Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Sticky

KPN en Talpa Network starten test om tv-beleving persoonlijker te maken

Reputatie 7
Badge +9
  • Moderator
  • 1405 reacties

Interactieve TV afgestemd op jouw wensen

Tv-kijken met iTV van KPN: we hebben een enorm aanbod. Voor iedereen is er iets te kiezen uit de talloze zenders, programma’s en series. Er is bijna te veel om je avonden mee te vullen. Maar hoe weet je zeker dat je het leukste programma ziet? Daar kunnen we bij helpen. Daarom gaan we testen of we jouw tv-ervaring persoonlijker en relevanter kunnen maken, met onder andere reclame op maat en persoonlijke kijktips. In samenwerking met Talpa Network starten we in eerste instantie om reclame op maat te gaan testen. Hiermee krijg je reclames te zien die beter aansluiten bij jouw interesses en situatie.

Test met KPN-medewerkers

Voor reclame op maat starten KPN en Talpa Network vanaf oktober een test met 1.500 KPN-medewerkers. Zij geven toestemming om klantgegevens, waaronder adres, leeftijd, geslacht en kijkgedrag te gebruiken om relevantere reclames te kunnen ontvangen. Voor de test starten we met tv-programma’s van Talpa Network die via “Terugkijken” bekeken worden. Daarbij wordt dus een deel van de bestaande reclames vervangen door reclames op maat. Zo zullen bijvoorbeeld sportliefhebbers meer sport gerelateerde reclames ontvangen. Allereerst doen we dit met programma’s van SBS6. Later zullen in de test ook de zenders Veronica, Net5 en SBS9 worden toegevoegd.

Reclame op maat? Alleen met toestemming van de gebruiker

Wanneer de test succesvol is verlopen, willen we dit op grotere schaal gaan aanbieden. Klanten die interesse hebben in een persoonlijkere tv-beleving met daarin kijktips en reclame op maat, zullen ons hier dan expliciet toestemming voor moeten geven (de zogenoemde opt-in). Met de toestemming gaan we profielen van huishoudens samenstellen om de persoonlijke tv-beleving mogelijk te maken. De profielen komen tot stand op basis van het kijkgedrag en administratieve gegevens, zoals adres, leeftijd, geslacht en abonnementen op zenderpakketten. De verschillende profielen worden ingedeeld in specifieke doelgroepen, zoals bijvoorbeeld ‘huishoudens met interesse in sport”. Per doelgroep worden vervolgens kijktips en reclame op maat boodschappen getoond.

FAQ’s

Kan ik het nu al gebruiken?
Momenteel testen we de mogelijkheden van het aanbieden van reclame op maat onder medewerkers van KPN. Dit is dus nog niet voor klanten beschikbaar. Nog even afwachten.

Welke data gebruikt KPN?
We gebruiken administratieve gegevens zoals leeftijd, geslacht, adres en kijkgedrag om een persoonlijk profiel samen te stellen en de reclame op maat en kijktips te kunnen tonen. Hier dien je expliciet toestemming voor te geven.

Krijg ik alleen nog maar reclame te zien die relevant voor mij is?
Niet alle reclame wordt afgestemd op jouw profiel. Je blijft ook nog reclame zien die de rest van Nederland ook te zien krijgt.

Wat is het voordeel van toestemming geven?
Met reclame op maat zorgen we ervoor dat je reclame ziet die meer aansluit bij jouw situatie en interesses. Bovendien geldt dat reclames op maat een maximaal aantal keer getoond worden en dus niet oneindig vaak (soms tot vervelens toe) voorbij komen. En met je toestemming kunnen we kijktips geven die passen bij jouw wensen en interesses.

Wanneer mag KPN data van mij gebruiken om profielen op te stellen en reclame op maat af te stemmen?
We mogen jouw gegevens alleen gebruiken om reclame op maat te tonen als jij daar zelf toestemming voor geeft. Alle gegevens die gebruikt worden voor het maken van een klantprofiel, zijn alleen bij KPN bekend. Wij zullen jouw persoonlijke gegevens nooit ter beschikking stellen aan derden, zoals adverteerders of televisiezenders.

Zodra we reclame op maat ook gaan aanbieden aan klanten kun je toestemming geven via jouw privacy-instellingen in MijnKPN. Als je geen toestemming geeft, verwerken we jouw gegevens niet tot een profiel en ontvang je dus ook geen reclame op maat.

Als ik toestemming geef voor reclame op maat, worden mijn persoonlijke gegevens dan gedeeld met derden (Talpa)?
Nee, wij hechten veel waarde aan de privacy van onze klanten. Je kunt erop rekenen dat de klantgegevens bij KPN veilig zijn en dat wij ons houden aan de wet. We zullen nooit jouw persoonlijke gegevens delen met derden. Zoals ook in ons privacy statement is opgenomen verstrekken wij enkel gegevens in geanonimiseerde en geaggregeerde vorm. Dat betekent dat de gegevens op geen enkele manier meer te herleiden zijn tot een individu. Je blijft dus onbekend. KPN beheert de techniek voor reclame op maat. Wanneer je bent ingedeeld in een profiel zendt KPN reclame op maat naar jouw tv-ontvanger. Talpa Network ontvangt geen gegevens die naar individuele klanten zijn te herleiden. Jij blijft dus onbekend.

Wat merk ik van deze reclame op maat?
Je krijgt straks niet meer reclames te zien, maar wel reclames die meer bij je eigen situatie en interesses aansluiten. In plaats van een ‘gewone’ advertentie, zie je dan een bij jouw profiel passende advertentie. De overgangen van programma’s en advertenties blijven er hetzelfde uitzien.

Krijg ik van alle zenders reclame op maat?
Voorlopig starten we in de test met SBS6. In een verder (test)stadium zullen hier ook de tv-zenders Veronica, Net5 en SBS9 aan worden toegevoegd. Of er na een succesvolle test aan klanten ook via andere zenders reclame op maat aangeboden zal worden, is nog niet bekend.

Ik heb geen behoefte aan reclame op maat. Wat kan ik doen?
Als je geen toestemming geeft, mogen we jouw gegevens niet verwerken in een profiel om reclames op maat te laten zien. Je krijgt dan de reguliere reclames te zien. Hiervoor hoef je niks te doen.

Als ik straks toestemming gegeven heb om kijktips en reclame op maat te ontvangen maar ik heb me bedacht. Hoe trek ik mijn toestemming in?
Via jouw privacy-instellingen in MijnKPN kun je altijd de toestemming intrekken. Op dit moment is dat nog niet mogelijk omdat reclame op maat nog niet beschikbaar is voor klanten en het dus ook nog niet mogelijk is om toestemming te geven of in te trekken.

Heb je naar aanleiding van dit bericht nog vragen of opmerkingen? Laat gerust hieronder een reactie achter, we horen graag wat jij er van vindt.

30 Reacties

Reputatie 1
Ik vind dit niet leuk KPN . Ik ben van mening dat een providers dit niet moet doen. zeker nu ik lees over de samenwerking met Talpa tv .
Reputatie 7
Mijns inziens een verwerpelijke ontwikkeling.
Blijkbaar krijgt Talpa van KPN informatie over het kijkgedrag van mijn gezin om op basis daarvan "gepersonaliseerde" reclame te kunnen bieden.
Dit druist in tegen de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) waarin het uitdrukkelijk niet toegestaan is om tot de indvidu herleidbare gegevens aan derden te verstrekken.
Tevens is dit ook in strijd met het privacy statement van KPN zelf.
Artikel 11.1 en 11.2.7 zijn wat mij betreft duidelijk genoeg.

Weet ook dat personalisatie niet mogelijk is op een device dat door een groep mensen (gezin) gebruikt wordt. Ik vraag me ook af hoe het zit de rechten van mijn gezinsleden als ik KPN toestemming zou verlenen om informatie over ons kijkgedrag aan derden te leveren. Mijn vrouw en kinderen hebben dan nog altijd geen toestemming gegeven en het is net zo hard hun kijkgedrag dat aan derden verstrekt wordt.
Juridisch zitten hier, denk ik, nog wel wat haken en ogen aan.
Reputatie 4
Niet te verteren zoiets! Talpa? Brrrrrr......
Reputatie 3
Badge +2
Ik ben geen jurist, maar ik denk dat @wjb een punt heeft. Voor dit soort acties is toestemming van de gebruiker nodig. Dat is niet alleen degene die het abonnement afsluit, maar dat zijn ook alle medebewoners die via de box tv kijken. Ik durf te vermoeden dat het zetten van een vinkje ergens in mijn KPN niet voldoende is om dit te mogen doen.

Los daarvan vindt ik het een zorgwekkende ontwikkeling. Ik heb geen enkele behoefte om mijn dagelijkse gewoonten en privé gegevens met bedrijven als KPN of Talpa te delen, met als enige reden dat zij daar meer geld mee kunnen verdienen met hun reclames. Er staat bovendien ook niets tegenover. Gepersonaliseerde reclame is voor de kijker echt geen cent waard.

Het sterkt mij in mijn overtuiging dat ik er goed aan doe mijn in mijn behoefte aan (lineaire) TV te voorzien via de FTA kanalen, die je, gratis, zo uit de lucht kan plukken, aangevuld met een abonnement voor de Nederlandse commerciële zenders. Zodra mijn huidige provider een systeem gaat vereisen waarmee mijn kijkgedrag is te volgen , zeg ik per direct mijn abonnement op.
Reputatie 3
Badge
Was net van plan, na lang wikken en wegen, bij terugkomst in Nederland, ook TV onder te brengen bij KPN.
Alleen al dat KPN deze mogelijkheid biedt en over heeft nagedacht doet mij al rillen. Belachelijke actie van een TV-provider.
Na deze berichtgeving zie ik dan ook definitief van KPN-TV af!
Reputatie 2
Ik vind het wel een goed idee. Wat moet ik nu met reclame over maandverband of wasmiddel. . Ik ben zo i zo geen commerciële televisiezender kijker. Hou het vaak bij de publieke, en de reclames tussen de progamma s is meer een plas momentje of een vaatwasser leeg halen. Alleen de privacywet en dat het Talpa is stuit mij tegen de borst.
Reputatie 7
Badge +17
Een heel goed idee dus.
De reclames van gezichtscrème kan ik ook missen als kiespijn.
Dus kom maar op met die test.
Reputatie 4
Badge +6
je betaald al veel geld voor die zenders
en wat nuttig is er niet op vooral die rtl en talpa zenders
laten ze het reclame vrij maken niemand zit nou op reclame te wachten
film kijken op 1 van deze zenders echt niet een film van 1,5 uur duurt dan 2,5 uur
daar zit ik niet op te wachten
als ze nou in willen spelen op de klant maken ze het lekker reclame vrij
ze hebben al inkomsten winst genoeg
reclame is er om er nog meer uit te verdienen
laat kpn meer aandacht aan de klanten richten en niet aan talpa
zo bijvoorbeeld zenders kiezen wat de klant wil
ik wil bijvoorbeeld maar 3 zenders hebben uit het pluspakket
dan moet ik 10 euro betalen voor het pakket wat ik helemaal niet gebruik voor 3 zenders
Discovery Science en Animal Planet en Nat Geo Wild
Reputatie 2
peter-keetfm schreef:

je betaald al veel geld voor die zenders
en wat nuttig is er niet op vooral die rtl en talpa zenders
laten ze het reclame vrij maken niemand zit nou op reclame te wachten
film kijken op 1 van deze zenders echt niet een film van 1,5 uur duurt dan 2,5 uur
daar zit ik niet op te wachten
als ze nou in willen spelen op de klant maken ze het lekker reclame vrij
ze hebben al inkomsten winst genoeg
reclame is er om er nog meer uit te verdienen
laat kpn meer aandacht aan de klanten richten en niet aan talpa
zo bijvoorbeeld zenders kiezen wat de klant wil
ik wil bijvoorbeeld maar 3 zenders hebben uit het pluspakket
dan moet ik 10 euro betalen voor het pakket wat ik helemaal niet gebruik voor 3 zenders
Discovery Science en Animal Planet en Nat Geo Wild

Vind de optie om zelf een zenderpakkket samen te stellen een hele goeie.
Ik heb veel zenders waar ik zo overheen Zapp.
Ben een dokumens, zal daar mijn pakket op afstemmen.
Reputatie 7
Badge +9
Hartelijk dank voor het delen van jullie zorgen @wjb en @erwinde 🙂 Wij hechten veel waarde aan de privacy van onze klanten. Je kunt erop rekenen dat de klantgegevens bij KPN veilig zijn en dat wij ons houden aan de wet. We zullen nooit jouw persoonlijke gegevens delen met derden. Zoals ook in onze privacy statement is opgenomen verstrekken wij enkel gegevens in geanonimiseerde en geaggregeerde vorm. Dat betekent dat de gegevens op geen enkele manier meer te herleiden zijn tot een individu. Je blijft dus onbekend.

Ik wil benadrukken dat het gaat om een Opt-in. Je zult zelf toestemming moeten geven in MijnKPN mocht deze dienst je aanspreken. Dit is nu allemaal nog niet mogelijk, we verkennen eerst de mogelijkheden binnen een geselecteerde groep KPN-medewerkers. We gebruiken deze uitkomsten om reclame op maat en kijktips verder te finetunen. Uiteraard houd ik jullie allen daarvan op de hoogte in dit topic.
Reputatie 7
Toch, @Nadia, is dit iets van je begeven op een hellend vlak, hoe mooi je 't ook verwoordt.
Reputatie 7
Nadia schreef:

We zullen nooit jouw persoonlijke gegevens delen met derden. Zoals ook in onze privacy statement is opgenomen verstrekken wij enkel gegevens in geanonimiseerde en geaggregeerde vorm. Je blijft dus onbekend.

Als Talpa op basis van ons, door KPN verstrekte, kijkgedrag in staat is mij "gepersonaliseerde" reclame aan te bieden, dan moet zij dus wel informatie ontvangen hebben die ons koppelt aan dat kijkgedrag. Of dat nu op basis van ons ITV abonnementsnummer is, of op basis van ons IP adres maakt niet uit, beide zijn in het kader van de AVG persoonsgegevens die niet, ik herhaal niet aan derden verstrekt mogen worden anders dan na een wettelijk dwangbevel.
Dan kan je dus wel zeggen dat je geen persoonlijke gegevens aan derden verstrekt, maar dat doen jullie blijkbaar dus wel.

Nadia schreef:

Ik wil benadrukken dat het gaat om een Opt-in. Je zult zelf toestemming moeten geven in MijnKPN mocht deze dienst je aanspreken.

Het moest er eens bijkomen dat dit een opt-out zou zijn. Je gaat echter ook voorbij aan het feit dat de contractant -strict juridisch- geen toestemming kan geven voor de andere personen die binnen hetzelfde abonnement gebruik maken van de televisie en wiens kijkgedrag dus ook aan derden verstrekt wordt.
Overigens zullen jullie van mij nooit toestemming krijgen en ik hoop dat het meerendeel van de Nederlandse bevolking er net zo over denkt. Ik probeer uit alle macht mijn electronische footprint zo klein mogelijk te houden en aan ontwikkelingen als deze zal ik dan ook geen medewerking verlenen.
Reputatie 4
Badge +2
Het idee alleen al als je dan via google iets zoekt krijg je naast alle gerichte banners op webpagina's ook nog eens op tv alleen maar reclame op basis van je zoek gedrag etc leuk als je met een uitvaart bezig bent nee niet doen. Gelukkig staat sbs6 hier geblokkeerd. Nu heb je nog een beetje afwisseling er zitten best leuke commercials tussen die het kijken waard zijn. Maar zo zal er te weinig afwisseling zijn vrees ik.
Ik zag dit voorbij komen en dacht dat is een vroege 1 april grap wel een goede methode om meer opname pakketten te verkopen zodat iedereen de naar hun gerichte reclame kan doorspoelen. Talpa mag wel een flink bedrag neerleggen of is er soms belangenverstrengeling met bestuursleden.

Wat betreft die kijktips dat is op zich leuk maar op deze manier ontdek je weinig nieuws datzelfde nadeel heeft de Netflix aanbevelings algoritme
Reputatie 7
Badge +9
@wjb, daar stel je een legitieme vraag, deze wordt (nog) niet beantwoord in de FAQ. Ik zal dat meteen toevoegen 🙂 KPN houdt de regie bij reclame op maat. Wij beheren de profielen en klantgegevens zelf. Noch het klantnummer, noch het IP-adres worden doorgegeven aan Talpa. Herleidbare gegevens naar een individu zullen door KPN nooit met derden (Talpa Network) worden gedeeld. KPN staat tussen de klant en Talpa in. Wij gaan samen met Talpa profielen ontwikkelen waaraan bepaalde interesses en behoeftes gekoppeld kunnen worden. Het 'uitzenden' van reclame op maat en het geven van kijktips worden door KPN gedaan!

Als contractant kun je namens jouw huishouding toestemming geven voor het ontvangen van reclame op maat en kijktips. De toezichthouder (APG) wordt door ons op de hoogte gehouden over deze ontwikkeling. We zitten in een testfase onder KPN-medewerkers, voordat we het voor al onze klanten beschikbaar maken nemen we dit mee in ons beleid.

Ik hoop dat ik daarmee je vraag beter heb beantwoord, als je nog vragen hebt hoor ik het graag 🙂

Edit: toezichthouder ACM is vervangen door Autoriteit persoonsgegevens (APG)
Reputatie 3
Ik zie er wel wat in. Ik hoef geen reclame van bv maandverband of sport of nieuwe auto's
Reputatie 7
delversp schreef:

Ik zie er wel wat in. Ik hoef geen reclame van bv maandverband of sport of nieuwe auto's

Ik ben juist bang om meer voor mij onzinnige reclame voorgeschoteld te krijgen aangezien het kijkgedrag voor een veel groter gedeelte door mijn vrouw en dochters bepaald wordt dan door mij en mijn Netflix kijkende zoon.
Reputatie 5
Badge +8
Het lijkt mij aan de ene kant een leuke toevoeging maar aan de andere kant vraag ik me af hoeveel zin het heeft. Zoals inmiddels aan de FAQ toegevoegd, zal KPN de regie van deze profielen in handen houden. Hierin zie ik dan ook geen problemen. De gegevens zullen niet gedeeld worden en het zijn geen gegevens die KPN niet ook al had. Het wordt enkel aan een profiel gekoppeld dat bepaald wat je te zien krijgt op de tv. De hoeveelheid reclame blijft gelijk. Bovendien is een opt-in. Leuk voor mensen die er wat in zien, geen last voor mensen die er niks mee te maken hoeven te hebben.

Er wordt ook genoemd "handig, geen reclame meer over xxxxx."
Daar kom ik bij het punt waar ik me afvraag in hoeverre dit zin heeft.
Ik denk dat het overgrote deel van de klanten (contractanten) niet de enige persoon in het huishouden zijn dat tv kijkt. Aangezien ik bij mij thuis als contractant sta zullen mijn gegevens gebruikt worden om een profiel te bouwen. Mijn partner is echter degene die het meeste tv kijkt. Hoe relevant zal het dan worden.

We gaan het zien. Een slechte ontwikkeling vind ik het zeker niet. Ik kan me op dit moment de laatste keer niet heugen dat ik iets gekocht heb omdat het op tv was...
Reputatie 4
Badge +1
Dus alleen nog maar reclames over drank, auto's en rockmuziek? Nooit meer maandverband, wasmiddelen, vaginale zalf, luiers, telefoonaanbieders etc? Waar kan ik tekenen?
Reputatie 1
Ik neem alles wat ik wil kijken op. Ik skip alle reclame blokken.

In buiten dat ook mogelijk wordt gemaakt stop ik geheel met tv kikken.

Het enige dat ik live kijk is sport en het nieuws.

Veel succes met de test zou ik zeggen.
Du coup, en terme de cible vous diriez que cela se destine à quoi? Personnellement je me verrais mal dans les transports avec, gros, pas d'atténuation des bruits extérieurs, pollution sonore ( meme limitée). Je ne me verrais pas non plus faire du sport avec car ca ne tiendrait pas j'imagine ( à moins d'avoir un harnais type gopro ventrale sur laquelle on fixe cette enceinte, dans ce cas ca pourrait etre super interessant ( courir en musique sans ruiner le calme alentour et en restant receptif aux bruits ambiants)). En revanche je vois bien cele en remplacement d'une petite enceinte d'intérieur: où que vous vous baladiez chez vous, votre musique vous suit, et en plus elle est stéréo?
Reputatie 7
Badge +17
Engels en Duits kan ik me best mee redden maar Frans niet (Alhoewel twee deuren verderop woont Frans)
Als ik Google er op los gooi dan gaat het over luidsprekers en stereo, maar dat slaat helemaal niet op dit topic, dus deze huistijger past even.🐈
Google vertaling:
Dus, in termen van target zou je zeggen dat dit is bedoeld voor wat? Persoonlijk zou ik mezelf niet zien in transport met, groot, geen verzwakking van geluid van buitenaf, geluidsoverlast (zelfs beperkt). Ik zou mezelf niet zien sporten omdat het volgens mij niet zou kloppen (tenzij je een go pro-type ventrale hebt waar we deze luidspreker op bevestigen, in dit geval kan het super interessant zijn (ren naar muziek zonder de omringende kalmte te verpesten en blijf ontvankelijk voor omgevingsgeluid)). Aan de andere kant zie ik het als een vervanging voor een kleine luidspreker voor binnen: waar je ook rondloopt, je muziek volgt je en bovendien is het stereo?

Tja....
Reputatie 1
KPN brengt dit verhaal onder het mom van tv-beleving persoonlijker maken, alsof kpn dit voor ons doet. Daar geloof ik niet in. Het feit dat ze met Talpa als super - commerciële club in zee gaan, betekent dat er commerciële belangen in het spel zijn. Wie wordt hier beter van? Kpn of Talpa?
En als je geen persoonlijke advertenties wil, wordt dan straks het abonnement duurder?
Enkele jaren geleden had de ING-bank hetzelfde plan. Dat heeft ze zoveel rekeninghouders en negatieve publiciteit opgeleverd dat ze het schielijk van tafel hebben gehaald. Reden voor mij destijds om bij die bank weg te gaan. Kpn: leer daarvan.
Mijn advies aan kpn: je bent providor en hou je daarbij.
Ik ben al naar alternatieven aan het kijken.
Reputatie 1
A3G schreef:

KPN brengt dit verhaal onder het mom van tv-beleving persoonlijker maken, alsof kpn dit voor ons doet. Daar geloof ik niet in. Het feit dat ze met Talpa als super - commerciële club in zee gaan, betekent dat er commerciële belangen in het spel zijn. Wie wordt hier beter van? Kpn of Talpa?
En als je geen persoonlijke advertenties wil, wordt dan straks het abonnement duurder?
Enkele jaren geleden had de ING-bank hetzelfde plan. Dat heeft ze zoveel rekeninghouders en negatieve publiciteit opgeleverd dat ze het schielijk van tafel hebben gehaald. Reden voor mij destijds om bij die bank weg te gaan. Kpn: leer daarvan.
Mijn advies aan kpn: je bent providor en hou je daarbij.

goed advies heb ik zo vaak gegeven over meerdere plannen kpn moet naar schoonenberg specsavers of beter horen
Reputatie 2
Ik zou erg graag meedoen met deze test. Kan ik me ergens aanmelden als 'eerste gebruiker'? Lijkt me leuk om aan deel te nemen.
Reputatie 7
Badge +9
Hoi @henkj999 leuk dat je je wilt aanmelden als tester 😃 Helaas is dat vooralsnog niet mogelijk. De techniek laat dat momenteel (nog) niet toe. Maar ik zal het voor je in de gaten houden. Wanneer we wel kunnen gaan testen met klanten laat ik het hier in het topic weten 🙂

Reageer