Beantwoord

KPN STB Software update foutcode 36 en oude boot loader

  • 29 September 2020
  • 36 reacties
  • 5316 keer bekeken

Reputatie 3

KPN STP geeft bij aanzetten aan dat er een nieuwe verbeterde software versie is, Installatie lukt niet ivm foutcode 36.

zie website staat er bij, maar daar is niets te vinden 😞 STP spanningsloos gemaakt maar probleem blijft. Wat is foutcode 36 en hoe op te lossen? 

Ik kan wel gewoon iTV kijken als ik voor uitstellen kies. Dus netwerk/internet lijkt in orde ….. rararararar

 

VIP2952 routed mode

UI versie 3.90.01

software versie 7.7.89_3

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 6 October 2020, 11:18

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

36 reacties

Reputatie 3

Foutcode 36 (189) lijkt opgelost door een actie van KPN ,echter wordt nu weer gewoon v7.7.89_3 geladen en wordt er geen software update naar een nieuwere versie meer aangeboden.

 

Het lijkt er op dat de nieuwe software niet geschikt is voor  bepaalde series van de VIP2952. KPN zal hier verder helderheid over moeten geven, of een grootschalige omruilactie plannen voor de TV ontvangers die niet langer van nieuwe software voorzien kunnen worden.  

Reputatie 1

Heeft er iemand van KPN hier al op gereageerd? 

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @hjabmns , excuses voor de late reactie. Ik zag dat je ook in het verzameltopic over het nieuw menu actief bent. Vanuit je berichten hier en daar begrijp ik dat je ook een nieuwe ontvanger hebt (een 5202) en dat die wel de nieuwe software heeft. Ik las ook iets over het vervangen van de tv ontvanger. Is dat ook al gebeurd? Want het lijkt erop dat deze ontvanger heel erg in het verleden is blijven hangen. En waarschijnlijk zal dat dan een probleem zijn in de ontvanger zelf. Waarbij hem omwisselen voor een nieuwe dan de kortste klap is.

Reputatie 3

Hoi @hjabmns , excuses voor de late reactie. Ik zag dat je ook in het verzameltopic over het nieuw menu actief bent. Vanuit je berichten hier en daar begrijp ik dat je ook een nieuwe ontvanger hebt (een 5202) en dat die wel de nieuwe software heeft. Ik las ook iets over het vervangen van de tv ontvanger. Is dat ook al gebeurd? Want het lijkt erop dat deze ontvanger heel erg in het verleden is blijven hangen. En waarschijnlijk zal dat dan een probleem zijn in de ontvanger zelf. Waarbij hem omwisselen voor een nieuwe dan de kortste klap is.


@Erik_ bedankt voor de reactie. De VIP2952 V2 met bootloader 2.0.3 is inmiddels vervangen door een VIP5202. Blijkbaar is een oudere bootloader (bv 2.0.3) niet in staat de nieuwe software versie te downloaden en te activeren het geen resulteerde in een foutcode 36 (189).

Het was vooral vervelend dat niet (nergens) duidelijk is wat foutcode 36 (189) precies betekent en het dus veel tijd kost om zaken uit te proberen die geen oplossing geven, maar het in bepaalde gevallen - door bv. het opvolgen van advies om software te verwijderen - het probleem alleen maar groter maken. 

Omdat ik de precieze oorzaak van foutcode 36 (189) niet kende, heb ik de software niet verwijderd omwille van zekerheid TV te kunnen blijven kijken en er bij de helpdesk op moeten aandringen om de TV ontvanger om te ruilen. Pas toen er meer en in andere forums, (bv Telfort) ook deze melding werd gedaan, was de situatie zeer duidelijk dat foutcode 36 (189) i.c.m. oudere bootloader (2.0.3) potentieel een groot probleem is. Waarom wordt er niet eerste gecheckt op de versie van de bootloader en de bootloader niet (meer) geüpdatet? Dat lijkt me toch de eerste stap waarmee je veel ellende kan voorkomen? Nieuwe menu’s zijn mooi maar voor mij staat TV kijken boven een software update. 

Dit zou mi niet zo moeten zijn en is mi het belangrijkste leermoment voor KPN om bij het los laten van een software update voor oudere type TV ontvangers en waarvan de bootloader niet is geüpdatet naar de vereiste versie, beter te monitoren als vooraf testen niet mogelijk is. Iemand van het KPN iTV team zou direct beschikbaar moeten zijn. Het lijkt me dat aan de kant van de update server er ook iets zichtbaar zou moeten zijn. 

Ik begrijp dat omruilen uiteindelijk de kortste klap geeft, maar voor je daar bent gaat er wel iets - vooral veel onzekerheid hoe/wanneer het opgelost is - aan vooraf.

 

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor je bericht! Die foutcode 36 is een die wij ook pas recent hebben leren kennen. Vandaar dat het iets langer duurde voor daar een duidelijke oplossing voor was. 

Alleen, die ouder bootloader die jij had, had er al lang niet meer moeten zijn. Die is al lang geleden geüpdatete. Dus dan is er ook al veel eerder eigenlijk iets misgegaan. Waardoor ik dan ook denk dat het in jouw geval echt specifiek de ontvanger is die het probleem was. En dat het eigenlijk twee losse problemen waren, waarbij de oude bootloader het foutcode probleem dan alleen maar erger maakte. Omruilen is in dit geval dan ook eigenlijk de enige oplossing om zeker te zijn dat je ontvanger in de toekomst ook gewoon netjes alle updates goed binnenkrijgt en toepast.

Reputatie 3

Dank voor je bericht! Die foutcode 36 is een die wij ook pas recent hebben leren kennen. Vandaar dat het iets langer duurde voor daar een duidelijke oplossing voor was. 

Alleen, die ouder bootloader die jij had, had er al lang niet meer moeten zijn. Die is al lang geleden geüpdatete. Dus dan is er ook al veel eerder eigenlijk iets misgegaan. Waardoor ik dan ook denk dat het in jouw geval echt specifiek de ontvanger is die het probleem was. En dat het eigenlijk twee losse problemen waren, waarbij de oude bootloader het foutcode probleem dan alleen maar erger maakte. Omruilen is in dit geval dan ook eigenlijk de enige oplossing om zeker te zijn dat je ontvanger in de toekomst ook gewoon netjes alle updates goed binnenkrijgt en toepast.

@Erik_ Bedankt voor de uitleg. Betekent dit - voor de andere lezers die hetzelfde probleem hebben - dat alle TV ontvangers die zijn blijven hangen op Bootloader/Firmware v2.0.3 omgeruild moeten worden?

Is er ergens een overzicht beschikbaar van de huidige bootloader versies zodat ik in de toekomst kan zien of mijn TV ontvanger wel goed bijgewerkt wordt? 

Wat is de huidig actuele bootloader versie van de VIP 2952 V2 ?

 

Reputatie 7
Badge +30

Van bootloader versies is niet specifiek een overzicht, dit omdat deze ten opzichte van de rest van de software minder vaak geüpatete wordt. De huidige versie is 2.0.9.  Je kunt dit in je eigen ontvanger nakijken via Menu - Instellingen - Informatie. De DBL daar is de bootloader, de Softwareversie is datgene wat regelmatig geüpdatete wordt. En daarvoor plaatsen we dan ook berichten op het forum. Zolang de migratie van klanten naar het nieuwe menu nog loopt zal dit steeds in het grote topic zijn waar je ook al actief was. 

 

Als er nog mensen zijn die ook nog een oude bootloader hebben dan zou ik in eerste instantie een factory reset aanraden. Dit om te kijken of hij dan niet alsnog de huidige versie binnenhaalt. Als dat niet helpt, dan is omruilen het beste.

Reputatie 3

Van bootloader versies is niet specifiek een overzicht, dit omdat deze ten opzichte van de rest van de software minder vaak geüpatete wordt. De huidige versie is 2.0.9.  Je kunt dit in je eigen ontvanger nakijken via Menu - Instellingen - Informatie. De DBL daar is de bootloader, de Softwareversie is datgene wat regelmatig geüpdatete wordt. En daarvoor plaatsen we dan ook berichten op het forum. Zolang de migratie van klanten naar het nieuwe menu nog loopt zal dit steeds in het grote topic zijn waar je ook al actief was. 

 

Als er nog mensen zijn die ook nog een oude bootloader hebben dan zou ik in eerste instantie een factory reset aanraden. Dit om te kijken of hij dan niet alsnog de huidige versie binnenhaalt. Als dat niet helpt, dan is omruilen het beste.

@Erik_ bedankt voor de informatie. Ik had eerder al een factory reset en verwijderen van software geprobeerd, maar de bootloader wordt helaas niet geüpdate en blijft dus op 2.0.3 staan.  Zal zo nog eens proberen.

Reputatie 3

Van bootloader versies is niet specifiek een overzicht, dit omdat deze ten opzichte van de rest van de software minder vaak geüpatete wordt. De huidige versie is 2.0.9.  Je kunt dit in je eigen ontvanger nakijken via Menu - Instellingen - Informatie. De DBL daar is de bootloader, de Softwareversie is datgene wat regelmatig geüpdatete wordt. En daarvoor plaatsen we dan ook berichten op het forum. Zolang de migratie van klanten naar het nieuwe menu nog loopt zal dit steeds in het grote topic zijn waar je ook al actief was. 

 

Als er nog mensen zijn die ook nog een oude bootloader hebben dan zou ik in eerste instantie een factory reset aanraden. Dit om te kijken of hij dan niet alsnog de huidige versie binnenhaalt. Als dat niet helpt, dan is omruilen het beste.

@Erik_bedankt voor de informatie. Ik had eerder al een factory reset en verwijderen van software geprobeerd, maar de bootloader wordt helaas niet geüpdate en blijft dus op 2.0.3 staan.  Zal zo nog eens proberen.

Net nog een keer factory reset en software verwijderen gedaan, maar de bootloader blijft op 2.0.3. Omdat de nieuwe TV ontvanger al geleverd is, ga ik de TV ontvanger met problemen deze week terugsturen. 

Voor mij is het hiermee afgehandeld.

 

Reputatie 7
Badge +30

Dan verwacht ik dat deze ontvanger echt een defect heeft intern waardoor hij dit niet wil pakken. 

Hoi ,

Ook ik kreeg de foutcode 36.

Vanmorgen niets aan de hand we konden gewoon tv kijken. WiFi deed t wel.

Na stroomuitval kregen we geen beeld meer en de tv ontvanger geeft foutcode 36 aan.

Eerst zelf wat geprobeerd op te lossen via KPN internet foutcodes hoe op te lossen.

Alles gedaan en nog deed tv ontvanger dezelfde melding geven.

Toen kpn maar gebeld, heb een uur aan de telefoon gehangen en nogmaals instructies opgevolgd en ook kpn krijgt t niet opgelost, waarschijnlijk door stroomuitval vermoed kpn.

Toen dat niet lukte vroeg kpn of ik de tv ontvanger wilde aansluiten die op onze slaapkamer staat en deze staat vaak uit is niet echt in gebruik maar goed deze tv ontvanger doet t wel maar is wel vreemd want t z'n dezelfde tv ontvangers.

Hopelijk krijgen we een andere tv ontvanger en kunnen we t omruilen tegen een nieuwe.

Ze houden ons op de hoogte ook als we volgende week nog geen bericht hebben van betreffende persoon spreken we de meneer die ons heel goed heeft geholpen ondanks uiteraard tv ontvanger foute melding blijft geven is t toch tijdelijk opgelost, wat moet je met corona tijden zonder tv brrrrrr echt lastig.

Word ik onder t schrijven gebeld door kpn da's wel heel snel want mag de oude tv ontvanger terug sturen en ik krijg een nieuwe.

KPN bedankt voor de top service.

Echt snel reactie gekregen en dus opgelost en ook dat mag iedereen weten.

Wij waren al tevreden maar dit zegt heel veel over KPN. 

Klantgerichte oplossing zonder kosten.

Wij zijn zeker blije klant van KPN!