na nieuw kastje gekregen is opnemen een drama

• 25 september 2014
  • 3 reacties
  • 536 keer bekeken

hoi...

enkele weken geleden werd ik gebeld door KPN... ik zou een verouderd kastje hebben en een nieuwe krijgen.

Deze zou veel beter zijn en zeker de optie opnemen was veranderd.... nou ik had liever bij de oude gebleven.

Bij het oude kastje had je nog een optie om 'minuten voor het opnemen' en 'minuten na het opnemen' te kiezen.

Nu is deze hele optie weg en gaan de opnames nooit goed. Als ik een opname ga bekijken is er soms al 10 minuten voorbij van de film of serie en soms eindigd de opname terwijl er nog 10 of zelfs 20 minuten over waren om te kijken.

waarom is deze optie weggehaald en kan ik niet zelf beslissen hoeveel minuter ervoor en erna wil opnemen.

Het opnemen is echt een drama ... je kan niet eens een serie bekijken en ook een film hoef je ook niet op te nemen want er ontbreekt negen van de 10 keer een stuk van de film of serie....

kunnen jullie niet gewoon die optie terug zetten ... dan ben ik weer zeer tevreden.

3 reacties

Reputatie 1
Ik heb dus hetzelfde probleem en vind dit erg vervelend. Mij is verteld toen ik belde dat dit dus nu automatisch gaat en er automatisch een ruime tijd ervoor en ruime tijd erna word opgenomen, maar het gebeurd namelijk erg veel dat de tijden op de zenders uitlopen en je dus hier niks aan heb, ik deed dus altijd 20 min voor en 20 min na film of iets opnemen, dan had ik altijd wel de opname compleet. Wat ik wel weer fijn vond is dat je in elke kamer waar je bent een film kon opnemen en dan dat die ook gewoon op ieder ander kastje zichtbaar was, maar dat is nu ineens sinds deze week niet meer, dus als ik in slaapkamer film opneem moet ik hem ook daar dus kijken. Dit vind ik ook erg vervelend en wil dat gewoon weer op ieder kastje kunnen kijken. Zodat ik gewoon zelf kan bepalen waar ik hem kijk. We betalen ervoor namelijk dus vind wel daar een beetje rekening mee gehouden moet worden anders hebben we er niks aan.
Reputatie 5
Badge +6
U had kennelijk een (inderdaad zeer verouderde) Motorola TV-ontvanger met harde schijf waar de opnamen "lokaal" werden opgeslagen en neemt nu "in the cloud" op. Dat is inderdaad een aardig verschil. Even een meer algemene opmerking vooraf: ik maak al enkele jaren gebruik van dit "opnemen in the cloud" en neem erg veel op, maar heb in al die tijd eigenlijk pas drie keer meegemaakt dat een opname volledig mislukte omdat een ander programma zo was uitgelopen (of juist zoveel te kort was) dat begin of einde er niet op stond. Dat eigenlijk alleen maar bij Belgische zenders (Canvas en Eén) en dan nog voornamelijk bij uitzendingen overdag. Wel is het belangrijk om in de gaten te houden of het voorgaande programma "life" is (bijv. een voetbalwedstrijd), want dan kan het nogal eens uitlopen.

Als er iets is wat ik echt wil opnemen neem ik voor alle zekerheid het voorgaande en/of het erop volgende programma óók op. Dan weet je zeker dat het begin en einde opgenomen is en je alles kunt zien. KPN kan er niets aan doen dat programma's soms meer dan de maximaal verwachte 15 minuten uitlopen, al ben ik het er wel mee eens dat het prettig zou zijn als de "nalooptijd" wat langer zou zijn (bijv. 20 minuten ipv de huidige 15) of instelbaar zou zijn.

Dan nog even over het niet kunnen zien van opnamen op alle TV-ontvangers in huis: het principe is juist dat een opname "in the cloud" via iedere TV-ontvanger te zien is. Het kan niet zo zijn dat het op de ene wel en op een andere juist niet te zien is. Dat kan alleen als de TV-ontvangers verschillend zijn ingesteld, bijv. de ene staat wel op HD ontvangst en de andere juist niet. Ik zou dat maar eens gaan (laten) nakijken, daar zou het probleem wel eens kunnen zitten.

Reputatie 7
Dag AngeliqueFroix, welkom op het forum.

Standaard begint een opname met het Opnemen pakket 5 à 7 min voordat het programma volgens de EPG zou beginnen en eindigt die 15 min erna. Wat je vooral bij de reclamezenders ziet is dat ze (live)programma's eindeloos laten uitlopen met als gevolg dat de EPG daarna helemaal niet meer klopt. Vroeger (in het analoge tijdperk) kon je dit omzeilen via PDS, maar daar hebben de reclamzenders in Nederland nooit aan meegewerkt. Het belang van de adverteerders is daar immers veel groter dan dat van de kijkers en bij het kijken van opgenomen programma's worden de reclameblokken vaak geskipt, dus daar kopen ze niets voor. PDS wordt inmiddels ook helemaal niet meer gebruikt en voor digitale TV is het er nooit gekomen.

Dat gezegd hebbende, is het bij programma's die worden uitgezonden na een live programma (zoals als die imho eindeloos vervelende talentenjachten en zo) aan te raden om niet allen het programma (film) zelf op te nemen, maar ook het programma (de twee programma's) daarna, zodat je er vrij zeker van bent dat je ook het slot van de film kunt zien.

Het maken van serieopnames (hoewel in beginsel tamelijk geavanceerd) werkt nog steeds niet vlekkeloos en KPN zegt (al tijden) dat ze er hard aan werken om dit op te lossen. Tot die tijd moet je regelmatig (vooral als je een serieopname denkt te missen) je iTV-ontvanger ("het kastje") resetten. Dat doe je door hem uit te schakelen met de schakelaar achterop en de netspanningsconnector uit de ontvanger te halen; naar een paar minuten kun je de ontvanger weer aansluiten en inschakelen. Tot het moment dat KPN dit opgelost heeft is dit de enige methode die werkt.

Reageer