Klacht: HD opname niet terug te kijken op laptop of telefoon

• 7 januari 2017
  • 5 reacties
  • 199 keer bekeken

Lig ik ziek op bed en denk heerlijk wat opgenomen programma's te kijken op mijn laptop of mijn mobiele telefoon, blijkt dit niet te werken. Op het forum lees ik uiteindelijk terug dat HD opnames niet afgespeeld kunnen worden op laptop of mobiele telefoon.
Het zou een stuk gebruiksvriendelijker zijn als deze informatie ook bij de opname getoond word als ik deze open op mijn laptop of mobiel. Nu staat er alleen 'Deze opname kan alleen afgespeeld worden op de tv-ontvanger', zonder reden erbij vermeld.

Maar nog irritanter vind ik dat je HD opnames überhaupt niet kan afspelen. Je weet van te voren toch niet wanneer en op welk device je de opname terug gaat kijken?!

Nu moet ik dus of alles dubbel opnemen, in HD en in SD, wat dus twee keer zoveel schijfruimte neemt. Of ik moet genoegen nemen met het opnemen in SD voor het geval ik een keer iets wil terug kijken op mijn mobiel en dus kwaliteitsverlies moet accepteren als ik op mijn HD tv wil kijken.

Ik ben benieuwd wat het idee van KPN achter deze oplossing is.
En ik ben benieuwd hoe andere klanten van KPN met dit probleem om gaan.

Groet, een zeer teleurgestelde klant.

P.S. Ik kon geen klachten rubriek vinden, daarom dit topic hier maar geplaatst.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15
Dit heeft helaas te maken met Licenties. Technisch gezien kan de app HD streams weergeven maar licentietechnisch gezien is het nog niet mogelijk. KPN heeft wel plannen om deze functionaliteit te bieden 🙂
Reputatie 7
Badge +27
Welkom Blue-Ray, beterschap gewenst! Sjors, bedankt voor de uitleg! :)

Behalve licenties is capaciteit ook een deel van het probleem. De streams moeten live worden omgezet naar een beveiligde stream die geschikt is om op mobiel af te spelen. Er wordt geïnvesteerd in extra apparatuur om dit mogelijk te maken. Wanneer dat precies het geval is weten we nog niet. Hopelijk duurt het niet meer al te lang!
Reputatie 7
Een lang gekoesterde wens van velen waar al heel lang terug oplossingen voor aangedragen zijn.
Zie: https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/nederland-1-hd-op-1-niet-op-701-279215/index2.html#post327663 (1 mei 2015)
Reputatie 3
Welkom Blue-Ray, beterschap gewenst! Sjors, bedankt voor de uitleg! :)

Behalve licenties is capaciteit ook een deel van het probleem. De streams moeten live worden omgezet naar een beveiligde stream die geschikt is om op mobiel af te spelen. Er wordt geïnvesteerd in extra apparatuur om dit mogelijk te maken. Wanneer dat precies het geval is weten we nog niet. Hopelijk duurt het niet meer al te lang!

@Joran, het verhaal over licenties kan ik begrijpen. Of ik het ermee eens ben hoe de entertainment industrie hiermee omgaat kan ik nog wel een andere discussie starten.

Feit is wel dat je niet kunt aankomen met een capaciteitsprobleem. Simpelweg nemen we een dienst af waar we vanuit mogen gaan dat KPN zelf genoeg capaciteit biedt om het en ander te kunnen coderen en te serveren naar de klant. Excessen buiten wegen gelaten Er is goed inzichtelijk aan jullie zijde hoeveel klanten er zijn en wat de gemiddelde throughput is die via een app/internet en decoders verloopt. Daar ga je als bedrijf minimaal 20% boven zitten om alles te garanderen. Mocht de groei dusdanig groot zijn, investeer per direct in extra apparatuur om er zo voor te zorgen dat continuiteit gewaarborgd blijft.
Reputatie 7
Badge +27
Er is nu allerminst een capaciteitsprobleem, ik probeer uit te leggen wat de obstakels zijn om HD opnames mogelijk te maken voor ITV Online. Het verbruik van alle servers en dataverkeer is inzichtelijk. Op basis daarvan wordt een inschatting gemaakt hoeveel extra apparatuur en dataverkeer het kost als we overgaan naar HD. De aanbesteding van nieuwe apparatuur wordt geleidelijk uitgevoerd. Zodra we op het punt zijn beland dat we dat we verwachte pieken kunnen opvangen zullen we niet wachten met de uitrol hiervan, ervan uitgaande dat de licenties zijn geregeld.

Reageer