Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Beantwoord

MoCA® 2.0 adapters via monteur

• Nieuwkomer
  • 0 reacties
Ik overweeg over te stappen van Ziggo naar KPN, maar dan loop ik 1 verbinding te kort na de woonkamer: nu 1 ethernet en 1 coax kabel van meterkast naar woonkamer (zodat ik tv-mediabox en telefoon in woonkamer heb en modem in meterkast, vanuit dat modem gaan weer internet kabel naar andere verdiepingen). ALs ik KPN zou nemen wil ik de experia box dus ook in de meterkast aansluiten, zodat ik via de bestaande kabel bedraad internet in het hele huis heb. Alleen zou ik dan naar de woonkamer 2 ethernet kabels nodig hebben, 1 voor tv en een voor telefoon.

Nu zijn er volgens mij 2 oplossingen: 1. draadloos verbindingsset. 2. ethernet signaal via bestaand coax kabel plus Moca adapters naar de woonkamer. Ik wil voor optie 2 gaan (liever kabel dan draadloos, dus aub geen tips dat ik draadloos verbindingsset moet nemen, dat wil ik niet!). Nu mijn vragen:
1. Hebben jullie monteurs ook MoCA adapters? Welke zijn dat (merk), en ondersteunen ze MoCA 2.0 (snelle verbinding) standaard? Wat kosten ze (per stuk, ik heb er 2 nodig)?
2. Zijn deze adapters ook geschikt voor het telefoon signaal?
3. Hebben jullie gegevens over de extra stroomverbruik van een dergelijke adapter?
4. Concreet: hoe kan ik zorgen dat de monteur deze MoCA adapters meeneemt voor de afspraak (en niet nog eens later terug moet komen)?

Hartelijk dank voor de reactie!
icon

Beste antwoord door Joran 20 maart 2017, 17:34

Mijn antwoord blijkt inderdaad ernstig verouderde informatie te bevatten 😞 Ik had dit direct moeten vragen bij de monteursafdeling maar heb hun alleen de kosten en beschikbaarheid voorgelegd. @RobinFlikkema, dat antwoord klopt helemaal. Het betreft dus de Teleste EOC-03 en dat maakt gebruik van MoCA 2.0. Dank voor je oplettendheid! Ik heb feedback gegeven op het artikel op de interne kennisbank zodat deze weer bijgewerkt kan worden.

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 6
Badge +16
Welkom Henner! Hopelijk mogen we jou binnenkort als klant verwelkomen 🙂 In antwoord op je vragen:
  • Een installatiemonteur kan MoCA adapters aansluiten als laatste optie. De voorkeur gaat uit naar een rechtstreekse bekabeling of, inderdaad, een draadloze verbindingsset. Dit betreft de Asheridge Ethernet over Coax adapters. Deze adapters maken gebruik van de MoCA 1.1 standaard, dus niet de 2.0 standaard. Ik kan helaas geen actuele prijzen vinden. Ik vraag dit na en kom er op terug.
  • Bij een Alles-in-1 abonnement wordt een telefoontoestel direct aangesloten op de Experiabox met een standaard vieraderige RJ11-kabel. Ik zie daarvoor wel een mogelijk probleem als de Experiabox in de meterkast staat. Een DECT basisstation zou daar wel kunnen staan, ideaal is het niet. Analoge telefonie werkt niet via een MoCA adapter.
  • Stroomverbruik is maximaal 10W. De fabrikant geeft geen exactere informatie.
  • Een installatiemonteur heeft MoCA adapters in de wagen

Het lijkt me sowieso goed de situatie eerst door te spreken met de installatiemonteur. Misschien zijn er makkelijker en goedkopere opties. Als de invoerkabel verlengt wordt kan de Experiabox bijvoorbeeld in de woonkamer staan en indien nodig een switch in de meterkast voor het signaal naar andere verdiepingen. Het probleem met telefonie is dan direct opgelost en de TV-ontvangers zijn iets makkelijker aan te sluiten.

Ik hoop dat dit je vragen grotendeels beantwoord. Ik ga op zoek naar de prijzen van de MoCA adapters en laat het je weten!
Reputatie 6
Badge +17
Waarom gaat de voorkeur uit naar een "draadloze verbindingsset"? Volgensmij is MoCa veel stabieler. Dat is in ieder geval mijn ervaring.

Joran, weet je zeker dat er MoCa1.1 wordt geleverd? Ik dacht dat deze geleverd werden: https://www.teleste.com/broadband-network/products/data-over-coax/eoc03-eoc04
Reputatie 6
Badge +16
Er is niks mis met MoCA hoor, het is alleen geen apparatuur dat we normaal leveren. Alleen de monteur heeft dit bij zich als er geen alternatieven zijn om de installatie goed af te ronden. Wat betreft ondersteuning is onze 'eigen' apparatuur makkelijker, hoewel een directe kabel de voorkeur heeft boven beide alternatieven. Ik ben wel benieuwd waar je de informatie over die adapter vandaan hebt! Ik heb mijn informatie uit de interne kennisbank. Die is een week geleden bijgewerkt dus lijkt me actueel :)

Ik heb gemaild met de monteursafdeling. MoCA adapters zijn € 50 per stuk. Er zijn minimaal 2 nodig. Standaard heeft de monteur 3 adapters op de auto liggen. Hopelijk kun je wat met dit antwoord, laat het weten als je nog vragen hebt!
Reputatie 6
Badge +17
Sorry, hier had ik de info vandaag: https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/itv-1-2-ontvanger-regelmatig-resetten-430068

Daar wordt gezegd dat ze een 10'tje duurder zijn (kan kloppen, DVS = 80€ voor 2; En jij noemt €50/stuk dus 10€ duurder per adapter)
Reputatie 6
Badge +16
Mijn antwoord blijkt inderdaad ernstig verouderde informatie te bevatten 😞 Ik had dit direct moeten vragen bij de monteursafdeling maar heb hun alleen de kosten en beschikbaarheid voorgelegd. @RobinFlikkema, dat antwoord klopt helemaal. Het betreft dus de Teleste EOC-03 en dat maakt gebruik van MoCA 2.0. Dank voor je oplettendheid! Ik heb feedback gegeven op het artikel op de interne kennisbank zodat deze weer bijgewerkt kan worden.

Reageer