KPN en Tele2 verbeteren beeldkwaliteit tv-zenders

  • 24 May 2019
  • 17 reacties
  • 1811 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +22
De zenders van lokale omroepen in Nederland zijn vanaf 1 juli in een betere beeldkwaliteit in de huiskamers van klanten van KPN en Tele2 te bekijken. Dit heeft koepelorganisatie OLON bekendgemaakt.


De zenders van lokale omroepen worden bij KPN en Tele2 aangeleverd via een externe aanvoerlijn, de mediahub. Dit aanvoersignaal wordt op 1 juli opgewaardeerd naar de nieuwe SD Plus uitzendstandaard. Dit betekent dat de tv-zenders van lokale omroepen bij KPN en Tele2 vanaf deze datum in een betere beeldkwaliteit aan klanten worden geleverd. Een betere beeldkwaliteit is mede nodig omdat in steeds meer huiskamers gebruik worst gemaakt van grotere beeldschermen. TV-zenders dienen hierdoor het aanvoersignaal te verbeteren om in een acceptabele kwaliteit bij de kijkers in de huiskamer zichtbaar te zijn. SD Plus kan gezien worden als een tussenstap tussen de beeldnormen SD en HD. Voor veel lokale omroepen is de overstap van SD naar HD op dit moment te kostbaar.

Bandbreedte

In het geval van lokale omroepen wordt de bandbreedte van het aanvoersignaal van 2,0 naar 2,75 Mbit/s vergroot. Eigenaar van mediahub RedBeeMedia gaat vanaf 1 juli het verbeterde aanvoersignaal aan distributeurs leveren. Bij KPN en Tele2 zorgt dit ervoor dat lokale omroepen daadwerkelijk in beter beeld te bekijken zijn. Beide aanbieders maken gebruik van een zogenaamd geadresseerd decodersysteem. Dit betekent dat op basis van de postcode van de abonnee de juiste lokale omroep in de zenderlijst wordt geleverd.

Bron: TotaalTV

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

17 reacties

Reputatie 5
??? KPN heeft toch een tijdje terug de regionale omroepen in "HD" uitgezonden? Wat was dat dan voor een bitrate? Want 2,75 Mbit is nog steeds erg armmoedig!
Reputatie 7
Badge +22
??? KPN heeft toch een tijdje terug de regionale omroepen in "HD" uitgezonden? Wat was dat dan voor een bitrate? Want 2,75 Mbit is nog steeds erg armmoedig!
Regionale is HD, maar het gaat hier om de lokale omroepen. 😉 bij mij is dat Omroep Venlo. Die kanalen van de lokale omroepen zitten in de 1000 serie.
Reputatie 7
Fantastisch, er wordt gesproken over SD Plus en dat is weer puur zo'n marketing term die alles mooier moet laten lijken dan dat het in werkelijkheid is.
Even voor de goede orde, SD zenders (niks plus) bij KPN vergen een bandbreedte van ongeveer 3,5Mbps. De term SD Plus doet vermoeden dat het hier om een hogere kwaliteit zou gaan, maar dat is natuurlijk klinkklare onzin. In de resoluitie kan dat niet zitten want de 576i van de SD zenders van KPN is de hoogst beschikbare SD resolutie. Dan zou er dus een minder grote compressie moeten plaatvinden maar dat zou leiden tot een hogere bandbreedte en dat is ook niet het geval. De "SD Plus" term moet dus wel van lagere kwaliteit zijn dan de "gewone" SD van KPN.
Reputatie 7
Badge +22
Fantastisch, er wordt gesproken over SD plus en dat is weer puur zo'n marketing term die alles mooier moet laten lijken dan dat het in werkelijkheid is.
Even voor de goede orde, SD zenders (niks plus) bij KPN vergen een bandbreedte van ongeveer 3,5Mbps. De term SD Plus doet vermoeden dat het hier om een hogere kwaliteit zou gaan, maar dat is natuurlijk klinkklare onzin. In de resoluitie kan dat niet zitten want de 576i van de SD zenders van KPN is de hoogst beschikbare SD resolutie. Dan zou er dus een minder grote compressie moeten plaatvinden maar dat zou leiden tot een hogere bandbreedte en dat is ook niet het geval. De "SD Plus" term moet dus wel van lagere kwaliteit zijn dan de "gewone" SD van KPN.

Inderdaad, je hebt helemaal gelijk! 😁 Ik zat er al op te wachten dat jij zou reageren! 😉👍🏼 Ik moet het nog maar zien of omroep Venlo beter is na 1 juli. 🤔
Reputatie 5
En ik had het onderscheid tussen lokale en regionale omroepen niet gezien. Maar wjb slaat de spijker op de kop, SD Plus is bij KPN blijkbaar minder dan SD…..
Reputatie 7
Badge +22
En ik had het onderscheid tussen lokale en regionale omroepen niet gezien. Maar wjb slaat de spijker op de kop, SD Plus is bij KPN blijkbaar minder dan SD…..
Ja wjb slaat zeker de spijker op de kop.
Even inhaken vooral dit zinnetje.

Dit betekent dat op basis van de postcode van de abonnee de juiste lokale omroep in de zenderlijst wordt geleverd.



Dat postcode systeem deugt blijkbaar van geen kanten zowel op dit forum als bij Telfort loopt daar een topic over. Het komt er op neer dat ik meer zenders zie dan die ik volgens deze tool hoor te zien.

Ben ik de enige die de term regionaal voor provincionale zenders vreemd vindt.
Of hebben we tegenwoordig 12 regio's en niet meer 12 provincie's?

Dat SD en SD plus doet me denken aan HD en HD glas.
Volgens een mede Telforter zouden alle HD kanalen 1280x720i zijn de HD glas zouden dan 1920x1080i zijn. En daarmee beiden aan de HD norm voldoen.
Galdor68 schreef: Ben ik de enige die de term regionaal voor provincionale zenders vreemd vindt.

Nou, zelf spreken ze ook van Regionale omroepen. Zie RPO.
Als je zoekt op 'provinciale omroepen' bij bv google kom je vervolgens v.a. nr. 1 het woord regionaal tegen en nergens provinciaal.

Galdor68 schreef: Of hebben we tegenwoordig 12 regio's en niet meer 12 provincie's?

Er zijn voor die omroepen inderdaad 13 regio's (13 omroepen) in 12 provincies.
Zuid-holland is verdeeld in 2 regio's met dus 2 omroepen: RTV Rijnmond en RTV West.

HD en HDglas is beiden 1080i50. Die 720P is een oude HD norm (HDready ook wel genoemd) die niet meer voor uitzendingen gebruikt wordt. HD bij KPN is verder 7,2 Mb/s en HDglas 12,5 Mb/s.
SD is 576i inderdaad. Zo is 't ook op de kabel (vlgs de Humax). Weergave van de KPN settopboxen kan idd niet lager dan 576P.
Reputatie 7
720p wordt waarschijnlijk nog wel gebruikt voor iTV op tablet en telefoon.
Omdat de refresh rate van het hele scherm 2 keer zo hoog is als bij 1080i en bij gelijke compressie de gevraagde bandbreedte zo'n 10% lager ligt, is die keuze ook zo gek nog niet.
Op mijn Huawei MediaPad M3 met een schermresolutie van 2560x1600 hanteert de iTV app nog altijd een "logische" schermresolutie van 1280x800.
HD en HDglas is beiden 1080i50. Die 720P is een oude HD norm (HDready ook wel genoemd) die niet meer voor uitzendingen gebruikt wordt. HD bij KPN is verder 7,2 Mb/s en HDglas 12,5 Mb/s.
SD is 576i inderdaad. Zo is 't ook op de kabel (vlgs de Humax). Weergave van de KPN settopboxen kan idd niet lager dan 576P.

HD ready zegt ook iets over het fysieke beeldscherm de HD ready schermen gaan niet verder dan die 1280*720. Een paneel van 1920x1080 is fullHD. En het heeft zover ik weet met de inwendige techniek te maken de ontvangst eenheid. Op een HD ready scherm zal je altijd een extra kastje nodig hebben.

Als alle uitzendingen FullHD zijn dus die 1080i kan het verschil alleen in de compressie liggen, ik weet dat over deze verschillen vaker is geschreven dat zal een eindeloze discussie blijven.

Gezien het artikel over een verhoging van 2Mb naar 2,75Mb schrijft zal dat in de compressie zitten. Veel meer mogelijkheden zijn er bij mijn weten niet.

Waar het mij bij de term regio omgaat dat dit eerder een deel van een provincie is bijvoorbeeld Twente het oosten van de provincie overijssel, of provincie overstijgend, in sommige gevallen landsgrens overschrijdend
Reputatie 7
Als alle uitzendingen FullHD zijn dus die 1080i kan het verschil alleen in de compressie liggen,
Klopt, alleen de compressie maakt het verschil tussen HD en HD-"Glas".
Beide zijn al sinds jaar en dag 1080i streams.

Gezien het artikel over een verhoging van 2Mb naar 2,75Mb schrijft zal dat in de compressie zitten. Veel meer mogelijkheden zijn er bij mijn weten niet.
Als ze een hogere resolutie zouden introduceren dan zouden ze dus van 576i naar 720p hebben moeten gaan en dan hadden ze dat natuurlijk geen SD Plus maar HD genoemd.
Dus ja, dat zit 'm alleen in de compressie.
576p kan ook nog dat zou je dan sd plus kunnen noemen tegenover 576i. En die 576p is de laagste mogelijkheid op de tv ontvangers. Wat te denken van HEVC H.265 zoals voor Digitenne zou dat onder de noemer SD plus kunnen vallen als de resolutie niet veranderd?

Voor veel lokale omroepen is de overstap van SD naar HD op dit moment te kostbaar.

Hoe verklaren we deze opmerking het betalen voor de bandbreedte, de apparatuur kan het bijna niet zijn.
Reputatie 7
576p kan ook nog dat zou je dan sd plus kunnen noemen tegenover 576i.
576p wordt in Europa niet gebruikt. 576i, 720p en 1080i zijn de standaarden binnen Europa.
De aanvoer vanuit de zenders is alleen in de formaten 576i en 1080i.
Digitenne hanteert tegenwoordig 1080p, maar ook dat is een "simpele" upscaling van de 1080i stream die door de zender aangeboden wordt. De kwaliteit zal er dus niet door verbeteren.
Dan hangt het dus geheel van de hardware af van de omroepen of zelfs downscaling naar 576i, bij het distributie platform.

Elke beginnende youtuber kan nu al fullHD streamen weinig reden dat een lokale omroep dit niet zou kunnen. Zelfs UHD camera's zijn al betaalbaar voor wie het geld er voor over heeft. Uiteraard zit daar behoorlijke kwaliteits verschillen in ook voor het kleinste omroepje ligt uhd binnen bereik.

We hebben het nu niet over Europa maar de lokale omroepjes, daar heeft de norm op europeesch gebied niks mee van doen. Er is nu al behoorlijk wat verschil tussen de diverse lokale clubjes heeft alles van doen met de gebruikte hardware en wie deze bedient.
Reputatie 7
Dan hangt het dus geheel van de hardware af van de omroepen of zelfs downscaling naar 576i, bij het distributie platform.
KPN doet inderdaad aan downscaling van zenders die alleen in 1080i aangeleverd worden zodat ook een SD variant beschikbaar gesteld kan worden. In dergelijke gevallen zal de HD variant ook altijd beschikbaar zijn.

Elke beginnende youtuber kan nu al fullHD streamen weinig reden dat een lokale omroep dit niet zou kunnen.
Er zit nog al een verschil een filmpje opnemen en achteraf op YouTube plaatsen en real-time distributie bij live uitzendingen. Die twee methoden zijn niet met elkaar te vergelijken, ook niet in prijs. Reken maar dat de benodigde investering zeer aanzienlijk is om nog maar te zwijgen over de benodigde investeringen voor UHD.
Reputatie 7
Badge +20
Eigenlijk is het SD- uitzending.
De min wordt dan iets minder min, maar blijft min.
Ik heb 46" en daar zie je het ook goed op.
Laat staan iemand met een 55" of groter.
Ooit is HD standaard (hoop ik), alleen tegen die tijd is 4K al weer oud (verwacht ik). 😀
Er zit nog al een verschil een filmpje opnemen en achteraf op YouTube plaatsen en real-time distributie bij live uitzendingen. Die twee methoden zijn niet met elkaar te vergelijken, ook niet in prijs. Reken maar dat de benodigde investering zeer aanzienlijk is om nog maar te zwijgen over de benodigde investeringen voor UHD.
Daar ben ik het wel mee eens dat het behoorlijk wat kan kosten. Daarbij staat en valt veel met sponsoring uit de lokale bedrijven. Behalve een raadsvergadering hebben de meeste lokale omroepen die ik kijk weinig live uitzendingen. Daarmee dus weinig verschil, het verschil zit hem in de manier van distribueren.

Behoorlijk wat youtubers en Twitch game streamers die gewoon live streamen in hoge kwaliteit het interweb maakt dat allemaal makkelijker en goedkoper.

Eigenlijk is het SD- uitzending.
De min wordt dan iets minder min, maar blijft min.
Ik heb 46" en daar zie je het ook goed op.
Laat staan iemand met een 55" of groter.
Ooit is HD standaard (hoop ik), alleen tegen die tijd is 4K al weer oud (verwacht ik). 😀

Hypothetisch: Als 50% van de huishoudens een 8k scherm hebben zullen de huidige 10 glasHD kanalen 4K zijn.

Realistisch : zolang het pluspakket nog SD kanalen bevat is HD nog niet de standaard helaas.

Reageer