Beantwoord

KPN introduceert betere HD kwaliteit voor glasvezel klanten

• 1 december 2014
  • 330 reacties
  • 47921 keer bekeken

Toon eerste bericht

330 reacties

Reputatie 2
Badge
Gisteravond kreeg ik een bericht dat er afgelopen nacht onderhoud was aan interactieve tv (toeval) en sinds heden zitten de HD glas zenders er bij mij weer op. Opgelost dus!
Reputatie 6
Badge +9
avalon88 schreef:
Gisteravond kreeg ik een bericht dat er afgelopen nacht onderhoud was aan interactieve tv (toeval) en sinds heden zitten de HD glas zenders er bij mij weer op. Opgelost dus!
Mooi zo. Veel plezier met de nieuwe zenders. En blijf het vooral in de gaten houden.

Zou die gesproken ondertiteling ook uit te zetten zijn?
Reputatie 5
Badge +6
Dat lijkt me niet handig. Daar gaat het namelijk juist om. Haal de gesproken ondertiteling op 741 weg en je houdt 701 over. Deze service is voor blinden en slechtzienden.

Reputatie 7
flipjetiel schreef:Zou die gesproken ondertiteling ook uit te zetten zijn?

Alfons schreef:
Dat lijkt me niet handig. Daar gaat het namelijk juist om. Haal de gesproken ondertiteling op 741 weg en je houdt 701 over. Deze service is voor blinden en slechtzienden.

Samengevat: Ja, die kan uit. Op 701, 702 of 703 zetten.

Reputatie 7
Badge +13
Menu

Instellingen

Zenders verbergen

En deze aanklikken, komt er een kruis voor te staan.

Daarna naar Opslaan (wijzingen bewaren of zo)

Ok bevestigen.

Dan slaat hij ze gewoon over bij zappen.

En inderdaad via 701 etc. kijken.

Of eigenlijk 661 etc, maar die heb ik helaas nog niet.

Ik had het al door. GOS zal staan voor Gesproken Ondertiteling Service. Wat ik dan niet begrijp, is dat GOS glasvezel-kwaliteit garandeert, en dat zou beter zijn dan HD. Mogen alleen blinden en slechtzienden de beste beeldschermkwaliteit? Weinig zinvol toch?

Reputatie 7
Waar heb jij gelezen dat die GOS zenders "glasvezel kwaliteit" bieden, dat lijkt me voor de doelgroep slechtzienden namelijk juist weer wat minder zinvol.

Reputatie 7
flipjetiel schreef:
Ik had het al door. GOS zal staan voor Gesproken Ondertiteling Service. Wat ik dan niet begrijp, is dat GOS glasvezel-kwaliteit garandeert, en dat zou beter zijn dan HD. Mogen alleen blinden en slechtzienden de beste beeldschermkwaliteit? Weinig zinvol toch?

Nee hoor. Die GOS zenders zijn qua beeld gelijk aan de HD-zenders v.a. 701. Die zijn enigszins gedowngrade t.o.v. de originele HD van de omroepen.

Alleen de zenders waar HD GLAS bij staat zijn gelijk aan de originele HD kwaliteit van de omroep.

HD GLAS zitten van 661 t/m 670 en heb je nu alleen bij glasvezel, de naam zegt het al. Op dit moment alleen met ontvangers 2260 en 2952. Later in 2015 volgen de andere ontvangers.

Reputatie 7
Badge +13
PeterG, helaas nog neit bij iedereen.

Ik heb Glasvezel FTTH en 2 x HMB2260

Maar de HD glas kanalen nog niet, helaas.

FTTH = Fiber to the home, of te wel de glasvezel komt in je huis binnen.

Via de glasvezel box naar de experiabox naar de HMB2260 en computer.

Ik ben vrijdag 12-12 overgezet naar KPN Glasvezel en had toen de beschikking over de HD Glas zenders op 64x kanalen.

Op zaterdag waren deze echter weer allemaal verdwenen.

Zouden deze zenders nu wel of niet beschikbaar moeten zijn?

Ik zit in postcode gebied 3315

PeterG schreef:
flipjetiel schreef:

Nee hoor. Die GOS zenders zijn qua beeld gelijk aan de HD-zenders v.a. 701. Die zijn enigszins gedowngrade t.o.v. de originele HD van de omroepen.

Alleen de zenders waar HD GLAS bij staat zijn gelijk aan de originele HD kwaliteit van de omroep.

HD GLAS zitten van 661 t/m 670 en heb je nu alleen bij glasvezel, de naam zegt het al. Op dit moment alleen met ontvangers 2260 en 2952. Later in 2015 volgen de andere ontvangers.

De 'HD Glas' streams zijn niét dezelfde streams die de omroepen aanbieden. De HD Glas streams zijn de KPN HD+ streams die voorheen ook al bij Telfort glasvezel (Glashart Media IPTV) werden doorgeven. Deze streams zijn net als de normale KPN streams zogenaamde 're-encoded' streams.

Het verschil met de normale streams is dat KPN de HD+/HD Glas streams naar een hogere bitrate her-encodeert. Ter info: Alle originele oorspronkelijke mpeg2/4 streams die KPN aangeleverd krijgt worden door KPN eerst nog omgezet naar een nieuwe stream door deze te hercomprimeren. Hierdoor ontstaat alijd kwaliteitsverlies, hoe hoog KPN de bitrate van die nieuwe stream ook maakt.

De echte ongewijzigde streams van de omroepen worden door Ericsson op de NOB-mediagateway over IP-multicast gedistribueerd naar de afnemers (KPN, UPC, Ziggo, Caiway, ...). KPN kiest er echter voor om deze ongewijzigde stream niet 1:1 door te zetten op het glasvezelnetwerk, maar om het beeld/geluid nogmaals door eigen encoders te halen, eventuele diensten als Dolby en externe DVB ondertitels te schrappen, Verimatrix encryptie toe voegen en het eindresultaat vervolgens als 'HD+' of 'HD Glas' stream op het eigen netwerk te zetten.

Hier precies hetzelfde helaas. Wel ftth glas 100/100 en twee keer de 2260 maar geen HD-glas zenders.... :@ Postcodegebied 2729

Reputatie 7
Joost schreef:"De 'HD Glas' streams zijn niét dezelfde streams die de omroepen aanbieden.".

Dat ben ik dus met je eens want ik schreef:"Alleen de zenders waar HD GLAS bij staat zijn gelijk aan de originele HD kwaliteit van de omroep".

'Gelijk aan de originele HD kwaliteit' zie ik toch niet hetzelfde als 'de originele streams'

Maar goed... woorden. Het wordt tijd dat KPN de streams wél 1:1 gaat doorgeven. Maar misschien dat de gekozen techniek, IPTV, dit weer niet mogelijk maakt.

Persoonlijk vindt ik de kwaliteit niet gelijk aan de originele streams. Maar ieder z'n mening. Hoop inderdaad dat KPN ze ooit nog eens 1:1 gaat doorgeven.

Ik heb nog steeds geen HD-glas zenders en ik voldoe aan alle voorwaarden. Leest hier iemand van KPN mee die mij kan helpen?

Reputatie 7
Badge +13
Ik heb ze helaas ook nog steeds niet.

En ook ik voldoe aan de voorwaarden.

Zie hier.

Nienke vraagt of je via een prive bericht wilt melden.

Daarna moet het snel in order komen.

Ik las ook, dat de uitrol voor onze ontvanger HMB2260 of de opvolger hiervan is afgerond.

Vreemd, als je leest hoeveel mensen het nog niet hebben.

Ik heb ze beide gereset, helaas geen resultaat.

Bedankt voor je antwoord. Hier ook beide gereset en software opnieuw geladen.

Reputatie 6
Badge +12
Beste forumgebruikers,

Helaas is dit niet de update waar een aantal van jullie op wachten. De oorzaak is nog niet gevonden waarom bepaalde mensen, ondanks de juiste voorwaarden, de HD zenders nog niet ontvangen. Er wordt door de technische afdeling per klant gekeken waar dit aan kan liggen en met elkaar vergeleken.

Ik ben na een reset van mijn tv-ontvanger de nieuwe HD zenders kwijt. Hoe kan dit?

Ook komen steeds meer meldingen binnen van klanten die na een reset de HD zenders kwijt zijn. Wanneer ze bij de instellingen van de tv-ontvanger kijken blijkt dat de optie voor HD uitstaat. Dit kan je controleren door http://kpn-glasklanten.custhelp.com/app/answers/detail_page/a_id/14927#gs=eyJndWlkZUlEIjo4NSwicXVlc3Rpb25JRCI6MiwicmVzcG9uc2VJRCI6MywiZ3VpZGVTZXNzaW9uIjoiS2VRaTZNYW0iLCJzZXNzaW9uSUQiOiJLZVFpNk1hbSJ9" style="text-decoration: none; color: rgb(0, 153, 255); font-family: KPNSans, sans-serif; te volgen of onderstaande:

-    Druk op de knop Menu van uw afstandsbediening

-    Klik op [Instellingen]

-    Voer uw pincode in

-    Selecteer [Systeem instellingen]

-    Klik op [Ja] bij de optie HD op deze ontvanger 

-    Klik op [Opslaan]

Ik hoop jullie op korte termijn positief te kunnen informeren.

Nienke
Reputatie 2
Badge
Zeer positief nieuws. KPN verbetert zoals je verwacht van een premium merk. Ik zie echter geen verschil met de huidige HD. Ligt dit aan het type uitzending, mijn TV, of mijn ogen
Reputatie 7
Badge +13
SS, het verschil is er wel, ik heb ze helaas nog niet, maar als het goed is heb ik ze binnen 2 weken.

Er zijn problemen met de HMB2260 en die heb ik en natuurlijk glasvezel.

Groot deel is upscaled SD en daar zie je zo wie zo geen verschil.

Bij echte HD uitzendingen moet je verschil kunnen zien.

Vooral als je je tv hebt gecalibreerd, is het verschil goed zichtbaar.

Zie hier, je hebt wel een Blu-ray brander nodig. Er zit ook een uitleg filmpje in het engels bij.

Maar wat je ook aangeef, is het verschil nu zo super groot als ze op bijvoorbeeld TotaalTV laten weten.

Maar op dat forum zitten vooral anti KPN mensen. vandaar.

Je kan via mene, instellingen, zenders verbergen, de zenders die je niet wilt zien en ook niet bij zappen verbergen. Dan heb je geen last meer van die zenders.

Weg kan niet, omdat mensen met ADSL en VDL (met lage download) dan geen HD meer hebben.

En hun download is dan net groot genoeg om 701 etc. te kunnen ontvangen.

Ik ben ook heel blij met deze stap van KPN, nu zijn ze echt gelijkwaardig met Ziggo en UPC.

Ik verwacht ook dat KPN met deze stap meer klanten gaat werven.

Uiteraard moet KPN er wel reclame voor gaan maken.

Hopelijk komen ook de andere HD zenders in de hogere stream.

En daarna hoop ik ook de Duitse zenders en FOX, etc.

Reputatie 7
[quote]SS schreef:
Zeer positief nieuws. KPN verbetert zoals je verwacht van een premium merk. Ik zie echter geen verschil met de huidige HD. Ligt dit aan het type uitzending, mijn TV, of mijn ogen
Reputatie 4
Badge +2
Het verschil is vaak niet groot maar bij sommige uitzendingen wel goed merkbaar.. met name bij veel details. Goed voorbeeld waar ik het verschil goed zag was het programma "nederland waterland" waar ze weilanden en water vanuit de lucht laten zien. Toen was het verschil goed zichtbaar als ik zapte tussen 662 en 702. Op 662 zag je het gras veel scherper.
Reputatie 2
Badge
Ik begrijp hier uit dat er dus ook een verschil is in HD kwaliteit van de tv uitzendingen over dag Welke uitzendingen worden dan in die HD + kwaliteit uitgezonden?
Reputatie 7
Badge +13
Jij noemt het HD+

Ik noem de zenders op 701 etc. HD-

Want de originele stream is 12,2 MB en dat zijn de zenders op 661 etc.

Als je een tv gids heb, kan je zien welke programma's in HD zijn.

Ik heb de Veronica gids en daar staat het in.

Volgens mij ook in diverse andere gidsen.

Op RTL en SBS vooral de films en series.

Op NPO ook vooral de films en series.

Bij beide ook enkele eigen programma's.

RTL4 nieuws is bijvoorbeeld in HD.

Zie ook hier. Als er een H achter staat, is het programma in HD.

Als ik het goed heb.

Reageer