
Dank.
Beste antwoord door Erik_
Op interactievetv.nl staat een aankondiging van de nieuwe website die echter nog niet functioneel is. Je kunt wel door naar de oude website https://portal.itvonline.nl/.
Echter de User-Agent Switcher truuk werkt niet op https://portal.itvonline.nl/.
EN zodoende kan ik op mijn laptop niet meer naar kpn tv kijken.
Wanneer zou de beloofde website functioneel worden?
Inmiddels is de nieuwe website vorige maand gelanceerd. Je leest er alles over in De vernieuwde iTV website van KPN: interactievetv.nl.
De nieuwe website werkt op dit moment in Chrome en Firefox. Voor Safari en Edge komt hij later beschikbaar. De oude website is nog beschikbaar voor de andere browsers.