iTVonline tijdens zakenreis of vakantie

• 10 december 2014
  • 61 reacties
  • 16669 keer bekeken

Reputatie 7
Kan je niet zonder jouw TV tijdens een zakenreis of de vakantie?

Dan neem je jouw iTVonline toch gewoon mee.

Vereiste:

1. Voldoende bandbreedte upstream (minstens 5Mbps) op jouw KPN Internet aansluiting thuis.
  2. Voldoende bandbreedte downstream (minstens 5Mbps) in het hotel, appartement of vakantiehuisje.
  3. Een VPN server op jouw netwerk thuis die in staat is VPN verbindingen terug naar Internet te routeren. (Ik gebruik hier de VPN server op mijn Synology NAS voor.)
  4. Een mobiele telefoon, tablet of notebook met de ITV online app. (Of eventueel gewoon via www.itvonline.nl of www.interactievetv.nl)
Zet, via de wifi van het hotel, appartement of vakantiehuisje, met de mobiele telefoon, tablet of notebook een VPN verbinding op met jouw netwerk thuis en zorg dat alle communicatie door de VPN tunnel gestuurd wordt. (Geen split tunneling.)

Gebruik de iTV online app alsof je thuis bent.

Wil je gewoon op een "echte" TV kijken en heb je een Android 4.3 telefoon, Android 4.3 Tablet of Windows 10 notebook?

Schaf een miracast hdmi dongle (*) aan en stream het TV signaal gewoon van jouw telefoon, tablet of notebook naar die TV.

Zo kijk ik tijdens mijn zakenreizen in het hotel gewoon naar het NOS journaal en zullen mijn kinderen tijdens de wintersport gewoon hun favoriete TV programma's kunnen bekijken.

Doe dit overigens nooit via jouw 3G/4G verbinding tenzij je jouw databundel echt snel wilt "verbranden", na een uurtje of twee is die anders echt wel op en dan is TV kijken ineens heel duur. ;)

(*) Zie ontwikkelingen verderop in dit draadje.

61 reacties

Ik heb al een tijdje een dergelijke VPN draaien, maar nu ben ik laatst verhuist en is mijn router gereset sinds de nieuwe verbinding actief is.

Sindsdien krijg ik, ookal pas ik netjes de NAT-regels aan, het niet voor elkaar om buiten mijn netwerk op een pc naar "itvonline.nl" te gaan en vervolgens tv te kijken.

Voorheen herkende hij altijd netjes mijn externe IP, die overigens wel gewoon overgenomen wordt, maar itvonline herkent mij nu niet meer alsof ik op mijn netwerk zit. Nu moet ik dus altijd mijn lange abonnementsnummer overtypen, en kan ik niet eens alle kanalen zien.

Enig idee hoe dit op te lossen valt?

Reputatie 7
Hebben jullie gezien dat de iTVOnline app op Android (versie 4.3.0) nu toegang nodig heeft tot de locatiegegevens?

Ik vraag me af waarvoor dat nodig is, ik hoop voor het bepalen van de aan te bieden lokale zender(s).

Het zou ook zo maar kunnen zijn om TV kijken in het buitenland onmogelijk te maken, zelfs als je via een VPN als een Nederlands IP adres verbonden bent. :@

We zullen het snel gaan ervaren, ik hoop dat dat niet het geval is.

Reputatie 7
Badge +16
Bedankt wjb, al heb ik de voorkeur op vakantie naar de plaatselijke zenders te kijken om vervolgens heel gauw de tv uit te drukken en even zonder het kastje vakantie te vieren.

Reputatie 7
En ik kijk tijdens mijn zakenreizen graag gewoon naar de Nederlandse actualiteiten programma's, ieder het zijne.

hoi allemaal

ik zit vaak in de ardennen en wil daar ook graag tv kijken van kpn ,
nou is mijn vraag kan ik mijn laptop ook zo vpn in stellen dat hij vandaar uit met mijn modenm v10 vpn in te stellen en dan in belgie kan kijken.
of hoe stel ik dat in dat het werkt met mijn laptop en modem vpn thuis

gr klinker
Reputatie 7
Ook met een laptop is een VPN verbinding op te zetten.
Thuis zal je echter een VPN server moeten hebben, de Experia Box heeft geen ingebouwde VPN server.
Zie het openingsbericht van dit topic.
ook de v10 experiabox niet
Reputatie 7
ook de v10 experiabox nietNee, ook de V10 niet.
dus je bent dan ofhankelijk van een vpn software op mobiel op laptop om het te omzeilen om een nederlands ip tekijgen om tv tekijken in belgie
Reputatie 7
dus je bent dan ofhankelijk van een vpn software op mobiel op laptop om het te omzeilen om een nederlands ip tekijgen om tv tekijken in belgieSterker nog, met een Windows apparaat moet die VPN verbinding zelfs via jouw thuisnetwerk lopen zodat KPN "denkt" dat dat apparaat thuis staat.
Ook met Android en iOS is het raadzaam de VPN via het thuisnetwerk te laten lopen, want "thuis" kan je meer zenders en opnames bekijken dan buitenshuis.
Reputatie 7
Binnenkort zal de ITV app van KPN Chromecast gaan ondersteunen en dat is een zeer mooie ontwikkeling. Je hoeft dan geen miracast screen mirroring meer te gebruiken om op een televisie in jouw hotelkamer, appartement, of bungalow via ITV te kunnen kijken, dat kan je dan gewoon casten via de Chromecast.
Dat betekent echter wel dat, zolang er nog geoblocking van kracht is, in het buitenland de Chromecast ook binnen de VPN tunnel naar Nederland zal moeten communiceren en dat brengt een uitdaging met zich mee immers een Chromecast heeft geen ingebouwde VPN cliënt.
In mijn zoektocht naar een oplossing kwam ik de onderstaande travel router tegen.

GL-AR750
Dit zeer compacte en lichte routertje heeft een ingebouwde VPN cliënt waarmee een VPN verbinding opgezet kan worden met een Nederlandse VPN server of zoals in mijn geval de VPN server op mijn Synology NAS thuis.

Ik sluit deze router met 2.4GHz wifi aan op het wifi netwerk van het hotel en mijn Chromecast, Android Tablet en Android telefoon via 5GHz wifi op de router. Je kunt echter ook een 4G dongle of jouw telefoon met de router koppelen zodat je via 4G met internet communiceert.

De VPN verbinding wordt nu gedeeld door de op de router aangesloten apparaten en daarmee kan ITV ook via de Chromecast lopen.

Edit: Binnen Europa is een VPN verbinding niet meer nodig, tenzij je zenders wilt kijken die alleen thuis beschikbaar zijn of langer dan vier maanden in het buitenland verblijft. Toch is dit travel routertje nog altijd zeer interessant immers hiermee zet je nog altijd een eigen wifi netwerk op waarop zowel jouw mobiele apparaat als de Chromecast aangesloten zijn. Hierdoor kunnen die twee elkaar vinden, zelfs als het hotel, appartementencomplex, bungalowpark of camping, zoals het hoort, "STA isolation" geïmplementeerd hebben.
Ik begrijp wat hier allemaal wordt uitgelegd. Wat ik nog niet helemaal begrijp is dat het wel mogelijk is om op je mobiel of je tablet buitenshuis tv te kijken (ook al is het dan een beetje beperkter als thuis) en niet op je laptop zonder het opzetten van vpn tunnels en losse kastjes etc etc. Kan iemand mij hier de reden van vertellen, want technisch gezien moet het makkelijk kunnen toch?
In mijn geval is het nog een beetje lastiger. Ik heb een tv/internet abonnement, maar kan daar op dit moment geen gebruik van maken, omdat ik verhuisd ben en er op de nieuwe locatie geen mogelijkheid is voor een aansluiting. Het is echter duurder om deze op te zeggen en de voordelen die ik heb als KPN compleet klant weer goed te maken door mijn mobiele abonnement te upgraden. Ik heb dus wel een abonnement, maar mijn experiabox is nergens aangesloten. Wordt een beetje lastig dus om dan een vpn tunnel op te zetten.
Reputatie 7
Ik begrijp wat hier allemaal wordt uitgelegd. Wat ik nog niet helemaal begrijp is dat het wel mogelijk is om op je mobiel of je tablet buitenshuis tv te kijken (ook al is het dan een beetje beperkter als thuis) en niet op je laptop zonder het opzetten van vpn tunnels en losse kastjes etc etc. Kan iemand mij hier de reden van vertellen, want technisch gezien moet het makkelijk kunnen toch?Technisch hoeft dat inderdaad geen enkel probleem te zijn, maar of het commercieel handig is. 🤔
Ik vind het al heel wat dat Chromecast ondersteund gaat worden. Vraag is wel of de kwaliteit dan 720p zal zijn of dat 1080i tot de mogelijkheid gaat behoren. Ik hoop het laatste, maar ik ben bang dat dat het niet zal worden. Ik denk dat je zelf kunt invullen waarom niet.
Dat begrijp ik dus niet. Waarom zou het voor KPN oninteressant zijn om iTV niet aan te bieden op laptops of pc’s? Ze verkopen zelf geen tv’s voor zover ik weer. Wat zou het commerciële nadeel dan kunnen zijn? Je hebt een mooie oplossing aangedragen waarvoor dank, maar het is om een probleem op te lossen wat er mijns inziens niet zou moeten zijn. Het enige wat ik mij kan bedenken is dat er meer data verzonden moet worden voor een laptop of pc en ik heb wel eens begrepen dat de rechten om ‘uit te zenden’ via internet extra kosten met zich meebrengt tov uitzenden via reguliere tv. Waarom dit niet aangeboden als extra optie in een abonnement. Ik zou er dankbaar gebruik van maken.
Reputatie 7
Dat zal kanibaliserend werken op het aantal abonnementen dat verkocht wordt. Vooral de jongere kijkt net zo lief op zijn laptop televisie als op een "echte" televisie en zie daar het neemt een abonnement met één TV ontvanger en dat is voor KPN dan toch weer €60,- minder inkomsten per jaar.
Als Chromecast 1080i zou gaan ondersteunen, wat waarschijnlijk niet het geval zal zijn, dan gaat bij ons de TV ontvanger op de slaapkamer er uit en waarschijnlijk die in de tuinkamer ook. Voor ons een besparing van €120,- per jaar en voor KPN commercieel dus niet zo interessant.

Ook zal menig student op zijn/haar studentenkamer geen televisie meer afnemen, maar meeliften op het abonnement van pa en ma en een Chromecast gebruiken. Mijn studerende kinderen doen dat nu ook met ons Netflix abonnement.
Duidelijk verhaal, waarvoor dank.
Ik ben niet zo thuis in het Chromecast verhaal. Kan ik zodra dit wordt ondersteund door KPN ook streamen naar een laptop met HDMI poort of kan dit alleen naar een tv?
Reputatie 7
Badge +31
Deze zomervakantie mag geoblocking binnen Europa niet meer. Dan kun je in heel Europa je i-tv-app (Android; iOS) gebruiken zonder VPN. 🙂 Wel via wifi anders vreet je je bandbreedt op!

Alleen voor een laptop (Windows; MacOS) heb je nog wel VPN nodig want dat werkt buiten je eigen wifi anders niet. (KPN ondersteunt laptops alleen via je experiabox; de VPN moet dus thuis staan)
Reputatie 7
Deze zomervakantie mag geoblocking binnen Europa niet meer. Dan kun je in heel Europa je i-tv-app (Android; iOS) gebruiken zonder VPN. 🙂 Toch zal ik de VPN verbinding met ons VPN servertje thuis blijven gebruiken om zo de zenders te kunnen kijken die alleen thuis en niet onderweg beschikbaar zijn.

Ook schuilt er nog een addertje onder het gras:
Als ik het goed begrepen heb, dan vallen alleen betaalde diensten onder die EU wetgeving. KPN ontspringt zo de dans omdat zij kan zeggen dat itvonline (sites en app) een gratis dienst is voor de KPN abonnee.

Bron.
Reputatie 7
Ik ben niet zo thuis in het Chromecast verhaal. Kan ik zodra dit wordt ondersteund door KPN ook streamen naar een laptop met HDMI poort of kan dit alleen naar een tv?Dat kan alleen naar een televisie immers een PC heeft geen HDMI ingang, alleen een HDMI uitgang.
Reputatie 7
Badge +31
Maar als abonnee betáál je er toch voor? Als je geen abonnee bent heb je sowieso geen toegang. Dus gratis . . . 🤔

Wat dat betreft hoeft npo.nl dus niet beschikbaar te zijn buiten Nederland.
Reputatie 7
Maar als abonnee betáál je er toch voor? Als je geen abonnee bent heb je sowieso geen toegang. Dus gratis . . . 🤔KPN vermarkt iTVOnline als gratis dienst bij een KPN ITV abonnement. Strikt genomen zou KPN daar ook nog wel eens mee weg kunnen komen ook als het gaat om die EU wetgeving. Je betaalt juridisch gezien niet voor iTVOnline, maar voor jouw gewone ITV abonnement. Uiteraard vind ook ik dat iTVOnline eigenlijk onder die EU wetgeving zou moeten vallen, de vraag is echter of dat juridisch ook werkelijk zo is.
Daar komt bij dat ook andere publicaties in die richting wijzen.

Bron.

Wat dat betreft hoeft npo.nl dus niet beschikbaar te zijn buiten Nederland.Klopt.
Ik maak een VPN verbinding met de NETGEAR AC1900 wat gratis door netgear wordt verstrekt.
Geconfigureerd in de router en vanaf overal heb ik verbinding op mijn eigen ip adres op mijn laptop, ipad en smartphone.
Dus tv kijken vanuit het buitenland is geen probleem.
Alle zenders die door KPN worden aangeboden alsof ik thuis zit.
Reputatie 7
Ik maak een VPN verbinding met de NETGEAR AC1900 wat gratis door netgear wordt verstrekt.
Geconfigureerd in de router en vanaf overal heb ik verbinding op mijn eigen ip adres op mijn laptop, ipad en smartphone.
Dus tv kijken vanuit het buitenland is geen probleem.
Alle zenders die door KPN worden aangeboden alsof ik thuis zit.
Klopt, dat doe ik ook al jaren. Zodra de iTV app van KPN echter Chromecast gaat ondersteunen wil ik dat die Chromecast ook binnen die VPN tunnel gaat communiceren en dat is waar dat routertje van een paar berichten terug om de hoek komt kijken.
Ik begrijp wat je bedoelt.
geen idee of en wat er dan kan.
Ik keek met onsbrabantnet en via mijn vpn-tunnel met glashartmedia
Reputatie 7
Ik begrijp wat je bedoelt.
geen idee of en wat er dan kan.
Ik wel, ook de Chromecast functioneert dan alsof je thuis bent. Dat betekent dat je dan achter dat routertje met VPN verbinding op jouw vakantieadres die Chromecast kunt gebruiken alsof je thuis bent.

Reageer