Beantwoord

KPN Smart TV App

  • 1 June 2019
  • 24 reacties
  • 1548 keer bekeken

In een nieuwe Smart TV van Samsung is de iKPN app geinstalleerd...
Installatie gaat goed... Het instellen van de App parameters (gebruikersnummer en pincode) gaan ook goed.
Echter wordt niet het gehele pakket van TV en Radio kanalen zichtbaar... (zijn veelal in de hogere kanaalnummers). Dezelfde TV geprobeerd met het bekende zwarte KPN kastje (waarin ook gebruikernummer en PINcode zijn opgegeven) en daar zijn wel alle kanalen beschikbaar...
De kanalen welke niet zichtbaar zijn kunnen ook niet "opgeroepen" worden...
De bediening geschiedde met de "pientere" afstandbediening welke bij de Smart TV van Samsung bijgeleverd was.. Wordt b.v. kanaal 512 (RTV West) opgeroepen dan komt het dichtsbijzijnde kanaal (in dat geval 538) in beeld..
Is dit verschijnsel bekend...??
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 3 June 2019, 12:29

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

24 reacties

Ja dit is bekend omdat deze app net als die voor Smartphone's en Tablets en de website wat dat betreft niet alle via de tv ontvanger beschikbare kanalen 'mag' laten zien.
De app voor de smart TV is bedoeld om dezelfde faciliteit te bieden als de box van KPN.
In principe roept de app waarschijnlijk dezelfde IP poorten met dezelfde login parameters aan... Bij mobiele smartphones en tablets kan ik me er iets bij voorstellen maar bij TV´s in huiskamers.... Is er bewust een blokkering ingebracht in de TV app ...? of is de TV app een `broertje`` van de phone app....??
Dat laatste zie ook dit topic
Heeft verder niks met blokkeringen te maken meer met toestemmingen van de content leveranciers. De app voor tablets heeft ook diezelfde login abonneenummer en pincode.
Gezien je met de app naar een tv scherm kan streamen is de zender beperking net zo vreemd zeker als je thuis bent.
Reputatie 7
De smart-TV app is nog lang niet volwassen en is nog lang geen vervanger voor de TV ontvanger, als die dat ooit al zal gaan worden. Momenteel is de smart-TV app niets meer dan de iTV app voor telefoon of tablet en dan een klein beetje aangepast voor bediening met een afstandsbediening i.p.v. touchscreen.
Reputatie 7
Badge +30
Welkom, Levien! De app voor smart tv is nog heel nieuw en volop in ontwikkeling. Dat wil zeggen dat hij op dit moment ook nog niet alles kan wat de ontvanger kan maar meer lijkt op de app/iTV Online. Dat zal voorlopig ook nog wel even zo blijven.
Hallo Dank voor de reacties....

Heb inmiddels de KPN TV app op een tablet gezet en bekeken...
Er zitten nogal wat opmerkelijke verschillen tussen de app in de smart TV en de app op de tablet... Dat met name ook in de display/layout...
De TV app lijkt daarmee dan ook niet zomaar een portering van de tablet app..
Eigenlijk net als de eerdere opmerkingen ben ik er nu van bewust dat de TV app nog niet helemaal uitontwikkeld is....
Vandaar het gemis van de diverse kanalen (en misschien nog wat andere items) in vergelijk met de mogelijkheden van de iTV-box van KPN...
Jammer is wel dat nu al hier en daar gemeld wordt, dat de TV-app de iTV-box van KPN zou vervangen ... (niks geen kabels meer... en geen twee afstandbedieningen...)
Ik ken mensen die bewust een Samsung TV gekocht hebben omdat daarop die KPN app geinstalleerd kan worden die dan de bewuste iTV KPN box overbodig zal maken .....
Vraag bij mij blijft nu hangen wanneer die iTV app zover zal zijn dat daarmee de iTV box
overbodig zal worden (als dat tenminste de bedoeling is/zal worden)...
To be continued..... 🐧🐧
Voor de meest populaire (meest bekeken?) kanalen is de ontvanger ook overbodig je hoeft deze dus niet aan te sluiten als je een recente Samsung tv hebt. Wil je alles zien dan ontkom je niet aan de ontvanger.
Reputatie 7
Voor de meest populaire (meest bekeken?) kanalen is de ontvanger ook overbodig ...
Hier ben ik een andere mening toegedaan.
De beeldkwaliteit van de smart-TV app is gelijk aan die van de iTV app gecast via een Chromecast. Daarmee is de smart-TV app bij ons voor dagelijks gebruik een NoGo, de kwaliteit is namelijk zichtbaar minder dan via een TV ontvanger. Ook het gebruiksgemak laat mijns inziens sterk te wensen over. Ik gebruik de iTV app overigens met veel plezier tijdens (zaken)reizen en dan cast ik ook graag via een Chromecast.

We worden vandaag de dag geleid door marketing en kwaliteit en degelijkheid is daarbij blijkbaar ondergeschikt aan marketing. Het enige wat nog lijkt te gelden is dat je eerder moet zijn dan de concurrent, ookal is het product nog lang niet volwassen. Dat gold voor de introductie van de 4K Ultra-HD ontvanger en ook nu weer voor de smart-TV app.
Voor die personen welke ook gebruik maken van de geluidskanalen is het ook een gemis in de TV app.... Personen welke in de regio Den Haag wonen willen ook erg graag RTV West op hun TV kunnen kijken...
In de TV app op de tablet staan overigens wel enige regionale/lokale TV kanalen.... maar o.a. niet die van TV West etc... Die lokale TV-kanalen zijn doorgaans digitaal ongecodeerde kanalen... en wellicht daardoor ook minder "content gevoelig"....
Voor die mensen welke recent een TV gekocht hebben blijft er toch een teleurstelling hangen...dat m.b.t. tot de KPN app...
🐧🐧

Voor de meest populaire (meest bekeken?) kanalen is de ontvanger ook overbodig ...Hier ben ik een andere mening toegedaan.
De beeldkwaliteit van de smart-TV app is gelijk aan die van de iTV app gecast via een Chromecast. Daarmee is de smart-TV app bij ons voor dagelijks gebruik een NoGo, de kwaliteit is namelijk zichtbaar minder dan via een TV ontvanger. Ook het gebruiksgemak laat mijns inziens sterk te wensen over. Ik gebruik de iTV app overigens met veel plezier tijdens (zaken)reizen en dan cast ik ook graag via een Chromecast.

We worden vandaag de dag geleid door marketing en kwaliteit en degelijkheid is daarbij blijkbaar ondergeschikt aan marketing. Het enige wat nog lijkt te gelden is dat je eerder moet zijn dan de concurrent, ookal is het product nog lang niet volwassen. Dat gold voor de introductie van de 4K Ultra-HD ontvanger en ook nu weer voor de smart-TV app.

Ik heb het bewust niet over de beeldkwaliteit het gaat nu even puur om de beschikbare kanalen. Het verbaast me dat jouw tv blijkbaar een teleurstellende upscaling of andere verbeteraars heeft of deze is gewoonweg te groot 65 inch bijvoorbeeld.

Dat KPN zaken te snel uitrolt is gewoonweg te triest voor woorden.

De itv site via hdmi vanuit de pc afgespeeld op een +/- 40 inch tv ziet er prima uit, perceptie blijft persoonlijk, net als met audio.

@Levien Calle regionaal en lokaal zijn enkel via de tv ontvanger te zien de app laat deze melding ook zien.
Reputatie 7
Ik heb het bewust niet over de beeldkwaliteit het gaat nu even puur om de beschikbare kanalen.
Ik heb het bewust juist wel over de beeldkwaliteit immers dat is mijns inziens de belangrijkste factor die de beleving van de kijker beïnvloedt.

Het verbaast me dat jouw tv blijkbaar een teleurstellende upscaling of andere verbeteraars heeft of deze is gewoonweg te groot 65 inch bijvoorbeeld.
Hoe kom je er bij dat mijn Sony televisies (43 inch 4K, 42 inch Full-HD en 32 inch Full-HD) teleurstellende upscaling of andere verbeteraars zouden hebben. Cast zelf maar eens een iTV uitzending via een Chromecast 2/3 of een Chromecast Ultra en vergelijk de kwaliteit met die via de TV ontvanger. Zeker weten dat jij (als je eerlijk bent) ook voor de TV ontvanger zult kiezen.
Dat casten doe ik bewust niet daar heb ik een slimme tv voor en een (TV ontvanger) ik heb niet eens zo'n chromecast in huis simpelweg niet nodig. De afmetingen zijn het niet dat was een aanname waarom het beeld slecht over kan komen. De enige overblijvende oorzaak is de compressie, of het SD zijn van het gecaste signaal wat vreemd is want de app op de tablet zegt dat het HD is dus dan mag ik aan nemen 1080i.

Het oordeel dat de TVapp op een Samsung net zo slecht is als gecast is dus een niet op eigen ervaring gebaseerde aanname enkel gebaseerd op de ervaring met een Chromecast.

Het gaat de vraagsteller zie het start bericht in eerste instantie om de beschikbare kanalen daarom laat ik de kwaliteit buiten beschouwing mede omdat ik daar niet over kan oordelen.
Ik ben wel benieuwd naar de reactie van @Levien Calle over die kwaliteit.
Reputatie 7
Het oordeel dat de TVapp op een Samsung net zo slecht is als gecast is dus een niet op eigen ervaring gebaseerde aanname enkel gebaseerd op de ervaring met een Chromecast.
De smart-TV app en de iTV app voor telefoon en tablet maken gebruik van exact dezelfde streams en dat is ook bevestigd door KPN. Er zit wat dat betreft dan ook geen kwaliteitsverschil tussen de smart-TV app en de iTV app.

Het casten van een iTV uitzending via een Chromecast of Android TV (andere smaken zijn er niet) resulteert in een 1080i stream met een hogere compressie dan de HD-streams via een TV ontvanger en een veel hogere compressie dan de HD-"Glas" zenders via een TV ontvanger.
Het is dan ook volstrekt logisch dat dat resulteert in een minder goed beeld dan via de TV ontvanger..
Mee eens maar dan nog zal deze beleving per kijker verschillen en zolang de app geen apart betaalde dienst is mogen we verbeteringen aandragen maar niet te veel eisen stellen.

Het verschil zit afgaande op voorgaande reactie puur in het medium waarop je kijkt daarmee schermformaat gerelateerd. De 'gewone' app is dan ook voor betrekkelijk kleine schermen bedoelt.
Reputatie 7
Mee eens maar dan nog zal deze beleving oer kijker verschillen ...
Natuurlijk zal de beleving per kijker verschillen, maar de feiten (technische karakteristiek) blijven toch echt hetzelfde.

... en zolang de app geen apart betaalde dienst is mogen we verbeteringen aandragen maar niet te veel eisen stellen.
Klopt en hier stip je ook precies de reden aan waarom de beeldkwaliteit en gebruiksvriendelijkheid van de smart-TV app en de iTV app waarschijnlijk altijd minder zal blijven dan via de TV ontvanger. Anders zien we vroeg of laat immers alleen nog maar Internet en TV basis abonnementen met één TV ontvanger. Dat betekent dan toch wel veel lagere inkomsten voor KPN en ik denk niet dat dat de bedoeling zal zijn.

Het verschil zit puur in het medium waarop je kijkt daarmee schermformaat gerelateerd.

De 'gewone' app is dan ook voor betrekkelijk kleine schermen bedoelt.

Dat is dus niet waar, ook casten met de "gewone" app levert je een 1080i stream op en is net zo hard bedoeld voor de "grote" schermen. Het is zelfs zo dat het er op lijkt dat op telefoon en tablet 720p gebruikt wordt terwijl bij casten 1080i gebruikt wordt.
Reputatie 7
Badge +30
Dat KPN zaken te snel uitrolt is gewoonweg te triest voor woorden.

Jammer dat je het zo ziet. Het is niet onze insteek met de app dat we al een klaar en compleet iets uitrollen. Het is goed voorbeeld van hoe wij software ontwikkelen. Vroeger werkten we op de manier dat je één, twee jaar bezig bent met het ontwikkelen van iets en dan een klaar product uitrolt. Waarbij je er vervolgens achterkomt dat de tijd doorgerold is en sommige van je features niet meer nodig zijn, of niet voldoende meer. En dat klanten in de praktijk lang niet alles wat je gemaakt hebt gebruiken. Nu werken we op een agile manier. Wat inhoudt dat we een product maken dat werkt en basisfunctionaliteit heeft en dat dan uitrollen. Zo kunnen we de feedback van klanten, en ontwikkelingen in de wereld, gelijk meenemen in het doorontwikkelen.

Dus op dit moment kun je in de smart tv app nog niet alles doen. Maar dat zal zeker verder uitbreiden. En dan zal de app ook op meerdere smart tv's beschikbaar komen. Het is verder wel onze ambitie om de app zo door te ontwikkelen dat hij een volwaardige vervanger van de ontvanger kan worden.


De TV app lijkt daarmee dan ook niet zomaar een portering van de tablet app..

Klopt, het is gebaseerd op hetzelfde achterliggende systeem , maar niet een directe portering.
De vraagstelling was oorspronkelijk of de iTV app ( in dit geval op nieuwere Samsung TV's) de iTV box/ontvanger van KPN vervangt... De vraagstelling is ook puur technisch bedoeld op de mogelijkheden en in verder stadium wellicht facilitair...
Markt strategie en streaming aspecten zijn hierbij een "geen boodschap" verhaal....
Mijn conclusie is inmiddels duidelijk ........🐧🐧
De vraagstelling was oorspronkelijk of de iTV app ( in dit geval op nieuwere Samsung TV's) de iTV box/ontvanger van KPN vervangt... De vraagstelling is ook puur technisch bedoeld op de mogelijkheden en in verder stadium wellicht facilitair...
Markt strategie en streaming aspecten zijn hierbij een "geen boodschap" verhaal....
Mijn conclusie is inmiddels duidelijk ........🐧🐧

Hier is in het topic waar ik naar linkte ook naar gevraagd, je zal hoe dan ook voor het 'mogen' kijken moeten betalen of het TV deel van het abonnement dan nog omlaag gaat dus bij bestellen kiezen voor de optie geen ontvanger nodig is maar de vraag. Ik ben daar zelf ook nieuwsgierig naar het is enkel een volwaardige vervanger als je thuis alle kanalen kan en mag zien in een goede kwaliteit. Voorlopig is het gewoon handig geen extra hardware nodig voor een 2e tv voorzover de geschikte modellen als 2e tv in gebruik zijn.

@Erik_ Ik doelde met die opmerking dat diverse producten/diensten met behoorlijk wat kinderziektes worden uitgerold. Het komt op mij over als te kort getest, niet klaar voor het grote publiek. De nieuwe TV app met chromecast ondersteuning, de vernieuwde itv site, de v10a. Dat er bepaalde opties niet aanwezig zijn zoals de tab naar Videoland in de app staat daar buiten.
Reputatie 7
...voorzover de geschikte modellen als 2e tv in gebruik zijn.
Gewoon een Chromecast aan die 2e TV en hij is geschikt in combinatie met een iOS cq Android telefoon of tablet. Daar heb je de smart-TV app niet voor nodig dat kan en langere tijd met de iTV app.

...voorzover de geschikte modellen als 2e tv in gebruik zijn.Gewoon een Chromecast aan die 2e TV en hij is geschikt in combinatie met een iOS cq Android telefoon of tablet. Daar heb je de smart-TV app niet voor nodig dat kan en langere tijd met de iTV app.

Voorlopig is het gewoon handig geen extra hardware nodig voor een 2e tv voorzover de geschikte modellen als 2e tv in gebruik zijn.

Quote dan wel de hele zin niet het stukje waar het nu net niet omgaat!!
Het voordeel is dat je niet €40,00 ongeveer hoeft uit te geven. Heb je een TV waar deze app nog niet beschikbaar is dan zit je onder andere aan die chromecast oplossing vast.

Daar gaat het de topic starter niet om.
Reputatie 7
Heb je een TV waar deze app nog niet beschikbaar is dan zit je onder andere aan die chromecast oplossing vast.
Nee hoor, op elke Android TV kan je zonder de smart-TV app en zonder extra hardware al geruime tijd iTV kijken immers een Android TV heeft de Chromecast functionaliteit ingebouwd.
Toch gebruiken wij die functionaliteit niet en je weet vast wel waarom. 😉

Heb je een TV waar deze app nog niet beschikbaar is dan zit je onder andere aan die chromecast oplossing vast.Nee hoor, op elke Android TV kan je zonder de smart-TV app al geruime tijd iTV kijken immers een Android TV heeft de Chromecast functionaliteit ingebouwd.
Toch gebruiken wij die functionaliteit niet en je weet vast wel waarom. 😉

Ook dan heb je extra hardware in de vormmvan een Tablet of Telefoon nodig.
Nogmaals daar gaat het de topic starter niet om.
Duidelijke vraag lijkt me gaat deze app ooit de ontvanger volwaardig vervangen.

Juist voor radio is het kastje handiger dan hoeft de TV niet aan.
Reputatie 7
Nogmaals daar gaat het de topic starter niet om.
Ik reageer ook niet op het bericht van TS, maar op jouw bericht.

Nogmaals daar gaat het de topic starter niet om.Ik reageer ook niet op het bericht van TS, maar op jouw bericht.

Wat is dan het nut en meerwaarde mijn reactie is wel op de TS gericht.