Beantwoord

KPN introduceert betere HD kwaliteit voor glasvezel klanten

Reputatie 7
Badge +12
  • Community manager
  • 1879 reacties
Kijk jij Interactieve Televisie via glasvezel van KPN? Dan hebben we goed nieuws voor jou. Vanaf 2 december a.s. biedt KPN namelijk nog beter HD beeld op de zenders van de NPO, RTL en SBS. Doordat glasvezel meer bandbreedte biedt kunnen we beelden aanbieden met meer details en kunnen snel wisselende beelden nóg mooier getoond worden.

De echte TV-fans zullen de overgang naar de betere HD kwaliteit ervaren als een lust voor het oog. Vooral bij beelden met veel detail of bij snelle actie op het scherm, is de verbetering goed zichtbaar. Denk bijvoorbeeld aan voetbalwedstrijden, waarbij de camera de voetballer volgt die door het beeld rent en jij de mooiste voetbalbewegingen in haarscherp detail kan volgen.

Wanneer kan jij beter HD beeld verwachten?
De eerste fase van de introductie begint op 2 december, waarbij de eerste grote groep glasvezel klanten van KPN gebruik kunnen maken van de verbeterde HD beelden. Je moet hiervoor wel beschikken over de tv-ontvangers van het type 2260 of 2952.

Waar kan je de zenders vinden?
De eerste 10 kanalen zijn in betere HD kwaliteit beschikbaar. Dit zijn de volgende kanalen: NPO1, NPO2, NPO3, RTL4, RTL5, SBS6, RTL7, Net5, Veronica / Disney en RTL 8. De onderstaande tabel geeft de kanaalposities weer:
Zender / Kanaalnummer
NPO 1 - 661
NPO 2 - 662
NPO 3 - 663
RTL 4 - 664
RTL 5 - 665
SBS 6 - 666
RTL 7 - 667
NET 5 - 668
Veronica / Disney XD - 669
RTL 8 - 670

Heb je nog vragen?
Mocht je naar aanleiding van bovenstaande informatie nog een vraag hebben, dan mag je die natuurlijk hieronder stellen.
icon

Beste antwoord door Erik_ 7 september 2017, 18:02

wjb schreef:

Ga naar https://www.kpn.com/service/televisie/extra-diensten/netflix-kijken-via-interactieve-tv/servicetool-apparatuur-wissel.htm en kijk of je die Motorola kunt ruilen voor een moderne ontvanger.

Welkom op het forum, Zicob. De HD Glas zenders zijn te bekijken op de Arris en Arcadyan ontvangers. Als je daar nog geen van hebt kun je via de tool die wjb linkt je Motorola omruilen voor een andere 🙂

Bekijk origineel

330 reacties

Reputatie 7
Rampzalig, weer nieuw nummers voor de zenders, ga dat de kinderen maar weer uitleggen. :@

KPN doe daar wat aan.

Wanneer komen jullie nu eindelijk met de optie dat je als gebruiker zelf de kanaalnummers kunt instellen.

Ben je direkt van de veelgehoorde klacht af dat de HD zenders niet vanaf kanaal 1 starten.

Het is zo eenvoudig en waarschijnlijk nog eenvoudig te implementeren ook.

Gewoon een persoonlijk "conversie tabelletje" 1 = 701, 2 = 702 etc.

Hadden we nu gewoon het persoonlijke "conversie tabelletje" kunnen aanpassen naar 1 = 661, 2 = 662, etc. en rustig kunnen blijven doorzappen op kanaal 1, 2, etc.

Deze techniek is al zo oud als de weg naar Rome, maar nog steeds niet door KPN geïmplementeerd.

Jammer!!!

Reputatie 7
Welkom in de wonderen wereld van KPN.

Tja, een zeer bekend fenomeen, de "ingehuurde call-center studenten" of te wel de "klantenservice" heeft nog minder kennis van het produkt dat KPN levert dan de gemiddelde consument.

Ik heb het al heel vaak hier op het forum geroepen, maar daar ligt een enorme uitdaging voor KPN en overigens ook andere providers:

Hoe voorzie ik mijn mensen van kennis van mijn produkt, zodat zij dat kunnen gebruiken bij de ondersteuning van onze klant.

Reputatie 7
Allart schreef op 1 dec '14 om 13:02u

Wanneer kan jij beter HD beeld verwachten?

De eerste fase van de introductie begint op 2 december, waarbij de eerste grote groep glasvezel klanten van KPN gebruik kunnen maken van de verbeterde HD beelden. Je moet hiervoor wel beschikken over de tv-ontvangers van het type 2260 of 2952.

Halverwege 2015, de datum is helaas nog niet bekend, krijgen alle glasvezel klanten met Interactieve Televisie van KPN de beschikking over de betere HD kwaliteit. Vanaf dat moment worden ook de andere TV-ontvangers ondersteund, zoals de 1853 of de 1963. Overigens hoef je zelf geen actie te ondernemen, de verbetering wordt automatisch doorgevoerd voor klanten van KPN, Telfort en XS4all. 

Ook hier geldt helaas weer dat planningen blijkbaar rekbaar zijn bij KPN.

De éne klant (zoals ik) kijkt al vanaf december 2014 naar HD-"Glas" terwijl het er naar uit gaat zien dat de andere klant in december 2015 nog steeds geen HD-"Glas" kan ontvangen. En dan te bedenken dat er op 1 december 2014 wel een verwachting gewekt is met de uitspraak "Halverwege 2015". Het kan toch niet zo zijn dat er straks sprake is van maar liefst 100% vertraging. Dan zouden er toch eigenlijk koppen moeten rollen bij de afdeling die de planning heeft opgesteld.

Reputatie 2
Badge
Gisteravond kreeg ik een bericht dat er afgelopen nacht onderhoud was aan interactieve tv (toeval) en sinds heden zitten de HD glas zenders er bij mij weer op. Opgelost dus!
@Joran,

Het werkt bij mij sinds vandaag:D

Hier is het middel wat voor mij prima werkte en wellicht ook kan werken voor anderen die aan de HD-glas eisen voldoen maar ze niet kunnen ontvangen:

- Een KPN medewerker heeft mijn ITV abbonement afgemeld van mijn account

- Diezelfde KPN medewerker heeft hierna het ITV abbonement weer aangemeld

- Hierna heb ik beide ITV kastjes stroomloos gemaakt voor ongeveer 10 seconden en weer opgestart

- Na opstarten weer even aangemeld: abbonement nummer en bijbehorende pincode invoeren

- Na een seconde of 10 starte alles weer op en de HD-glas zenders waren beschikbaar...

- Het kan zijn dat het niet direct werkt maar na 24 uur moet het wel werken

Holy grail?

Reputatie 2
Badge +3
ik ben net over van Ziggo naar KPN en de normale HD kanalen bij KPN zijn vergelijkbaar met die van Ziggo. De HD Glas versie van KPN is vele malen straker en helderder dan de reguliere HD kanalen van Ziggo.

Alleen jammer dat de zenders in kwestie die slag nog niet geslagen hebben want buiten de strakke logo's in de bovenhoek(en) hebben ze vaak wazig uitziende vormgeving. Ik zit nu b.v. naar 1 tegen 100 te kijken op NPO 1 HD Glas en de titel/vragen kaartjes onder in beeld zijn heel wazig en spikkelig. En zo zijn er nog wel meer programma's die dit hebben. Maar overall is de kwaliteit van deze zenders veel beter via HD glas dan via de reguliere HD van Ziggo en dus ook KPN.

Reputatie 7
Badge +15

ITVkijker schreef:

Heb vorige week met de NOS gemailed. Ze proberen er naar te streven, om het klaar te krijgen, eind deze maand. Dus NOS Journaal (18:00 & 20:00), Nieuwsuur en Jeugd Journaal.

Sterker nog, vanaf vandaag zijn het Journaal en Nieuwsuur in HD!!

Reputatie 3
Badge
En we zijn nog steeds moeilijk aan het doen over de kanaalposities... Er zit een OK-knop op je afstandsbediening. Hiermee scroll je snel door de zenderlijst. Kleine moeite, groot gemak!

Een wonder, vanmiddag heeft een medewerkster het Motorola kastje uit mijn pakket verwijderd.

Dit heeft niet meteen effect gehad maar nu een paar uur later ook hier HD Glas!

Reputatie 7

pajaro schreef:

Buiten dat is KPN dus lang nog niet klaar voor de toekomst. Ik hoop dan ook dat we thuis van het voorjaar lekker overstappen naar een andere provider waar deze zaken wel normaal geregeld zijn.

Je zou nog ff de ontwikkelingen van de eerste helft van volgend jaar kunnen afw8en, als de HD (Glas?) zenders vanaf "1" beschikbaar komen.

Verder: als er één technologie niet klaar is voor de toekomst dan is het wel de kabel (en dan laat ik DSL ff buiten beschouwing). In dit cloudtijdperk blijven de kabelbedrijven halsstarrig vasthouden aan ongelijke up- en downloadsnelheden. Toegegeven: de nieuwe abo's van KPN hanteren dat - ook over glas - ook, maar daar kun je nog kiezen voor 100/100 en in steeds meer plaatsten voor 500/500 Mb/s. Als je steeds vaker foto's, filmpjes etc. upload en OneDrive of Dropbox als je standaard opslag gebruikt (bij slimfoon of tablet en zelfs bij laptop en desktop) dan is een hoge uploadsnelheid zo langzamerhand geen luxe meer. Kabelbedrijven kunnen de DSL-markt nog overnemen, want daar zijn ze tot nu toe nog steeds wel duidelijk in het voordeel (hogere snelheden en betere HD streams) maar tegen glasvezel kunnen ze (zeker nu KPN c.s. dezelfde HD streams leveren bij glasvezel) niet meer op.

Reputatie 7
Beste ,

Ik begrijp dat jij je (ernstig?) te kort gedaan voelt omdat je niet over de juiste ontvangers beschikt zodat je nog niet kunt kijken naar de HD Glaszenders, terwijl je wel evenveel betaalt als glasvezelabonnees die wel naar die zenders kunnen kijken. Hoe ernstig zouden xDSL abonnees zich dan te kort gedaan moeten voelen die, of ze nu wel (zoals ik) of niet over de juiste ontvangers beschikken, nimmer naar de HD Glas zenders zullen kunnen kijken en bovendien vaak ook nog eens niet meer dan ruwweg de helft van de internetsnelheid mogen ervaren die glasvezelabonnees ervaren en desalniettemin hetzelfde moeten betalen als die glasvezelabonnees. Jij wilt gecompenseerd worden met wat extra zenders. Hoeveel compensatie had je in gedachten voor xDSL abonnees zoals ik, waar vooralsnog geen uitzicht is op verbetering van de snelheid (want net te dicht bij een wijkcentrale om voor FttC buitenring in aanmerking te komen, dus geen vectoring én maar één aderpaar, dus geen pairbonding, én geen uitzicht op glasvezel)?

Reputatie 7

RobinFlikkema schreef:
Dit is een van de redenen voor vele Ziggo klanten bij ons in het dorp om niet over te stappen. De mensen die KPN hebben, hebben vaak niet door dat er ook HD is een paar honderd kanalen verderop. En vertellen al gauw dat het signaal slecht is.

En al ze het wel doorhebben nemen ze de moeite vaak niet. Want bij glasvezel: npo1 t/m rtl8 vanaf 661, verdere HD-zenders vanaf 711, maar met GOS vanaf 741. Dat is veel mensen veel te ingewikkeld. Dus blijven ze gewoon op 1 en verder kijken om vervolgens (als ze het al opvalt) te klagen over de mindere beeldkwaliteit in vergelijking met Ziggo. Maar goed, er loopt al een pilot om de beste kwaliteit waarover je kunt beschikken ook vanaf 1 en verder geplaatst te krijgen. Hopen dat dat niet te lang een pilot blijft maar dat we voor het eind van het jaar ook daadwerkelijk over de resultaten kunnen beschikken.

Reputatie 7
Badge +13
Ik heb ze helaas ook nog steeds niet.

En ook ik voldoe aan de voorwaarden.

Zie hier.

Nienke vraagt of je via een prive bericht wilt melden.

Daarna moet het snel in order komen.

Ik las ook, dat de uitrol voor onze ontvanger HMB2260 of de opvolger hiervan is afgerond.

Vreemd, als je leest hoeveel mensen het nog niet hebben.

Ik heb ze beide gereset, helaas geen resultaat.

Reputatie 7
Badge +13
SS, het verschil is er wel, ik heb ze helaas nog niet, maar als het goed is heb ik ze binnen 2 weken.

Er zijn problemen met de HMB2260 en die heb ik en natuurlijk glasvezel.

Groot deel is upscaled SD en daar zie je zo wie zo geen verschil.

Bij echte HD uitzendingen moet je verschil kunnen zien.

Vooral als je je tv hebt gecalibreerd, is het verschil goed zichtbaar.

Zie hier, je hebt wel een Blu-ray brander nodig. Er zit ook een uitleg filmpje in het engels bij.

Maar wat je ook aangeef, is het verschil nu zo super groot als ze op bijvoorbeeld TotaalTV laten weten.

Maar op dat forum zitten vooral anti KPN mensen. vandaar.

Je kan via mene, instellingen, zenders verbergen, de zenders die je niet wilt zien en ook niet bij zappen verbergen. Dan heb je geen last meer van die zenders.

Weg kan niet, omdat mensen met ADSL en VDL (met lage download) dan geen HD meer hebben.

En hun download is dan net groot genoeg om 701 etc. te kunnen ontvangen.

Ik ben ook heel blij met deze stap van KPN, nu zijn ze echt gelijkwaardig met Ziggo en UPC.

Ik verwacht ook dat KPN met deze stap meer klanten gaat werven.

Uiteraard moet KPN er wel reclame voor gaan maken.

Hopelijk komen ook de andere HD zenders in de hogere stream.

En daarna hoop ik ook de Duitse zenders en FOX, etc.

Reputatie 7
Badge +13
Heb je helemaal geen HD kanalen, ook 701 etc niet?

Of alleen de HD glas 661 t/m 670

In het eerste geval moet je via instellingen HD op ja zetten.

Reputatie 7
Badge +13
laserbean3 schreef op 29 okt '15 om 12:36u

wjb schreef op 28 okt '15 om 23:47u Daar worden IGMP mulitcasts voor ingezet en als je de IGMP proxy servers goed in jouw infrastructuur opneemt dan is de impact van de hoeveelheid mensen die tegelijkertijd kijken ineens heel erg klein. Het gaat er dan alleen nog maar om naar hoeveel verschillende zenders tegelijkertijd gekeken wordt en niet meer om de hoeveelheid mensen die naar die zenders kijkt. Dat is me duidelijk, natuurlijk. Meer HD-glas zenders = (gemiddeld) meer verschillende zenders tegelijk bekeken = meer bandbreedte nodig, en ook nog eens onevenredig omdat de HD glaszenders een hogere stream hebben. Hoe slim je eea ook inricht.

In de tijd dat er super veel werd gedownload, werdt er veel meer gebruikt, dan die schamele 12,5 MB.

Glasvezel kan je zelfs kiezen voor 500 MB down en 500 MB up.

Dus ruimte zat bij glasvezel.

De hoofd glasvezel kan vele terabits aan, dus er is geen enkel probleem voor KPN.

Ik hoop dat er snel meer glasvezel kanalen bijkomen en dat ze snel vanaf 1 zijn te benaderen.

Ziggo werkt met coax en dan moeten alle kanalen tegelijk worden verzonden, dat is wel heel erg veel bandbreedte.

Daarom kan Ziggo niet onbeperkt uitbreiden.

En dat is 24 uur per dag.

Bij IPTV, o.a. bij KPN, krijg je alleen de zender binnen waarna je kijkt.

Kijk je niet, komt er ook niets binnen.

Dat is het voordeel van IPTV t.o.v. DVB-C (kabel) en DVB-S (satteliet) en DVB-T (Digitenne).

P.S.

Ik bij mij is 500/500 beschikbaar.

Reputatie 7
Badge +13
BerendDeMeyer_ schreef:

Even een positieve noot van mij: Super mooie kwaliteit op deze 66x kanalen. Ik neem er ook van op! 😎

Logisch, dit is ook het originele signaal.
Op 701 etc. heeft KPN dit signaal extra gecomprimeerd i.v.m. koper.

Jammer dat het er nog steeds maar 10 zijn.
Reputatie 6
Badge +9
Hoe zit het met VDSL2 klanten? Ik heb bandbreedte genoeg.

Zijn de streams uit Hilversum nu 1:1? En zijn de NPO kanalen nu ook voorzien van DD5.1?  

Reputatie 6
Badge +9
https://

32 inch vs 55. Als je nu nog niet overtuigd bent weet ik het niet meer. 

Zoiets moet je in het echt ervaren. Groter is altijd beter. En zeker met TV's dat wend heel erg snel, al je 'm eenmaal in huis hebt.

Reputatie 7
@Pimpelmees01,

Dat gaat weer niet omdat dan de HD variant moet verhuizen naar een ander nummer en daar hebben dan al die andere klanten, die helaas nog verstoten blijven van HD+, dan weet een probleem mee.

Ik snap dus wel dat deze zenders weet ip een andere reeks moet komen, maar dat pleit alleen maar meer voor de door mij voorgestelde oplossing:

Laat de klant zelf zijn nummering beheren, zoals dat bij Ziggo al "eeuwen" het geval is.

Reputatie 7
Jij vindt dat een kleine moeite, groot gemak.

Ik vind dat uitermate omslachtig, ik wil gewoon op 2 kunnen drukken om naar NPO 2 te gaan.

Kijk dat is voor mij namelijk een kleine moeite, groot gemak. Één knopje!

We zijn dus niet nog steeds moeilijk aan het doen, jij vindt dat wij nog steeds moeilijk aan het doen zijn.

En dan verschillen wij dus van mening, maar dat is ons beider goed recht. ;)

Reputatie 7
Persoonlijk zie ik wel verschil tussen HD-glas en HD.

Wat in ieder geval bereikt wordt, is dat niet meer de stream beperkend is voor de "ervaring", maar de kwaliteit van de televisie.

Als KPN de discussies hier op het forum volgt (en ik neem aan dat de WebCare medwerkers dat doen), dan hebben ze een goed gevulde "ideeënbox" waarmee ze de toekomst aan kunnen.

Nu nog zorgen dat KPN de prioriteiten juist legt en ik hoop ook daar dat de WebCare medwerkers zich binnen de organisatie hard zullen maken voor veranderingen die hier geopperd worden.

Reputatie 7
Hoi Loom, welkom op het forum.

De HD Glas streams zijn zo'n 12,5Mbps en vergelijkbaar met de streams van Ziggo.

De HD streams zijn zo'n 8Mbps en de SD streams zo'n 3,5Mbps.

Persoonlijk ervaar ik kwaliteit van de HD Glas zenders als uitstekend, maar ja, ervaring is altijd persoonlijk.

Reputatie 7
Momenteel worden alle Nederlandse (publieke en commerciële) zenders in HD Glas geleverd m.u.v. SBS9 ("gewoon" HD).

Dit is onafhankelijk van de regio in Nederland en alleen over glasvezel (FttH) verbindingen.

Bij een nieuw abonnement zal je de Arcadyan HMB2260 of de Arris 2952 TV ontvanger geleverd krijgen en deze zijn beide vanaf dag 1 geschikt voor HD Glas.

Reputatie 7
Inderdaad, HD-"Glas" is beschikbaar op elk glasvezel abonnement mits KPN TV ontvanger een HMB2260 of Aris 2952 is.

Helaas alleen bij glasvezel abonnementen terwijl er vele VDSL abonnees zijn die ook meer dan voldoende bandbreedte hebben voor HD-"Glas".

Reageer