MoCa (Internet over Coax) inplaats van Powerline.

• 19 mei 2014
  • 14 reacties
  • 28587 keer bekeken

Reputatie 1
Na enige maanden "geexperimenteerd" te hebben met de "wireless" Powerline adapters van KPN, ben ik tot de conclusie gekomen dat de powerline adapters niet betrouwbaar genoeg zijn (in mijn geval zit de slaapkamer op een andere kast/zekering dan het modem).

Als tip, wilde ik aangeven dat MoCa (Internet over Coax) een heel betrouwbaar alternatief oplevert voor mensen die de oude Coax kabels hebben laten zitten.

Zelf heb ik dit weekend 2 MoCa adapters aangeschaft.

Troughput is 170 Mbit (Moca 1.1),inplaats van zwalkende 20Mbit en lager, die ik via de powerlines had. Hierdoor kan ik dus WEL HD kijken in de slaapkamer en heb TV hickups meer.

Groetjes,

Menno

14 reacties

Reputatie 7
Badge +10
erg leuk om een NIET-klacht te lezen hier

goede tip

vraag ik me alleen nog af of je overwogen hebt om de coax er uit te trekken en te vervangen door een netwerk kabel

hoe minder kastjes hoe beter is mijn idee

Reputatie 1
@KeesYagi

Bedankt voor je reactie,

Ik heb inderdaad overwogen om de Coax te vervangen door een ethernet kabel. Maar in mijn geval weet ik zeker dat dit geen success is (volgelopen buizen bij het aanleggen van een stortvloer) :-|. Stom genoeg heb ik 2 jaar geleden mijn hele huis verbouwd, en had toen nog een provider die DVB-C leverde (had niet het idee om direct maar Ethernet te leggen).

Ander euvel is (jaren 70/80 bouw) dat alle verbindingen in de woonkamer liggen (Radio/TV/Telefonie)

Bij nieuwbouw zou ik absoluut aanraden direct ethernetkabels te leggen.

Groet Menno

Reputatie 7
Tja, dan zou je eigenlijk zowel coax als ethernet moeten leggen (of loze leidingen). Helaas wordt bij nieuwbouw sinds begin 2013 geen KPN koperaansluiting meer gemaakt (wel coaxkabel), en bij projecten vanaf 250 woningen alleen glasvezel. Ik heb dat momenteel zelf bij de hand en het blijkt niet gemakkelijk om mijn huidige (koper)abo over te zetten naar m'n toekomstige adres (nieuwbouw projectje van 4 woningen, dus zeker geen glasvezel, dat komt hier voorlopig ook helemaal niet).

Als ik nu zou kiezen voor Ziggo is er niets aan de hand: die aansluiting wordt standaard aangelegd. Maar dan moet ik afzien van zaken als DVS, KPN Compleet, cloudopnemen en Begin gemist. Ik heb in m'n nieuwe huis wel alvast een aantal loze leidingen besteld.

Reputatie 1
@Henk204

Henk, je hebt gelijk. Als er in je nieuwe huis geen eens glasvezel en/of koper komt, dan sta je mooi te kijk. Ik vraag me af of het nog van deze tijd is, een monopoliepositie van de kabelmaatschappij (Ziggo).

Ik hoop dat dit snel wordt opgelost, overigens koper is ook niet echt meer van deze tijd.

Je kunt bij Moca Ethernet signalen en DVB-C signalen mixen. Dit is dus een oplossing als je bijvoorbeeld de vrijheid wil om naar providers te gaan die TV-signalen over DVB-C sturen (en je dus niet altijd een interactieve kast hebt)...

Ok, het is dan geen Gb verbinding, maar wel een gegarandeerde 187Mb, en dat is mijns inziens ruim voldoende voor alle vormen van ITV
Reputatie 7
Badge +10
even een algemene gedachte over niet werkende powerline adapters

mocht het zo zijn dat het huis gevoed wordt door 3 fasen dan kan het zijn dat de 2 adapters op 2 verschillende fasen zitten

dan is het echt niet moeilijk om in de zekeringen kast de groepen zo te veranderen dat het wel op 1 fase zit

of een signalen-koppel-dinges tussen de fasen zetten

Reputatie 7
MennovanEck schreef:@Henk204

Henk, je hebt gelijk. Als er in je nieuwe huis geen eens glasvezel en/of koper komt, dan sta je mooi te kijk. Ik vraag me af of het nog van deze tijd is, een monopoliepositie van de kabelmaatschappij (Ziggo). 

Helaas, het is juist "van deze tijd". Sinds 1-1-2013 wordt er standaard geen KPN-koper meer in nieuwbouwwoningen aangelegd, alleen coax. Bij bouwprojecten vanaf 250 woningen zou alleen glasvezel worden aangelegd. Dat heeft een tijdje zo op kpn.com gestaan. Inmiddels is de tekst aangepast (er wordt niet meer over glasvezel gesproken); wat wel is blijven staan is dat er standaard alleen nog maar koper komt als het om verhuizing of een nieuwe aanvraag gaat. Standaard koper aanleggen zoals in het verleden is er dus niet meer bij! Bellen doen we tegenwoordig toch mobiel en anders kan Ziggo bellen leveren over coax.

Reputatie 1
Ik heb deze post ingezet als een neutrale post om MoCa te bekijken als alternatief voor Powerline.

Ga er maar van uit dat:

- Het omzetten van diverse groepen naar een andere fase

- Het doorlinken van fasen via een extra powerline

- Het precies goed aansluiten van de adapters

- Niet iedereen de aansluitingen in de meterkast heeft liggen. Het maken van een sterpunt in de meterkast is daardoor niet eenvoudig, omdat er daar geen modem/switch staat. Die staat namelijk in de woonkamer.

Het correct aansluiten van powerline (hoe simpel het ook lijkt) is kennelijk niet voor iedereen gegeven(gezien de ongelukkige verhalen rond deze techniek). Tevens is het vervangen van de coax door een UTP-CAT5 een soort geloofskwestie...

Even naar de provider markt kijken:

- KPN gebruikt alleen CAT-5/6. KPN adviseert om aparte data en TV leidingen te leggen, maar dwingt het niet af door de signalen te splitsen op het modem.

- Onsbrabantnet/Telfort  gebruiken een mix van CAT5/6 en Coax-DVB-C (alleen CAT5 voor de interactieve ontvanger). Meest irritante van de OBN oplossing is dat het ITV netwerk verkeer daar op het modem is uitgesplist, zodat je 2 CAT5 kabels nodig hebt EN COAX (destijds voor mij de belangrijkste reden om bij deze provider te vertrekken was dat ik niet van plan was om alle verbindingen dubbel te leggen in Coax EN UTP Cat5).

- Ziggo gebruikt Coax, maar je hebt toch een CAT5 kabel nodig voor de XBOX, SmartTV e.d. Dus in praktijk zijn hier ook 2 verbindingen nodig.

Wil je flexibel blijven (wat betreft provider keuze), dan lijkt het mij niet onhandig om de coax te laten zitten.

CU  Menno

Reputatie 1
De MoCa 16:

Zeer betrouwbaar en snel.

Een veel betere oplossing (als de coax er ligt) dan de Powerline.

Ik zou het iedereen aanbevelen.

Reputatie 7
Ik gebruik hier Netgear AV500 powerline adapters en heb een snelheid van rond de 300Mbps.

Het kan dus weldegelijk over het lichtnet.

Reputatie 7
Badge +13
Waarom haal je de coax er niet uit en vervang die door een Ethernet kabel.

Dat is de beste oplossing.

Als je de coax kabel kan bewegen, kan je hem ook vervangen.

Wel voorzichtig.

2 mogelijkheden:

1, verbind een trekveer aan de coax kabel en trek aan de coax kabel en trek later via de trekveer de netwerk kabel erin (wel zonder connectoren erop).

2, verbind de ethernet kabel op de coax kabel en trek de ethernet kabel via de coax kabel erin.

Altijd met 2 mensen doen.

1 trekt voorzicht aan de kabel en de andere duwt hem erin.

Reputatie 1
Bij mij niet mogelijk, het blijkt dat de leiding "verstopt" zit, waarschijnlijk direct met beton storten.

Reputatie 7
Badge +13
Dat is jammer, dan is jouw oplossing de beste denk ik.

Beter dan die powerlines, dat is zeker.

Succes.

Reputatie 7
Wellicht beter dan die (dure) AV200 Devolo's die KPN levert.

Of het ook beter is dan bijboorbeeld de Netgear AV500 powerlines, trek ik sterk in twijfel.

Zie mijn vorige bericht in dit topic waarbij ik aangeef 300Mbps over die powerlines te realiseren.

Ik heb overigens 1 Netgear AV500 master bij de Experia Box en 4 powerline slaves (waarvan 2 met ingebouwd wifi accesspoint) elders in mijn woning.

De laagste snelheid is tussen de powerline adapter in mijn tuinkamer en de powerline adapter op de tweede verdieping (150Mbps) de overige verbindingen liggen allemaal rond de 300Mbps.

Een groot voordeel van de powerline vs de MoCa oplossing is de flexibilteit van de plaatsing van de powerline. Overal heb je wel wandcontactdozen, terwijl een coax kabel zich meestal beperkt tot twee plaatsen in de woning (huiskamer en ouder slaapkamer).

Neem daarbij het feit dat consumenten dan inderdaad veelal kiezen om de coax kabel te vervangen door een UTP kabel (als de buis niet verstopt is natuurlijk :() en je snapt ook waarom leveranciers veel minder in MoCa investeren.

Thanks voor het delen! Ik heb bij m'n moeder al eerder geprobeerd PowerLine spul te gebruiken, maar ik heb die dingen serieus nog nooit ergens goed zien werken. Wat een rommel. Ze liggen inmiddels dan ook weer in de kliko. Coax eruit trekken vind ik te riskant. Te lange afstand met teveel bochten. Gaat het mis, dan hebben we helemaal niets meer. Dus dia MoCa dingen lijken me een zeer mooi alternatief om Internet vanaf glasvezel te verbinden via de coax naar de bestaande apparatuur. Goed om te lezen dat dit betrouwbaar werkt!

Reageer