Beantwoord

Kan ik iTV gebruiken in Europa (Spanje) via de app op mijn Samsung Smart TV?

  • 17 September 2019
  • 11 reacties
  • 1675 keer bekeken

Ik heb een nieuwe Samsung Smart TV gekocht voor mijn huis in Spanje. Dit op advies van een KPN medewerker. Zodra ik in Spanje inlig op de iTV App krijg ik de melding dat ik op een KPN netwerk moet zitten om de app te kunnen gebruiken. Via iPhone, iPad en Laptop werkt het gewoon wel.
icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 19 September 2019, 10:31

Bekijk origineel

11 reacties

De app in een televisietoestel kan alleen op je huisadres gebruikt worden. Abonneenummer moet overeenkomen met IP adres v.d. aansluiting.
Die werkt dus zelfs niet bij de buren met KPN op jouw ITV gegevens. (zie ook hier)

Buiten je eigen huis kun je alleen streamen v.a. een laptop (Google Chrome gebruiken), tablet of smartphone met Chromecast.

'K heb zelf net een nieuwe Samsung maar heb Chromecast daar nog niet in ontdekt. Je zult dan dus een losse Chromecast moeten kopen om het op je televisie te zien.

Dan is bv. een Sony TV, met Chromecast erin, dus handiger.
Dank je Peter, duidelijk!
Ik heb mijn situatie in Spanje omschreven aan een medewerker van een KPN winkel in Breda. Hij gaf aan dat het zou moeten werken. Erg jammer!!
Groet,
Lucas
Tja, ze horen het woord app en.... Kennelijk is binnen de organisatie, en zéker in de fysieke winkels, niet bekend dat de televisie-app alleen op het huisadres werkt. Deze is bedoeld om thuis je kastje evt. te vervangen/minder te hoeven gebruiken.
Ook voor een tweede tv hoef je dan geen kastje erbij te huren.

Dus:
TV-app alleen thuis
Android en iOS app en ITV-website, thuis, rest Nederland en in de E.U.-landen
Reputatie 7
Er is wel een mogelijkheid om dat werkende te krijgen, maar dan moet je een VPN verbinding tussen het netwerk in Spanje en jouw thuisnetwerk op kunnen zetten.
Thuis heb je dan een VPN server nodig zoals bijvoorbeeld de OpenVPN server op een Synology NAS en in Spanje heb je dan een router nodig met een ingebouwde VPN cliënt zoals bijvoorbeeld de OpenVPN cliënt op de GL-iNet AR750.
Hoi @LuzAr . Welkom op het forum.
Erg vervelend dat dit advies is gegeven. Mijn welgemeende excuses namens KPN. Ik heb een mail naar de winkel in Breda gestuurd waarin ik de medewerkers hier op wijs en dat ze goed uitvragen over wat voor app het gaat.
Er is dus een workaround, zoals @wjb laat weten. Het vergt wel wat hobbyisme. Je kunt ook overwegen om via de app te streamen naar je smarttv maar dat kent wel een paar beperkingen in zenderaanbod.
@wjb wjb en @Erwin_,
Dank voor de info. Ik zit medio oktober weer in Spanje dus zal er dan eens mee aan de slag gaan.
@wjb heeft hier nog een speciaal topic over geschreven: https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/itvonline-tijdens-zakenreis-of-vakantie-300685

Goedendag,

Ik lees deze topic en vraag mij af of er al een oplossing is voor het beschreven probleem dat je geen KPN app kan gebruiken op je smart TV in het buitenland (ook in mijn geval Spanje). Voor nu maak ik gebruik van NLZiet. Dit kost mij extra geld omdat ik in Nederland gewoon mijn KPN abonnement heb.

Het blijft vreemd dat de App wel geschikt is voor alle mobiele apparaten, maar niet op een Smart tv in het buitenland. Daarbij is het ook vreemd dat je via een webbrowser op je TV WEL naar Itv KPN site kan om TV te kijken (dit werkt alleen qua bediening lastig)

Volgens mij is het tijd voor een oplossing (NLZiet lukt het immers wel)...ik ben benieuwd of KPN met deze moderne tijd meegaat.

Reputatie 7

Het blijft vreemd dat de App wel geschikt is voor alle mobiele apparaten, maar niet op een Smart tv in het buitenland.

KPN is wettelijk verplicht om de abonnee op mobiele apparaten in staat te stellen om in heel de EU televisie te kunnen kijken omdat zij die service ook binnen Nederland biedt. Dit geldt echter niet voor "vaste" apparaten waar een televisie onder valt. Commercieel gezien is het ook niet interessant voor KPN om smart-TV app buitenshuis te laten gebruiken immers daar zal vast ook weer een kostenplaatje aan hangen voor de distributierechten. Daarnaast zou het contractsharing in de hand kunnen werken en dat is natuurlijk iets wat KPN, net als alle andere providers en leveranciers van OTT diensten wil voorkomen.

 

Het is overigens absoluut geen technisch issue maar veel meer een commercieel issue.

Ook nu nog verkeerde voorlichting in kpn winkel purmerend. 2/6/23

Gevraagd voor tv aan boord schip in europa icm met Mifi router. 

Advies Onbeperkt kpn abo met 50 Gb/mnd in Europa 

Geen enkel  woord dat dit niet mogelijk was via kpn itv 

Nu mogelijkheid onderzoeken om iphone via Mifi te verbinden en daarna casten via chromecast naar tv 

Of gaat dat ook niet ??? 

Reputatie 7

Ook nu nog verkeerde voorlichting in kpn winkel purmerend. 2/6/23

Gevraagd voor tv aan boord schip in europa icm met Mifi router. 

Advies Onbeperkt kpn abo met 50 Gb/mnd in Europa 

Geen enkel  woord dat dit niet mogelijk was via kpn itv 

Nu mogelijkheid onderzoeken om iphone via Mifi te verbinden en daarna casten via chromecast naar tv 

Of gaat dat ook niet ??? 

Als dat schip een cruiseschip of een ferry is, vergeet dit dan alsjeblieft want de kosten zullen in de duizenden euro's lopen.  Je bent dan immers al snel met het maritieme netwerk verbonden en dat valt niet onder de "roam like at home" regeling binnen de EU.

Reageer