iTV via switch haperend beeld bij afspelen opname en uitzending gemist

• 16 december 2015
  • 13 reacties
  • 781 keer bekeken

Sinds kort iTV via glasvezel. Heb de volgende opstelling:

- KPN experiabox v9

- NETGEAR WNDR4300 router

- NETGEAR GS105Ev2 switch

De router staat in AP mode en de switch ondersteund IGMP snooping v1, v2 en v3

Nu is er met TV kijken ook geen enkel probleem, niet in SD en niet in HD. De problemen ontstaan bij het kijken van een opname of uitzending gemist om het begin van ene programma terug te zien. De weergave hapert dan vaak en de uitzending is amper meer te volgen gezien het zeer frequent optreden van deze haperingen.

Als ik de switch er tussen uit haal treed het probleem niet meer op. Ik neem dan aan dat de weergave van de opname verstoord wordt door de switch.

Gedane testen waarbij geen verbetering optrad in de weergave:

- SD opname weergeven

- Overige apparaten verwijderd van de switch (Apple TV en Raspberry Pi met KODI)

- De QaS van de poort waar de iTV ontvanger op staat op high gezet

Graag advies hoe dit op te lossen. Weining ruimte om een extra kabel te trekken speciaal voor de iTV ontvanger.

Ook speedtest uitgevoerd tijdens afspelen met laptop aangesloten op zelfde switch welke dan up en down een snelheid haalt van rond de 90Mbit. Er wordt dan zon 10 Mbit opgesnoept door het afspelen van de opname. Normaal haal ik zon 98 tot 99 Mbit.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Maar, je noemt mooi alle apparaten op, maar hoe zit de TV ontvanger aangesloten?

Is Experiabox - TV Ontvanger een probleem?
Is Experiabox - switch - TV Ontvanger een probleem?
Is Experiabox - router - TV Ontvanger een probleem?
Is Experiabox - router - switch - TV Ontvanger een probleem?

Robin
Robin,

De TV ontvanger zat achter de switch.

Alle mogelijke combi's getest:

Experiabox - TV Ontvanger is geen probleem
Experiabox - switch - TV Ontvanger is geen probleem
Experiabox - router - TV Ontvanger is geen probleem

-> Experiabox - router - switch - TV Ontvanger is een probleem

Dus probleem treed alleen op in het pad Experiabox - router - switch - TV Ontvanger.

Marcel

Reputatie 7
Badge +30
Maar in beide situaties ( router + switch en de situatie met alleen router) zitten dezelfde dingen op de router aangesloten en staat de Router nog steeds in AP modus?

En in "switch" en "router - switch" zitten nog steeds dezelfde apparaten op de switch?

Die router en switch staan fysiek op een andere plek?

Robin
Router staat hele tijd in AP modus ... anders werkt de TV niet (waarschijnlijk doordat TV ontvanger dan niet op goede subnet zit (192.168.2.x), verder niet uitgezocht).

Heb test gedan met alle reguliere apparaten op switch en router gekoppeld en alle apparaten eraf gekoppeld (ook draadloos uitgeschakeld). Maakt geen enkel verschil helaas.

De router en de switch staan fysiek op een andere plek ja. Probleem is overigens alleen bij afspelen opnames en uitzendig gemist. Regulier TV kijken is geen enkel probleem. Ook als ik die mode (Experiabox - router - switch - TV Ontvanger) een PC op de switch bijzet haalt deze zonder problemen up- en downloadsnelheden van 90 MBit naast het afspelen van het opgenomen bestand.

Marcel

Reputatie 7
Heb jij de IGMP proxy server op de Netgear uitgezet? (WAN instellingen)

De netgear router staat in AP modus. Kan dan ook niet de WAN instellingen benaderen (evenmin als de LAN instellingen). Ik ga er dan ook vanuit dat dit "uit" staat. Op de netgear switch staat IMGP snooping status aan, zie ook hieronder.

Ik dacht overigens dat IMGP Snooping nodig was voor "regulier" TV kijken hetgeen perfect werkt. Afspelen opnames en uitzendig gemist werkt aleen niet, ga er ook vanuit dat netflix e.d. ook niet werkt hetgeen ik niet getest heb.

Schermafbeelding 2015-12-16 om 20.14.05.png

Reputatie 7
MBergNL schreef op 16 dec '15 om 20:17u
De netgear router staat in AP modus. Kan dan ook niet de WAN instellingen benaderen (evenmin als de LAN instellingen). Ik ga er dan ook vanuit dat dit "uit" staat.

Dat zou je inderdaad verwachten, maar die Netgear zou niet de eerste router zijn waar "vergeten" wordt de IGMP proxy server uit te zetten als de router in bridge- of AP-mode gezet wordt. Dat is dan ook één van de redenen waarom ik geen voorstander ben van een tweede "router" in een netwerk die als wifi accesspoint (bridge- of AP-mode) gebruikt wordt. Dergelijk "router functionaliteit" gooit nogal eens roet in het eten als zo'n router in bridge- of AP-mode gebruikt wordt. Ik vermoed dan ook echt dat de IGMP van de Netgear hier roet in het eten gooit.

Heb je ook een keer getest met het pad EB -> router -> switch -> TV ontvanger terwijl er op de router geen enkel apparaat aangesloten is, niet bedraad en niet via wifi. (Zet de wifi van de router ook even uit tijdens die test.) Treedt het probleem nog steeds op?

Kan je voor mij ook eens het pad EB -> switch -> router -> TV ontvanger testen?

EB -> switch -> router -> TV ontvanger zal ik morgen dan even testen. Nu wordt er een film gekeken en zal deze test niet gewaardeerd worden.

Is het trouwen mogelijk op de netgear router niet in AP modus te zetten en dat de TV ontvanger blijft werken?

Reputatie 7
MBergNL schreef op 16 dec '15 om 20:54u
EB -> switch -> router -> TV ontvanger zal ik morgen dan even testen. Nu wordt er een film gekeken en zal deze test niet gewaardeerd worden.

Is het trouwen mogelijk op de netgear router niet in AP modus te zetten en dat de TV ontvanger blijft werken?

Theoretisch zou het mogelijk moeten zijn, maar ik heb nog geen berichten gelezen dat dit succesvol was. Wel staat er een bericht op het forum waarin aangegeven wordt dat live TV kijken lukt maar dat andere functionaliteit niet werkt. (Een beetje hetzelfde al wat jij nu ervaart met jouw router in AP-mode.)

Ook ik heb gekeken of ik een TV ontvanger achter mijn tweede (echte) router kon plaatsen ik was daarin (nog) niet succesvol.

Als ik je een advies zou mogen geven, investeer dan 50 Euro in een KPN Wifi "versterker" en vervang daarmee de Netgear router. Succes verzekerd!

Gebruik de netgear router, naast de 5G WiFi ook voor mn Gb netwerk (o.a. voor mn NAS icm met mn laptop voor werk). De EB heeft "slechts" 100Mb. Zal morgen ook eens kijken of ik de router zonder AP modus aan de gang krijg met de TV ontvanger.

Reputatie 7
MBergNL schreef op 16 dec '15 om 21:22u
Gebruik de netgear router, naast de 5G WiFi ook voor mn Gb netwerk (o.a. voor mn NAS icm met mn laptop voor werk). De EB heeft "slechts" 100Mb. Zal morgen ook eens kijken of ik de router zonder AP modus aan de gang krijg met de TV ontvanger.

Dat gaat je waarschijnlijk niet lukken en ik zou het ook onverstandig vinden om een tweede subnet te maken puur voor de TV. De TV hoort juist alleen op het subnet van de Experia Box zelf gebruikt te worden.

Je zegt dat de Experia Box slechts 100Mbps LAN heeft. Dat is dus niet waar, de V8, V9 en V10 zijn voorzien van 1Gb LAN poorten.

Snelheid LAN is idd 1Gbps van de V9. Heb in dat gedeelte slechts een 100Mbps kabel liggen.

EB -> switch -> router -> TV ontvanger werkt ook prima. probleem treed dus alleen op bij

EB -> router -> switch -> TV ontvanger

Zal kijken of ik met kabels het 100 Mbps en 1 Gbps kan scheiden en de switch dan op het 100Mbps ga zetten. Mocht het echt nodig zijn dan kan ik de die laatste kabel ook nog upgraden. Config wordt dan:

EB -> router -> NAS, laptop, ...

EB -> switch -> TV ontvanger, Apple TV, Raspberry Pi, ...

Mocht iemand nog een tip geven om de instellingen op de netgear router dusdanig te krijgen dat het wel werkt dan graag. Blijf het namelijk raar vinden dat TV afspelen wel goed doet maar het afspelen van een opname via KPN niet, dit met aanname dat gevraagde bandbreedte even groot is.

Marcel

Reputatie 7
Oké, dan kunnen we in ieder geval concluderen dat het probleem alleen optreedt als de switch het multicast verkeer van de Netgear router moet "snoopen". Dat bevestigt mijn vermoeden dat het multicast signaal van de Netgear router niet volledig voldoet aan de richtlijnen.

Wat je nog kunt proberen bij de configuratie EB -> router -> switch -> TV ontvanger:

• Zet op de switch de optie Validate IGMPv3 IP Header op Disable
  • Eventueel kan je ook de IGMP Snooping Static Router Port vullen met de LAN poort waarop de Netgear router aangesloten is.
Niet geschoten is altijd mis. ;)

Reageer