Beantwoord

KPN Online TV op Android device (telefoon) bekijken op tv middels HDMI aansluiting

  • 1 May 2019
  • 12 reacties
  • 1766 keer bekeken

Voor de camper ben ik op zoek naar een antwoord op de volgende vraag.

Graag zou ik televisie van KPN willen kijken in de camper op een plek waar dan ook (binnen Europa).
Ik heb een Android telefoon en een KPN televisie en internet abonnement thuis. Ik kan op mijn telefoon overal al televisie kijken middels de KPN app. Nu wil ik dit beeld weer laten geven op de flatscreen televisie in de camper. Ik heb geen wifi in de camper want ik kijk de televisie middels het data abonnement op mijn telefoon.
Ik wil daarom middels een usb-c naar HDMI verloop en HDMI kabel de telefoon koppelen aan de tv.
Ik kan dan het scherm van het toestel zien. Dus de apps die ik start ed.
Maar kan ik ook de beelden van de KPN app zien op de televisie??
Dit laatste is dus mijn vraag.
icon

Beste antwoord door Paul van KPN 2 May 2019, 11:40

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Badge
Goeiedag,

Een aantal jaar geleden hebben wij dat op onze boot ook gedaan, zij het draadloos, we hebben er toen een EZ Cast Pro dongle voor gekocht (met eigen wifi SSID) waarmee het scherm moeiteloos gecast kon worden naar de tv. Bekabeld, ik zou niet direct de instellingen weten om op die manier te kunnen casten maar moet volgens mij weldegelijk te doen zijn. Nu de app ook Chromecast ondersteunt lijkt me het makkelijker via wifi. De stabiliteit van de verbinding is dan misschien nog wel een puntje, zeker i.g.v. screen-mirror, De beelden van de app casten/streamen naar de tv is geen enkel probleem. Maar nogmaals, ik praat over een draadloze verbinding.

Met vriendelijke groet,
Tim.
Reputatie 7
Badge +25
Hi @jrgerritsen, het lijkt me wel verstandig dit te testen voordat je weg gaat want je hebt best kans dat de iTV app niet op die manier gaat werken i.v.m. DRM... Het meest voor de hand liggende alternatief zou casten via een Chromecast zijn (via een hotspot/mifi of iets dergelijks).
Televisie kijken op de mobiel via de KPN app is geen enkel probleem. Dit is in heel Europa mogelijk (mits mobiel bereik of wifi access point).
Met Chromecast heb je een uitdaging. Dan moet je een wifi netwerkje creëren. Daarmee verbind je vervolgens je telefoon, maar dan wil je telefoon ook via dat wifi netwerk het internet op. En dat heb je dan weer net niet, want dat wil je via het data abonnement van je telefoon.
Een mifi is dan weer een mogelijkheid, maar om het nog enigszins eenvoudig te houden zul je hiervoor weer een apart data abonnement af moeten sluiten. Je wil niet constant met je simkaart willen wisselen.

Waar ik nu nog aan zit te denken is het volgende. Een Samsung Smart tv waarop de nieuwe KPN app te installeren is. En dan vervolgens je telefoon als hotspot gebruiken waarmee je de televisie verbindt. Ik weet alleen niet of dat gaat werken.
Reputatie 7
Met Chromecast heb je een uitdaging. Dan moet je een wifi netwerkje creëren. Daarmee verbind je vervolgens je telefoon, maar dan wil je telefoon ook via dat wifi netwerk het internet op.
Zie dit bericht.
En jouw telefoon sluit je als onderstaand aan.


Als je nu de Chromecast en de telefoon met je eigen wifi verbindt zou het moeten werken.

Waar ik nu nog aan zit te denken is het volgende. Een Samsung Smart tv waarop de nieuwe KPN app te installeren is. En dan vervolgens je telefoon als hotspot gebruiken waarmee je de televisie verbindt. Ik weet alleen niet of dat gaat werken.
De smart-TV app werkt alleen op jouw thuisnetwerk of via een VPN verbinding met jouw thuisnetwerk.
Maar als mijn smart tv gebruik maakt van mijn mobiele data netwerk (hotspot mobiel) dan mag dat toch geen probleem geven. Ik zit dan toch op hetzelfde netwerk als dat ik met mijn mobiel zit waar ik het ook op kan kijken?
Het word dan toch nog een behoorlijke opstelling met het kastje, de chromekast, verbinding van telefoon met het kastje, koppeling met de tv.

En dan nog afwachten of het uiteindelijk gaat werken.
Reputatie 7
Maar als mijn smart tv gebruik maakt van mijn mobiele data netwerk (hotspot mobiel) dan mag dat toch geen probleem geven. Ik zit dan toch op hetzelfde netwerk als dat ik met mijn mobiel zit waar ik het ook op kan kijken?
Nogmaals:

De smart-TV app werkt alleen op jouw thuisnetwerk of via een VPN verbinding met jouw thuisnetwerk.
Je zult dus wel de iTV app op telefoon of tablet i.v.m. een Chromecast of Android TV moeten gebruiken om buitenshuis televisie te kunnen kijken.
Of je moet thuis een VPN servertje hebben staan waarmee je een VPN verbinding kunt opzetten.
Oke, maar wat is dan precies het verschil als je je mobiel gebruikt en via dit apparaat tv kijkt in vergelijking met de smart tv app op je televisie? Dit verschil begrijp ik nog niet helemaal. Wellicht kun je dit toelichten om het voor mij wat duidelijker te krijgen?
Reputatie 7
Oke, maar wat is dan precies het verschil als je je mobiel gebruikt en via dit apparaat tv kijkt in vergelijking met de smart tv app op je televisie? Dit verschil begrijp ik nog niet helemaal. Wellicht kun je dit toelichten om het voor mij wat duidelijker te krijgen?
De smart-TV app is een andere app dan de iTV app op Android en iOS.
De smart-TV app is op de televisie geïnstalleerd en deze is gemaakt om televisie te kunnen kijken zonder dat daar een TV ontvanger bij nodig is. In deze app is een "beveiliging" opgenomen dat deze alleen vanaf het thuisnetwerk gebruikt kan worden en niet ergens anders.


Met een VPN verbinding via het thuisnetwerk kan je die "beveiliging" voor de gek houden immers die kan dan niet vaststellen dat je in jouw camper zit.

Houdt er overigens rekening mee dat televisie kijken via een Chromecast (of die smart-TV app) een bandbreedte van 6,5Mbps vraagt. Dat betekent ook dat er ongeveer 2,85GB per uur verbruikt zal worden en ik weet niet hoe groot jouw databundel is.
Badge

Of je moet thuis een VPN servertje hebben staan waarmee je een VPN verbinding kunt opzetten.


Volgens mij biedt een smart-tv app niet direct een oplossing. Toen KPN nog geen rechten had om uit te zenden in het buitenland hebben wij voor een VPN gekozen. Ik heb toen een Raspberry Pi geïnstalleerd, wanneer we bijv. in Frankrijk lagen, hoefde ik met de telefoon maar in te loggen en de app "dacht" dan dat we in Nederland waren en hadden we gewoon tv. Tegenwoordig is het gemakkelijker, telefoon op hotspot, de Ezcast dongle erbij en het beeld staat op de tv. Inderdaad is een flinke data bundel wel een must, ik heb 20Gb, en is voor ons voldoende. Overigens hebben we ook Digitenne aan boord voor backup en evt locale publieke zenders, maar dat terzijde...
Reputatie 7
Tegenwoordig is het gemakkelijker, telefoon op hotspot, de Ezcast dongle erbij en het beeld staat op de tv.
Dat deed ik vroeger ook, maar sinds de iTV app Chromecast ondersteunt ga ik natuurlijk niet meer zo'n EZCast gebruiken waarbij a) de beeldkwaliteit laag is omdat de resolutie max. 1280x800 is en b) de mobiele telefoon of tablet aan moet blijven staan en niet voor iets anders gebruikt kan worden.
Ik gebruik tijdens mijn zakenreizen met veel plezier de hier genoemde opstelling met dat travelroutertje waarbij ik het routertje niet tether met mijn telefoon, maar laat verbinden met de wifi van het hotel. Dat travelroutertje heeft ook nog eens een ingebouwde OpenVPN cliënt waarmee ik automatisch een VPN verbinding met mijn thuisnetwerk opzet. Dat is in binnen Europa voor de meeste zenders niet nodig tenzij je naar een bijvoorbeelde de BBC of ARD wilt kijken immers die zenders zijn niet buitenshuis te kijken.
Badge

Ik gebruik tijdens mijn zakenreizen met veel plezier de hier genoemde opstelling met dat travelroutertje waarbij ik het routertje niet tether met mijn telefoon, maar laat verbinden met de wifi van het hotel.


Dat kan ik mij wel voorstellen, in de meeste gevallen beschikken wij niet over een wifi netwerk en moeten we het doen met wat we hebben. Ook is het zo dat we in tegenstelling tot de thuissituatie op de boot heel snel tevreden zijn en de tv speelt ook geen hoofdrol.
Reputatie 7
Badge +16
Is wellicht een laptopje niet veel handiger?
Ik heb er laatst een van Marktplaats gekocht voor 25 euro, een linux OS erop zetten voor oude computers (Lubuntu bijvoorbeeld) en prima beeld via Interactieve TV )
Is de tv overbodig.