Beantwoord

Kwaliteit tv

  • 27 January 2020
  • 26 reacties
  • 2939 keer bekeken

Ik ben laatst overgestapt van Ziggo naar KPN, voornamelijk doordat ik met Ziggo slecht internet had. Niet stabiel en te lage snelheden; ik had een abonnement voor 250Mbit en ik kreeg rond de 70Mbit waarbij er in het weekend uitschieters naar beneden waren van soms 7Mbit . Tevens hadden we Vodofone als mobiele telefoon provider, welke ook te wensen overliet. Nu met KPN is het internet prima altijd rond de 190-200mbit, mobiele telefoon is ook een stuk beter, nu hebben we tenminste bereik in huis waarbij dit bij Vodafone niet het geval was.

MAAR helaas de tv kwaliteit van KPN laat, vind ik, wel te wensen over. De beeldkwaliteit is duidelijk een stap terug t.o.v. de Ziggo Next box. Een stuk minder scherp beeld en best veel “Lag” (vertraging in het beeld) wat best wel irritant is. Tevens is het zappen een stuk moeizamer met langere wachttijd en het uiterlijk van de menu's lijkt “Oost-Duits”, terwijl de app er wel netjes up-to-date uit ziet. Dit vind ik jammer. En op termijn misschien wel weer een puntje om terug te gaan naar Ziggo. Tevens snap ik niet waarom Ziggo sport zo duur moet zijn als extra pakket, want alleen Fox sport 1 als standaard is best wel summier.

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 29 January 2020, 18:43

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

26 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Hoe is de tv ontvanger aangesloten? Met een kabel? Bestaande uit 1 stuk van Experiabox naar ontvanger? 

Er zit wel een switch tussen.

Hallo @Tim. T , welk merk en type switch.

Ondersteunt de switch wel IGMP, anders is de switch niet geschikt om tv-signalen door te laten.

 

Ziggo Sport totaal is bij KPN € 0,04 (vier cent!) duurder dan bij Ziggo kabel.
Omgerekend is het bij Ziggo kabel duurder dan bij KPN. Want bij Ziggo krijg je voor 14,95 dus 5 Ziggosport zenders erbij. Bij KPN zijn het er 6 voor 12,99.
Uiteraard kan KPN niet 1 Ziggosport zender gratis doorgeven.

Van Fox Sports wordt wel 1 zender gratis aangeboden, omdat KPN voor álle abonnee's 2,50 per abonnee aan Fox sports afdraagt. Dat betalen alle abonnee's ook in hun abonnement dus vandaar 1 'gratis’ Fox sports zender.
Voor de overige 5 betaal je 12,99.

Ook dát is stukken goedkoper dan bij Ziggo kabel! Bij Ziggo kabel krijg je maar 3 Fox sports zenders voor 17,95. Wil je ze alle 6 dan betaal je voor de overige 3 (FS international) NOG EENS 12,95 per maand.

Ziggo kabel heeft wel een combideal (dit omdat Ziggo sport ook bij hen relatief weinig wordt afgenomen) met ZS Totaal en FS eredivisie (19,95).

Beeldkwaliteit.

Zet de uitvoer van de KPN decoder op 1080p50 voor het beste beeld. Als je dat nog niet aangepast hebt staat ie zelfs maar op 720p!

Ik heb de switch gelijk van de monteur gekocht toen hij de boel kwam instellen dus dat zou het niet moeten zijn lijkt me.

Reputatie 7
Badge +24

 

Ik heb de switch gelijk van de monteur gekocht toen hij de boel kwam instellen dus dat zou het niet moeten zijn lijkt me.

Toch willen we graag weten wat het merk en type is.

U gebruikt geen draadloze verbindingsset? Netwerk via stopcontact? Devolo's?

 

 

Ik heb de switch gelijk van de monteur gekocht toen hij de boel kwam instellen dus dat zou het niet moeten zijn lijkt me.

Toch willen we graag weten wat het merk en type is.

U gebruikt geen draadloze verbindingsset? Netwerk via stopcontact? Devolo's?

 

Nee gewoon vanuit de modem naar een netgear  prosafe switch. Maar ik heb hem nu direct op de decoder aangesloten en hij blijft die hapering houden met snelle beelden. De resolutie op de decoder aanpassen en de 4K op m’n tel uitzetten wil ook niet helpen.

Reputatie 5

@PeterG Het advies van de uitvoer op 1080p50 te zetten, is niet zo goed. Beter is om op 1080i50 te zetten omdat iedere TV het omzetten van i->p beter doet als de KPN doos! 

Reputatie 7
Badge +6

@Tim. T Ziggo geeft het beeld door in een hogere bandbreedte dan KPN ITV, mm. 12 mmb VS max 8mb. Dat zal iets beter beeld opleveren met minder waas.  Als je glas hebt zou je kunnen kijken via kanaal 661:TM 670 naar de populaire Nederlandse kanalen. Ik hoop dat ze de vdsl klanten ook een keer toegang geven tot de HD glas kanalen. 

Wat instelling betreft van je kastje zie het advies van @beosound100 

Je zou daarnaast nog alle beeldverbeteraars op je tv kunnen uitzetten, dat kan helpen tegen de haperingen omdat hethbeeld ook al gecomprimeerd wordt. Alleen de optie local dimming (aanwezig op high end tv's) voegt echt iets toe.

 

Tip: maak HD glas kanalen in ieder geval beschikbaar aan vdsl klanten die een 4k abonnement nemen. Dat zou mij over de streep trekken om alvast een 4k abonnement te nemen 😉

Reputatie 7

Welke TV ontvanger heb je?

Waar staan de "Beeldschermresolutie" en "Best mogelijke kwaliteit op de TV-ontvanger" op ingesteld bij de instellingen op de TV ontvanger?

Naar welk kanaal kijk je?

Heb je een glasvezel of VDSL aansluiting?

@PeterGHet advies van de uitvoer op 1080p50 te zetten, is niet zo goed. Beter is om op 1080i50 te zetten omdat iedere TV het omzetten van i->p beter doet als de KPN doos! 

Dat is dus niet mijn ervaring. Op mijn 43 inch UHD tv heb ik met p écht een mooier beeld dan met i van uit de kpn-doos. DSL verbinding.

Met FttH zal 1080i mogelijk wel een beter resultaat geven met HDglas 661 t/m 670.

Reputatie 7
Badge +6

@PeterG het hangt ervan af hoe goed je tv kan upscalen. Een qled uit 2019 staat bekend om z'n uitstekende upscaling. In dat geval kun je de instelling betre op 1080i laten staan en de tv de upscaling laten doen.

Reputatie 5

Mijn ervaring is dat 1080i naar mijn TV een beduidend beter beeld geeft dan 1080p uit uit de KPN doos. Net zo goed als dat er verschil is tussen (de paar) glaszenders en niet glaszenders.

Maar kijk eens wat er met het beeld gebeurt bij bv Das Erste (en andere duitse zenders). Dat komt met 720p binnen. Wordt vervolgens behoorlijk gecomprimeerd door KPN en met 1080i verder gezet. En dan zou dat doosje daar nog eens 1080p van gaan maken?! Ik heb ook nog een schotel. En de kwaliteit van het beeld (ik laat die sat ontvanger native doorzetten naar de TV) staat mijlenver af van wat KPN je als HD probeert te verkopen. Is trouwens ook van toepassing op de engelse zenders (maar die zenden al in 1080i, dat signaal wordt door KPN alleen maar flink geknepen).

Oh ja, een van de grootste veroorzakers van kwaliteit is ook de bitrate. Ziggo zendt de eerste 20 zenders uit met een bitrate die iets hoger ligt dan de die van glas!! 

Reputatie 7

Ook ik heb een betere ervaring met de instelling op 1080i.

 

Oh ja, een van de grootste veroorzakers van kwaliteit is ook de bitrate. Ziggo zendt de eerste 20 zenders uit met een bitrate die iets hoger ligt dan de die van glas!! 

Weet je dat zeker?

Wat is volgens jou dan de bitrate van de eerste 20 zenders van Ziggo?

Reputatie 5

Tussen de 12 en 13.

Nee hoor.

Ook Ziggo geeft alleen 1 t/m 10 in hoge bitrate door. En 14 ook. Voor de overige zenders is het variable afh. van de beeldinhoud ( 6 - 12 Mb/s).

bron

Reputatie 5

En met ontvangst via SAT bedoel ik dus niet de zenders die via Canal Digitaal komen. Die hebben alle zenders compleet kapot gecomprimeerd.

Reputatie 7

Tussen de 12 en 13.

Dat is dan dus gelijk aan de HD-"Glas" zenders.

Reputatie 7
Badge +6

ter info: HD glas is 12,75

Reputatie 5

@PeterG Dat zal dan wel, hoewel ik anders geïnformeerd ben, maar het feit dat alle andere zenders op 9 Mb/s is iets waar de KPN klanten alleen maar van kunnen dromen. Maar ik vergelijk bv Discovery. Dan schokt het beeld van KPN regelmatig wat ik bij Ziggo zelden of nooit zie. En ook geen “waas”over het beeld. Of bij voetballen de bal op het beeld die tijdelijk onzichtbaar is.

Beosound100 schrijft:
Maar ik vergelijk bv Discovery. Dan schokt het beeld van KPN regelmatig wat ik bij Ziggo zelden of nooit zie. En ook geen “waas”over het beeld. Of bij voetballen de bal op het beeld die tijdelijk onzichtbaar is.

Kijk ook regelmatig Discovery maar ondervind dit niet. Ook voetbal (Fox sports) ervaar ik echt nooit een af en toe onzichtbare bal. Aangezien ik op de decoder dezelfde streams krijg via ITV als jij lijkt me je ervaring niet aan KPN te liggen.

Heb wel alle beeld”verbeteraars” op mijn Samsung UHD uitgezet.

Reputatie 5

@PeterG 

Omdat ik (gelukkig) nog signaal heb op mijn ZIGGO aansluiting heb ik een uiterst goede gelegenheid om e.e.a. te vergelijken. Ik heb dus een ZIGGO doos geleend en een CI module van ZIGGO. En ben gaan vergelijken. Dat valt niet positief uit voor KPN. Het ZIGGO beeld is gewoon beter. En dat heeft m.i in dit geval niets te maken met beeldverbeteraars en wat meer. Dat die invloed hebben op het beeld, dat staat buiten kijf en meestal niet ten goede, laat dat helder zijn. Oh ja, ik heb glas, had ik dat niet dan was het verschil nog veel groter geweest v.w.b. de eerste 10 zenders. Tja en als jij op jouw UHD tv het verschil in omgekeerde richting ziet met 1080i en -p en ook voornoemde verschijnselen, ik weet niet of dat wel pleit voor jouw TV (zie ook kommentaar wjb).

Het ZIGGO beeld is gewoon beter.

Dat valt niet te ontkennen, zeker als je geen FttH hebt. Al vind ik het verschil maar minimaal.

Zie op mijn website “De HD en SD bitrates bij KPN en Ziggo”.

SD: Ziggo 4,5 Mb/s, KPN 2,5 - 3,5 Mb/s
HD: Ziggo 1 t/m 10 12 Mb/s, KPN alleen FttH 1 t/m 10 12,4 Mb/s. Verder bij KPN HD 7,2 Mb/s.

Maar dat de lagere bitrate bij KPN schokkerigheid en verdwenen tennis- en voetballen oplevert… Die ervaring heb ik dus geenszins.

P.S. het is bij sportevenementen alleen flink schokkerig bij close ups als er achter het subject een videoscherm staat. O.a. voetbal met de irritante bewegende reclameborden.

Kijk niet alleen naar de bitrate welke compressie techniek en alles wat daarmee samenhangt wordt gebruikt.

Ik heb dezelfde ervaring het glashart media signaal via de Amino op het Telfort/Concepts glasvezel net was in de beleving beter dan nu met de experiabox en de Arris.

Vooral 82 C&i via de arris niet in HD was op de Amino 140 beter. Zelfs degeen die zich daar totaal niet voor intreseert viel het meteen op.

Ook de apps de Canal Digital app lijkt op onze tv beter dan de KPN app.

Wie het weet mag het zeggen ik kan maar tot een conclussie komen.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Tim. T, welkom hier. 

Ik lees dat je haperend beeld ervaart. Dat is niet fijn. Je heb nu nog steeds de ontvanger rechtstreeks op het modem aangesloten? Heb je het modem al opnieuw opgestart en daarna de ontvanger een reset gegeven? Helpt dat? Zo niet, wil ik graag eens meekijken. Zou je dan jouw Forumprofiel willen voorzien van postcode + huisnummer? Ik hoor graag als je dat gedaan hebt, dan kijk ik mee.