KPN Taalkeuze optie

• 14 juli 2015
  • 37 reacties
  • 1646 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +3
Klopt het dat KPN, als ook Telfort en XS4All niet de taalkeuze optie heeft?

Zoja, waarom niet? En kan dit ingevoerd worden?

Een grote misser vergeleken met Ziggo.

* Admin: dubbele bericht verwijderd

37 reacties

Reputatie 7
Dag , welkom op het forum.

Ja, dat klopt. Dit is op dit forum al meerdere keren aangekaart, maar voor zover ik weet zijn er geen plannen dit aan te passen. Recent heeft KPN voor NPO 1, 2 en 3 de Gesproken Ondertitel Service toegevoegd (eerst voor HD, maar nu alleen voor SD). Hiervoor zijn aparte kanalen beschikbaar (ik weet zo niet welke). KPN is - net als andere providers - naar ik heb begrepen sinds kort wettelijk verplicht om deze service door te geven. Dat dit via aparte kanalen gebeurt geeft vermoedelijk wel aan dat ook voor zenders met verschillende talen waarschijnlijk ook telkens per taal een apart kanaal nodig is. Inherent aan iTV?

Reputatie 7
Badge +18
Henk2304 schreef:
Dag @adam88, welkom op het forum.

Ja, dat klopt. Dit is op dit forum al meerdere keren aangekaart, maar voor zover ik weet zijn er geen plannen dit aan te passen. Recent heeft KPN voor NPO 1, 2 en 3 de Gesproken Ondertitel Service toegevoegd (eerst voor HD, maar nu alleen voor SD). Hiervoor zijn aparte kanalen beschikbaar (ik weet zo niet welke). KPN is - net als andere providers - naar ik heb begrepen sinds kort wettelijk verplicht om deze service door te geven. Dat dit via aparte kanalen gebeurt geeft vermoedelijk wel aan dat ook voor zenders met verschillende talen waarschijnlijk ook telkens per taal een apart kanaal nodig is. Inherent aan iTV?

GOS dat zijn kanaalnummers: 191, 192 en 193... ;)

Reputatie 5
Badge +3
En Telfort en XS4All?

Reputatie 7
Die maken voor zover ik weet gebruik van het netwerk van KPN en dus ook de streams daarvan. Ze kunnen op details afwijken (o.a. (de inhoud van) de zenderpakketten en bij de plaatsing van HD-zenders vooraan), maar de inhoud van de streams is niet anders.

Reputatie 5
Badge +3
Interessante vraag is nu wel.

Waar zit het probleem? In de apparatuur of de netwerk capaciteit? Of nog iets anders?

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Ik denk dat het te maken heeft met hoe de ontvangers en de streams op dit moment werken.
Het zou wel mogelijk moeten zijn, bijvoorbeeld, door middel van losse audio en video streams.

Robin
Reputatie 7
Badge +28
Dag Adam,

Deze wens is vaker geopperd, maar het is helaas niet bekend of dit gaat komen. De TV-platformen van Telfort en xs4all zijn inderdaad gelijk aan die van KPN.

Alle suggesties en verzoeken die we binnenkrijgen op het forum, maar ook telefonisch en via andere social media, delen we (gebundeld) met de ontwikkelaars. Op die manier kunnen we invloed uitoefenen op de 'roadmap' in de ontwikkeling. Ik zorg in ieder geval dat jouw suggestie kenbaar gemaakt wordt, hopelijk kunnen we deze functionaliteit in de toekomst ook aanbieden!

Reputatie 7
Badge +19
Dit is simpel mogelijk met de huidige techniek.
UPC (tegenwoordig Ziggo) geeft al heel lang een 2e geluidssignaal mee, gewoon kiezen in het menu of je taal 1 of taal 2 wilt hebben. Zo moeilijk is het echt niet, maar de wil om het door te geven moet er wel zijn natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +18
huistijger schreef:
Dit is simpel mogelijk met de huidige techniek.
UPC (tegenwoordig Ziggo) geeft al heel lang een 2e geluidssignaal mee, gewoon kiezen in het menu of je taal 1 of taal 2 wilt hebben. Zo moeilijk is het echt niet, maar de wil om het door te geven moet er wel zijn natuurlijk.

Bij GOS (op kanaal 191, 192 en 193) lopen er ook een extra geluidsignaal mee. Zodra de ondertiteling in beeld komt dan gaat ie het voorlezen. Tijdens dat voorlezen mag ik toch aannemen dat het een 2e geluidsignaal is. Of ik moet er helemaal naast zitten.

Maar als ik er niet naast zit, dan moet het toch technisch kunnen om er een 2e geluidspoor mee te sturen, ik geloof dat Eurosport ook zo'n geluidspoor heeft. Maar ik weet niet welke zenders dat nog meer heeft, een 2e geluidspoor. :D

Reputatie 7
Badge +19
DennisDatema68 schreef:
ik geloof dat Eurosport ook zo'n geluidspoor heeft. Maar ik weet niet welke zenders dat nog meer heeft, een 2e geluidspoor. :D

Jazeker heeft Eurosport een 2e geluidsspoor, de Nederlandse en de originele taal (meestal Engels).

Ideaal, want de Nederlandse commentators kletsen meer dan dat ze zich met het spel bemoeien, daarom is het Engelse geluidsppoor ideaal om er bij te hebben.

Reputatie 5
Badge +3
Ja dat denk ik wel dat je het fout hebt. Die gesproken ondertiteling wordt gewoon gemixt met het hoofdsppor, dus dat is dan uiteindelijk 1 audiospoor.

Reputatie 5
Badge +3
Ja dat denk ik wel dat je het fout hebt. Die gesproken ondertiteling wordt gewoon gemixt met het hoofdsppor, dus dat is dan uiteindelijk 1 audiospoor.

Reputatie 5
Badge +3

Reputatie 5
Badge +3
Potverblommen! Hoe qoute ik hier nu??? Het lukt me niet!

Reputatie 7
Badge +31
adam88 schreef:
Potverblommen! Hoe qoute ik hier nu??? Het lukt me niet!

.

Bij het bericht dat je wilt quoten de beantwoordenknop indrukken. Daarna op Aanhalen (rechtsboven in de editor) klikken.

Je eigen berichten nabewerken (zodat je er geen 4 op een rij krijgt). Rechts op Opties klikken -> antwoord bewerken.

Reputatie 5
Badge +3
Hoe zit het eigenlijk bij Tele2?, want die gebruikt wel een eigen netwerk geloof ik?

Reputatie 7
Badge +31
adam88 schreef:
Hoe zit het eigenlijk bij Tele2?, want die gebruikt wel een eigen netwerk geloof ik?

Die gebruiken dezelfde techniek als KPN (IPTV). Ik kan me dus zo voorstellen dat het daar niet anders is.

Heb even op hun forum gezocht maar er is daar nog niemand geweest die daar over gemeld heeft. Op hun site staat er niks over. Klanten van Tele2 ken ik niet...

Reputatie 5
Badge +3
Ik zal het Tele2 eens vragen en als ik antwoord heb het hier posten.

Reputatie 5
Badge +3
Het antwoord was dat Tele2 wel eigen streams gebruikt maar net als KPN niet de taalkeuze optie aanbied.

Fiber heeft de optie ook niet, het lijkt er op dat alle IPTV providers dit niet hebben, weet iemand nog meer NLse IPTV providers?

Vodafone heeft de optie wel. Dus kennelijk toch geen beperking inherent aan IPTV.

Reputatie 7
Badge +31
adam88 schreef:

Vodafone heeft de optie wel. Dus kennelijk toch geen beperking inherent aan IPTV.

Waarschijnlijk alleen via Glasvezel. Want dat is bij hun niet gelijk aan koper. Net als bij Telfort. Ondanks dat dat een zusterbedrijf is van KPN. Ook XS4ALL heeft IPTV, maar dat is bij die 'dochter' identiek aan KPN.

Verder heb je nog Lijbrandt, maar die is niet in het hele land te krijgen.

En nog CaiWay op het glasnet van CIF. KPN (en anderen) zitten op glasnet van Reggefiber (en da's ook weer van KPN).

Telfort en XS4ALL gebruiken de KPN streams. Die hebben ook geen taaloptie.

Reputatie 5
Badge +3
Lijbrand wordt Telford dacht ik.

Van Vodafone heb ik verder glasvezel/koper niet gevraagd.

Reputatie 7
Badge +18
adam88 schreef:
Lijbrand wordt Telford dacht ik.

Van Vodafone heb ik verder glasvezel/koper niet gevraagd.

Glasvezelprovider Lijbrandt wordt of is inderdaad Telfort, lees dit artikel maar.... ;)

Reputatie 7
Badge +16
Ik heb de vraag m.b.t. meerdere geluidssporen al vaker geopperd bij KPN.

Het is technisch wel mogelijk maar heeft geen hoge prioriteit omdat er weinig vraag naar is.

IPTV werkt weer net iets anders dan DVB-C/T/S of het oude analoge signaal via de coax waar een tweede geluidsspoor mogelijk is.

Reputatie 7
Weinig vraag? Maar voor NPO1 t/m 3 worden wel 3 aparte kanalen beschikbaar gesteld voor de gesproken ondertiteling (GOS).

Reputatie 7
Badge +16
Zo is mij dat verteld, .

Een extra kanaal openen is niet zo ingrijpend als het herprogrammeren van de firmware voor een 2e geluidsspoor.

Reageer