KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Reputatie 7
Badge +30

 

​​​​​​De uitrol van het nieuwe menu is voltooid. Dat wil zeggen, alle klanten hebben nu dit nieuwe menu. Dat betekent ook dat we geen onderscheid meer hoeven te maken tussen klanten, en dat softwareupdates van de tv ontvanger weer voor iedereen gelden. Daarom is er een nieuw topic beschikbaar waarin wij berichten plaatsen als er nieuwe software komt, en waar je feedback en vragen kwijt kunt. Dat topic is deze:  

​​​​​​Inmiddels is de eerste algemene update daarin ook met succes voltooid wat betekent dat we dit topic hier nu sluiten. Heel erg bedankt aan eenieder die in het afgelopen jaar hier zijn feedback heeft gegeven, dat is voor ons van onschatbare waarde. Blijf dan ook vooral feedback geven, in het nieuwe topic :)

​​​​

Hallo allen! Het is weer tijd voor een iTV update. We zijn met deze al een poosje aan het testen, dus het kan zijn dat je hem al van daaruit al hebt. We gaan nu (juni 2020) echter van start met de grote uitrol.
 

Welke ontvangers krijgen de update naar het nieuwe menu

De Arris VIP5202, Arcadyan HMB2260, Arris VIP2952, ZTE ZXV8001 en de Motorola VIP1853 gaan naar (minimaal) versienummer NMC8.0.118_1. In de loop van deze uitrol kan het zijn dat er kleinere updates worden gedaan die alleen onder water dingen verbeteren. Hier maken we dan geen topic over. Het kan dan ook zijn dat tegen de tijd dat jij deze update krijgt, het versienummer hoger is.

Heb je een ouder model, zoals de Motorola VIP1903 of VIP1963? Dan wordt deze update niet beschikbaar. Deze ontvangers zijn per april 2021 uitgefaseerd. 

 

Wanneer komt de update naar het nieuwe menu

De uitrol van de update naar het nieuwe menu wordt in verschillende fases gedaan.

Op dit moment zijn we klaar met de uitrol van het nieuwe menu bij klanten die alleen ZTE 8001, Arris 5202, Arris 2952 en de Arcadyan 2260 hebben (of een combinatie van dezen). 

Voor klanten met Motorola 1853's (eventueel in combinatie met een van de bovenstaande types) beginnen we in mei 2021 met de uitrol van het nieuwe menu. 

De uitrol wordt op basis van het abonnementsnummer gedaan, alle ontvangers die je hebt staan worden tegelijkertijd bijgewerkt. Je hoeft hier zelf niets voor te doen, de ontvanger zal ’s nachts worden bijgewerkt. Mocht dit onverhoopt niet pakken krijg je vanzelf een pop-up met het verzoek om de update handmatig te starten. .

Er is de afgelopen tijd hard gewerkt om de software zo te maken dat deze ook goed functioneert op de 1853. Omdat dit natuurlijk wel een ouder model ontvanger is zijn er een paar dingen die op de 1853 niet beschikbaar zullen zijn die in de nieuwere modellen wel beschikbaar zijn. Het gaat dan om:

  • De carrousel overzichten waarbij je in de On Demand onderdelen filmposters ziet zijn niet beschikbaar. Deze onderdelen zijn alleen als lijst te bekijken.
  • Uitgelicht ontbreekt in het menu.
  • Gids en Terugkijken zijn in het menu nog twee items, zoals dit in het oude menu ook zo is. De optie Terugkijken opent dan de Gids, maar in verticale view.
  • Daarnaast is er nog een aanvullende gidsweergave beschikbaar: Simpel. Dit is een eenvoudigere weergave met een betere performance.

 

Op 11 mei gaan we een eerste pilot doen waarbij een kleinere groep klanten met 1853's het nieuwe menu krijgt. Het versienummer van deze software is NMC8.0.118_1 & HTML 4.121.201. Dat is dus een andere HTML versie dan de software die we voor de overige ontvangers sinds deze week uitrollen (dat is 4.120.209).

Daarna kijken we hoe het gaat met die klanten, en als dat allemaal goed loopt dan is de planning voor de rest van de uitrol 25 mei t/m 9 juni. Als dingen toch nog veranderen qua datum dan laten we dit hier in het topic weten.

 

Aanvullende updates voor mensen die het nieuwe menu al hebben

Tussentijds worden er regelmatig kleinere updates uitgerold die problemen oplossen of een functie toevoegen/herstellen. Deze updates vermelden we in het topic. Maar omdat het topic veel verkeer ziet, vallen die berichten ook makkelijk weg. Vandaar dat we ze nu hier ook even toevoegen.

Ter verduidelijking: de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen. De NMC is de kern, de HTML is de jas eromheen, en de DBL/RBL is boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. De NMC is degene met het versienummer die begint met 8. De HTML begint met 4. Voor een NMC release is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML release is dat niet nodig. 

 

14 t/m 18 juni: HTML 4.122.212

Gelijk aan HTML 4.122.211 alleen laden er minder categorieën tegelijk in bij Sport om de netwerkbelasting te verlagen. Plus aanvullende verbeteringen op het tv platform zelf.

Alle eerdere, kleinere, updates op een rijtje. Klik op Toon Inhoud 

25 mei t/m 11 juni: HTML 4.122.211

Hierin wijzen we de klanten nog een keertje op de sportzomer door een rode notificatiestip bij de menu-optie Sport en bij instellingen voor het kunnen kiezen van donkere kleurmodus met oranje contrastkleur.

Verder:

  • Zoeken kijkt nu ook in je opnames
  • Bij series in de gids vind je in de informatie pop-up nu ook een tabje met Meer afleveringen. Hier staan alle overige afleveringen (van hetzelfde seizoen) die in de gids aanwezig zijn.
  • In de gids, bij programma's die op dat moment worden uitgezonden, vindt je een nieuwe LIVE-indicator bij de programma informatie bovenaan het scherm
  • Als je live tv pauzeert is de blauwe knop nu ook te gebruiken om 5 minuten mee te springen
  • Daarnaast wat onder water verbeteringen

17 mei t/m 8 juni: NMC 8.0.121_2.

Hier zitten geen hele spannende dingen in. Alleen een nieuwe softwareversie voor de afstandsbediening van de 5202 (versie 0162.01.08) die onder andere een bug herstelt met toetsaanslagen die herhalen. En verder zijn het alleen wat onder water veranderingen waar je als klant niets van merkt.

 

4 t/m 13 mei: HTML 4.120.209

  • Zoeken heeft een ander uiterlijk gekregen dat past bij de rest van het menu. Ook is de performance van het zoeken verbeterd (sneller).
  • Vanwege de komende sportzomer hebben we een verbeterde Sportomgeving, die qua uiterlijk past bij de overige On Demand onderdelen. Je vindt deze via Menu > Sport. Je vindt hier alle beschikbare sportuitzendingen zowel binnen je pakket, als los huurbare wedstrijden. Ook hebben we een aanvullende kleurmodus beschikbaar. Via Menu > Instellingen > TV Menu kun je nu kiezen voor Oranje. Dit geeft je het dark mode zwart/donkergrijze menu maar dan met oranje highlights.
  • Notificatie op het scherm als de batterijen bijna leeg zijn (alleen voor de nieuwere afstandsbedieningen)
  • Op de 5202 ontvanger: onder Menu > Instellingen > Informatie wordt nu ook de softwareversie van de afstandsbediening getoond
  • Andere, kleinere, bug fixes en verbeteringen

13 april t/m 4 mei: NMC 8.0.118_1 

Dit heeft niet echt dingen waar je wat van merkt. Het doet voorbereidend werk voor een latere HTML update.  Deze update vereist een herstart van de ontvanger.

 

13 t/m 22 april: HTML 4.119.205

  • Nieuw: aparte sectie voor 4K films in het Plus Pakket als de klant ook het 4K pakket heeft.
  • Eenmalige schermnotificatie om klanten te wijzen dat Films op TV ook in het Films menuonderdeel staan
  • Fix voor het probleem dat sommige instellingen (zoals dark mode) verloren konden gaan na herstart
  • Aantal fixes rondom herinneringen.
  • Bij plannen van serie opname word dit nu ook expliciet vermeld in de notificatie dat je een echt een serie hebt gepland en niet 1 aflevering

     

  • Nieuwe detailpagina’s bij programma's met een betere performance

  • Systeemverbeteringen in het platform om overbelasting te voorkomen bij herinneringen
  • Verbetering in de instellingenpagina's over afstandsbediening
  • Een aantal kleine verbeteringen / bug fixes

23 maart t/m 1 april: HTML  4.117.211

  • VIP5202: nieuwe optie onder Menu > Instellingen > Stand-by 'Schakel de tv automatisch in op de juiste HDMI-ingang’. Dit zorgt ervoor dat automatisch de juiste poort op de tv wordt gekozen als de ontvanger uit stand-by komt zodat je dit niet handmatig hoeft te wijzigen. Dit werkt met het HDMI-CEC protocol. Omdat niet alle tv's dit protocol (goed) ondersteunen staat deze optie niet standaard aan. Wil je hier gebruik van maken moet je dit zelf aanzetten.
  • 2260/2952: verbetering in de navigatie in de carrousels, zoals in Films en Series.
  • Bug fix rondom het instellen van een herinnering.
  • Beter scanbare QR-code voor Home Cinema Set bij Instellingen > Afstandsbediening.
  • Bug fix voor het schalen van het live tv beeld bij het openen van de verticale Gids.
  • Bug fix bij het spoelen in een opname van een programma dat nog live wordt uitgezonden.
  • De lijst met tips is geactualiseerd.
  • Kleinere bug fixes / changes

9 maart t/m 2 april: NMC 8.0.116_2

  • Oplossing voor het regelmatig opnieuw moeten inloggen bij Netflix op de ontvanger. Dit is al wat langer lopend probleem waar we nu, met hulp van Netflix, een oplossing voor hebben kunnen vinden. 
  • Verbetering in de tekst van de verbinding-met-zender-verbroken foutmelding (stb-nmc-400)

2 t/m 16 maart: HTML 4.116.208

  • Aanvullende verbeteringen in de snelheid. Specifiek in het laden van de verticale gids en het laden van de opnamelijst. 
  • Seizoen- en afleveringsnummers worden getoond bij de afleveringen van een serie in de pop-up met detailinformatie die je krijgt als je op OK drukt. Heb je ingesteld dat je direct naar de uitzending gaat met OK dan zie je deze pop-up niet.
  • Onder Menu > Series > Meer Series werkt de rode knop weer om direct het pakket te kunnen bestellen waar de desbetreffende serie bij hoort. 
  • De afbeeldingen bij Films en Series zijn (deels) vernieuwd.
  • Voor de 5202: de QR-code in het menu voor het koppelen van de afstandsbediening is verbeterd zodat hij beter te scannen is.
  • Aanvullende kleinere bug fixes

16 t/m 25 februari:  HTML 4.115.205.

  • Informatie in het Menu (onder de optie afstandsbediening) over hoe je de afstandsbediening moet koppelen. Dit is er al voor de ZTE 8001 en de Arris 5202 en voegen we hiermee toe aan de HMB 2260 en de Arris 2952.
  • Verhelpen van de bug dat teletekst in eerste instantie niet goed wordt weergegeven als je teletekst opent terwijl de infobalk nog zichtbaar is. 
  • Verbeteringen rondom het ophalen van de opnamelijst. Wat kon gebeuren was dat je een vastloper en/of foutmelding te zien kreeg als ons platform een storing had terwijl je je opnamelijst opent. Dat proces is geoptimaliseerd waardoor dit een stuk minder voorkomt. Ook was het laden van de opnamelijst soms wat trager omdat hij tegelijkertijd ook je voortgangsinformatie ophaalde. Dit is nu apart, eerst de lijst, dan de voortgangsinformatie. Waardoor je kan merken dat je lijst dus sneller te zien is dan voorheen. 

2 t/m 23 februari 2021: HTML 4.114.213 (2 t/m 11) & NMC 8.0.113_2 (2 t/m 23)

  • Verdere verbeteringen in de snelheid van het menu. Specifiek voor de (horizontale) gids zit er een verbetering in de opbouw van de verschillende onderdelen van de gids zodat het geheel vloeiender loopt. 
  • Onder water aanpassingen in de communicatie tussen ontvanger en tv platform om storingen op het platform te voorkomen.
  • Specifiek voor de HMB2260: mogelijkheid om energiespaarstand aan te zetten (via Instellingen > Stand-by)
  • Mijn Pakketten geeft nu een melding als je onder bewind staat en dus niet zelf zenderpakketten mag aanzetten.
  • Aanvullende kleine verbeteringen/bugfixes

 7 t/m 21 januari 2021:  HTML 4.113.201 (afgerond 16-1) & NMC 8.0.112_1 / 1901 (afgerond 21-1) 

  • Wijzigingen (onder water) in de gids om de snelheid daarvan te verbeteren
  • Als Picture in Picture nog niet geactiveerd is op je ontvanger krijg je daar eenmalig een notificatie van als je de gids opent. Dit hebben we ook vorige maand in een release gedaan, maar doen we nu nog een keer om te zorgen dat zo veel mogelijk mensen goed weten dat dit weer kan.
  • Het pakketoverzicht geeft nu ook kortingen weer als die er zijn. Het gaat dan om actiekortingen, niet de kortingen vanuit Hussel/Compleet. Dat komt in een later stadium.
  • Foutmeldingsteksten voor dat pakketoverzicht zijn aangepast zodat duidelijker is wat er aan de hand is als het niet lukt om daar een pakket aan of uit te zetten.
  • Reeks aan kleinere verbeteringen en bugfixes, en vernieuwen van de security certificaten
  • Dark Mode! Onder Menu > Instellingen > TV Menu zit nu de optie TV-menu: Kleuren. Als je die op 'donker' zet krijgt alles een zwart/grijs/wit kleurschema. Dit geeft meer contrast en kan de duidelijkheid/leesbaarheid van het menu en de gids verbeteren. ​​​​​​
  • De NMC update vervangt alleen de beveiligingscertificaten en heeft geen functioneel effect. Arcadyan 2260 en de Arris 2952 krijgen versienummer 8.0112_1901. Voor overige types is het 8.0112_1.

 

10 december 2020: HTML release 4.111.212 > teruggedraaid 11 december

  • Wijzigingen (onder water) in de gids om de snelheid daarvan te verbeteren
  • Als Picture in Picture nog niet geactiveerd is op je ontvanger krijg je daar eenmalig een notificatie van als je de gids opent. Dit hebben we ook vorige maand in een release gedaan, maar doen we nu nog een keer om te zorgen dat zo veel mogelijk mensen goed weten dat dit weer kan.

2 & 3 december 2020: NMC release 8.0.110_1901

  • Oplossing voor het spontaan herstarten van de ontvanger

26 november 2020: HTML release 4.110.207

  • Overal vervangen van het woord betaalcode door pincode
  • Aanpassingen in de teksten van verschillende foutcodes

7-24 november 2020: NMC release 8.0.109_2

  • Probleem dat kanaalnummer soms niet zichtbaar was op het display van de Arcadyan 2260, Arris 2952 of ZTE 8001 is verholpen.
  • Tekst van de Zender Niet Beschikbaar foutmelding is aangepast en verbeterd.
  • Sommige nieuw geleverde Arris 5202's hadden Deep Sleep standaard aan staan. Dit is verholpen zodat het nu standaard uit staat.

12 november 2020: HTML release 4.109.212

  • Je kunt nu het menu weer gebruiken als je live tv pauzeert.
  • De terugknop werkt weer zoals verwacht ook als je tussendoor naar het menu/gids bent geweest.
  • Als Picture in Picture nog niet geactiveerd is op je ontvanger krijg je daar eenmalig een notificatie van als je de gids opent. 
  • Onder Instellingen > TV Menu is een optie toegevoegd om in te stellen of je de gids horizontaal of verticaal wilt gebruiken. Horizontaal is de standaardoptie. Hiermee vervalt het mechanisme dat de ontvanger de gids laat zien zoals je hem het laatst gebruikt hebt. 
  • De ontvanger onthield niet altijd de instellingen rondom een Herinnering, dit is nu hersteld.
  • Als je de gids opent vanaf een niet-live tv kanaal (zoals bijvoorbeeld kanaal 200 voor Netflix) en je hebt Picture in Picture aan staan, dan kreeg je een zwart beeld te zien. Dat is nu niet meer zo.

29 oktober 2020: HTML release 4.108.208

  • Terugkeer van de sectie Films op TV. Deze is te vinden via Menu > Films en dan is het de 2e optie van boven. Standaardview is alle films in een lange lijst, en je kunt aan de zijkant sorteren op genre.
  • Herstel van de bug die ervoor zorgt dat je soms, na het stoppen van een opname, op een andere opname terugkomt. 
  • HTML, NMC en DBL/RBL zijn nu ook de termen die we actief laten zien in Instellingen > Informatie.
  • Zoeken binnen Netflix kan nu ook als je Netflix nog niet hebt gebruikt op je ontvanger.

 

Wat verandert er

Deze update draait eigenlijk volledig om het nieuwe menu.  Meer info over wat de verschillende onderdelen in het menu doen, en hoe dit (soms) anders werkt dan nu lees je hieronder. Klik op de subtitels om naar de reactie te gaan waarin dit wordt beschreven en uitgelegd.

Het nieuwe menu

 

Veel gestelde vragen

 

Waar kan ik “Terugkijken” vinden in het menu?
Terugkijken is in de nieuwe versie van het menu samengevoegd met de Gids. 

Waar kan ik “On Demand” vinden in het menu?
On Demand is in de nieuwe versie van het menu opgedeeld in Films en Series. In het menu kan je kiezen of je Films of Series wilt kijken.

Waarom is de menustructuur aangepast?
Op basis van klantonderzoeken hebben we de menustructuur aangepast. Via het nieuwe menu zijn de opties sneller te vinden.

Kan ik ook gebruik blijven maken van de oude menustructuur?
Nee, na het omschakelen naar de nieuwe menustructuur kan je alleen nog gebruik maken van de nieuwe menu structuur. Wel kan je in Zoeken, Films en Series kiezen voor list view i.p.v. de nieuwe lay-out.

Hoe moet ik teletekstondertiteling van een opname/Terugkijken uitzetten zonder de opname/Terugkijken ook te stoppen?

Je kunt de teletekstondertiteling uitzetten door 2x op de teletekstknop te drukken. Dit werkt op dit moment alleen voor de Arris 5202. Na 12 augustus werkt dit ook voor de andere modellen. 

Als ik het menu open, zie ik het beeld niet meer klein, klopt dat (picture-in-picture)?
Dat klopt inderdaad, dit is niet meer standaard bij het nieuwe menu. Je kunt dit heractiveren via Menu > Instellingen > TV Menu mits je minimaal softwareversie 8.0.107_1 hebt.

Klopt het dat ik bij het openen van een menu geen beeld en geluid meer heb?
Op de 1853 wordt beeld en geluid gedeactiveerd bij het openen van overzichten in het menu.

Klopt het dat ik de films / series / zoekresultaten alleen in een lijstweergave kan weergeven?
Op de 1853 is alleen lijstweergave beschikbaar.

Waar kan ik mijn pincode / betaalcode wijzigen?

Met de overgang naar het nieuwe menu is er geen onderscheid meer tussen pin- of betaalcode. Als je voorheen gebruik hebt gemaakt van dezelfde code voor pin- of betaalcode dan zijn deze nu samengevoegd tot één pincode.
Als je verschillende codes gebruikte, kun je die blijven gebruiken. Echter als je de betaal- of pincode wijzigt (via de tv ontvanger of de servicetool) dan wordt het samengevoegd en gebruik je de nieuwe code  zowel als pin- als betaalcode 

Wijzig je het via de tv-ontvanger, dan is de code die je moet invullen je oude betaalcode.

 

Eindupdate: 27/07/2021


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

Reputatie 5
Badge +2

Ik mis ook nog de eindtijd van het programma in de gids. Je kan wel zien hoe lang iets duurt maar je moet maar uitrekenen hoe laat dat is. Of doorgaan naar het volgende programma en daar kijken wat de starttijd is....🤔

Resumè:

Grafisch mooier maar traag, onduidelijk, onhandig, instabiel..... Wat zijn de voordelen in gebruiksgemak?

Reputatie 5
Badge +2

Mijn vermoedens (pure cynische speculatie):
KPN vond het om mij nog onduidelijke redenen nodig om het platform te veranderen.
Hadden ze een goedkoper alternatief gevonden ?
De aanbieder van de nieuwe omgeving moest alleen wel zorgen dat hun platform ook draaide op de oude settop boxjes.
En om de opdracht te krijgen zullen ze vast gezegd hebben 'geen probleem'.
Maar die oude doosjes hebben te weinig geheugen voor de software van dat nieuwe platform.
Dus trekken ze de trukendoos open.
Gids en TV applicatie passen niet meer tegelijk in het geheugen.
Dus als op de gids knop wordt gedrukt tijdens TV kijken, moet de TV applicatie eruit ge'swapt' worden om de gids in te laden (het duurt tenslotte bijna een seconde voordat het 'gids wordt geladen' scherm opkomt).
Idem bij de gids verlaten, duurt het ongeveer een seconde voordat je weer TV beeld hebt, dus nu moet de gids ge'swapt' worden en de TV applicatie weer ingeladen.
Och, en helaas, er is ook niet genoeg geheugen om de programma informatie te 'cachen', dus laten we die maar elke keer van de server ophalen, dus kijk je enkele seconden tegen een leeg gids scherm aan, met de (onderhand gehate) tekst 'de gids wordt geladen'.
Helaas is er nog het fragmenteren van het geheugen, hoe langer en hoe meer functies je van het kastje gebruikt, hoe meer het geheugen fragmenteerd.
Op een gegeven moment vraagt een programma onderdeel een groter aaneengesloten stuk geheugen aan dan dat er beschikbaar is. Bummer, paniek, laten we maar een kastje reset doen...
Maar je moet toegeven, je kunt nog steeds wel TV kijken met die oude kastjes, dus de software draait, en de uitrol van de software is redelijk op planning, en dat zal vast betekenen dat bepaalde personen een bonus krijgen.
Dus wat is het probleem ?

 

Reputatie 7

Mijn vermoedens (pure cynische speculatie):
KPN vond het om mij nog onduidelijke redenen nodig om het platform te veranderen.
Hadden ze een goedkoper alternatief gevonden ?
De aanbieder van de nieuwe omgeving moest alleen wel zorgen dat hun platform ook draaide op de oude settop boxjes.

Het oude platform was van Accenture en het nieuwe platform is ook van Accenture dus er geen sprake van een nieuwe aanbieder.

Het oude platform was al vele jaren oud en zat echt aan de grenzen van zijn capaciteit en onderhoudbaarheid. 

Reputatie 7
Badge +10

Update-storing, iets anders?
 

Mijn 2260 bevroor compleet. Kon niets meer, ook niet uitzetten met de ab. Uitgezet met de knop op de achterkant. TV en homecinema konden wel uitgezet worden.
En nu het begin gemist van de laatste TWD 😥🧟‍♀️ 

Reputatie 5
Badge +2

Mijn vermoedens (pure cynische speculatie):
KPN vond het om mij nog onduidelijke redenen nodig om het platform te veranderen.
Hadden ze een goedkoper alternatief gevonden ?
De aanbieder van de nieuwe omgeving moest alleen wel zorgen dat hun platform ook draaide op de oude settop boxjes.

Het oude platform was van Accenture en het nieuwe platform is ook van Accenture dus er geen sprake van een nieuwe aanbieder.

 

‘de aanbieder van een nieuwe omgeving’  is niet hetzelfde als ‘nieuwe aanbieder’.

 

Het oude platform was al vele jaren oud en zat echt aan de grenzen van zijn capaciteit en onderhoudbaarheid. 

 

Maar de nieuwe omgeving (b)lijkt nu al  een puinhoop !

Reputatie 5
Badge +2

Vaak wordt voor settop boxen en satontvangers de goedkoopste chipset genomen die
net nog fatsoenlijk werkt voor een bepaalde applicatie.

Als dan de applicatie ‘opgeleukt’ wordt, of er komt een encryptie die veel meer processorpower
vergt, dan gaat het al snel mis.

Ik heb dat bij Rebox satontvangers gezien. Toen er zwaardere encryptie kwam, kon de box het niet meer bijbenen. (als ze een zwaardere chipset hadden genomen wel, maarja die is duurder...)

Vaak wordt voor settop boxen en satontvangers de goedkoopste chipset genomen die
net nog fatsoenlijk werkt voor een bepaalde applicatie.

Als dan de applicatie ‘opgeleukt’ wordt, of er komt een encryptie die veel meer processorpower
vergt, dan gaat het al snel mis.

Ik heb dat bij Rebox satontvangers gezien. Toen er zwaardere encryptie kwam, kon de box het niet meer bijbenen. (als ze een zwaardere chipset hadden genomen wel, maarja die is duurder...)

Maar dat is helemaal niet vreemd. Je kan wel een Rolls Royce als auto kopen. Maar daarin veroudert zelfs bijna alles op den duur. 

Wat @wjb schrijft lijkt me geheel logisch. De programmatuur was dus zeg maar eerst erg sterk chipset gerelatereerd en het wordt nu meer generiek gemaakt. Het oude type programmatuur krijgt bijna altijd een probleem er bij met elke update (spagettistijl software). 

Dat gaat in het begin praktisch altijd gepaard met problemen. Desalnietemin krijg ik sterk de indruk dat men er eerst maar alles uit heeft gehaald wat schijnbaar niet eenvoudig was te implementeren (bv. PIP en Genres) en er maar dingen bij hebben opgeleukt die gemakkelijk met HTML5 zijn te maken (b.v. plaatjes dat met HTML5 minder processorvermogen zou moeten vergen.) 

Maar het is natuurlijk nog steeds geen Rolls Royce.

Reputatie 2

@wjb De ipTV crasht bij mij nog niet, maar hij lijkt wel steeds trager geworden. Godzijdank heb ik Netflix op mijn smart tv, dan maar even Netflixen ipv TV kijken. Ik heb geen zin om keer op keer mijn ipTV opnieuw op te starten. Lijkt mij niet de bedoeling dat je dit iedere keer moet doen. 

Ik verbaas mij er gewoon over hoe dit zo kan gebeuren. Begrijp mij niet verkeerd, waar mensen werken worden fouten gemaakt. Had alleen verwacht dat dit toch uitvoerig getest zou zijn alvorens de release zou komen. Dit is écht geen verbetering. 

Reputatie 7

Ik heb geen zin om keer op keer mijn ipTV opnieuw op te starten. Lijkt mij niet de bedoeling dat je dit iedere keer moet doen. 

Uiteraard is dat niet de bedoeling, mijn opmerking t.a.v. het uit en weer aan zetten van de TV ontvanger was ook puur om te kijken of het reproduceerbaar zo is dat in het begin de TV ontvanger sneller werkt.

 

Ik verbaas mij er gewoon over hoe dit zo kan gebeuren. Begrijp mij niet verkeerd, waar mensen werken worden fouten gemaakt. Had alleen verwacht dat dit toch uitvoerig getest zou zijn alvorens de release zou komen. Dit is écht geen verbetering. 

Dat ben ik helemaal met je eens, met een stresstest (en duurtest) had dit issue mijns inziens zeker zeker boven tafel moeten komen. Ik denk ook wel dat dit in de testfase geslignaleerd is maar dat de impact sterk is onderschat.

Reputatie 2

@wjb Oh nee, dat was mij duidelijk. Ik bedoelde het meer als beoogde fix om het probleem voor the time being op te lossen. Maar inderdaad, na het herstarten van de ipTV is hij weer wát sneller. Maar zelfs dan laat de snelheid te wensen over. Lijkt ook wel alsof alles in ‘delen’ geladen wordt. 

Inderdaad, kan gebeuren. Maar een oplossing in de vorm van een update o.i.d. is wel wenselijk. Kan de beste overkomen, weten jullie (u of uw collega's) ook voor het vervolg weer deze problemen niet te licht op te vatten. Al doende leert men!

Reputatie 7

 Inderdaad, kan gebeuren. Maar een oplossing in de vorm van een update o.i.d. is wel wenselijk. Kan de beste overkomen, weten jullie (u of uw collega's) ook voor het vervolg weer deze problemen niet te licht op te vatten. Al doende leert men!

Ik ben, net als jij, gewoon een klant van KPN en lid van dit forum.

Ook wij hebben thuis hinder van een instabiele STB.

naast dat deze onregelmatig crashed, hebben we ook last van;

 

  • traag werkend menu
  • soms een niet op te vragen opname lijst (en een dag later weer wel)
  • soms wel opnames zichtbaar, maar sommige zijn dan niet af te spelen, krijgen een foutmelding
  • bij vooruit of terugspoelen van een opname lijkt de stop-knop (of play knop eigenlijk) niet te functioneren. Het spoelen blijft doorgaan tot hij aan het begin/einde van de uitzending is.
  • verdwenen opname na crashen tijdens het kijken van deze opname

De nieuwe opmaak vind ik zeker wel mooier, maar ook vind ik dat dit niet ten koste moet gaan aan de stabiliteit van de apparatuur. Waar deze voor de aanpassing zeer stabiel werkte, is dat nu dus zeker niet meer zo.

 

We betalen voor deze dienst toch al snel 65 euro per maand (x12 is al snel 780 euro per jaar). Dan mag je ook wel verwachten dat het goed werkt vind ik. (kleine foutjes kunnen natuurlijk gebeuren, maar dit speelt inmiddels al wel een tijdje en begint nu toch echt hinderlijk te worden)

Reputatie 2

@wjb Excuus! Leek er even op of u daar werkzaam bent.

Reputatie 5
Badge +2

De nieuwe opmaak vind ik zeker wel mooier

Voor menu en tv gids kan de ‘opmaak’ me niet echt boeien.
(daar kijk ik hooguit een paar minuten per dag naar.)

Het moet goed, simpel en snel werken. rest is bijzaak.
(mooi vind ik de nieuwe ‘teletubbie-look’ trouwens niet)
Missende PIP in tv gids is ook niet acceptabel.

Eens met @Imarco . Behalve dan de PIP, want die leidt behoorlijk af. Terugkeer dus graag optioneel te kiezen. Voor diegenen die 'm wel willen.

Om geen last van de PIP te hebben ging ik meestal tijdens radio luisteren naar de TV gids. PIP vakje bleef dan zwart.

Reputatie 5
Badge +2

Dan zou het inderdaad een keuze moeten worden.
Nu hoor je de zender wel, maar je ziet hem niet, heel irritant.
(ik wil graag de huidige zender blijven zien tijdens de gids)

Even uit/in de tv gids doe je ook maar 1 keer, je bent dan een minuut verder
voordat je weer op dezelfde plaats in de gids terug bent...

Reputatie 6
Badge +3

@wjb Excuus! Leek er even op of u daar werkzaam bent.

Dat is niet een vreemde gedachte hoor.

Ook ik ondersteun de genoemde problemen. Opnieuw opstarten is geen optie, blijft verschrikkelijk traag . Kan niet aan onze tv liggen of aan onze glasvezelverbinding.

Om alleen al bij de zoekoptie te komen ben je tien seconden verder en dat geldt eigenlijk voor alle opties, ERG slecht.

Wat mij betreft snel oplossen of weer terug naar oud menu!

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 

Ik sluit me aan bij verschillende andere gebruikers met betrekking to the UX van het TV menu (los van de nieuwe afstandsbediening die een slechtere ergonomie en gebruiksgemak heeft dan de ‘oude’).

Het nieuwe menu is geen vooruitgang. Twee belangrijke punten die in een volgende update, naar de oude versie mogen veranderen:

  1. Er is een extra stap vanuit gids tussen zender kiezen en kijken. Niet nodig, geen added value.
  2. In gids is het beeld van de huidige zender niet meer beschikbaar, ook geen verbetering.

Het feit dat KPN bezig is met verbeteren is prima, en soms noodzakelijk, maar in dit geval gaat de UX er niet op vooruit.

Er zijn zeer veel negatieve reacties op de interface wat is de actie die KPN hierop gaat ondernemen?
 

Groet, Gerard Hoff

Reputatie 7

Het nieuwe menu is geen vooruitgang. Twee belangrijke punten die in een volgende update, naar de oude versie mogen veranderen:

  1. Er is een extra stap vanuit gids tussen zender kiezen en kijken. Niet nodig, geen added value.
  2. In gids is het beeld van de huidige zender niet meer beschikbaar, ook geen verbetering.

De eerste is al verholpen, je kunt in de instellingen aangeven dat het tussenscherm overgeslagen moet worden.

Hopelijk wordt het tweede punt ook snel (configureerbaar) opgenomen.

Reputatie 5
Badge +2

Jippie!

Ik heb nu ook nog vastlopers… :rage:
(ik dacht dat ik daarvan verschoond bleef, had tot nu toe alleen soms schokkend beeld)

Waarom horen we helemaal niks zinnigs van KPN over wat er nu gaat gebeuren?
Wachten ze tot er 100000 klachten zijn of zo voordat we serieus genomen worden?

Dit wordt niet veel langer meer getolereerd!

Reputatie 5
Badge +2

Waarom horen we helemaal niks zinnigs van KPN over wat er nu gaat gebeuren?
Wachten ze tot er 100000 klachten zijn of zo voordat we serieus genomen worden?

 

Organiseren van een club ontevreden klanten, naar consumentenbond/radar/kassa stappen en zo zorgen dat een hoge pief bij KPN opmerkzaam wordt gemaakt wat er in hun afdeling iTV aan de hand is.

Anders blijft het zo.

Reputatie 7
Badge +10

Waarom horen we helemaal niks zinnigs van KPN over wat er nu gaat gebeuren?
Wachten ze tot er 100000 klachten zijn of zo voordat we serieus genomen worden?

 

Organiseren van een club ontevreden klanten, naar consumentenbond/radar/kassa stappen en zo zorgen dat een hoge pief bij KPN opmerkzaam wordt gemaakt wat er in hun afdeling iTV aan de hand is.

Anders blijft het zo.


Nou, wat let je? ;-)

Reputatie 7
Badge +25

Hi all.

We sturen nog altijd de feedback die hier wordt gegeven door naar onze collega's over het nieuwe menu. Achter de schermen wordt er constant gewerkt aan verbeteringen. Zoals velen van jullie weten zijn er veel storingen geweest de laatste tijd m.b.t. opnames en Terugkijken. Ook de spontaan herstartende tv-ontvangers is iets wat hopelijk snel is opgelost. Dat is allemaal op zich natuurlijk al vervelend, maar het is ook zeer slecht voor onze bereikbaarheid (telefonisch/chat/alles). Excuses daarvoor. 

Inmiddels zijn we een heel eind met het overzetten van alle klanten. Iedereen met een 2260, 2952, 8001 en/of 5202 is inmiddels over, en de klanten met minstens 1 1853 (geregistreerd) komt nog (we gaan iedereen die nog een 19x3 heeft benaderen om om te ruilen). 

N.a.v. alle klantsignalen hier is inmiddels de optie om vanuit de gids met 1 i.p.v. 2 drukken op de OK-knop om naar het programma te gaan live. Je kunt dit zelf instellen in het instellingenmenu. Dit was toch wel 1 van de meest gehoorde klachten hier. Ook is de leesbaarheid recentelijk verbeterd door het contrast wat te vergroten. We kijken nog naar verdere verbetering voor slechtzienden. 

Een andere is PiP (dat kleine schermpje met live tv in de gids). Het goede nieuws is dat die update vanaf morgen (HTML release 4.107.207) zal worden uitgerold. Ook dit zal zelf instelbaar zijn via het instellingenmenu. Enkele andere veranderingen/verbeteringen zijn o.a.: 

  • Klok toegevoegd in opnamescherm 
  • indicatie in de zapbanner dat je met < en > 30 secondes kan springen
  • bij een herinnering blijft de tekst om over te schakelen naar andere zender langer in beeld (10 ipv 5 sec)
  • als je een zenderpakket besteld via de tv-ontvanger, worden de zenders zichtbaar zonder dat je in en uit stand-by hoeft te gaan.

En dan hebben we nog de algemene snelheid/traagheid van het menu. Dit is een uitdagend issue die constant de aandacht heeft, maar ik heb hier nog geen noemenswaardige update over. 

Ik hoop dat de komende update als positief wordt ervaren, en dank voor al jullie reacties!

Reputatie 5
Badge +2

Zo,

 

Dat was toch niet zo moeilijk om zo nu en dan een update te geven over de stand van zaken? :slight_smile:
(als er nooit reactie komt krijgen we het idee dat het KPN allemaal geen moer kan schelen...)

Mooi dat er een begin is gemaakt met werkbaar maken van het programma, maar in principe
had het in deze toestand natuurlijk helemaal nooit uitgerold mogen worden…

De traagheid en het spontaan vastlopen of resetten is het ergste. Dat moet toch ook simpel op te lossen zijn: vroeger hadden we daar ook nooit last van.
(de ‘uitdaging’ is dus eigenlijk om het weer zo te maken als het vroeger was… :slight_smile:  )