Misleiding? ... Zeg het zelf maar.

  • 14 March 2019
  • 16 reacties
  • 537 keer bekeken

Reputatie 7
Soms sta ik er versteld van met hoeveel onwaarheden die marketeers van bedrijven weg kunnen komen.

Neem nu de onderstaande publicatie van KPN over 4K televisie.


Bron.

Vrijwel alle HD televisies hebben geen resolutie van 1280x720 maar van 1920x1080. Dat weet KPN natuurlijk ook wel, maar ze maken handig gebruik van het feit dat de resolutie 1280x720 formeel onder de HD resoluties valt. En ja, die 1280x720 in vergelijk met 3840x2160 maakt het verschil natuurlijk helemaal enorm.
Waarom denk je dat die televisie op het plaatje scheef staat? Natuurlijk dan lijkt het verschil tussen HD en 4K nog veel groter.
En om het geheel visueel nog een klein beetje te versterken laten ze dat blauwe vlak ook net niet tot het midden van de televisie lopen. (Zie rode pijl.)

Wat mij betreft zou een reclame code commissie of de ACM hier best wel tegen in verweer mogen komen, maar beter nog zou natuurlijk zijn als KPN uit eigen beweging dergelijke publicaties zou corrigeren en gewoon eerlijk met haar (potentiële) klanten zou communiceren.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 1
Sowieso een rare reclame. Ze beginnen met "Vier keer zo mooi". Maar met de resoluties die ze vervolgens noemen, zou het negen keer zo mooi zijn.
Reputatie 7
Om nog maar te zwijgen van het feit dat bij het overgrote meerendeel van de zenders helemaal niets "vier keer zo mooi" wordt immers het overgrote meerendeel van de zenders is nog steeds HD en zelfs SD en dat zal de eerstkomende jaren waarschijnlijk ook niet veranderen.

Het zal dus waarschijnlijk nog heel lang duren totdat je jouw favoriete programma kunt kijken met het gevoel alsof je er zelf bij bent. Nog zo'n misleidende uitspraak in die publicatie.
Reputatie 5
Daar komt dan nog bij dat alle klanten die geen glas hebben ook nog eens een extra gecomprimeerd HD signaal doorkrijgen, als de snelheid van de lijn al hoog genoeg is, want ik weet mensen in mijn omgeving waar amper 10Mbit binnenkomt! En de betere kwaliteit van glas is natuurlijk ook nog maar voor de eerste 10 zenders, dus dat 4K gebeuren, nou ja, laat ik het netjes houden👎🏿.
Reputatie 1
En waarom leidt een hogere resolutie tot een beter kleurcontrast?
Jaren geleden was de EBU norm idd 720p50. Maar dat is dus al jaren geleden. Is nu 1080i50 (onder h.264). Daar hoort idd een resolutie van 1920 X 1080 bij. Ik zou dit eerder "een beetje dom" noemen. Hier is 'iemand' niet goed op de hoogte m.i.
In de 'uitklapinformatie' staat ook HD is 1280 X 720....

Overigens is de default instelling van de KPN I-TV ontvanger nog steeds 720p. Ook na een reset!
Jaren geleden was de EBU norm idd 720p50. Maar dat is dus al jaren geleden. Is nu 1080i50 (onder h.264). Daar hoort idd een resolutie van 1920 X 1080 bij. Ik zou dit eerder "een beetje dom" noemen. Hier is 'iemand' niet goed op de hoogte m.i.
In de 'uitklapinformatie' staat ook HD is 1280 X 720....

Overigens is de default instelling van de KPN I-TV ontvanger nog steeds 720p. Ook na een reset!

Hallo @PeterG
Die instelling is mijn inziens om zo compatibel mogelijk te zijn met oudere HD-ready-tv's.
Reputatie 7

Jaren geleden was de EBU norm idd 720p50. Maar dat is dus al jaren geleden. Is nu 1080i50 (onder h.264). Daar hoort idd een resolutie van 1920 X 1080 bij. Ik zou dit eerder "een beetje dom" noemen. Hier is 'iemand' niet goed op de hoogte m.i.
In de 'uitklapinformatie' staat ook HD is 1280 X 720....

Overigens is de default instelling van de KPN I-TV ontvanger nog steeds 720p. Ook na een reset!
Hallo @PeterG

Die instelling is mijn inziens om zo compatibel mogelijk te zijn met oudere HD-ready-tv's.

Dat zou anno 2019 absoluut niet meer nodig moeten zijn. Hoe moeilijk kan het zijn om de TV ontvanger eerst te laten proberen om de best mogelijke resolutie en frames per second uit te wisselen met de televisie en pas als dat niet lukt (stokoude HD-Ready televisies) terug te vallen op 720p.

Het is mij hier in dit topic echter te doen om het willens en wetens rooskleurig voorstellen van de werkelijkheid.
Mee eens. 4K wordt zo 'mooier' dan het is. Bovendien is er nog niet één reguliere zender in 4K. Alleen speciale.
Reputatie 7
4K zou verboden moeten worden 😂

Echter is het model van de ontvanger + afstandsbediening wel veel leuker!
dus afkappen heel dat 4K gedoe, en een nieuwe ontvanger + afstands introduceren (i.p.v. dat hoekige) voor de gewone abonnees!
Ik denk niet dat het bewuste onwaarheden zijn. Het lijkt erg of er sinds de PTT daar niet veel kennis is bijgekomen. Waarvan het gelijk vaak wordt gevoed door mensen zoals jij.

Er zijn hier ook niet KPN mensen die zeggen. "Waarom zullen we juiste benamingen gebruiken: Iedereen kent bijvoorbeeld een modem." Hiermee zichzelf direct dateren en zich net als KPN blijkbaar voornamelijk richtend op bejaarden. Voor die bejaarden is die oude HD norm nog steeds de standaard, dus blijkbaar ook voor KPN.

Waarschijnlijk een vorm van geestelijke luiheid zoals iemand al schreef in dit forum.

Het is niet gek dat mensen zo boos zijn omdat Xs4All wordt opgeheven. Ze leveren hetzelfde als KPN maar waarschijnlijk was de hoop dat er daar tenminste nog wat kennis zat.
Reputatie 7
Ik denk niet dat het bewuste onwaarheden zijn.
Ik denk juist dat het zeer bewust gekozen formuleringen zijn puur en alleen gericht op het zoveel mogelijk in het zonlicht zetten van een product dat geld in het laatje moet brengen zonder dat er daadwerkelijk iets significants geleverd gaat worden. Hierbij lijkt elk leugentje om bestwil geoorloofd te zijn en wie is daar de dupe van? Juist, de goedgelovige consument die net even wat minder kritische vragen stelt.

Ik denk niet dat het bewuste onwaarheden zijn.Ik denk juist dat het zeer bewust gekozen formuleringen zijn puur en alleen gericht op het zoveel mogelijk in het zonlicht zetten van een product dat geld in het laatje moet brengen zonder dat er daadwerkelijk iets significants geleverd gaat worden. Hierbij lijkt elk leugentje om bestwil geoorloofd te zijn en wie is daar de dupe van? Juist, de goedgelovige consument die net even wat minder kritische vragen stelt.


Waarom zouden zij dat niet mogen als jij dat wel mag. Niet op dit punt maar jij praat over mediaboxen die ontvanger heten. Routers die je modems noemt en meer van dat soort stuff. En hebt het geen moment over het verschil tussen een coax TV (ontvangerdeel) en een HDMI TV (beeldscherm) aansluiting als het over ICS gaat.

Over deze marketing rond 4K ultra HD zijn we het niet oneens. Maar eigenlijk een gevolg van mensen zoals jij dit dit soort verkeerd gebruik van technologie in alle vormen proberen goed te praten in dit forum. En ik heb gezien niet alleen tegen mij.
Reputatie 7
Routers die je modems noemt
Als jij mij ooit een Experia Box een modem hebt zien noemen, plaats dan direct even een linkje naar dat bericht, want dat zal dan waarschijnlijk niet een berichtje van mij geweest zijn. 😎

jij praat over mediaboxen die ontvanger heten.
Ik noem de settopboxen van KPN inderdaad TV ontvangers omdat dat de gebezigde term voor die apparaten is binnen het KPN landschap.

En hebt het geen moment over het verschil tussen een coax TV (ontvangerdeel) en een HDMI TV (beeldscherm) aansluiting als het over ICS gaat.
Ik ken ook helemaal geen coax bij KPN want KPN levert helemaal geen televisie over coax.

Maar eigenlijk een gevolg van mensen zoals jij dit dit soort verkeerd gebruik van technologie in alle vormen proberen goed te praten in dit forum.
Doe mij één link naar een bericht waar ik verkeerde terminologie zou gebruiken t.a.v. de gebruikte technologie.
Reputatie 7
Vergeet ook niet dat het gros van Nederland, enkel op B1 niveau kan/moet lezen, schrijven of spreken. Om als bedrijf een zo breed mogelijk publiek te willen trekken, moet je eenvoudige zinsopbouw hebben, en niet over lastige termen gaan beginnen. Zo bereik je gewoon 75% meer mensen die begrijpen waar je het over hebt.

Gaan we het hebben over mediaboxen (c1 niveau) of spreken we van een tv-ontvanger (b1 niveau)?
Of misschien wel een Modem (b1) of een modulator (c1)? Om zo maar even iets uit de mouw te schudden,...

Ik heb het moeten leren om op B1 niveau te lezen, schrijven, en vooral spreken om op een goede manier om te kunnen gaan met klanten. Als je hoger geschoold bent, is dat best wel lastig.

Als het dan bij KPN een tv-ontvanger of een WiFi- modem is, prima, termen als zwarte kastjes voor de tv, en witte kastjes voor internet in het stopcontact (wandcontactdoos, c1) , zijn heel normaal.
Vergeet ook niet dat het gros van Nederland, enkel op B1 niveau kan/moet lezen, schrijven of spreken. Om als bedrijf een zo breed mogelijk publiek te willen trekken, moet je eenvoudige zinsopbouw hebben, en niet over lastige termen gaan beginnen. Zo bereik je gewoon 75% meer mensen die begrijpen waar je het over hebt.


Dat gaat alleen op als je geen lastige termen gebruikt. Een "TV ontvanger" is geen B1 niveau. Wie kent die term?

Dat doet KPN wel. Een modem bijvoorbeeld zoals veel gebruikt door KPN is een term bekend bij mensen die de eerste computers aansloten op het telefoonnetwerk. Verder weet bijna niemand wat werkelijk een modem is (Jij dus ook niet met je Wikipedia vertaling).

Een wit kasje en een zwart kasje is OK in jouw beschrijving. Maar jij hebt het over vegatarisch varkensspek.



jij praat over mediaboxen die ontvanger heten.
Ik noem de settopboxen van KPN inderdaad TV ontvangers omdat dat de gebezigde term voor die apparaten is binnen het KPN landschap.


Ja wat moet ik hier op antwoorden. Uit je berichten distileer ik dat je niet dom bent. Maar als ik alleen dit zou zien zou ik denken .................
Reputatie 7
Droom lekker verder met je Wikipedia vertaling 😉


Varkensspek of niet. Leer het forum eens doorlezen, dan kom je al die termen wel tegen hoor,...