Beantwoord

iTV van hdmi naar VGA monitor geen beeld

• 27 augustus 2016
  • 17 reacties
  • 1035 keer bekeken

Beste,

Ik zou graag mijn itv kastje op een monitor aan willen sluiten, alleen krijg ik dit nog niet werkend. Mijn situatie: Ik heb een monitor met alleen een vga ingang. Om de hdmi uitgang van het itv kastje aan te sluiten op de monitor heb ik een actieve hdmi-vga adapter gekocht. Het geluid sluit ik aan via aparte boxen. Ik krijg echter geen beeld. Om de adapter te testen heb ik mijn laptop via hdmi aangesloten op de monitor en dit werkt prima. Nu vraag ik mij af waarom het itv kastje dan niet werkt?

Kan iemand mij hierbij helpen? (Een andere monitor/tv is geen optie...)

Alvaste bedankt!
Stefan

Admin: titel aangevuld zodat je bericht beter is te vinden
icon

Beste antwoord door PeterG 27 augustus 2016, 17:50

Dit gaat niet werken i.v.m. het HDCP protocol op de HDMI out van de STB. Dit is een protocol tegen kopiëren. Dat werkt in dit geval ook averechts bij aansluiten op de HDMI-VGA converter, omdat deze niet overweg kan met dat protocol.
Je kunt evt. wel van SCART naar VGA. Hoe je dat doet lees je in dit topic:
Digitenne aansluiten op vga monitor
p.s. ook de scart van de itv ontvanger heeft een copieerbeveiliging. Of die ook conflicteert met VGA zul je uit moeten proberen. Daar hebben we nog geen ervaring mee aangezien het zéér uitzonderlijk is dat iemand een scherm met alleen VGA gebruikt.

Mag ik vragen waarom een andere tv/monitor geen optie is? Alle moderne tv's (dus geen monitor) hebben ook VGA, naast HDMI, SCART en COAX (DVB-C/T). Dus daar kan (bijna) alles op.
Ik gebruik mijn scherm zowel voor itv als voor de computer. Ohja, ook handig. Computer kan je ook via hdmi op het scherm aansluiten. Heb je die hele VGA niet nodig.
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +31
Dit gaat niet werken i.v.m. het HDCP protocol op de HDMI out van de STB. Dit is een protocol tegen kopiëren. Dat werkt in dit geval ook averechts bij aansluiten op de HDMI-VGA converter, omdat deze niet overweg kan met dat protocol.
Je kunt evt. wel van SCART naar VGA. Hoe je dat doet lees je in dit topic:
Digitenne aansluiten op vga monitor
p.s. ook de scart van de itv ontvanger heeft een copieerbeveiliging. Of die ook conflicteert met VGA zul je uit moeten proberen. Daar hebben we nog geen ervaring mee aangezien het zéér uitzonderlijk is dat iemand een scherm met alleen VGA gebruikt.

Mag ik vragen waarom een andere tv/monitor geen optie is? Alle moderne tv's (dus geen monitor) hebben ook VGA, naast HDMI, SCART en COAX (DVB-C/T). Dus daar kan (bijna) alles op.
Ik gebruik mijn scherm zowel voor itv als voor de computer. Ohja, ook handig. Computer kan je ook via hdmi op het scherm aansluiten. Heb je die hele VGA niet nodig.
Reputatie 7
Badge +30
Een omweg is om een "goede" HDMI Splitter te gebruiken tussen de HDMI-VGA-Adapter en de HDMI aansluiting van de STB.
Er zijn namelijk een goed aantal HDMI-Splitters te vinden die wel HDCP doen op hun ingang, maar "per ongeluk" het HDCP signaal niet doorgeven aan de adapter.

Dit kan je even googelen, ik draag je geen voorbeelden aan omdat dit een beetje een grijze markt is. Het is dan ook mogelijk om hiermee video's te kopiëren.
Reputatie 7
Badge +19
Dag Stefan, welkom op het forum. Wat de heren hierboven aangeven klopt. Je hebt een adapter nodig met DHCP, die zijn er inderdaad wel te vinden. Ik vermoed dan ook dat je eentje hebt die dit niet aankan/ondersteunt. SCART naar VGA is ook een mogelijkheid, de resolutie is dan wel lager dan bij HDMI.
Ik heb een oude Loewe xelos a26 lcd tv gekocht die ik met interactieve tv van KPN wil gebruiken en wel met de hoogst haalbare resolutie. Het blijkt dat de TV van voor 2009 is en dan wordt HDMI niet meer door KPN ondersteund (versie is dan lager dan 1.4). Nu wil ik met de VGA input gaan werken omdat die een hogere resolutie aankan dan de SCART. Daarbij hoop ik dat ik alle valkuilen omzeild heb met deze:

https://www.bol.com/nl/p/goobay-hdmi-naar-vga-3-5mm-adapter-met-hdcp/9200000081298064/?suggestionType=typedsearch&bltgh=iOURyocbTeFEOotOOu9KPA.1.2.ProductPageUrl

Ik ben benieuwd wat anderen hierover denken. KPN helpt mij alleen richting SCART.
Reputatie 7
Zo op het eerste gezicht lijkt dat apparaat te kunnen gaan werken.
De vraag is echter wel of HDCP werkelijk goed ondersteund wordt.
Het is den ik zaak om goed naar het retourbeleid te kijken.
Reputatie 7
Badge +31
Mijn moeder had tot 4 maanden geleden een JVC uit 2006. HDready. Werkt prima i.c.m. KPN. En die zal toch écht geen HDMI 1.4 aansluitingen hebben.
Dus, waarom zou het niet zo werken? Heb je 't al geprobeerd?

De tv zal zelf geen geluid krijgen met alleen VGA. Zit er ook een audio in i.c.m. vga op?

Je hebt 30 dagen bedenktijd en gratis terugsturen. Proberen zou ik zeggen.
Reputatie 7
Mijn moeder had tot 4 maanden geleden een JVC uit 2006. HDready. Werkt prima i.c.m. KPN. En die zal toch écht geen HDMI 1.4 aansluitingen hebben.
Dus, waarom zou het niet zo werken?

Ook bij jouw moeder zou het sinds de laatste firmware update waarschijnlijk niet meer werken via hdmi.
Reputatie 7
Badge +31
Een goede vriend van mij heeft net zo'n oude tv en KPN i-tv. Geen klachten van hem vernomen. Gister nog contact met hem gehad. Dat is een Samsung HDready.
Het is een beetje gissen waar het probleem zit. Misschien is de versie van de software op de decoder van invloed of heeft mijn TV een hele oude HDMI versie. Ik zal even proberen of de TV geluid doorgeeft via de tulpstekkers als de ontvangst op VGA is ingesteld. Als dat goed gaat probeer ik een adapter uit. Bedankt voor de reacties.
Reputatie 7
Zet de HD functie eens uit op de TV ontvanger, heb je dan wel beeld?
Zet de HD functie eens uit op de TV ontvanger, heb je dan wel beeld?

Dat helpt niet helaas. Menu en programma informatie zijn zichtbaar, beeld en geluid zijn verder afwezig.
Een HDMI splitter voor een paar dollar zoals hierboven beschreven via Ebay bleek voor mij inderdaad de oplossing. Via KPN is geen oplossing beschikbaar hetgeen ik geen reclame vind.
Reputatie 7
Badge +31
Juist voor dit soort uitzonderingen is er het forum! 😉 😃

Gezien het feit dat dit vrijwel NOOIT voorkomt vind ik het volkomen logisch dat KPN hier niks voor aanbiedt. (ondersteuning, hardware).
TV's hebben gewoon een HDMI ingang.

Als er mss 100 klanten het op VGA willen aansluiten lijkt het mij al veel. Zelfs (moderne) beamers beschikken over HDMI.

Gezien het feit dat dit vrijwel NOOIT voorkomt vind ik het volkomen logisch dat KPN hier niks voor aanbiedt. (ondersteuning, hardware).

Als er mss 100 klanten het op VGA willen aansluiten lijkt het mij al veel. Zelfs (moderne) beamers beschikken over HDMI.

Je hebt het hele topic niet gelezen. Zie hierboven voor mijn situatie.

Sommige HD TV's van minder dan tien jaar oud worden sinds enige tijd alleen nog ondersteund met SCART. De huidige iTV ontvanger heeft niet eens een uitgang. KPN blijft voor een lijkt mij aanzienlijkw groep klanten in gebreke.
Reputatie 7
Badge +31
Ik kan me niet voorstellen dat HD tv's jonger dan 10 jaar geen HDMI hebben. Dat zijn dan geen tv's maar HD monitoren (zonder DVB tuner ook en dus ook geen coax-antenne aansluiting) en die zijn bedoeld voor . . . op een computer.

De huidige itv ontvanger heeft TWEE uitgangen: HDMI en SCART. Dus geen. . .
De itv ontvanger is bedoeld om op een televisie aan te sluiten en niet op een (computer)monitor.
Ik heb nog nooit een tv-settopbox met vga gezien. Ook niet voor de kabel.

Kun je mss de link plaatsen van je hdmi naar vga adapter? Voor iedereen met dit "probleem".
Reputatie 7

Je hebt het hele topic niet gelezen. Zie hierboven voor mijn situatie.

Sommige HD TV's van minder dan tien jaar oud worden sinds enige tijd alleen nog ondersteund met SCART. De huidige iTV ontvanger heeft niet eens een uitgang. KPN blijft voor een lijkt mij aanzienlijkw groep klanten in gebreke.

KPN mag uiteraard geen medewerking verlenen aan dergelijke "oplossingen".
Die HDMI splitter haalt blijkbaar de HDCP handshake uit het signaal en dat is niet echt "legaal" te noemen.
Wat KPN zou moeten doen, is een firmware versie zonder Netflix uitrollen, zodat ze niet gebonden zijn aan de strikte kopieerbeveiliging die ddor Netflix vereist wordt.
Reputatie 7
De huidige itv ontvanger heeft TWEE uitgangen: HDMI en SCART. Dus geen. . .
Pssst, de 4K Ultra-HD ontvanger heeft geen SCART uitgang. 😉

Reageer