Vraag

KPN 4K TV ontvanger werkt alleen rechtsreeks op Samsung 4K UHD TV, niet via een Onkyo 4K AVR (HDCP 2.2 compatible)

  • 9 september 2017
  • 11 reacties
  • 1935 keer bekeken

Noot: dit is een nieuwe topic als vervolg op dat van @hutski54 (4K icm Onkyo tx-nr656 receiver en Sony-tv KDL40W605B) , dat feitelijk (door hemzelf) middels een workaround opgelost is.

Hij kreeg zijn combinatie van een Sony HD TV, Onkyo 4K AVR en de KPN 4k TV ontvanger aan de praat via een additionele Aten 2-port HDMI splitter om zo het HDCP 2.2 probleem te omzeilen.
Echter, hierdoor levert de 4K TV ontvanger en 4K AVR m.i. slechts een HD ipv 4K signaal aan de TV. Reden waarom hij daarna wel beeld op zijn HD TV krijgt, denk ik, maar dan via een HD ipv 4K signaal, dus niet waar dit 4K KPN abonnement eigenlijk voor bedoeld is als je daadwerkelijk een 4K TV gebruikt, zoals ik ...

Zelf heb ik volgende combinatie:
- Samsung 4K UHD TV (UE55HU7100)
- Onkyo 4K AVR (TX-NR636), incl. HDCP 2.2 support (Input HDMI-3, Output Main)
- KPN 4K TV ontvanger (ZTE ZXV8001), incl. door KPN meegeleverde HDMI kabel

Symptoom van KPN 4K weergave:
- incl. Onkyo AVR: geen beeld op TV, maar wel het advies om een HDCP 2.2 compatible TV direct op de 4K TV ontvanger aan te sluiten, waarbij volgende HDMI signalen getoond worden door de AVR:
> 4K AVR HDMI-3 input (DHCP 2.2. compatible) : 4K signaal YCbCr420 60Hz 12bit
> 4K AVR HDMI Main output (DHCP 2.2. compatible: HD signaal RGB 60Hz 24bit
- excl. Onkyo AVR: wel beeld op TV

Graag zou ik zien, dat KPN de handshake met HDCP 2.2 compatible AVR's alsnog fixt, en wel op korte termijn, want het lijkt geen issue te zijn met de instellingen van mijn Onkyo 4K AVR, tenzij andere forumleden daar wel check/verbeteringstips voor hebben.

Zo niet, dan ga ik gewoon weer terug naar mijn oude HD abonnement, want het door mijn AVR van HD naar 4K opgepomte signaal geeft ook nog eens een veel scherper beeld dan het directe 4K signaal van KPN, hetgeen een soort van animatie-effect in de beeldweergave op mijn TV toont. Niet fraai!

NB: zolang deze 4K situatie niet door KPN gefixt is zal ik mijn oude HD TV ontvangers ook nog niet retourneren, zodat ik ten alle tijde naar HD terug kan stappen.

11 reacties

Mmmh, 23x bekeken door forumleden, maar nog geen reactie of tips gezien ...

Intussen heeft KPN dit probleem wel opgemerkt en opgepakt, daar ik dezelfde feedback in de KPN 4K tevredenheids-enquete had opgenomen, en ik wordt door KPN 2de Lijn Support teruggebeld ...
Reputatie 7
Badge +22
Hoi AterHaar, welkom op het forum! Vanwege drukte op het forum, kan een eerste reactie wat langer op zich laten wachten. Mijn excuses hiervoor!

Fijn dat er binnenkort contact met je wordt opgenomen over dit probleem. Ik zou dit probleem ook bij onze iTV specialisten hebben neergelegd 😉 Mooi dat dit naar aanleiding van de door jouw ingevulde enquête gebeurd is.
Wacht intussen alweer bijna 2 weken op het door KPN beloofde telefoontje van een 2de Lijns 4K specialist ...

Waren zelfs tijdslots voor ingepland voor afgelopen vrijdag-ochtend en -middag, maar ben niet gebeld ...
Reputatie 7
Badge +22
Dat is niet zo mooi, AterHaar! Je hebt nu een privébericht van mij ontvangen. Reageer daarop, dan ga ik voor je aan de slag.
Voor de zekerheid heb ik gisteren succesvol de FW upgrade uitgevoerd op mijn Onkyo TX636 receiver, maar dat heeft helaas nog niet mogen baten ...

Zie bijgevoegde 3 foto's van 4K weergave op mijn Samsung UHD TV:

1. TV aangesloten op KPN HD ontvanger via Onkyo AVR ("opgepompt" 4K)
2. TV direct aangesloten op KPN HD ontvanger
3. TV direct aangesloten op KPN 4K ontvanger

De TV weergave ziet er met elke stap meer als een animatie uit en wordt daarmee niet om aan te zien ...





Hallo @Justin_,

Hoe is het mogelijk, dat mijn vraag op beantwoord staat; gebaseerd op welke oplossing en sinds wanneer?
Ik heb afgelopen Zat nog eens het nodige onderzoek gedaan en de KPN 4K ontvanger uiteindelijk toch via de Onkyo 4K receiver op de Samsung UHD TV aan de praat gekregen, maar niet tot volle tevredenheid ....

Het bleek, dat de aanwijzing om een HDCP 2.2 compatible TV direct aan te sluiten van de Onkyo 4K receiver ipv de KPN 4K ontvanger kwam (uitgetest door menu-taal van receiver te wijzigen in Engels):



Verder bleek na een duik in het e-manual van de Samsung UHD TV, dat alleen HDMI-3 (MHL) HDCP 2.2 compatible was, dus niet de tot dan toe gebruikte HDMI-4 (AVR):



Echter, ondanks een 4K input op de receiver liet de output ri. TV een HD ipv UHD signaal zien, dus niet zoals het hoort, en dat kon ik niet veranderen via gewijzigde receiver-instellingen (AVR Monitor Output = Auto/Through/4K):



Daarnaast verliep de samenwerking tussen Onkyo 4K receiver en KPN 4K ontvanger niet lekker: regelmatig vertoonde de Samsung TV een zwart beeld wat te verhelpen was via uit/aan schakelen van de receiver.

Al met al ben ik hierdoor tot volgende conclusies gekomen:

- de KPN 4K ontvanger doet geen end-to-end HDCP 2.2 keten-check (obv directe aansluiting op HDMI-4 van Samsung UHD TV, niet HDCP 2.2 compatible, dat wel beeld toonde)
- er komt geen 4K signaal aan op de TV bij 4K ontvanger aansluiting via de 4K receiver
- samenwerking tussen 4K ontvanger en receiver is niet stabiel (zwart beeld probleem zie ik vaak terugkomen op het iTV forum)

Obv bovenstaande 4K ontvanger problemen en het minimale aanbod van 4K content ontbreekt voor mij totaal de meerwaarde van een KPN 4K abonnement en wens ik terug te stappen op mijn voormalige HD abonnement.

Graag advies vanuit KPN. Bvd.
@guicher heeft mij via volgende topic op het spoor gezet van beeld & geluid instellingen op de KPN settop-box, dus die ga ik als laatste strohalm nog een keer met de 4K TV ontvanger uitproberen alvorens ik mijn 4K abonnement definitief opzeg:

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/4k-udh-settopbox-geen-beeld-na-het-uit-standby-halen-433123
Zojuist met Navalje van KPN Case Management gesproken (case ref. 5674920) en waarschijnlijk ga ik voorlopig terug van 4K naar HD, zolang het KPN 4K aanbod minimaal is en de reeds bekende 4K TV ontvanger (interface) problemen nog voortbestaan. Heb tevens aangegeven, dat ik mijn eigen ontvanger/receiver/TV configuratie als 4K test-omgeving aanbied aan KPN ;-)

Huidige 4K TV ontvanger release:

UI = 2.31.05
SW = 7.1..31_4
In overleg met KPN Case Management heb ik vandaag besloten om terug te stappen van 4K naar HD iTV ivm de eerder op 2 Okt aangegeven issues:

- de KPN 4K ontvanger doet geen end-to-end HDCP 2.2 keten-check (obv directe aansluiting op HDMI-4 van Samsung UHD TV, niet HDCP 2.2 compatible, dat wel beeld toonde)
- er komt geen 4K signaal aan op de TV bij 4K ontvanger HDMI aansluiting via de 4K receiver
- HDMI samenwerking tussen 4K ontvanger en receiver is niet stabiel (zwart beeld probleem zie ik vaak terugkomen op het iTV forum)

Als KPN de huidige 4K kinderziektes heeft opgelost en het 4K iTV pakket geheel werkend op orde heeft plus het aanbod van 4K content aanbod voldoende vergroot is, dan doe ik graag alsnog een poging om nogmaals over te stappen.

Reageer