Beantwoord

KPN introduceert betere HD kwaliteit voor glasvezel klanten

• 1 december 2014
  • 336 reacties
  • 48993 keer bekeken

Toon eerste bericht

336 reacties

Reputatie 1
Welke software versie zit er op de kastjes die de nieuwe HD kanalen al ontvangen?

Ik heb de nieuwe 661 - 670 kanalen en de volgende versies:

UI-versie : 0.15.29

Software versie : 3.0.7.8

SDK versie : 3.0.7.8

Hardware versie : MHB2260

Reputatie 1
Mooi, is heb dezelfde versie dus slaat het verhaal van de KPN medewrkster nergens op!

Nieuwe HD kanalen
De implementatie van de nieuwe HD kanalen zal gefaseerd worden uitgerold. Ik zie inderdaad dat u nog niet de beschikking heeft over deze kanalen. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om de software te "pushen" naar uw ontvangers. Het enige wat ik kan vragen aan u is om geduld te hebben totdat de hele update gereed is.

Reputatie 7
Badge +13
Beste Dffpt, in principe is het voor de HMB2260 en de Aris (als ik het goed schrijf) afgerond.

Zie ook topic uitrol 6610-670.

Zet hem eens met de aan / uit schakelaar uit en 30 seconder later weer aan.

Ik ben benieuwd.

Anders even op een reactie van een KPN mederwerker op dit forum wachten.

zij helpen je perfect.

Reputatie 1
Joop,

Dit heb ik al meerdere keren gedaan!

Reputatie 1
Vandaag kreeg ik een mail van de KPN met het volgende bericht.

HD Glas nog niet actief

De functionaliteit HD Glas staat op dit moment nog niet ingeschakeld bij u. Dit komt omdat er bij uw abonnement nu drie tv-ontvangers geregistreerd staan, waarvan nog één ontvanger van het type Motorola 1963. Omdat deze ontvanger nog niet geschikt is voor HD Glas, kunnen deze zenders nog niet aan uw abonnement worden toegevoegd. In de komende maanden wordt software uitgerold om HD Glas ook op dit type ontvanger mogelijk te maken

Maar ik heb helemaal geen Motorola!

Gebeld met de KPN en Motorola is verwijderd uit mijn pakket,

Opnieuw opgestart en helaas geen HD kanalen, weer gebeld kreeg helaas iemand aan de lijn die van het hele HD glas geen weet had en nu doorgespeeld naar de TD.

Ben benieuwd!

Reputatie 7
Badge +13
Heb je helemaal geen HD kanalen, ook 701 etc niet?

Of alleen de HD glas 661 t/m 670

In het eerste geval moet je via instellingen HD op ja zetten.

Reputatie 1
Joop, alleen niet de 661 t/m 670

Reputatie 1
Een wonder, vanmiddag heeft een medewerkster het Motorola kastje uit mijn pakket verwijderd.

Dit heeft niet meteen effect gehad maar nu een paar uur later ook hier HD Glas!

Reputatie 2
Badge +1
Wat die medewerkster bij je heeft beweerd is niet waar.

Wij hebben 2x MHB2260 en 2x 1853 ontvangers en op de MHB2260 ontvangers hebben we gewoon HD Glas! Dus het zou echt niet uit moeten maken of je nog een ouder kastje in huis hebt lijkt me...

Goedenavond,

Hebben jullie inmiddels iets van een planning, wanneer deze uitrol gaat plaats vinden??

Groet,

Marc

Reputatie 7
Badge +31
MarcVandePol schreef:
Goedenavond,

Hebben jullie inmiddels iets van een planning, wanneer deze uitrol gaat plaats vinden??

Groet,

Marc

Welke planning van welke uitrol bedoel je? Alle glasklanten met de hmb2260 en de 2952 hebben inmiddels de HD-glas zenders op die ontvangers. De andere ontvangers volgen in de tweede helft van het jaar. Daar is verder nog geen specifieke planning op.

Reputatie 4
Badge +3
Kan iemand mij sowieso trouwens eens uitleggen waarom ik met mijn toch al vreselijk trage vip 1853s ook nog bijna een jaar extra moet wachten om eindelijk de betere kwaliteit HD te krijgen die mij 2 jaar geleden, toen ik meedeed met een vraagbundelingsaktie voor glasvezel, werd beloofd? Toen stond er op de glasvezelpagina's namelijk al "met glasvezel krijg je HD televisie in de hoogste kwaliteit", terwijl er al die tijd de slechts denkbare HD kwaliteit is geleverd, en nu nog steeds - iets wat nu blijkbaar wordt erkend door KPN.

Reputatie 6
Badge +12
Hallo  laserbean3,

Goed je weer te zien op het forum. Jammer te lezen dat de HD-kwaliteit niet goed is bij jou. Ik kan mij voorstellen dat je de verbeterde kwaliteit zo snel mogelijk wilt ontvangen. Bij problemen met het huidige HD-kwaliteit en 1853 help ik je graag verder. Mag ik daarvoor je postcode, huisnummer, 06-nummer en naam van de abonnementhouder in een privébericht? Graag verneem ik welke stappen je reeds hebt ondernomen voor het verhelpen, hoe de aansluiting is van de Experiabox tot de tv-ontvanger en of je überhaupt verschil ervaart tussen de SD en HD zenders.

Bij Interactieve TV vindt regelmatig verbeteringen plaats in de kwaliteit, het wordt steeds beter. Twee jaar geleden werd door KPN de best mogelijk HD kwaliteit aangeboden. Nu twee jaar later bieden wij nog betere HD kwaliteit aan op Glasvezel. Helaas is de uitrol hiervan nu eenmaal niet mogelijk voor alle tv-ontvangers tegelijk. Zoals aangegeven aan het begin van dit topic als door PeterG vindt voor de 1853 de uitrol plaats in de tweede helft van 2015.

Nienke

Reputatie 4
Badge +3
Beste Nienke,

Volgens mij krijg ik gewoon te zien wat ik zou moeten krijgen wat KPN betreft, qua kwaliteit. Het verschil tussen SD en HD is duidelijk (maar ik vind het wel veel werk om 700+ nummers in te moeten typen steeds). Ik denk niet dat er iets te verbeteren valt van mjn kant. Maar de kwaliteit blijft ver achter bij films en series die ik van internet pluk. Ik zou graag series willen kijken in de kwaliteit waarop ze gemaakt zijn, en dat zou de standaard moeten zijn volgens mij.

Destijds bij de overstap van UPC naar KPN (vanwege glasvezel dat ik graag wilde proberen) viel me direct de lagere kwaliteit van het beeld op. Qua hoeveelheid beeldlijnen zit het vast wel snor maar het ziet er uit alsof je een foto in een te lage kwaliteit jpg opslaat, ook dan heb je natuurlijk nog steeds evenveel megapixels maar wel een lelijke foto. Details worden weggepoetst. Als er grote contrasten zijn (bij voetbal bijvoorbeeld, een witte bal tegen een groene achtergrond) dan zijn de overgangen altijd lelijk. Het lijkt altijd alsof de bal omgeven wordt door een wolk met random pixels.  Hierdoor geloof ik dus niet dat KPN de beste kwaliteit levert die er bestaat. Hooguit dat je met glasvezel de beste kwaliteit krijgt die KPN te bieden heeft (maar een kwaliteit die ook over een telefoondraadje moet passen, en die dus ver achterblijft bij de concurrentie).

Helaas is nu dus ook niet meer zo dat ik met glasvezel de beste kwaliteit krijg die KPN te bieden heeft, omdat ik met een oud beestje zit opgescheept. Ik vind het erg vreemd dat ik voor hetzelfde maandbedrag niet dezelfde zenders ontvang. Daar wil ik eigenlijk wel compensatie voor zien. Geef me maar wat andere zenders dan, bijvoorbeeld.

Nog afgezien van de beeldkwaliteit vind ik het ook nogal teleurstellend dat er nog steeds géén meerdere audiostreams zijn (en ik dus naar het tenenkrommende nederlandse commentaar moet luisteren op eurosport, en cartoon network alleen nagesynchroniseerd krijg waarmee daarvan ook volledig de lol verdwenen is). En er is geen instelbare ondertiteling. Allemaal onderdelen van "kwaliteit", wat mij betreft. (En dan laat ik het opneemgebeuren nog maar even buiten beschouwing, daar zijn al genoeg draadjes over)

De reden dat ik nog bij KPN zit en niet ben terug-overgestapt is dat ik zeer tevreden ben over het internet over glasvezel, de stabiliteit van de levering op zich en dat ik spookverhalen heb gehoord over het overstappen van glasvezel naar glasvezel - dat je dan weken verstoken bent van internet en televisie.

Reputatie 7
Beste ,

Ik begrijp dat jij je (ernstig?) te kort gedaan voelt omdat je niet over de juiste ontvangers beschikt zodat je nog niet kunt kijken naar de HD Glaszenders, terwijl je wel evenveel betaalt als glasvezelabonnees die wel naar die zenders kunnen kijken. Hoe ernstig zouden xDSL abonnees zich dan te kort gedaan moeten voelen die, of ze nu wel (zoals ik) of niet over de juiste ontvangers beschikken, nimmer naar de HD Glas zenders zullen kunnen kijken en bovendien vaak ook nog eens niet meer dan ruwweg de helft van de internetsnelheid mogen ervaren die glasvezelabonnees ervaren en desalniettemin hetzelfde moeten betalen als die glasvezelabonnees. Jij wilt gecompenseerd worden met wat extra zenders. Hoeveel compensatie had je in gedachten voor xDSL abonnees zoals ik, waar vooralsnog geen uitzicht is op verbetering van de snelheid (want net te dicht bij een wijkcentrale om voor FttC buitenring in aanmerking te komen, dus geen vectoring én maar één aderpaar, dus geen pairbonding, én geen uitzicht op glasvezel)?

Reputatie 4
Badge +3
Nou, te kort gedaan... ik vind het vreemd. Dat degenen die tragere kastjes hebben ook langer moeten wachten op goede kwaliteit.

Maar ik ben het met u eens dat het nóg veel vreemder is dat koperklanten hetzelfde moeten betalen als glasvezelklanten. Dat vind ik eerlijk gezegd belachelijk. Toen ik klant werd was dat overigens niet zo, glas was toen ca. 5 € per maand duurder (met exact dezelfde tv kwaliteit dus).

Anyway, in uw geval zou ik niet lang aarzelen en in zee gaan met een kabelboer, als dat tenminste mogelijk is. Betere kwaliteit tv en waarschijnlijk ook sneller internet.

Reputatie 7
Badge +31
laserbean3 schreef:
Beste Nienke,

Helaas is nu dus ook niet meer zo dat ik met glasvezel de beste kwaliteit krijg die KPN te bieden heeft, omdat ik met een oud beestje zit opgescheept. Ik vind het erg vreemd dat ik voor hetzelfde maandbedrag niet dezelfde zenders ontvang. Daar wil ik eigenlijk wel compensatie voor zien. Geef me maar wat andere zenders dan, bijvoorbeeld. 

. Nienke biedt je omruil van je ontvanger aan voor een nieuw model waarmee je wel de betere HD kanalen 661 t/m 670 kunt krijgen. Dat lijkt mij een supercompensatie. Zie het bericht van Nienke.

p.s. eigenlijk zou ík als koperklant juist compensatie moeten krijgen. Betaal hetzelfde voor interactieve tv/radio maar géén betere HD.

Reputatie 4
Badge +3
PeterG schreef:
@laserbean3. Nienke biedt je omruil van je ontvanger aan voor een nieuw model waarmee je wel de betere HD kanalen 661 t/m 670 kunt krijgen. Dat lijkt mij een supercompensatie. Zie het bericht van Nienke.

Dat zou inderdaad super zijn, maar ik kan dat uit dat bericht niet opmaken. Ik hoef ook helemaal geen speciale behandeling.

Reputatie 7
Badge +31
, ik ben al wat langer op dit forum en omruil is precies wat er bedoeld wordt in deze zin van Nienke:"Bij problemen met het huidige HD-kwaliteit en 1853 help ik je graag verder. Mag ik daarvoor je postcode, huisnummer, 06-nummer en naam van de abonnementhouder in een privébericht?".

Overigens is dat géén speciale behandeling, omdat de 1853 inderdaad een ouder model is.

Stuur Nienke een privebericht met je gegevens en je hebt binnen enkele dagen een Arcadyan of Arris met mooiere HD streams voor de Ned. zenders.

Ik gun het je zeer, want het is echt wel een verschil met de HD v.a. 701.

Als nieuweling op dit Forum wil ik toch reageren op dit topic. Ik ben het eens met wat schrijft. Waarom moeten de klanten met oudere TV ontvangers langer wachten dan klanten met nieuwere ontvangers, terwijl de abo kosten gelijk zijn? Ook ik heb de VIP 1853 en als het een beetje tegenzit kan ik op zijn vroegst in juli en uiterlijk in december 2015 (2e helft van dit jaar is een langgerekt begrip) beschikken over HD Glas, terwijl Allart in het eerste bericht spreekt over "halverwege 2015". Het zou KPN gesierd hebben als ze de oudere TV ontvangers als eerste  geschikt hadden gemaakt voor HD Glas. Beter zou zijn geweest als ze alle glasvezel klanten gelijktijdig hadden voorzien van HD Glas onder het motto "gelijke monniken, gelijke kappen". (dat de uitrol gefaseerd plaatsvindt is logisch maar in het ergste geval een jaar?) Dan was deze hele discussie niet nodig geweest. Zelf heb ik geen problemen met mijn ontvanger, (behoudens bij het opstarten zie ik een seconde een rose beeld) echter als ik bij mijn ouders TV kijk, die wel HD Glas hebben, is het verschil in HD kwaliteit duidelijk te zien, ofschoon ik alles bedraad heb en mijn ouders niet.

Omdat mijn ouders nog een tv ontvanger "over" hebben speelde bij mij de gedachte om deze tv ontvanger te lenen en bij mij te gebruiken om zo HD Glas te ontvangen. Ik realiseer mij echter dat dit niet kan omdat ik denk dat de ontvangers aan het abonneenummer zijn gekoppeld.

Hoe dan ook ik hoop niet dat de tweede helft van dit jaar december gaat worden!

Reputatie 7
Hoi wakkie001, welkom op het forum.

Als jouw ouders nog een TV ontvanger over hebben, dan kan je die prima op jouw abonnement plaatsen.

Wat moet er gebeuren:

1. Jouw ouders moeten, als ze de ontvanger al een keer gebruikt hebben, deze afmelden bij KPN. Even klantenservice bellen en de ontvanger afmelden a.d.h.v. het serienummer dat onderop een stickertje staat.
  2. Jij moet de ontvanger die jij gaat vervangen op dezelfde manier afmelden bij KPN.
Nu kan je de ontvanger van jouw ouders bij jou aansluiten en deze zal dan op jouw abonnement geplaatst worden.

Bedankt voor de tip. Ga dit t.z.t. uitproberen.

Groet

Reputatie 4
Badge +3
Je had helemaal gelijk, en het is inmiddels ook zo gegaan: één 1853 is omgeruild voor een Arris 2952. 

Het lijkt erop dat de HD inderdaad beter is, ook al op de 700+ kanalen. Maar het beeld op de 660+ kanalen (voor zover ik dat nu heb kunnen zien) is inderdaad nóg mooier, gezichten zijn nog weer minder "uitgepoetst". Maar het is lastig vergelijken, natuurlijk, met die snelle beeldwisselingen steeds. Dingen waar ik me eerst aan stoorde zie ik nu niet meer, dat is zeker (na een half uurtje proberen).

Het allerduidelijkste verschil is wel het reaktievermogen van het kastje. Ik kan nu soepel door de menu's wandelen en hoef nergens te wachten (bijvoorbeeld op de lijst met opnamen).

Tot zover heel blij mee!@Nienke_ en ook , dank!

Op dit moment zit ik bij Ziggo (voormalig UPC) en ik overweeg over te stappen naar FttH (glasvezel). Echter, ik constateer dat (tot recent?) o.a. KPN de HD-zenders op 8 MBps doorzendt waardoor de HD-beeldkwaliteit die ik nu bij Ziggo heb, niet wordt gehaald. Inmiddels las ik ook dat Vodafone bezig is met de verhoging van de MBps voor HD richting 15-16 MPs.

Ik lees de post van december 2014 vanuit KPN (er staat niets bij over aantal MPps) en daarom ook mijn vraag: als ik nu bij KPN glasvezel neem (woon in R'dam, ik ben glasvezel-enabled), wat is nu de MBps voor HD bij KPN?

Zijn er anderen die recent KPN glasvezel hebben genomen en voorheen HD bij een kabelbedrijf keken? Zo ja, hoe bevalt jullie de HD-beeldkwaliteit?

Hogere symetrische bandbreedte is mooi op glasvezel maar mijn beeldkwaliteit is cruciaal. Dus ik ben huiverig voor glasvezel op IPTV (las dat bij DVB-C dit probleem erg niet is qua MBps voor HD)....

Reageer