iTV problemen met UniFi Access Point

• 1 juni 2016
  • 47 reacties
  • 2866 keer bekeken

Hi!

Wij zitten hier al een tijdje met een probleem.

Hebben een experiabox v10 met bonding (100mbit abbo, en 200mbit attainable in modem) en 3itv ontvangers.

Sinds een tijdje merk ik dat het beeld vaak ineens stilstaat en de melding verschijnt even geduld aub zap heen en weer (kort uit het hoofd gehaald)

Dan zappen we heen en weer en het beeld werkt weer perfect.

Dit komt eens in de zoveel tijd voor, dan weer een dag wel en dan weer dagen niet.

Ik heb de kabels allemaal nagelopen en zelfs een wat oudere gigabit switch vervangen voor een nieuwe gigabit switch.

Ook heb ik de ontvangers van nieuwe software voorzien.

Dit helpt allemaal niet.

Nu denk ik iets gevonden te hebben wat het kan zijn, we hebben ook 1 unify ap hangen in het huis maar we hebben ook de wifi van het modem aan staan.

Als ik met mijn laptop (ac intel kaartje) verbindt met het modem komen de storingen op, als ik met de ap verbindt is er niks aan de hand.

Tevens heb ik ook problemen met zeer slechte perfomance van het modem, denk aan netwerkoverdrachten langzaam en vaak buggy (werkt dan weer na een factory reset).

Kunnen jullie dit nagaan, en anders (als test bijv) een ander modem toesturen?

De internet snelheid zelf is perfect, geen timeouts en geen packetloss (tenzij het modem weer buggy is).

Volgens mij zijn de modemwaarde ook goed in orde.

* Admin: titel aangevuld zodat je bericht beter is te vinden

47 reacties

Reputatie 7
Hmmm, dat lijkt verdomd veel op dit topic.

Heb je dit probleem ook als je die uniFi niet in jouw netwerk hebt opgenomen. Zet die uniFi voor de test eens uit.

Reputatie 7
Badge +15
Ik heb het probleem ook, en heel toevallig heb ik ook een unify access point. Ik ga het zelf ook testen. 🙂 De Unifi accesspoint zit trouwens niet direct op de experiabox aangesloten. De ITV wel.

Dit probleem had ik niet toen ik mijn AP achter een apparte router had.

Reputatie 7
Dat zijn dan nu al drie gevallen waarbij een uniFi accesspoint roet in het eten lijkt te gooien t.a.v. de werking van ITV.

Mijn vermoeden begint nu toch echt te worden dat een "faulty" implementatie van IGMP op de uniFi hier de oorzaak van is.

Dat zou heel vervelend zijn immers die uniFi's zijn niet goedkoop en bevatten een hoop functionaliteit.

Heeft iemand van jullie dit al bij de leverancier van die uniFi aangekaart?

Ik gebruik zelf een Edimax CAP1200 die qua functionaliteit gelijkwaardig is. Daar heeft ITV gelukkig geen problemen mee.

Reputatie 7
Badge +15
Ik heb dat zelf niet gedaan, wat ik wel bijzonder vindt is dat het iTV signaal uberhaupt de accesspoint bereikt. 

Mijn netwerk is namelijk als volgd ingedeeld: 

Experiabox(Direct verbonden aan IPTV Decoder) - Core Router(Ingesteld als Switch) - AP/Switch -> Mijn overige apparatuur

|- Direct verbonden aan decoder

De enige manier waarmee het signaal bij mijn AP zou kunnen komen is als het signaal vanuit de Experiabox wordt gemulticast, wat ik eigenlijk onnodig vindt gezien het net zo goed netjes gerouteerd kan worden naar de client die om het signaal vraagt. Ik heb er zelf meer begrip voor als ik zelf beslis om het via de AP te streamen en het dan niet werkt ;) 

Naja. Ik mik de AP wel achter een routertje om te voorkomen dat de multicast de AP bereikt, ik vindt het wel een slordige implementatie maar het werkt in de meeste huishoudens :) 

Reputatie 7
Badge +30
Maar, als die switches IGMP Snooping hebben, zal de TV Stream alleen naar apparaten zie zich hebben aangemeld voor de stream gaan. Tenzij de Unifi zich daarvoor heeft aangemeld zal de Unifi de stream niet te zien krijgen.

Robin
Reputatie 7
Badge +22
Hoi @MaxBroere2, welkom terug op het forum! Vervelend dat je problemen hebt met tv kijken. Zoals WJB aangeeft ben je niet de enige met een UniFi AP die problemen heeft. Heb je wellicht de mogelijkheid een tijdje te testen zonder dat je UniFi apparatuur is aangesloten? Ik ben namelijk erg benieuwd of je dan wel probleemloos tv kunt kijken. 

Reputatie 7
Badge +15
Ik ga het zelf eventjes testen, ik mik hem achter een routertje, als het probleem dan nog steeds voor komt ontkoppel ik de Unifi AP Pro helemaal en maak ik tijdelijk gebruik van het (zwakkere) signaal van de experiabox :) 

Reputatie 7
Badge +15
De unifi AP zit nu achter een routertje 🙂 Tot op heden geen last van gehad. Ik kijk het een weekje aan :) 

Reputatie 7
RobinFlikkema schreef op 2 jun '16 om 15:23uMaar, als die switches IGMP Snooping hebben, zal de TV Stream alleen naar apparaten zie zich hebben aangemeld voor de stream gaan. Tenzij de Unifi zich daarvoor heeft aangemeld zal de Unifi de stream niet te zien krijgen.

@annedijkstra2

Robin
Ik vermoed dat het hier niet een IGMP snooping issue betreft, maar dat die uniFi zich onder bepaalde condities gedraagt als IGMP querier of IGMP proxy server waardoor TV ontvangers denken dat ze de TV stream bij de uniFi moeten ophalen i.p.v. bij de Experia Box.

Dit zou overigens betekenen dat dit probleem met een V10 te omzeilen zou moeten zijn door de Experia Box IP adres 192.168.2.1 te geven. IGMP multicasting documentatie beschrijft dat de IGMP proxy met het laagste IP adres gebruikt zal worden en dat is dan weer de Experia Box. Helaas kan van de andere Experia Boxen het IP adres niet gewijzigd worden.

Reputatie 7
Badge +15
wjb: Dat is een goede tip 🙂 Ik ga dat na dit weekje proberen :) 

Reputatie 7
Badge +15
De work-around lijkt te werken(De Unifi AP achter een andere router zetten). Ik ga later IP changes doorvoeren om te kijken of dat het probleem structureel oplost :)

Reputatie 7
Het vervelende van die UniFi achter een tweede router is dat deze dan ook in het subnet van de tweede router staat en dat is iets wat je nu net niet wilt.

Het staaft overigens wel mijn vermoeden dat die UniFi een IGMP proxy/querier gaat draaien.

Ik ben heel benieuwd of het naar 192.168.2.1 verhuizen van de Experia Box (alleen mogelijk met een V10) de oplossing biedt.

Reputatie 7
Badge +30

SjorsK schreef op 2 jun '16 om 15:29u

Ik ga het zelf eventjes testen, ik mik hem achter een routertje, als het probleem dan nog steeds voor komt ontkoppel ik de Unifi AP Pro helemaal en maak ik tijdelijk gebruik van het (zwakkere) signaal van de experiabox Smiley Vrolijk 

Is dit de AC of de niet-AC versie?

Reputatie 7
Badge +15
Zonder AC.

Reputatie 7
Badge +17

MaxBroere2 schreef op 1 jun '16 om 21:54u

Hi!

Wij zitten hier al een tijdje met een probleem.

Hebben een experiabox v10 met bonding (100mbit abbo, en 200mbit attainable in modem) en 3itv ontvangers.

Huh? 3 tv-ontvangers via koper??? :S (gewoon een vraagje tussendoor. 😉 Met een koperabonnement worden er maar max 2 geleverd. Toch wel grappig dit!!! :)

Reputatie 7
Badge +30

SjorsK schreef op 13 jun '16 om 15:43u

Zonder AC.

In de config kan je als het goed is ook IGMP Snooping aanpassen. Kan je dit een aanpassen? Ik ben benieuwd of dit meer doen dat alleen IGMP Snooping

Reputatie 7
Badge +15
Helemaal correct, ik had daar zelf nog niet gekeken :)

Dat is grappig. IGMP snooping staat niet aan(By default). Op zich hoeft het apparaat niks te doen met het TV signaal maar als het apparaat alsnog het signaal actief opvraagt... En vrolijk gaat zitten multicasten, tja. Dan zit je met een aantal problemen :) 

https://

Reputatie 7
Badge +30
Ik weet zo even niet welke interface dit is, maar ik bedoelde zelf de configuratie van de AP.
Persoonlijk denk ik dat het aanzetten van IGMP Snooping hier ook geen kwaad kan

Robin
Reputatie 7
Badge +15
Dit is eigenlijk de config van de AP 🙂 Je kan meerdere netwerken koppelen aan de AP en dit is de template die ik standaard toe pas. 

Het is leuk speelgoed 😉  

Reputatie 7
Ik ben wel benieuwd naar het type van die uniFi van jou.

Het scherm dat jij post kan ik in geen enkel manual terugvinden.

Reputatie 7
Badge +15
Zie screenshot. Niet bepaald een bijzonder type maar ik heb de GUI er omheen weg gehaald gezien ik het onnodig vond ;)

Negeer het feit dat de AP offline is, ik heb hem opnieuw geprovisioned met IGMP snooping aan en in hetzelfde netwerk geplaatst als de rest, helaas heeft ie hier geen toegang tot de server maar verder is het volledig functioneel :)

Ik laat de hele nacht de TV aan staan, mogelijk lost dit het probleem op 🙂 Indien dat niet het geval is geef ik de Experia box een lager IP adres. https://

Reputatie 7
Dan moet je me toch eens vertellen, zijn die screenshots echt van hetzelfde apparaat?

Wat is het IP adres van jouw Experia Box?

Reputatie 7
Badge +15
Het is geen screenshot van het apparaat maar een beheer interface van een server die het apparaat beheert/monitored. Mijn AP is het enige apparaat wat er aan gekoppeld is :) 

Het IP adres van mijn experiabox is momenteel 192.168.1.254(Gisteren was het 192.168.2.254). Dat gezegd te hebben, ik ben bezig met het omknopen van de config ;) 

Reputatie 7
Badge +15
Resultaat uit mijn laatste test: UNIFI AP(met IGMP snooping aan) en iTV zitten op 1 AP.

Ik heb goed en slecht nieuws:

Het goede nieuws is: De AP stoort iTV niet meer

Het slechte nieuws is: Het lijkt er op, dat als de TV aan staat de AP geddossed word(Clients ontvangen nog wel IP adressen maar kunnen verder geen gebruik meer maken van het netwerk, router/modem benaderen duurt een eeuwigheid 😉 ). Dit gebeurd trouwens alleen als de TV aan staat :P

Zoiets heb ik nog nooit mee gemaakt, maar ik kan de humor er wel van in zien :)

Verder nog een leuk feitje: Het adminpaneel vermeld dat je voor IGMP snooping een unifi switch nodig hebt, ik heb alleen een edgerouter(Mogelijk gerelateerd). Desalnietemin, het is interessante data :)

Reputatie 7
Dat wat je hier beschrijft duidt op het multicasten van de TV stream(s) via de wifi van de UniFi, een fenomeen dat we al vele keren gezien hebben hier op het forum. Het lijkt er dan ook op dat je met het zetten van dat vinkje bij IGMP snooping deze juist uit i.p.v. aan gezet hebt. (Ik vermoed een bug in de firmware van de UniFi, daar waar ik eigenlijk het hele IGMP deel van die UniFi niet echt vertrouw.)

Doe mij eens een lol en configureer jouw netwerk eens als onderstaand:

1. Zet het IP adres van de V10 op 192.168.2.1 en laat de DHCP server vanaf 192.168.2.2 lopen.
  2. Stel die UniFi in als echt access point binnen het subnet van de V10 en zonder een eigen DHCP server actief.
  3. Zet IGMP snooping op de UniFi uit. (Geen vinkje.)
  4. Sluit de UniFi aan op een LAN poort van de V10, niet op een switch waar ook een KPN TV ontvanger op aangesloten is.
Ervaar je nu problemen en zo ja welke?

Reageer