KPN gaat proef doen bij duizend klanten met settopbox die 4k ondersteunt

• 24 mei 2016
  • 46 reacties
  • 5332 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1
KPN gaat een pilot doen, waarbij duizend klanten een nieuwe settopbox krijgen die 4k ondersteunt. Dat zegt de provider. Het is de bedoeling dat er uiteindelijk een abonnement komt, waarbij klanten kunnen kiezen voor de 4k-optie.

Het is niet mogelijk voor klanten om zich aan te melden bij de proef, omdat de provider zelf uit zijn eigen klantenbestand duizend proefpersonen gaat selecteren, zegt woordvoerster Ellen van Heerwaarden tegen Tweakers. De proef gaat binnenkort van start, maar wanneer precies kon Van Heerwaarden niet zeggen.

KPN vertelt over de proef met Interactieve TV in 4k, nadat Tweakers foto's in handen kreeg van de nieuwe settopbox en de bijbehorende afstandsbediening. De box beschikt volgens KPN over 4k-ondersteuning op 60Hz met ondersteuning voor hdr, heeft een hdmi 2.0a-aansluiting en kan hevc-bestanden afspelen. Die ondersteuning is nodig voor Netflix in 4k-resolutie. Het ondersteunde geluid is Dolby Digital Plus. Behalve de hdmi-poort is er ook usb, ethernet en een 3,5mm-jack zichtbaar op de behuizing.

Het is voor het eerst dat een tv-aanbieder 4k-hardware gaat leveren. Tv-uitzendingen in Nederland zijn nog niet beschikbaar in 4k, waardoor het nut van de hogere resolutie voorlopig afhankelijk is van diensten als Netflix en YouTube.

Bron: Tweakers.net

46 reacties

Reputatie 1
Ja graag.

Reputatie 6
Badge +9
Benieuwd hoe die selectie dan zal gaan, KPN heeft namelijk geen idee wie wel en wie niet een 4K toestel heeft. 

Tevens lijkt het me van belang dat iemand in ieder geval genoeg bandbreedte heeft om 700-series zender te kijken en liefst ook de 660 serie zenders (HD Glas) anders heeft het geen nut voor KPN.

Daar er ook aan mensen via een poll elders op dit forum gevraagd is wie er een 4K toestel heeft denk ik dat er wel een soort mogelijkheid tot aanmelding bestaat ;-)

Mooie vormgeving imho, alleen jammer van dat hooglans wit, want dat vloekt dan weer een beetje bij mijn TV haha

Reputatie 1
Badge
Ja graag ik heb net een week geleden een 65 inch Ultra HD 4K gekocht.:D

Glasvezel: Alles in 1 premium:
500 Mbit/s Down
500 Mbit/s Up
Router V10: ZTE H369A
TV: 3x HD 2263
KPN Compleet

Reputatie 3
Badge +1
Volgens mij beloont KPN de vaste bezoekers van het forum met dergelijke projecten als deze. Een tijdje geleden kwam namelijk deze vraag voorbij op het forum. De vaste bezoekers van het forum hebben deze vraag waarschijnlijk wel voorbij zien komen en dat is denk ik precies wat ze willen. Mensen die graag feedback leveren en blijven leveren en niet mensen die zich aanmelden voor dit project om vervolgens geen feedback te leveren maar gewoon blij te zijn dat ze de nieuwe ontvanger hebben mogen ontvangen.

Reputatie 6
Badge +9
V10 pilot, KPN play pilot, en nu een 4K televisie pilot zou leuk zijn om me weer eens te kijken uiten ;)

Reputatie 7
Als je naar het artikel van Tweakers.net (zie originele post van ) gaat kun je wat screenshots zien waarin te zien is hoe met de nieuwe ontvanger de KPN AB afgestemd wordt op het gebruikte TV-toestel (eventueel incl. HCS of HTS). Dat lijkt een stuk gebruiksvriendelijker dan de huidige methode waarbij je op de AB een code moet invoeren. De praktijk zal leren of dit echt handiger is.

Reputatie 6
Badge +9
k ben ook KPN klant. Ooit in het verleden had ik een storing. En kwam ik op een specifieke afdeling terecht. Die kon precies zien welke TV ik had. Info zal wel meegezonden worden via de HDMI kabel.

Aldus een reactie op Tweakers. Volgens mij kan dit niet en zou het ook niet mogen gezien bescherming op privacy. 

Reputatie 7
sveld84 schreef op 24 mei '16 om 14:36u
k ben ook KPN klant. Ooit in het verleden had ik een storing. En kwam ik op een specifieke afdeling terecht. Die kon precies zien welke TV ik had. Info zal wel meegezonden worden via de HDMI kabel.

Aldus een reactie op Tweakers. Volgens mij kan dit niet en zou het ook niet mogen gezien bescherming op privacy. 

Ik vraag het me af. In de screenshots die ik hiervoor al noemde wordt het merk TV getoond. Ik weet niet of dat vooraf handmatig geselecteerd is of dat dat automatisch gedetecteerd wordt. Ik zal er wel niet snel 8er komen, ik heb geen UHD-TV en nog geen 30 Mb/s (zonder uitzicht op verbetering). Dus geen 4k voor mij.

Reputatie 1
Badge
sveld84 schreef op 24 mei '16 om 14:36u

Binnen de HDMI specs is er ruimte voor dit soort communicatie. De XBox One gebruikt ook die info om al suggesties te doen welke IR database hij moet gebruiken.
Dus het is wel mogelijk.

Reputatie 6
Badge +9
Ik had wel zo'n voorgevoel dat KPN inderdaad met 4K aan de gang wil gaan, i.v.m. Netflix & YouTube.

Ik heb ook meegedaan aan de enquête. Helaas heb ik geen 4K TV. Maar ik zou deze TV-ontvanger heel graag willen testen. En hopelijk word ik er ook uitgepikt. 

Hopelijk krijgen de menu's ook een nieuw jasje. 

Reputatie 1
Badge
Ik hoop dat deze nieuwe tuner eindelijk HDMI-CEC gaat ondersteunen vooral omdat er gesproken wordt over Bluetooth remote. Dan zou je ondersteuning voor de universele remotes kwijt raken.

En persoonlijk denk ik dat de 4K tuner niets toevoegt als er niet minstens 1 test zender komt in 4K (NPO 1 ofzo) want Netflix in 4K via de tuner... ik denk dat de mensen met 4K tv's die liever via de Netflix app op hun tv blijven kijken, zeker als de huidige implementatie een voorbeeld is :p

Reputatie 7
Badge +30

Vb schreef op 24 mei '16 om 14:45u

Ik hoop dat deze nieuwe tuner eindelijk HDMI-CEC gaat ondersteunen vooral omdat er gesproken wordt over Bluetooth remote. Dan zou je ondersteuning voor de universele remotes kwijt raken.

En persoonlijk denk ik dat de 4K tuner niets toevoegt als er niet minstens 1 test zender komt in 4K (NPO 1 ofzo) want Netflix in 4K via de tuner... ik denk dat de mensen met 4K tv's die liever via de Netflix app op hun tv blijven kijken, zeker als de huidige implementatie een voorbeeld is Smiley Tong

Ik heb de ontvanger nog niet persoonlijk moeten kijken, maar iets met een IR Extender misschien?

Reputatie 7
Badge +15
Het is opzich een leuke proef, eindelijk gaat TV volledig mee met de tijd ;)

Reputatie 4
Badge +5
nou ben benieuwt wil er ook wel aan mee doen , en vooral met netflix ,en dan ook nog glasvezel erbij hahahah wordt lache

Reputatie 7
Badge +18
Ik wil hier ook aan mee doen!!! 

Reputatie 7
DennisDatema68 schreef op 24 mei '16 om 23:54u
Ik wil hier ook aan mee doen!!! 

Op 8 december 2015 heb je gereageerd in dit topic. Heb je daar ook de enquete ingevuld?

Zo ja, lees dan het bericht dat Hugo vandaag in dat topic geplaatst heeft.

Zo nee, doe dat alsnog en lees dan ook dat bericht van Hugo nog even!

Reputatie 6
Badge +9
Alleen wel jammer dat mijn UHD TV zwart is, mijn soundbar die eronder hangt ook en de nieuwe STB wit, maargoed hij ziet er qua vormgeving wel kek uit, dat an weer wel.

Reputatie 7
Badge +18
Ziet er wel grappig uit:

https://

Reputatie 6
Badge +10
Kijk...dat zou ik wel eens willen testen! Ik heb hier ook een NVidia Shield TV staan. Ook de Shield kan 4K doorgeven. Ik gebruik dit met name voor Netflix en Youtube (overige content is nog zeer beperkt). Ik ben zeer benieuwd hoe en of de nieuwe settopbox zich staande houdt t.o.v de Shield op mijn Philips UHD tv!

Ik zeg laat maar komen!!

Reputatie 4
Badge +3
Ik zou ook graag in aanmerking willen komen voor de test.

Download met regelmaat 4k films en ben benieuwd of de usb aansluiting hiervoor geschikt is.

Ook via youtube zodat ik mijn tv ue55hu8500 is flink aan de tand kan voelen.

Laat maar komen die nieuwe ontvanger!!!

Reputatie 7
Badge +10
Leuk dat jullie er ook zin in hebben! Zorg ervoor dat als je uitgenodigd wilt worden, je het formulier invult bij het Heb jij een UHD televisie? onderzoek. We zijn erg geïnteresseerd in ervaring opdoen met het serveren van 4K video op grotere schaal. Deze eerste 1000 settopboxen gaan daarom echt alleen naar klanten gaan die aan de voorwaarden voldoen. Dat is het hebben van een 4K televisie en het beschikken over voldoende bandbreedte, zo'n 84Mb. Ik ben niet degene die bepaald of je mee kan doen, dat wordt straks automatisch gecontroleerd op een daarvoor ingerichte omwisselpagina. Bij mij slijmen heeft dus geen zin :D

Reputatie 2
Badge
Moet TV een onderdeel zijn van je abo om deel te mogen nemen? 

Het zal hem hier waarschijnlijk toch niet worden: 06-06-2016 oplevering KVD. Voordat fourstack eenmaal is bijgewerkt (klopt op deze locatie sowieso weinig van) zijn we al weer even verder :P 

Reputatie 7
Badge +28

sveld84 schreef op 25 mei '16 om 08:32u

Alleen wel jammer dat mijn UHD TV zwart is, mijn soundbar die eronder hangt ook en de nieuwe STB wit, maargoed hij ziet er qua vormgeving wel kek uit, dat an weer wel.

Door de bluetooth afstandsbediening kun je de ontvanger nu buiten zicht zetten ;)

Hamer schreef op 25 mei '16 om 15:51u

Moet TV een onderdeel zijn van je abo om deel te mogen nemen? 

Het zal hem hier waarschijnlijk toch niet worden: 06-06-2016 oplevering KVD. Voordat fourstack eenmaal is bijgewerkt (klopt op deze locatie sowieso weinig van) zijn we al weer even verder Smiley Tong 

Jammer dat de oplevering toch is uitgesteld! TV is wel nodig om deel te kunnen nemen. Misschien in een volgende ronde dan! :)

Reputatie 6
Badge +10
Is het bekend hoe en wanneer de verkorenen bericht krijgen?

Reputatie 6
Badge +10
Edwin_Merks schreef op 26 mei '16 om 11:32u
Is het bekend hoe en wanneer de verkorenen bericht krijgen?

Bij iemand bekend?

Reageer