Beantwoord

KPN introduceert betere HD kwaliteit voor glasvezel klanten

Toon eerste bericht

330 reacties

Reputatie 6
Badge +12
Beste forumgebruikers,

Wanneer het opnemen nog niet lukt wil ik jullie vragen om op de tv-ontvanger de software opnieuw in te laden volgens dit stappenplan. Heeft dit geen effect dan ontvang ik graag jullie postcode, huisnummer, mobiel nummer en de naam van de contractant in een privébericht, dan pak ik het voor jullie op.

Ik zie steeds meer meldingen dat sommige glasvezel klanten met tv-ontvanger type 2260 of 2952 nog geen gebruik kunnen maken van de HD zenders. Dit kan kloppen. De software wordt in batches uitgerold. Daardoor kan het voorkomen dat de ene gebruiker eerder de nieuwe software heeft dan de ander. Inmiddels staat de vraag uit bij de betreffende afdeling hoelang deze uitrol duurt. Op het moment dat ik antwoord heb krijgen jullie het ook te horen.

Ook jullie overige punten vergeet ik niet en neem ik mee.

Nienke
Ik heb inmiddels wel de kanalen 66x er bij gekregen, maar om nou te zeggen dat het beeld van mijn TV afspat.... nee.

Hier ook niet.

Zie zo op het oog totaal geen verschil met de normale HD (701,702, enz).

Worden de HD glas kanalen nu ook beschikbaar voor de FTTC klanten,

of wordt dit als VDSL gezien?

Reputatie 3
Badge
En we zijn nog steeds moeilijk aan het doen over de kanaalposities... Er zit een OK-knop op je afstandsbediening. Hiermee scroll je snel door de zenderlijst. Kleine moeite, groot gemak!

Reputatie 7
Jij vindt dat een kleine moeite, groot gemak.

Ik vind dat uitermate omslachtig, ik wil gewoon op 2 kunnen drukken om naar NPO 2 te gaan.

Kijk dat is voor mij namelijk een kleine moeite, groot gemak. Één knopje!

We zijn dus niet nog steeds moeilijk aan het doen, jij vindt dat wij nog steeds moeilijk aan het doen zijn.

En dan verschillen wij dus van mening, maar dat is ons beider goed recht. ;)

Reputatie 2
Badge +1
@HJ Volgens mij ben jij meer omslachtig bezig maargoed... volgens mij moet KPN gewoon eens luisteren naar haar klanten! Het is toch te bespottelijk dat iedere provider HD op 1, 2 etc heeft staan en KPN GLASVEZEL notabene op die kanalen SD heeft staan?! Kom op zeg KPN ga met de tijd mee en zet HD gewoon op 1, 2 etc!

Reputatie 7
@pajaro,

Was het maar zo dat iedereen ook werkelijk de HD kanalen kan ontvangen.

Helaas is dat een utopie, er zijn vele ADSL gebruikers die nog verstoten zijn van HD en het helaas moeten doen met SD.

Het is dus ook weer egoistisch ;) om te eisen dat de HD zenders op 1 moeten komen.

Dan ga ik namelijk eisen dat de HD Glas zenders op 1 komen. ;)

Nee, mijns inziens zou het beste zijn dat iedereen zelf kan configureren wat hij/zij op 1 wil hebben, of anders een automatisch mechanisme dat de hoogst mogelijke kwaliteit van NPO 1 op 1 zet (HD-Glas -> HD -> SD).

Waarschijnlijk is dat laatste weer moeilijker te realiseren.

Reputatie 2
Badge +1
Dan hadden ze bij KPN beter moeten nadenken met het implementeen van glasvezel en dit niet samen met ADSL te doen.

Als tijdelijke oplossing zou KPN dan (allang) hadden moeten komen met zelf zenders indelen zoals u ook aangeeft. En in de tussentijd glasvezel van ADSL moeten scheiden.

Buiten dat is KPN dus lang nog niet klaar voor de toekomst. Ik hoop dan ook dat we thuis van het voorjaar lekker overstappen naar een andere provider waar deze zaken wel normaal geregeld zijn. Natuurlijk is geen enkele provider probleemloos, maar dit met glasvezel slaat echt alles! Misschien over 10 jaar maar weer terug overstappen naar KPN als het een beetje normaal werkt en ze wel de zendens goed kunnen zetten en alles volledig kunnen aanbieden. Ik heb zo mijn vraagtekens of dat HD Glas echt wel verbeterd is als ik de reacties zo lees...

Reputatie 7
Nou, iedere provider NPO 1,2,3 op 1,2 en 3...

Kijkers bij UPC hebben ze op 71, 72 en 73 als ze kijken via het pakket 'Digitale Kabeltelevisie' of met een smartcard.

Alleen met een Horizon staan ze wel aan het begin.

En dat zou 'hier' ook prettiger zijn.

Eenvoudigst te implementeren lijkt mij de mogelijkheid om eigen lijst met eigen nummering te maken. Zoals nu al kan zonder de nummering aan te kunnen passen, maar dan krijg je rare lijsten.

Reputatie 7
Persoonlijk zie ik wel verschil tussen HD-glas en HD.

Wat in ieder geval bereikt wordt, is dat niet meer de stream beperkend is voor de "ervaring", maar de kwaliteit van de televisie.

Als KPN de discussies hier op het forum volgt (en ik neem aan dat de WebCare medwerkers dat doen), dan hebben ze een goed gevulde "ideeënbox" waarmee ze de toekomst aan kunnen.

Nu nog zorgen dat KPN de prioriteiten juist legt en ik hoop ook daar dat de WebCare medwerkers zich binnen de organisatie hard zullen maken voor veranderingen die hier geopperd worden.

Goedemorgen,

Zou iemand mij kunnen vertellen of FTTC valt onder het glasvezelabonnement (en dus HD glas) 

of VDSL?

Groet,

John

Reputatie 7
FttC = Fibre to the Curb, ofwel glasvezel tot aan de straatkast en vandaar verder DSL: geen HD Glas!

Reputatie 7

wjb schreef:
Dan ga ik namelijk eisen dat de HD Glas zenders op 1 komen. ;)

Ik vrees (als DSL-klant) dat je dat vanzelf wel gaat krijgen. In de eerste helft van 2015 komen de HD-zenders op "1" ev. Daarbij wordt een voorbehoud gemaakt mbt. de beschikbare bandbreedte. Dat zei mij in eerste instantie niets, want óf je hebt HD en dan kunnen die zenders naar de beginposities óf je hebt alleen SD en dan kan hiet niet. Maar nu ik weet van HD Glas vrees is dat dat precies is wat bedoeld wordt met beschikbare bandbreedte, nl. dat alleen de HD Glas zenders volgend jaar vanaf "1" beschikbaar komen en dat DSL-klanten (die immers niet de beschikking krijgen over de normale HD streams maar het moeten doen met de geknepen HD- streams) ook hier het nakijken hebben. Maar dat is mijn eigen interpretatie.

Reputatie 7

pajaro schreef:

Buiten dat is KPN dus lang nog niet klaar voor de toekomst. Ik hoop dan ook dat we thuis van het voorjaar lekker overstappen naar een andere provider waar deze zaken wel normaal geregeld zijn.

Je zou nog ff de ontwikkelingen van de eerste helft van volgend jaar kunnen afw8en, als de HD (Glas?) zenders vanaf "1" beschikbaar komen.

Verder: als er één technologie niet klaar is voor de toekomst dan is het wel de kabel (en dan laat ik DSL ff buiten beschouwing). In dit cloudtijdperk blijven de kabelbedrijven halsstarrig vasthouden aan ongelijke up- en downloadsnelheden. Toegegeven: de nieuwe abo's van KPN hanteren dat - ook over glas - ook, maar daar kun je nog kiezen voor 100/100 en in steeds meer plaatsten voor 500/500 Mb/s. Als je steeds vaker foto's, filmpjes etc. upload en OneDrive of Dropbox als je standaard opslag gebruikt (bij slimfoon of tablet en zelfs bij laptop en desktop) dan is een hoge uploadsnelheid zo langzamerhand geen luxe meer. Kabelbedrijven kunnen de DSL-markt nog overnemen, want daar zijn ze tot nu toe nog steeds wel duidelijk in het voordeel (hogere snelheden en betere HD streams) maar tegen glasvezel kunnen ze (zeker nu KPN c.s. dezelfde HD streams leveren bij glasvezel) niet meer op.

Reputatie 7

Bren schreef:
Hier ook niet.

Zie zo op het oog totaal geen verschil met de normale HD (701,702, enz).

Nog lang niet alle uitzending zijn ook daadwerkelijk in HD. Zo zijn de Journaals van 18.00 en 20.00 nog steeds in SD (gaat in de loop van 2015 pas veranderen). De andere Journaal-uitzendingen (komen waarschijnlijk uit een andere studio) zijn wel in HD. De sportuitzendingen van de NPO zijn vaak wel in HD (de studio opnames, verslagen van wedstrijden alleen als die in HD worden aangeleverd). Ik zie ook niet altijd het verschil tussen SD en HD, soms zelfs niet als ik weet dat een uitzending echt in HD is (zoals b.v. Flikken Maastricht). Tussen Kunst en Kitch is daarentegen ontegenzeggelijk in HD, maar DWDD, Nieuwsuur en Pauw b.v. zijn volgens mij ook nog steeds niet in HD. Het is niet zo als vroeger bij de invoering van kleuren TV: dat was direct zichtbaar :manwink:

Reputatie 2
Badge +1
We wachten al sinds 2012 af als het niet langer is. En het zal me niks verbazen dat ook de "eerste helft van 2015" wederom niet gehaald zal gaan worden. Of of ze dan die zenderwijziging door gaan voeren verwacht ik niet echt van KPN. Maar we kunnen inderdaad nog tot juni/juli het aankijken. Dus we hebben nog even de tijd 🙂.

Verder kan ik je melden dat DWDD in HD wordt opgenomen en uitgezonden. Pauw en Witteman voorheen ook. Ik weet echter niet of diezelfde camera's ook bij Pauw gebruikt worden. (voorheen was dat wel, na de uitzending van DWDD werden de camera's de naastgelegen studio van P&W binnengereden en weer aangesloten.) Ik heb voor het facilitair bedrijf gewerkt die deze programma's maakt en ben daar regelmatig over de vloer geweest tijdens de uitzending.

Reputatie 7
DWDD in HD?

Wat een bagger kwaliteit HD is dat dan. Gister nog gekeken, maar lijkt nergens op hoor. Als P.O. dat HD gaat noemen... triest.

En, we worden 'oud'. Ook ik heb de invoering van kleurentelevisie nog meegemaakt. Heb zelfs, nog net maar niet bewust, meegemaakt dat er een net was, in zwart-wit.

Lees hier wat FTTC inhoudt; in huis dus vdsl of vdsl2.

Reputatie 7
Peter, ik ben het helemaal met je eens, als DWDD in HD wordt uitgezonden dan vrees ik het ergste voor andere (VARA?) HD-programma's. En hetzelfde geldt wat mij betreft voor Pauw (ook VARA). Wat een gebrek aan detail, iets dat ik bij veel andere studio HD-programma's (zoals de sportprogramma's) wel zie.

Volgens deze link op het forum over Ziggo heeft de VARA geen geld (over) voor HD-uitzendingen en wordt b.v. ook Buitenhof niet in HD uitgezonden. De VARA is er natuurlijk van oorsprong ook voor Arbeiders (de eerste A) en die hebben vast geen geld voor een HD TV :manwink: En verder zijn het natuurlijk Amateurs (de tweede A) zodat het aan professionele kennis over HD ontbreekt.

Ik zie wel allerlei Youtube filmpjes van DWDD in HQ/HD kwaliteit aangeboden worden dus wellicht wordt het wel in HD opgenomen, maar wordt het verder in SD aan de providers aangeboden?

Reputatie 6
Badge +9
Dat DWDD wordt opgenomen met HD camera's klopt. Maar de HD beelden worden weer gedownscaled en SD gemaakt. De uitzendappartuur is er simpelweg niet voor.
@Henk: DWDD heeft geen YouTube kanaal. Dat zijn video's van derden en plakken er maar HD achter.

De reportages van Nieuwsuur worden al meer dan een jaar in HD opgenomen. Maar zodra de uitzending begint, scaled men dit ook terug. Twee reclameblokken voordat Nieuwsuur begint, kondigt men aan wat er in de uitzending zit. Daar zie je heel duidelijk dat alles met HD opgenomen en uitgezonden wordt.

En dit heb ik ook bevestigd gekregen.

Bij Pauw heeft men de oude inboedel overgenomen van Pauw & Witteman. Men wil heel misschien over op HD. Maar goed kostenplaatje he. Die camera's zijn denk ik beter dan die van Nieuwsuur. Want de kwaliteit van Nieuwsuur is nog minder.   

Opsporing Verzocht wil wel graag over op HD, maar dat gaat op zijn vroegst midden zomer worden...

Reputatie 7
Kortom, dat er geen verschil gezien wordt tussen HD- en HD (ook wel HD Glas genoemd) is niet zo verwonderlijk. Dat is er in veel gevallen domweg niet. Het wrange is natuurlijk dat in HD opgenomen programma's eerst gedownscaled worden naar SD en dan voor de HD-zenders weer geüpscaled naar HD, maar daarbij natuurlijk bij lange na niet de kwaliteit van de originele HD opnames halen.

Gelukkig snappen de politici die het geld voor de omroepen verdelen hier helemaal niets van :manfrustrated: Die denken volgens mij ook nog steeds dat de kabel is opengesteld voor alle providers maar vergeten daarbij dat dat alleen voor analoge TV geldt en niet voor digitale TV/telefoon/internet. Zodat Ziggo z'n monopoli op de kabel in alle rust verder kan uitbouwen. Dat zou KPN op glasvezel vast ook wel willen.

Reputatie 2
Badge
Ik weet niet hoe het kan maar ik ben de HD Glas zenders weer kwijt, ondanks dat ik de nieuwste ontvanger en glasvezel heb.

Enig idee hoe dat kan??

Reputatie 7
Badge +15
Heb je een profiel geactiveerd?

Druk even op de blauwe knop binnen het gids menu.

avalon88 schreef:
Ik weet niet hoe het kan maar ik ben de HD Glas zenders weer kwijt, ondanks dat ik de nieuwste ontvanger en glasvezel heb.

Enig idee hoe dat kan??

Reputatie 7
Badge +27
@avalon88; Ik begrijp dat je ook telefonisch contact op hebt genomen en dat een reset is geadviseerd. Heeft dat, of bovenstaande tip, het probleem verholpen?
Reputatie 2
Badge
Joran, ik heb inderdaad zonet contact gehad met de helpdesk over dit probleem. Ze hebben mij ook een reset geadviseerd, maar aangezien ik op geen van de drie ontvangers in huis de zenders zie (allemaal de 2260) had ik er al een hard hoofd in dat dit zou werken.. En dat is dus ook gebleken, want ook na een reset zie ik de zenders niet verschijnen.

Ik gebruik ook geen alternatieve zenderlijsten dus daar kan het ook niet aan liggen.

Ik zie de zenders niet eens in het instellingmenu en zijn dus compleet weg. Zie ook onderstaande foto.

Wie het weet mag het zeggen ?! Heb ik misschien op de een of andere manier een VDSL profiel gekregen ?!

Menu

Reageer