Matige kwaliteit televisie op Oled.

  • 6 February 2019
  • 10 reacties
  • 1772 keer bekeken

Sinds een paar weken heb ik interactieve televisie van KPN. Dit in combinatie met een 65 inch Oled, namelijk de LG C7.
Nu vind ik de televisiekwaliteit erg tegenvallen. Het is natuurlijk een groot scherm, maar het beeld wordt niet zo scherp weergegeven als HD via kabel.
Wanneer ik namelijk Ned 1, 2 of 3 via de kabel in HD bekijk is het veel scherper.
Wellicht dat ik met upscale instellingen het beeld wat beter kan krijgen, maar dit is me nog niet gelukt.
Weet iemand welke modus danwel instellingen op mijn Oled i.c.m. KPN tv het meest geschikt zijn?
Of komen er verbeteringen aan of een snellere gegevensoverdracht voor een betere kwaliteit?

10 reacties

Klopt. De HD kwaliteit van KPN is minder dan via de kabel. Dit heeft te maken met wat er door het koperdraadje geperst kan worden.

Bij KPN is HD in een kwaliteit van 7.2 Mb/s. Bij de kabel is dat, afh. van de provider 12 Mb/s (o.a. Ziggo) tot wel 14 Mb/s.

En dat zie je! Hoe groter het scherm, hoe meer het verschil.

Zit je er niet te dicht op?
De ideale kijkafstand voor HD is overigens 2,4 X de beelddiagonaal. Bij 65 inch (1 meter 65) is de minimale kijkafstand dus 3 meter 95 cm. Je zit er vast dichter op ... (bron)
Voor 4K wordt in het algemeen een minimale afstand van 2 X diagonaal aangehouden. Maar van reguliere uitzendingen in dat formaat zal de eerste jaren nog geen sprake zijn.

En helaas: wil je weer kabelkwaliteit dan zul je ... terug moeten naar de kabel.

P.S. via glasvezel van Reggefiber, Digitale Stad, en CAI Harderwijk geeft KPN de eerst 10 kanalen (NPO, RTL, Talpa) door in een kwaliteit van 12,5 Mb/s. Maar zo te lezen is bij jouw geen glasvezel van één van deze netten beschikbaar.
In een ander topic werd ik geattendeerd op het volgende:

De standaardinstelling van de box is output hdmi 720p. Dit is echter geen Full HD. Daarvoor dient ie minimaal op 1080i te staan. Dat is ook de kwaliteit waarmee de zenders uitzenden. Al is 't bij KPN nog steeds wel iets minder.

Scheck dus even of HDMI output wel op 1080 staat.

Zenders: 1080i bij 12 tot 14 Mb/s (Kabel, ziggo: eerste 10 + Z.S. kan.14: 12 Mb/s; rest ca. 9 Mb/s)
KPN: 1080i bij 7,2 Mb/s
Beetje dezelfde ervaring met overstap van HD naar 4k tv als Mars. Nieuwe Sony 43" xf8096 gaf minder scherp beeld dan oude HD tv. Heeft alles te maken met upscalen naar 4k en als dan de kwaliteit wat minder is wordt dat er na upscalen niet beter op. Bij de buurman getest die Ziggo heeft en daar duidelijk beter beeld. Inmiddels de 4k tv retour en omgeruild voor een Sony full HD tv (40WE660). Gelukkig nu wel scherp beeld. Als je hoofdzakelijk tv kijkt is het hele 4k gedoe grote onzin, zeker tot 50" en is een full HD een betere keus. Maar ja, door marketing beperkt in keuze.

Maar blijft de vraag waarom op Ziggo beter beeld dan KPN. Heb begrepen dat KPN met variabele bandbreedt werkt. Daardoor minder detail in bijv. gezichten. Je ziet ook duidelijk verschil in kwaliteit tussen de uitzendingen, dus de opname zal ook meespelen.

Overigens maakt het voor tv niet uit of het over koper of glasvezel gaat. Beide bieden voldoende bandbreedte. Het is maar wat de aanbieder er van maakt. Ziggo levert 1080i over de kabel aan, KPN maakt er 1080i (of lager) van in de media box.
De gebruikte compressie techniek die KPN toepast levert een verhoudings gewijs mindere beeld kwaliteit op dan de compressie die Ziggo toepast. FullHD is momenteel inderdaad prima, met de tv ontvanger op 1080i of nog beter 1080p zijn de HD kanalen best acceptabel op een 50 inch uhd wat de meerwaarde heeft is de HDR techniek dat geeft toch wel verschil in kijkbeleving.
Het verschil zit in de bandbreedte. De tv zenders leveren aan in 1080i50 met 12 tot 14 Mb/s.
Ziggo geeft de eerste 10 + ziggo sport 14 door in 12 Mb/s; de rest in 9 Mb/s. (bij 9 kunnen er wat meer in één zendermux).

KPN geeft het door in 7,2 Mb/s HD (en 3 Mb/s voor SD; da's bij Ziggo 4,5).

Vooral het verschil tussen 12 Mb/s en 7,2 is te zien. Hoe groter het scherm en ook de resolutie v.h. scherm (4K of HD) gaat dan zeker uitmaken.

TV uitzendingen zijn de eerst komende jaren zeker nog niet in 4K van de reguliere zenders. Alleen speciale zenders zullen zich op het 4K vlak wagen.

Via Digitenne wordt het 1080p50 met 5 Mb/s (HEVC/H.265). Dat is echter in kwaliteit gelijk aan 1080i50 met 12 Mb/s in H.264!
Reputatie 7
met de tv ontvanger op 1080i of nog beter 1080p zijn de HD kanalen best acceptabel
Het binnenkomende signaal bij HD zenders is 1080i. Je kunt de TV ontvanger dan ook beter op 1080i instellen en alle manipulaties van het beeld aan de televisie zelf overlaten. Die zijn er veelal veel beter in en al helemaal als we het over nieuwe 4K televisies hebben.
Reputatie 7
Via Digitenne wordt het 1080p50 met 5 Mb/s (HEVC/H.265). Dat is echter in kwaliteit gelijk aan 1080i50 met 12 Mb/s in H.264!
Dat Digitenne beeld zou kwalitatief veel beter moeten dan het 1080i beeld van interactieve TV immers elke pixel wordt twee keer zo vaak gerefreshed.
Als je een 4K Ultra-HD uitzending (2160p50) laat downscalen naar 1080p50 dan levert dat ook een veel beter beeld op dan de 1080i beelden van iTV.
Net een topic op tweakers over oled schermen gelezen, dan met name LG daar lijken instellingen en het bronmateriaal van groot belang te zijn. Blijkbaar doen Sony en Phlips het in de high end sector beter.

Met televisies is het zeker zo groter is niet altijd beter als je net zo dicht op een tv scherm zou zitten als doorgaans bij een laptop of pc dan zijn grotere schermen vaak niet om aan te zien zelfs al is het uhd.
Dan krijg je het oude groene of amberkleurige scherm effect waarbij je echt de afzonderlijke pixels zag.

Zoals via de link van peter de zit afstand is echt cruciaal. Veel is ook subjectief en de een is gevoeliger voor een bepaalde kijkbeleving dan de ander ditzelfde geld voor audio.

Mijn TV is geen oled dus daar zal het verschil in kunnen zitten

Via Digitenne wordt het 1080p50 met 5 Mb/s (HEVC/H.265). Dat is echter in kwaliteit gelijk aan 1080i50 met 12 Mb/s in H.264!Dat Digitenne beeld zou kwalitatief veel beter moeten dan het 1080i beeld van interactieve TV immers elke pixel wordt twee keer zo vaak gerefreshed.
Als je een 4K Ultra-HD uitzending (2160p50) laat downscalen naar 1080p50 dan levert dat ook een veel beter beeld op dan de 1080i beelden van iTV.

Er wordt transcoding gedaan van iets in formaat van 1080i. Hoe dat uitpakt voor b.v. woeste golven op zee of een talkshow zal ik volgende week wel zien.
Zie ook:
https://forum.kpn.com/digitenne-12/veranderingen-bij-digitenne-aanvullende-informatie-omzetting-regio-1-noord-afgerond-455534?postid=676529
Ik ben benieuwd tmoesel.
Waren we indertijd in 2003 in het Westen het eerste met Digitenne, nu zijn we helaas het laatste met Digitenne HD .... 😢

Reageer