Beantwoord

KPN introduceert betere HD kwaliteit voor glasvezel klanten

• 1 december 2014
  • 336 reacties
  • 49484 keer bekeken

Toon eerste bericht

336 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Je kan eventueel ook een laptop aan diezelfde kabel doen, dan kan je een speedtest doen.

Zit de ontvanger misschien via een Switch aangesloten? Als daar ook andere apparaten op aangesloten zitten, kan je die eens los halen en kijken of het beter is?

Robin
Reputatie 7
Badge +18
Don_Paul schreef op 14 okt '15 om 20:16u

Harde reset loopt inmiddels op de oude ontvanger. Eerst de oude software verwijderen, dan terug naar fabrieksinstellingen.

Moet ik dan nog een abonnementscode oid opgeven? Staat me niet meer bij eigenlijk...

Als ze gewoon nog bij KPN zijn aangemeld is dat niet nodig. Maar zijn ze niet aangemeld bij KPN dan moet je inderdaad je Abonnementsnummer en pincode opnieuw intypen.

Reputatie 7
Ook al de router (Experiabox) gereset? En het glasvezelmodem aan de muur even uit gehad, zodat dat opnieuw opstart?

Harde reset en terugzetten naar fabrieksinstellingen heeft gelopen, maar geen resultaat, exact hetzelfde probleem als voorheen.

De ontvanger zit rechtstreeks op de ZTE aangesloten, geen switch ertussen. Speedtest ziet er ook goed uit, zelfs draadloos haal ik 60 Mbit

ZTE was al gereset. Ik zal het glasvezelmodel ook nog eens uitzetten, maar dan ben ik wel uit de opties. Ik kan hooguit de kamerverlichting uitzetten, maar daarna is alles uitgeweest.... :)

Reputatie 7
Badge +18
Don_Paul schreef op 14 okt '15 om 21:01u

ZTE was al gereset. Ik zal het glasvezelmodel ook nog eens uitzetten, maar dan ben ik wel uit de opties. Ik kan hooguit de kamerverlichting uitzetten, maar daarna is alles uitgeweest.... Smiley Vrolijk

Dan is er nog 1 mogelijkheid, je kamerverlichting uitzetten en slapen! :p 😃 Grapje! Dan denk ik toch dat het de klantenservice bellen wordt: 0800-0404. Anders zou ik het ook niet meer weten. ;)

Heel leuk allemaal dat het HD aanbod nu weer iets meer in de buurt komt van de kwaliteit die Ziggo aanbiedt op de kabel, maar nu graag de andere HD kanalen nog zoals Discovery, NatGeo en Comedycentral. Aleen de standaard kanalen gelijkwaardig maken is voor mijn gevoel toch een beetje de kantjes er van af lopen. Wees gewoon netjes een eerlijk en offer die bandbreedte op voor je klanten..

Reputatie 7
degoe schreef op 28 okt '15 om 12:12u
Heel leuk allemaal dat het HD aanbod nu weer iets meer in de buurt komt van de kwaliteit die Ziggo aanbiedt op de kabel, maar nu graag de andere HD kanalen nog zoals Discovery, NatGeo en Comedycentral. Aleen de standaard kanalen gelijkwaardig maken is voor mijn gevoel toch een beetje de kantjes er van af lopen. Wees gewoon netjes een eerlijk en offer die bandbreedte op voor je klanten..

Hoezo "offer die bandbreedte op voor je klanten"?

De introductie van meer HD-"Glas" zenders gaat niet ten koste van bandbreedte.

Overigens ben ik het absoluut met je eens dat eigenlijk alle zenders altijd op (tot) de hoogst mogelijke kwaliteit doorgegeven zouden moeten worden.

Reputatie 1
degoe schreef op 28 okt '15 om 12:12u

IPTV bandbreette???

Op coax kabel (o.a. Ziggo) en in de Ether gebruik je bandbreette.

IPTV betekend internet protocol televisie.

Bij IPTV ontvang je alleen de zender waar je naar kijkt, net zoals op je computer.

Reputatie 7
Vodafone levert, via glas, standaard een betere HD dan KPN in de 700 reeks. Als zij het kunnen...

Verder heeft Vodafone nog BBC 3,4, Djazz.tv....

Reputatie 5
Badge +7

Wanneer komen deze kanalen nu eindelijk eens beschikbaar op de oudere ontvangers?

Want wat is de reden dat het zolang duurt voordat de software voor de oudere ontvangers is aangepast?

Ja vanuit het oogpunt van KPN is het bandbreedte aangezien het tv verkeer uiteindelijk allemaal via dezelfde verbinding van KPN gaat. Voor de gebruikers gaat het volgens mij over een aparte verbinding /poort. Dus de lagere bitrates hebben eigenlijk alleen voordeel voor KPN.
Reputatie 7
degoe schreef op 28 okt '15 om 18:09u
Ja vanuit het oogpunt van KPN is het bandbreedte aangezien het tv verkeer uiteindelijk allemaal via dezelfde verbinding van KPN gaat. Voor de gebruikers gaat het volgens mij over een aparte verbinding /poort. Dus de lagere bitrates hebben eigenlijk alleen voordeel voor KPN. 
Wat een onzin, ja een HD-"Glas" stream vraagt zo'n 4 à 5Mbps meer dan een HD stream, maar niets meer dan een andere HD-"Glas" stream.

Voor de klant is het dus geen verschil of hij naar de éne of naar de andere HD-"Glas" stream zit te kijken. Dat scheelt niets in bandbreedte.

Komt bij dat HD-"Glas" helaas alleen voor glasvezel abonnees is en dat die echt niet wakker zullen liggen van zo'n HD-"Glas" streampje, daar merken ze helemaal niets van.

Ik zie dus niet in waarom een lagere bitrate voordelen zou hebben voor KPN.

Weet ook dat we hier spreken over IGMP Multicast streams, dus met een goede inrichting van de centrale infrastructuur zal ook daar de impact laag zijn.

Jij snapt het niet. Hogere bitrate = meer data = meer kosten voor het transporteren van die data. Simpel als je het vanuit een hosting standpunt bekijkt.
Reputatie 7
Badge +30

degoe schreef op 28 okt '15 om 19:42u
Jij snapt het niet. Hogere bitrate = meer data = meer kosten voor het transporteren van die data. Simpel als je het vanuit een hosting standpunt bekijkt.

Oh, en glasvezel klanten die betalen voor de snelheid die ze ook krijgen hebben hier wel recht op, en xDSL klanten die vaak "te weinig" snelheid krijgen, maar in sommige gevallen wel die hoge bitrate aankunnen kunnen dit niet krijgen omdat dit te duur is vanuit een hosting standpunt?

Maar dit kan ook: hogere bitrate = beter beeld = meer klanten

Robin

Reputatie 4
Badge +3
degoe schreef op 28 okt '15 om 19:42u
Zo zit het precies. Dat is ook de reden dat de HD zenders "verstopt" zitten op hoge kanaalnummers; hierdoor schakelen alleen mensen die dat echt willen naar de HD zenders en dat bespaart bandbreedte op de servers.

Dat dat de reden is blijkt uit het feit dat KPN eerst een proef is gestart waarbij een aantal mensen werd verzocht zoveel mogelijk HD te kijken, liefst op meerdere toestellen tegelijk. Als iedereen ineens HD gaat kijken (wat zou gebeuren als de HD kanalen op 1 zouden beginnen) dan verdubbelt ineens de benodigde servercapaciteit.

Reputatie 4
Badge +3
wjb schreef op 28 okt '15 om 19:08u
degoe schreef op 28 okt '15 om 18:09uJa vanuit het oogpunt van KPN is het bandbreedte aangezien het tv verkeer uiteindelijk allemaal via dezelfde verbinding van KPN gaat. Voor de gebruikers gaat het volgens mij over een aparte verbinding /poort. Dus de lagere bitrates hebben eigenlijk alleen voordeel voor KPN. Wat een onzin, ja een HD-"Glas" stream vraagt zo'n 4 à 5Mbps meer dan een HD stream, maar niets meer dan een andere HD-"Glas" stream.

Voor de klant is het dus geen verschil of hij naar de éne of naar de andere HD-"Glas" stream zit te kijken. Dat scheelt niets in bandbreedte.

Komt bij dat HD-"Glas" helaas alleen voor glasvezel abonnees is en dat die echt niet wakker zullen liggen van zo'n HD-"Glas" streampje, daar merken ze helemaal niets van.

Ik zie dus niet in waarom een lagere bitrate voordelen zou hebben voor KPN.

Weet ook dat we hier spreken over IGMP Multicast streams, dus met een goede inrichting van de centrale infrastructuur zal ook daar de impact laag zijn.

Hm. Dus jij laat de keuze waar je naar kijkt bepalen door de bitrate en niet het programma zelf?

Het gaat er natuurlijk om hoeveel mensen er tegelijk naar HD-glas kijken. Dat zal uiteraard toenemen als er meer HD-glas zenders zijn (en helemaal als ze ook niet verstopt zouden zitten)

Reputatie 7
laserbean3 schreef op 28 okt '15 om 23:26u Hm. Dus jij laat de keuze waar je naar kijkt bepalen door de bitrate en niet het programma zelf?
Het gaat er natuurlijk om hoeveel mensen er tegelijk naar HD-glas kijken. Dat zal uiteraard toenemen als er meer HD-glas zenders zijn (en helemaal als ze ook niet verstopt zouden zitten)

Ik zou nog maar eens goed nalezen wat IGMP multicasting inhoudt en dan nogmaals reageren.

Natuurlijk zit het distributie mechanisme iets "intelligenter" in elkaar dan elke TV ontvanger separaat van een TV stream te voorzien.

Daar worden IGMP mulitcasts voor ingezet en als je de IGMP proxy servers goed in jouw infrastructuur opneemt dan is de impact van de hoeveelheid mensen die tegelijkertijd kijken ineens heel erg klein. Het gaat er dan alleen nog maar om naar hoeveel verschillende zenders tegelijkertijd gekeken wordt en niet meer om de hoeveelheid mensen die naar die zenders kijkt.

Reputatie 7

wjb schreef op 28 okt '15 om 23:47u

Ik zou nog maar eens goed nalezen wat IGMP multicasting inhoudt en dan nogmaals reageren.

Natuurlijk zit het distributie mechanisme iets "intelligenter" in elkaar dan elke TV ontvanger separaat van een TV stream te voorzien.

Daar worden IGMP mulitcasts voor ingezet en als je de IGMP proxy servers goed in jouw infrastructuur opneemt dan is de impact van de hoeveelheid mensen die tegelijkertijd kijken ineens heel erg klein. Het gaat er dan alleen nog maar om naar hoeveel verschillende zenders tegelijkertijd gekeken wordt en niet meer om de hoeveelheid mensen die naar die zenders kijkt.

Dus... als ik naar 701 kijk en mijn 3 buren (allen kpn) toevallig ook, is dat maar één stream voor kpn? Geinig! :)

Reputatie 4
Badge +3
wjb schreef op 28 okt '15 om 23:47u Daar worden IGMP mulitcasts voor ingezet en als je de IGMP proxy servers goed in jouw infrastructuur opneemt dan is de impact van de hoeveelheid mensen die tegelijkertijd kijken ineens heel erg klein. Het gaat er dan alleen nog maar om naar hoeveel verschillende zenders tegelijkertijd gekeken wordt en niet meer om de hoeveelheid mensen die naar die zenders kijkt.

Dat is me duidelijk, natuurlijk. Meer HD-glas zenders = (gemiddeld) meer verschillende zenders tegelijk bekeken = meer bandbreedte nodig, en ook nog eens onevenredig omdat de HD glaszenders een hogere stream hebben. Hoe slim je eea ook inricht.

Reputatie 7
Badge +30
Al met al zal dit niet heel veel bandbreedte voor KPN kosten. En ik neem aan dat KPN de middelen wel heeft om meer HD Glas zenders aan te bieden
Reputatie 7
laserbean3 schreef op 29 okt '15 om 12:36u
wjb schreef op 28 okt '15 om 23:47u Daar worden IGMP mulitcasts voor ingezet en als je de IGMP proxy servers goed in jouw infrastructuur opneemt dan is de impact van de hoeveelheid mensen die tegelijkertijd kijken ineens heel erg klein. Het gaat er dan alleen nog maar om naar hoeveel verschillende zenders tegelijkertijd gekeken wordt en niet meer om de hoeveelheid mensen die naar die zenders kijkt. Dat is me duidelijk, natuurlijk. Meer HD-glas zenders = (gemiddeld) meer verschillende zenders tegelijk bekeken = meer bandbreedte nodig, en ook nog eens onevenredig omdat de HD glaszenders een hogere stream hebben. Hoe slim je eea ook inricht.

Wow, 12,5Mbps per bekeken HD-"Glas" zender, daar ligt KPN echt wakker van, niet dus... ;) 

Reputatie 2
Badge
Voor de HD 661 tot 670 is inderdaad nog niet op decoder 1853. Maar er wordt gezegd. Midden 2015 maar bedoelen ze niet midden 2016 gr cor
Reputatie 7
Badge +13
laserbean3 schreef op 29 okt '15 om 12:36u
wjb schreef op 28 okt '15 om 23:47u Daar worden IGMP mulitcasts voor ingezet en als je de IGMP proxy servers goed in jouw infrastructuur opneemt dan is de impact van de hoeveelheid mensen die tegelijkertijd kijken ineens heel erg klein. Het gaat er dan alleen nog maar om naar hoeveel verschillende zenders tegelijkertijd gekeken wordt en niet meer om de hoeveelheid mensen die naar die zenders kijkt. Dat is me duidelijk, natuurlijk. Meer HD-glas zenders = (gemiddeld) meer verschillende zenders tegelijk bekeken = meer bandbreedte nodig, en ook nog eens onevenredig omdat de HD glaszenders een hogere stream hebben. Hoe slim je eea ook inricht.

In de tijd dat er super veel werd gedownload, werdt er veel meer gebruikt, dan die schamele 12,5 MB.

Glasvezel kan je zelfs kiezen voor 500 MB down en 500 MB up.

Dus ruimte zat bij glasvezel.

De hoofd glasvezel kan vele terabits aan, dus er is geen enkel probleem voor KPN.

Ik hoop dat er snel meer glasvezel kanalen bijkomen en dat ze snel vanaf 1 zijn te benaderen.

Ziggo werkt met coax en dan moeten alle kanalen tegelijk worden verzonden, dat is wel heel erg veel bandbreedte.

Daarom kan Ziggo niet onbeperkt uitbreiden.

En dat is 24 uur per dag.

Bij IPTV, o.a. bij KPN, krijg je alleen de zender binnen waarna je kijkt.

Kijk je niet, komt er ook niets binnen.

Dat is het voordeel van IPTV t.o.v. DVB-C (kabel) en DVB-S (satteliet) en DVB-T (Digitenne).

P.S.

Ik bij mij is 500/500 beschikbaar.

Reputatie 7
Allart schreef op 1 dec '14 om 13:02u
Wanneer kan jij beter HD beeld verwachten?

De eerste fase van de introductie begint op 2 december, waarbij de eerste grote groep glasvezel klanten van KPN gebruik kunnen maken van de verbeterde HD beelden. Je moet hiervoor wel beschikken over de tv-ontvangers van het type 2260 of 2952.

Halverwege 2015, de datum is helaas nog niet bekend, krijgen alle glasvezel klanten met Interactieve Televisie van KPN de beschikking over de betere HD kwaliteit. Vanaf dat moment worden ook de andere TV-ontvangers ondersteund, zoals de 1853 of de 1963. Overigens hoef je zelf geen actie te ondernemen, de verbetering wordt automatisch doorgevoerd voor klanten van KPN, Telfort en XS4all. 

Ook hier geldt helaas weer dat planningen blijkbaar rekbaar zijn bij KPN.

De éne klant (zoals ik) kijkt al vanaf december 2014 naar HD-"Glas" terwijl het er naar uit gaat zien dat de andere klant in december 2015 nog steeds geen HD-"Glas" kan ontvangen. En dan te bedenken dat er op 1 december 2014 wel een verwachting gewekt is met de uitspraak "Halverwege 2015". Het kan toch niet zo zijn dat er straks sprake is van maar liefst 100% vertraging. Dan zouden er toch eigenlijk koppen moeten rollen bij de afdeling die de planning heeft opgesteld.

Reageer