Beantwoord

KPN 4k tv ontvanger lijkt niet te werken met HDMI 2.0 icm feintech HDMI switch en Optoma 4k Beamer

  • 11 October 2021
  • 10 reacties
  • 648 keer bekeken

Reputatie 1

Ik heb sinds kort 2x eenĀ 4k tv ontvanger van KPN met de v12 Experia box. Helemaal happy dacht ik. Op mijn tv heb ik een uitstekend beeld en geluid echter heeft de tweede ontvanger in een andere kamer een iets ingewikkelder setup. De 2e ontvanger staat in een game-kamer waarbij een 4k HDR optoma beamer gedeeld wordt met een playstation en apple tv 4k. Het geluid wordt afgespeeld op een Sonos media set. Om eea te verbinden zonder iedere keer om te stekkeren gebruik ik een Feintech vax04101 HDMI splitter. Met mijn vorige KPN tv ontvanger (ik dacht een arcadian) werkte deze setup als een zonnetje, echter geen 4k. Nodeloos te zeggen dat de apple tv 4k HDR met dolby atmos prima werkte. En de playstation ook.

Probleem: Als ik de HDMI 2.0 poort op de Beamer gebruik dan werkt als enige de KPN 4k tv ontvanger niet. Als ik echter de HDMI 1.4Ā aansluiting op de beamer gebruik dan werkt de tv ontvanger wel maar slechtsĀ op max 720p.

Op de HDMI 2.0 aansluiting van de beamerĀ lijkt de handshake met de tv-ontvanger niet tot stand te komen. De tv ontvanger stopt met doorgeven van het beeld wat er wel heel even is (max 5s). Mijn beamer geeft nog korterĀ aan dat er 2160p@50HzĀ wordt doorgegeven (max 2 vd 5s). Maar dan wordtĀ het beeld zwart. In de seconde voordat het beeld zwart wordt geeft mijn beamer nog het HDR symbool. Als ikĀ de tv-ontvanger en beamer hierna langdurig aan laat staan volgt volgens mij een herhalend afstemmings-proces waarbijĀ de twee apparaten volgens mij op andere resoluties afspraken proberen te maken maar dat leidt tot niets. Soms tot heel slecht of met ruis gevuld beeld.

Ā 

Specs:

Experia v12

Tp-link bekabeld gigabit netwerk. (switches inclĀ igmp spoofing)

2x tv ontvanger Arris VIP5202

Feintech HDMI switch vax04101 (max 4k@60Hz / HDR / HDCP 2.2)

Optoma UHD30 4kHDR Beamer (De maximale resolutie van de beamer is 2160p@60HzĀ op de HDMI 2.0 ā†’Ā incl HDCP 2.2)

3x Dezelfde 50cm 4k HDMI kabels tussen kpn tv ontvanger / apple tv / playstation en Feintech

8k glasvezel HDMI tussen feintech en beamer

Ā 

Storing zoeken:

Als ik de ArrisĀ kast wegneem (kabels laat ik liggen) en op die kabels de apple tv 4k aansluit dan kan ik een 4k HDR film met dolby atmos moeiteloos afspelen. Er zijn 2 onwenselijke situaties die wel lijken te werken: 1. Als ik de HDMI glasvezelkabel (tussen Feintech en Beamer) op de HDMI 1.4 poort van de beamer aansluit. 2. Als ik de HDMI glasvezelkabel rechtstreeks verbind tussen kpn 4k tv ontvanger en HDMI 2.0 poort op de beamer. In situatie 1 heb ik een lage resolutie en in situatie 2 geen geluid via de mediaset maar via de beamer (waardeloos geluid dus). Best apart dat de voorganger van de Arris vip5202 prima werkte op de HDMI 2.0 poort van de beamer.

Er lijkt iets mis te gaan bij de handshake tussen beamer en Arris vip5202 zodra de feintech er tussen zit. Terwijl alle drie apparaten HDMI 2.0 + HDCP 2.2 ondersteunen.

Ā 

Vraag:

Wat doe ik verkeerd?

Is de Arris vip5202 geschikt om met een optoma beamer te werken op de HDMI 2.0 poort icm een HDMI splitter?

Iemand enig idee?

Ā 

icon

Beste antwoord door Denise van KPN 12 October 2021, 09:53

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @wwwout, een heel verhaal. Maar wel heel duidelijk omschreven wat het probleem is en wat je allemaal geprobeerd hebt. Als je de HDMI rechtstreeks aansluit tussen de tv-ontvanger en de beamer, dan werkt het wel.Ā  Het lijkt er dus op dat de HDMI handshake niet helemaal goed gaatĀ als je de Feintech HDMI switch gebruikt. Nu is het alleen wel zo dat het gebruik hiervan buiten onze ondersteuning valt. Misschien dat Ć©Ć©n van de community leden een soortgelijke situatie heeft en de oplossing voor je heeft. Ik kan je hier helaas niet bij helpen, sorry.

Reputatie 1

Hi Denise, hartelijk dank voor je antwoord.Ā 
Wel sip hoor! AppleTV 4k en xbox werken als een zonnetje met de Feintech hdmi switch en optoma beamer op de hdmi 2.0 poort.Ā 
En de arris vip5205 op zich ook echterĀ alleen opĀ deĀ hdmi 1.4 poort vanĀ de beamer. Ik hoop dat je mijn bericht door mag/kan sturen naar jullie ontwikkel team. Omdat ik vermoed dat de subroutine die de handshake uitvoert niet lekker werkt op hdmi 2.0.Ā 
De hardware van de arris vip5205 mag dan wel geschikt zijn voor hdmi 2.0 enĀ hdcp 2.2 maar is de software dat ook?

Of wellicht is de arris niet geschikt voor een refresh rate van 60Hz@4kĀ op hdmi 2.0? De 1.4 poort heeft immers max 30Hz@4kĀ 

anywhoā€¦.voor nu gebruik ik de 1.4 poort op de beamer en werken alle apparaten prima (as designed) met elkaar.Ā 

Nog een laatste punt(!) ik vermoed dat een groeiende groep mensen hdmi splitters / beamers en versterkers gebruiken. Als KPN zou ik toch een beetje werk maken vanĀ een goede werking van deze use case en daarvoor enige ondersteuning bieden. Mogelijk zelfs ā€œals game-packā€ meeleveren, zoals jullie vroeger dedenĀ met het meeleveren van een 4-poort switch?
Ā 

Reputatie 7
Badge +17

Ik denk eerlijk gezegd dat het probleem ergens anders zit. Je geeft in jouw start bericht namelijk aan dat het wel werkt als je de HDMI 2.0 kabel vanaf de tv-ontvanger direct op de beamer aansluit:

Er zijn 2 onwenselijke situaties die wel lijken te werken: 1. Als ik de HDMI glasvezelkabel (tussen Feintech en Beamer) op de HDMI 1.4 poort van de beamer aansluit. 2. Als ik de HDMI glasvezelkabel rechtstreeks verbind tussen kpn 4k tv ontvanger en HDMI 2.0 poort op de beamer. In situatie 1 heb ik een lage resolutie en in situatie 2 geen geluid via de mediaset maar via de beamer (waardeloos geluid dus).

Het probleem zou mijn inziens kunnen zitten in de switch, maar hoe en wat weet ik niet precies. Zoals ik al zei, valt dit namelijk buiten onze ondersteuning. Voor de werking van de tv-ontvanger is een switch niet noodzakelijk, terwijl Ć©Ć©n HDMI kabel dat wel is. Het gebruik van een switch is jouw eigen keuze. Het is ons beleid om hierbij niet te ondersteunen. Dat is ook onmogelijk, als je bedenkt hoeveel verschillende soorten switches er op de markt zijn. Het is mooi als het werkt, maar we kunnen het niet garanderen. Je zou natuurlijk kunnen overwegen om de fabrikant van de switch te benaderen. Misschien dat zij nog een tip voor je hebben.

Reputatie 1

Hi @Denise_, Ik vind het een goed advies om Feintech ook te raadplegen. Dat zalĀ ik doen! Het lag voor mij niet voor de hand omdat het oude KPN kastje + de Apple TV 4k en de XBox het wel prima doen. De apple TV 4k zelfs op 2160P@60HzĀ met Dolby Atmos.

Desondanks vind ik vind het heel bijzonder dat KPN zich niet verantwoordelijk voelt voor mijn use-case. Ik vermoed dat ik niet de enige ben met een beamer, surround set en 2Ā of meerĀ input devices. Ook snap ik dat er legio HDMI switches op de markt zijn waar KPN onmogelijk rekening mee kan houden. Maar anderom zou KPN wel aan kunnen geven waaraan deze switches zouden moeten voldoen. Ik zal nog een update sturen zodra ik van Feintech hoor. Dat is een Duits bedrijf met ook een zeer goede support afdeling. Wordt vervolgd!

Reputatie 7
Badge +24

Ik vermoed dat ik niet de enige ben met een beamer, surround set en 2Ā of meerĀ input devices.

Dat kan zo zijn dat u niet de enige bent. Maar dat wil nog niet zeggen dat KPN het moet ondersteunen.Ā 

Ook snap ik dat er legio HDMI switches op de markt zijn waar KPN onmogelijk rekening mee kan houden. Maar anderom zou KPN wel aan kunnen geven waaraan deze switches zouden moeten voldoen.

KPN ondersteund het gebruik van een switch Ć¼berhaupt helemaal niet.

Het enige wat KPN ondersteund is het aansluiten van een normale tv met originele door KPN meegeleverde kabel. Verder ondersteund KPN niets.

Reputatie 7

Er lijkt iets mis te gaan bij de handshake tussen beamer en Arris vip5202 zodra de feintech er tussen zit. Terwijl alle drie apparaten HDMI 2.0 + HDCP 2.2 ondersteunen.

Dit zien we wel vaker dat de HDCP 2.2 handshake niet tot een goed einde komt als er meerdere apparaten tot aan het "beeldscherm" zitten.

HDCP 2.2 is ook nog eens zeer tijdcritisch waarbij de hele kentencheck in 20 milliseconde afgerond. De TV ontvangers van KPN zijn deĀ braafste jongetjes van de klas en knijpen bijĀ het overschrijden van die tijd absoluut geen oogje toe.

Reputatie 1

Dit zien we wel vaker dat de HDCP 2.2 handshake niet tot een goed einde komt als er meerdere apparaten tot aan het "beeldscherm" zitten.

HDCP 2.2 is ook nog eens zeer tijdcritisch waarbij de hele kentencheck in 20 milliseconde afgerond. De TV ontvangers van KPN zijn deĀ braafste jongetjes van de klas en knijpen bijĀ het overschrijden van die tijd absoluut geen oogje toe.

Ā 

Thanks!Ā HDCP? Wellicht. Toch heeft deĀ HDMI 1.4 poort ook HDCP 2.2 en daarop werkt alles als een zonnetje. Ik heb contact met de Feintech helpdesk. Zij geven aan dat mogelijk de signaal / ruis verhouding in deĀ output van de Arris een stuk lager is dan die van de Apple TV.Ā 

Ā 

Ik heb met hulp van Feintech wat extra testen gedaan, de setup:

Arris VIP 5202 (50cm 4k HDMI) Feintech (10m 8k glas HDMI) Optoma UHD30 4k beamerĀ 

Als ik de geluidinstelling op de Feintech van preset 7.1 afhaal en op auto zet, vervolgens de Arris opnieuw opstart dan krijg ik flikkerend beeld met verkeerde kleuren. Soms blijft het beeld 1 a 2 seconden staan. Hoopgevend ;)

Terwijl alles aanstaat stekker ik de hdmi plug op de beamer om naar hdmi1.4 en ik heb, zoals ook al eerder vermeldt, perfect beeld. Noot! De hdmi poort 1.4 heeft ook HDCP 2.2.

In alle situaties heb ik prima geluid. Op de hdmi2.0 poort van de beamer heb ik bij enkele testen zwart beeld, maar bij veranderen van zender zie je 1 a 2 seconde de blauwe zender-informatie-balk. Bij het uitzetten van de Arris zie je ook 1 a 2 seconde de grijze balk met witte letters ā€œDruk op (standby) om de tv-ontvanger aan te zettenā€.Ā 

Ā 

Reputatie 7

Dit zien we wel vaker dat de HDCP 2.2 handshake niet tot een goed einde komt als er meerdere apparaten tot aan het "beeldscherm" zitten.

HDCP 2.2 is ook nog eens zeer tijdcritisch waarbij de hele kentencheck in 20 milliseconde afgerond. De TV ontvangers van KPN zijn deĀ braafste jongetjes van de klas en knijpen bijĀ het overschrijden van die tijd absoluut geen oogje toe.

Thanks!Ā HDCP? Wellicht. Toch heeft deĀ HDMI 1.4 poort ook HDCP 2.2 en daarop werkt alles als een zonnetje.

Nee, een HDMI 1.4 poort maakt geen gebruik van HDCP 2.2 maar van HDCP 1.4.

HDCP 2.2 wordt ook alleen gebruik voor Ultra-HD content.Ā 

Reputatie 1

Nee, een HDMI 1.4 poort maakt geen gebruik van HDCP 2.2 maar van HDCP 1.4.

Ā 

In dat geval klopt deĀ aanduiding op mijn beamer nietā€¦ā€¦.Ā :angry:

Ā 

HDCP 2.2 wordt ook alleen gebruik voor Ultra-HD content.Ā 

Met andere woorden: Als ik een niet 4k zender zou selecteren, dus zonder Ultra-HD content, zouĀ hij dan wel gewoon beeldĀ moeten geven op de HDMI 2.0 poort van de beamer?Ā 

Ā 

Reputatie 7

HDCP 2.2 wordt ook alleen gebruik voor Ultra-HD content.Ā 

Met andere woorden: Als ik een niet 4k zender zou selecteren, dus zonder Ultra-HD content, zouĀ hij dan wel gewoon beeldĀ moeten geven op de HDMI 2.0 poort van de beamer?Ā 

Nee, zo werkt het nu ook weer niet, de 4K TV ontvanger kan Ultra-HD content afspelen en zal die dus een HDCP 2.2 handshake uitvoeren.