Vraag

Krakend geluid of tik bij wisselen van tv zender

  • 7 November 2019
  • 32 reacties
  • 3237 keer bekeken

Bij wisselen zender tv een kort krakend geluid tik. Het is afwisselend bij diverse zenders. Daarna is beeld en geluid prima. 

Meer mensen hier bekend mee? 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

32 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @brullendeleeuwen2 Ik ben bang dat ik daar niet eerder van heb gehoord. Alles werkt, buiten dat kraken om, verder prima dus? Zaak is denk ik om te herleiden of het probleem in de ontvanger of in de tv zit. Heb je meerdere ontvangers en tv's en gebeurt het op een andere tv / ontvanger ook?  Heb je de ontvanger al eens een volledige reset gegeven, waarbij je ook de software opnieuw inlaadt? 

Hoi Bart, 

 

Ja nieuwe software geladen. 2e tv ontvanger geen last. 

Sinds september overgestapt van Ziggo naar KPN. In de vele jaren bij Ziggo dit nooit meegemaakt. Het is ook lastig te voorspellen. Ene keer geen last en andere keer wel. Het is irritant. 

Reputatie 7
Badge +20

Ha,@brullendeleeuwen2 dank voor de toelichting. De mogelijkheid dat het in je tv zelf zit bestaat uiteraard ook. Als je nu de tweede ontvanger op je eerste tv aansluit zou je dit kunnen testen. En als je eerste ontvanger op de tweede tv kun je kijken of het probleem mee gaat. Als dat zo is zijn we al weer een eind verder. 

Ik zal je ontvanger ook van deze kant eens doorlichten, wellicht dat ik 'm ook een reset zal moeten geven. Zou je jouw KPN Forum profiel willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer, je mobiele nummer en je klantnummer? Wil je ook het serienummer van de betreffende ontvanger noteren, dat staat op een sticker op het apparaat. (Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.) Laat je het weten als je dit gedaan hebt?

Hoi Bart, 

 

Ontvangers omgewisseld. Ik ben bang dat het dus aan de bekabeling ligt tussen ontvanger en tv. 

Wat me verbaast is dat we het bij Ziggo dus nooit gehad hebben. 

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @brullendeleeuwen2 Je hebt ontvangers omgewisseld, geef je aan. Kun je je conclusie dat de bekabeling de oorzaak is iets verder toelichten? Heb je het ook met verschillende kabels geprobeerd om dit te controleren? 

Verder: als je door mij gevraagde gegevens in je Forum Profiel zet kan ik meekijken! 

Reputatie 7
Badge +20

Ha @brullendeleeuwen2 Ik zie dat je niet meer hebt gereageerd. Heb je mijn hulp nog nodig? Ik hoor het graag! 

Hoi Bart,de tik is niet weg. Daarnaast snap ik ff niet hoe ik mijn gegevens in het profiel zet. De HDMI kabel is nieuw. Althans die in d edoos zat bij KPN.

Bedoel je dat ik nieuwe kabel moet aanschaffen? 

Reputatie 7
Badge +20

Da's jammer. Zoals je zelf ook aangeeft zou het aan de bekabeling kunnen liggen. Ik denk dan zelf aan een defect kabeltje of contact dat niet goed aansluit. Je kunt dit testen door het goed na te lopen of om de kabels met de eerste en tweede ontvanger eens om te wisselen. 

Je Forum Profiel. Je komt op deze pagina terecht door -bijvoorbeeld- te klikken op de door mij gehighlighte woorden: KPN Forum profiel

Ik heb ook dat klikkende geluid bij het wisselen van de zenders. Helaas net mijn tv op laten halen omdat ik dacht dat het daaraan lag, maar nu bij de vervangende tv hetzelfde probleem. Ook de HDMI kabel vervangen, maar dit heeft niet tot verbetering geleid. 

Probleem zit inde ontvanger al zegt kpn dat het niet zo is toch is het zo . Heb alles al geprobeerd niks helpt

Hallo 

Sins gisteren kpn gekregen maar ik heb dus ook het geluid bij overschakelen 

Bij ziggo nooit probleem gehad 

En nee het ligt niet aan de kabels is trouwens door kpn monteur uitgevoerdt

graag een oplossing 

Badge

Hallo,

 

Hier sinds gisteren ook overgestapt van ziggo naar kpn

Ook wij hebben hier dat krakende geluid met het zappen naar een andere zender.  Met ziggo geen last van gehad Tot nu toe verder niks te klagen is verder top ook de uitleg van de monteur. 

Maar dat krakend geluid is wel een dingetje wat irriteert . Misschien een update van de box wat het oplost.

Hoi, 

Ook ik ervaar het gekraak bij wisselen van zender. 

Heb twee vragen aan jullie. 

  1. Ervaren jullie het geluid op de speakers van jullie tv of hebben jullie er net als ik een soundbar (in mijn geval Sonos) aan hangen? Ik heb een Sonos met digitale kabel aangesloten (dus geen HDMI). 
  2. Het kastje van KPN is dat een Arris? Ben net twee weken klant dus vrij nieuw kastje. 

Thanks Joris

Hier ook dat geluid sinds kort. 

Daarnaast sinds november ook steeds stilstaand beeld en de ontvanger boven krijgt geen signaal meer. Al 2 keer monteur geweest en alle apparatuur al vervangen en kabels doorgemeten. Als ze weg gaan doet alles het weer even maar de problemen komen gewoon weer terug. Nu komt de monteur voor de derde keer. 

Hallo,

Ik dacht dat ik de enige zou zijn, maar zo te lezen is het een veelvoorkomende issue. 

Kan een KPN moderator hierop reageren?

In gebruik een Sony KD55AG9, met het 4k kastje van KPN en een JBL 9.1 soundbar. Bij het zappen, niet altijd maar sommige kanalen een knal of geknetter te horen is. Lijkt erop dat het te maken heeft met de verschillende geluidsmodussen die de soundbar heeft? Wellicht een instelling? Ik heb de vraag ook aan JBL gesteld, maar aangezien de vraag ook regelmatig op het forum terugkomt ben ik benieuwd wat KPN als oplossing aandraagt. 

 

Gr S

Hoi, 

Ook ik ervaar het gekraak bij wisselen van zender. 

Heb twee vragen aan jullie. 

  1. Ervaren jullie het geluid op de speakers van jullie tv of hebben jullie er net als ik een soundbar (in mijn geval Sonos) aan hangen? Ik heb een Sonos met digitale kabel aangesloten (dus geen HDMI). 
  2. Het kastje van KPN is dat een Arris? Ben net twee weken klant dus vrij nieuw kastje. 

Thanks Joris

Ha Joris,

 

Is het probleem bij jou inmiddels opgelost? 

 

Gr Syed

Nee? Iemand van KPN die hierop wilt reageren? 

 

Gr S

Reputatie 7

Zelf heb ik een Sony KD-43XD8305 en een behoorlijk op leeftijd zijnde maar prima functionerende Sony BDV-E380 home cinema set.

Ik ervaar daarmee geen problemen met het schakelen tussen verschillende zenders.

Wat jouw probleem veroorzaakt is voor mij helaas een raadsel.

Zelf heb ik een Sony KD-43XD8305 en een behoorlijk op leeftijd zijnde maar prima functionerende Sony BDV-E380 home cinema set.

Ik ervaar daarmee geen problemen met het schakelen tussen verschillende zenders.

Wat jouw probleem veroorzaakt is voor mij helaas een raadsel.

 

Bedankt voor je reactie!

Helaas nog geen oplossing, maar we gaan verder met speuren.

Ook ik heb die tik uit mijn soundbar bij zenderwisseling en alleen bij het 4k kpn tv kastje. Bij het hd kastje heb ik dat niet.

En als ik van zender verander blijft het geluid ook even achter bij bepaalde zenders. Evenals het beeld soms hapert dan.

Ik hoor ook graag een reactie.

Ook wij hebben last van die rare tik bij het overschakelen van de zender.

Wij hebben een nieuwe samsung tv en soundbar. Het gebeurd niet altijd maar wel vaak. Kpn kan u hier wat aan doen?

 

Mvgr.

 

Hi Mark1975,

 

Ik heb bij instellingen van de tv box het geluid op stereo gezet. Sindsdien heb ik geen last meer.

Dit heeft namelijk verder geen consequenties voor het geluid wat uit je tv/soundbar komt.

 

Ik hoop dat het voor jou ook gaat werken

 

Gr. Moja

Hoi Moja,

Super bedankt voor je oplossing geen getik meer!!!

Fijne avond!

Goedzo!

 

Ook een fijne avond!

Reputatie 1

Door in de kpn ontvanger stereo te selecteren heb je dus geen Dolby surround of Atmos geluid meer. Tikken is dan wel weg, maar dus ook je digitale geluid. Probleem lijkt dus bij KPN te zitten in het versturen van het geluid. Gebeurd bij mij als de zender moet kiezen tussen PCM of digitaal geluid uitzenden. Ik heb er minder kast van lijkt het ajs ik mijn tv instellingen hdmiearc uit zet. 

Aansluiting als volgt.

KPN 4k box met HDMI naar Samsung neo qled tv.

Samsung tv met HDMI earc naar JBL 9.1 soundbar.

hdmi earc uit bij instellingen Samsung tv en formaat op auto.