Beantwoord

Kan ik zelf apps op de tv-ontvanger installeren?

  • 11 April 2021
  • 18 reacties
  • 3390 keer bekeken

Een paar vragen die ik nergens in kon vinden.

  • In hoeverre is het mogelijk om zelf apps te ontwikkelen voor de KPN Box?
  • In hoeverre is het mogelijk om third-party apps toe te voegen aan de KPN Box?
  • Is het mogelijk om DLNA te gebruiken via de KPN Box?

 

Alvast bedankt,

San


Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door Jose_ 15 April 2021, 10:37

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

In hoeverre is het mogelijk om zelf apps te ontwikkelen voor de KPN Box?

De apps van Netflix en Amazon zijn door deze resp. bedrijven speciaal aangepast/ontwikkeld voor de kpn software.
Een ontwikkelde app moet interessant zijn voor álle kpn klanten. Anders zal het kpn al niet eens interesseren.

In hoeverre is het mogelijk om third-party apps toe te voegen aan de KPN Box?

Er is geen “app-store'’ beschikbaar.

Is het mogelijk om DLNA te gebruiken via de KPN Box?

De kpn ontvanger werkt alleen op het KPN ITV platform.

Peter, bedankt voor je reactie.

De apps van Netflix en Amazon zijn door deze resp. bedrijven speciaal aangepast/ontwikkeld voor de kpn software. Een ontwikkelde app moet interessant zijn voor álle kpn klanten. Anders zal het kpn al niet eens interesseren.

Dit is helaas geen antwoord op de vraag of ik zelf apps kan ontwikkelen voor de KPN Box.

 

Er is geen “app-store'’ beschikbaar.

Ik ben niet perse op zoek naar een appstore maar een mogelijkheid om andere apps te installeren.

 

De kpn ontvanger werkt alleen op het KPN ITV platform.

Wellicht was ik hierniet duidelijk. Ik doel op een DLNA Media Renderer ook vaak DLNA Client genoemd die content van een DLNA server kan tonen, via de KPN Box, op mijn aangesloten TV.

Dit is helaas geen antwoord op de vraag of ik zelf apps kan ontwikkelen voor de KPN Box.

Wel toch? Maar dan moeten die apps wel voor iedereen bruikbaar zijn anders implementeert kpn ze natuurlijk niet. Wel eerst contact opnemen met de itv afdeling voor de specificaties en de zin / nut. Beetje waardeloos als je er (veel) tijd in gestoken hebt en kpn gaat 'm niet implementeren.

Maar waarom wil je apps ontwikkelen voor die box? Dan kan je toch veel beter apps ontwikkelen voor Android / iOS tablets en smartphones? Dat is toch veel meer geïntegreerd.
KPN ITV staat bij zo’n 2,3 miljoen huishoudens en is alleen daar te gebruiken. Heel veel mensen gebruiken de apps niet eens. Je moest eens weten hoeveel mensen nog ouderwets tv kijken, ook via ITV. Dus alleen lineair.

Ik ben niet perse op zoek naar een appstore maar een mogelijkheid om andere apps te installeren.

Zelf apps ontwikkelen kan en alleen op jouw box plaatsen is onmogelijk. Dat gaat kpn ook nooit toestaan. Je kan ze dus wel ontwikkelen, maar kpn moet ze dan op alle boxen implementeren.

Dat DLNA gebeuren kan niet. Met geen enkele ontvanger van geen enkele NL provider. Dan moet je toch denken aan iets als Apple TV (ook een losse box).

Zelf apps ontwikkelen kan en alleen op jouw box plaatsen is onmogelijk. Dat gaat kpn ook nooit toestaan.

Jammer, enig idee waarom niet?

 

Je kan ze dus wel ontwikkelen, maar kpn moet ze dan op alle boxen implementeren.

Hoe kan ik apps ontwikkelen als ik ze niet kan deployen op de hardware? Is er een publieke SDK? Iets onder NDA wat ik kan krijgen?

 

Dat DLNA gebeuren kan niet. Met geen enkele ontvanger van geen enkele NL provider. Dan moet je toch denken aan iets als Apple TV (ook een losse box).

Dit is precies het probleem wat ik wil oplossen. Ik heb liever een enkele box aan m’n TV met nette integratie. Denk hierbij aan het swappen van focus tussen de verschillende zoals bij TV en Netflix streamen, gedeeld gebruik van 1 afstandsbediening etc.

 

Is er ergens ook officiële documentatie van KPN over dit onderwerp?

Je moet een contract met kpn hebben en een dienst aanbieden die interessant genoeg is voor miljoenen gebruikers.

 

Ik heb liever een enkele box aan m’n TV met nette integratie.

Gaat met de huidige aanbieders (niet alleen kpn) niet lukken. Je zult dan toch altijd minimaal 2 boxen hebben. Bv Apple TV en de KPN tv-ontvanger.
Wat wel kan: KPN ITV opzeggen en Apple TV gebruiken. TV kijken via NLziet op de Apple TV (wel minder zenders). Ook bij Apple TV kun je er overigens niet eigen applicaties op zetten.

Of: op mijn tweede tv heb ik een Chromecast, die is piepklein. En gebruik de apps via m'n smartphone daarmee.

 

Is er ergens ook officiële documentatie van KPN over dit onderwerp?

Ik denk het niet. Netflix, Youtube en Amazon hebben kpn benaderd of zij hen. Dat is de énige route.

Er is een persoon van het ITV team hier actief. Kan helaas alleen niet op diens gebruikersnaam komen, dus is het even afwachten totdat hij of een moderator reageert.


Is er ergens ook officiële documentatie van KPN over dit onderwerp?

@PeterG, ik doel hiermee op vrijwel alles wat je hier verteld. Je geeft je mening, vast gestoeld op ervaring gezien je profiel, maar ik zou graag via een officiële vertegenwoordiger van KPN dit bevestigd zien.

 

Misschien dat moderator @Jose_ die al je berichten aan het liken is hier iets in kan betekenen?

José hier iets in kan betekenen?

Maar die kan, ook via het itv team, niets veranderen aan wat ik je al vermeld hebt. Vergeet de kpn ontvanger voor eigen doeleinden.

Mijn levensmotto: ga uit van wat kan. Niet van wat niet kan. Dat kan altijd nog komen.

Ik vroeg mij 40 jaar geleden al af waarom we in de auto niet konden telefoneren. Inmiddels….

En je hebt hooguit 2 doosjes nodig. De kpn ontvanger en een mulitmedia box. Dat is toch niet zo erg…. Je moest eens weten...40 jaar geleden.

@PeterG, bedankt voor je bespiegelingen.

@Jose_ of iemand anders van KPN die in deze thread nog een officieel geluid kan laten horen?

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @san san, welkom op het forum! :blush:

Om antwoord te geven op je vragen:

  • In hoeverre is het mogelijk om zelf apps te ontwikkelen voor de KPN Box? Niet
  • In hoeverre is het mogelijk om third-party apps toe te voegen aan de KPN Box? Niet
  • Is het mogelijk om DLNA te gebruiken via de KPN Box? Nee
     

Hoewel ik geen officiële reden heb, kan ik genoeg redenen bedenken waarom de drie bovenstaande opties niet mogelijk zijn. Bijvoorbeeld het waarborgen van kwaliteit, het kunnen bieden van ondersteuning en veiligheid. Daarnaast noemt @PeterG ook een aantal goede redenen. :relaxed:

Bedankt voor je reactie @Jose_.

Hoewel ik geen officiële reden heb, kan ik genoeg redenen bedenken waarom de drie bovenstaande opties niet mogelijk zijn. Bijvoorbeeld het waarborgen van kwaliteit, het kunnen bieden van ondersteuning en veiligheid.

 

Eerlijk gezegd is dit natuurlijk een beetje een kul reden. Er zijn talloze voorbeelden van veilige open platformen met een hoge kwaliteit.

Daarnaast zijn de apps die nu beschikbaar zijn niet het toonbeeld van deze kenmerken en komt het tamelijk willekeurig over wat er aangeboden wordt.

  • Waarom een openhaard video maar geen ondersteuning voor het afspelen van lokale content zoals foto’s, video’s of muziek?
  • Waarom wel een Dumpert app, maar geen ondersteuning voor Twitch?

 

Is er iemand van KPN IPTV team die dit wat beter kan onderbouwen?

Reputatie 7
Badge +24

De ruimte op de ontvanger is beperkt, dus op een gegeven moment is het gewoon klaar met het toevoegen van nieuwe apps en het uitbreiden van bestaande apps.

Een platform opzetten waarmee iedereen op eigen houtje apps zou kunnen ontwikkelen kost natuurlijk ontzettend veel. Dat kan je niet van een internet provider verwachten dat die dat zou gaan doen.

Ook het afspelen van eigen content is natuurlijk onbespreekbaar. Levert een veel groot veiligheidsrisico op.

@Nick83, bedankt voor je reactie.

 

Dat zijn een boel aannames die je maakt. Dat de ruimte beperkte ruimte een reden is, dat het ontzettend veel zou kosten om het platform open te maken voor ontwikkelaars en dat het een onbespreekbaar risico zou zijn voor de veiligheid.

 

Dit veiligheidspunt komt nu een paar keer terug bij @PeterG@Jose_  en nu bij @Nick83. Veiligheid is nogal een breed begrip en onduidelijk over welke veiligheid hier bedoeld wordt. Uit recentelijk nieuws blijkt dat KPN de veiligheid van hun klanten niet zo serieus neemt en intern verzorgde veiligheidslekken zaken in de doofpot stopt. Is dit het soort veiligheid waar we het hier over hebben?

Reputatie 7
Badge +24

KPN wil niet dat de tv ontvanger gehackt word via een mediabestand (afbeelding/filmpje) waarin een virus of zoiets verwerkt zit dat vervolgens uitgevoerd word op de ontvanger. 

KPN wil niet dat de tv ontvanger gehackt word via een mediabestand (afbeelding/filmpje) waarin een virus of zoiets verwerkt zit dat vervolgens uitgevoerd word op de ontvanger. 


Ik ben enigszins bekend in dit gebied en zulk soort decoder exploits met daadwerkelijke code execution/root access zijn zeer zeldzaam.

Wederom over welke veiligheid hebben we het hier? Is het ‘t risico op DRM omzeiling of speelt er meer? We hebben het hier niet over de router/modem… enkel het kastje voor het TV signaal.

@Jose_ kan jij me met de juiste mensen in contact brengen?

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb een aantal reacties verwijderd omdat het naar mijn mening off-topic is. Laten we het hier alsjeblieft leuk houden. :upside_down:

@san san Je gaat eigenlijk voorbij aan één van de belangrijke redenen die ik noem naast veiligheid en het waarborgen van kwaliteit: het kunnen bieden van ondersteuning.

De tv-ontvangers die je van ons krijgt heb je in bruikleen en hier staan standaard een aantal apps op. Als klanten zelf allerlei apps en dergelijke op de tv-ontvanger kunnen installeren en iets werkt dan niet, dan kunnen wij hier geen ondersteuning aan bieden. Daarnaast kan zo'n tv-ontvanger al die verschillende soorten apps wellicht niet goed aan waardoor de apparatuur sneller stuk gaat en vervangen moet worden. Als je zelf apps wil installeren voor op je tv, dan zou je een Smart TV kunnen aanschaffen waarop je wel de mogelijkheid hebt om apps te installeren. Dat is dan jouw eigendom en kun je zelf over bepalen. Op de tv-ontvangers zal dit momenteel niet mogelijk worden.
 

@Jose_kan jij me met de juiste mensen in contact brengen?

Die mogelijkheid heb ik niet, sorry.

Algemene conclusie: apps ontwikkelen kan alleen als je het protocol hackt. Kpn zal het zelf wel ontwikkelen, mits ze er veel geld op kunnen verdienen. De kpn box heeft veel software fouten en is al instabiel. Een app kan dit erger maken. 

Algemene conclusie: apps ontwikkelen kan alleen als je het protocol hackt. Kpn zal het zelf wel ontwikkelen, mits ze er veel geld op kunnen verdienen. De kpn box heeft veel software fouten en is al instabiel. Een app kan dit erger maken. 

Hallo @Bart Mensfort over welk merk en type tv-decoder van KPN hebben we het?