Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Vraag

Na opstarten van iTV krijg ik alleen een zwart scherm en zonder geluid!

Reputatie 1
Wie heeft ook vaak een zwart scherm als je net alles hebt aangezet om een programma te gaan bekijken?

Ik neem mijn afstandbediening en druk op start iTV en daarna op mijn TV "aan" functie.
Het opstarten verloopt met een zwart scherm met boven in beeld het AV kanaal, rechts het Scherm volume aantal en onderaan de tekst "Wide".
Helaas verdwijnen de witte tekst op een zwarte achtergrond en gebeurt er verder niets en zie ik dus een compleet zwart scherm zonder geluid.
Via de afstandsbediening kan ik wel in het MENU structuur komen om bij voorbeeld een opname te l;aten afspelen. Helaas ook dan is een zwart scherm zonder geluid het resultaat.
Wanneer ik de iTV ontvanger stroomloos maak en na 10 seconde een herstart, dan verloopt alles naar wens zoals het hoort.

Admin: topic verplaatst naar juiste categorie

24 Reacties

Reputatie 6
Badge +9
Probeer eens een volledige reset volgens https://www.kpn.com/faq/16848.
Welke tv ontvanger heb je?
Reputatie 1
iTV tunner Arris 2952.
Software door mij ook al totaal verwijderd en na 1 uur weer geïnstalleerd.
Na de 10 seconde herstart krijg ik beeld "welkom terug bij iTV" 70% daarna 85% en dan 90% - 95% en floep het beeld van NED 1 wordt zichtbaar.
Reputatie 6
Ik dacht dat dit probleem zich alleen voordeed op de 4K Ultra-HD ontvanger, maar blijkbaar hebben de HD ontvangers daar ook al last van.
Reputatie 3
Badge +4
Dag Chrisman en van harte welkom op het Forum. Wat een apart probleem. Ik zou, net als Joss, de volledige reset van je ontvanger aanraden in dit soort gevallen. Dat verhelpt het dus niet, begrijp ik? Zou je nog eens goed naar de kabels tussen de ontvanger en de tv kunnen kijken? Zit daar alles zoals het hoort? Ik doel dan met name op de HDMI-kabel. Maakt het trouwens nog verschil als je eerst de tv aanzet en dan de ontvanger?
Reputatie 1
Wat krijgen we dan nou? Ik ben hier al twee jaar mee bezig ook op dit forum. En nu is iedereen hogelijk verbaasd? Bij mij speelt dit al twee jaar en alle telefoontjes en mededelingen op dit forum resulteren erin om de ontvanger eens aan en uit te zetten? Ja, dat doe ik nu ook omdat de HDMI kabel er iedere keer uit halen en weer aansluiten zowel de kabel als de ontvanger geen goed doen daar zijn HDMI kabels en stekkers niet voor bedoeld.
En aan Bart, nee de volgorde maakt niet uit. En HDMI kabels verwisselen, dat kan Chrisman zich ook besparen. Moet overigens toegeven dat het fenomeen minder is dan pakweg een half jaar geleden. Toen moest ik iedere twee keer dat ik de TV aanzette ingrijpen.
En aan WJB, lees je eigen reacties en correspondentie eens na, daar heb je ook van mij al lang reactie en antwoord gekregen op het feit dat het niet alleen jouw 4K ontvanger is waar het allemaal niet zo goed mee gaat
Reputatie 6
@beosound100, is jouw TV ontvanger in die twee jaar al een keer vervangen?
Reputatie 1
Ja, al meerdere keren en dan heb ik ze ook nog omgewisseld (omdat ik er twee heb). En het maakt niet uit of dat nu de arris of die andere (weet zo vlug even het merk niet), maar gelukkig geen Motorola.
Ik heb een heleboel HDMI apparaten (sat-ontvanger, bd-speler, Apple-tv) en daar heb ik nog nooit zo'n probleem mee gehad. En ja, de HDMI kabels liggen bij een TV (die gelukkig op een paar sneeuwbuien in september na) strak in een goot tegen elkaar. Dus, voor mij is de conclusie al lang duidelijk, ik ben niet de eerste en enige én het is een probleem van de KPN-ontvangers.
Reputatie 6
beosound100 schreef:

...Dus, voor mij is de conclusie al lang duidelijk, ik ben niet de eerste en enige én het is een probleem van de KPN-ontvangers.

Voor mij is die conclusie iets te kort door de bocht. Er zijn, naar mijn weten, nu zeggen en schrijven twee meldingen van zwarte schermen met de HD ontvangers. Dat betekent dat er ook ruim 2 miljoen zijn waarbij dat probleem niet ervaren wordt. Frappant daarbij is dat bij jou meerdere TV ontvangers hetzelfde fenomeen laten zien. De kans dat er dus een externe oorzaak is, is daarmee statisch gezien heel erg groot. Zoals je wellicht weet, vermoed ik dat radiomagnetische interferentie op (in) de hdmi kabel de veroorzaker is.
Wat me dan ook tiggert is het feit dat bij jou de hdmi kabels samen strak door een goot liggen. Is het mogelijk dat je de hdmi kabel tussen TV ontvanger en TV eens los laat hangen om te testen of daarmee het fenomeen niet of beduidend minder optreedt.
Er zijn op Internet overigens een behoorlijk aantal berichten te vinden van mensen die problemen met hdmi ervaren als de hdmi kabel langs andere een andere hdmi-, geluid- of stroomkabel loopt.
Reputatie 1
Ik wil niet vervelend doen, maar er zijn vele meldingen met allerlei merken TV's en niet alleen ik. Als jij beweert dat er maar twee meldingen zijn, dan is dat bezijden de waarheid.
De TV waar ik de problemen mee heb, daar hingen de kabels los van. Probleem trad namelijk al op met de eerste keer aansluiten. Nadat ik de "truc" met de HDMI switch (ook al door mensen op het forum gemeld ivm het zwarte beeld overigens) had gedaan, heb ik de kabels alsnog in een kous gestopt, strak tegen elkaar dus. Vast of los, geen enkel verschil, ik heb de switch er weer uitgehaald toen de problemen minder vaak optraden. Toen ik de problemen veelvuldig had, heb ik de kabels meerdere keren verwisseld, van goedkoop van Action tot dure al dan niet HD en 4K gecertificeerd. De andere TV waar ik (behoudens enkele sneeuwbuien na de update van september) heeft de kabels altijd in een goot gehad, daar heb ik gezien de ervaringen niet eens een poging gedaan.
Als er interferentie optreed, dan zie ik niet hoe dat zo vlug in een afgeschermde kabel optreed, dat zou hoogstens via je TV zelf kunnen komen via een ongelukkig zittende printplaat of zo iets. Of je moet je Wifi router, dect station of wat dan ook al op de HDMI kabel zetten of achter op de TV schroeven. Mijn conclusie blijft m.i. gewoon overeind, KPN heeft met de firmware updates alleen maar extra problemen geïntroduceerd.
Reputatie 6
beosound100 schreef:

Ik wil niet vervelend doen, maar er zijn vele meldingen met allerlei merken TV's en niet alleen ik. Als jij beweert dat er maar twee meldingen zijn, dan is dat bezijden de waarheid...

Ik zei dat er mij maar twee meldingen met de HD ontvanger bekend zijn. Dat er vele meldingen t.a.v. dit fenomeen in combinatie met de 4K Ultra-HD ontvanger gedaan zijn moge duidelijk zijn.

beosound100 schreef:

Als er interferentie optreed, dan zie ik niet hoe dat zo vlug in een afgeschermde kabel optreed, dat zou hoogstens via je TV zelf kunnen komen via een ongelukkig zittende printplaat of zo iets...

https://interferencetechnology.com/hdmi-cables-emi
Reputatie 1
Of-topic
Dat er maar twee meldingen bij jou bekend zijn, nou ja, misschien komt dat omdat jij je met het 4K fenomeen bezig houdt.
On-topic

Ik heb je stuk gelezen over de interferentie. Mooi verhaal, maar waarom zou jij dan, neem ik aan, alleen met je KPN-ontvanger een probleem hebben? Heeft iedereen dan zg slechte kabels die daar over klagen aan de KPN ontvanger hangen, al dan niet vrij hangend of op houten pootjes geplaatst? M.i heeft KPN een probleem met het HDMI-protocol met bijbehorende hand-shake. En waarom heb ik geen enkel probleem met wat er ook op lijkt met al mijn andere apparaten? Het is dat ik niets met Ziggo (die absoluut ook geen groener gras hebben hoor) te maken wil hebben, anders dan wist ik het wel.
Reputatie 6
Badge +9
@beosound100 ik snap dat het frustrerend is als deze problemen zo hardnekkig bij jou blijven. Het is ook in jouw belang dat ervaringen en deskundigheid hier gedeeld worden, zeker als het lastig is om de vinger achter de oorzaak te krijgen. Tegenover het feit dat jij (en ongetwijfeld meerdere anderen) met een HD ontvanger deze problemen hebt, staat een veel groter aantal klanten die dit absoluut niet ervaren. Dan is het logisch dat mede forumleden op zoek gaan naar het bijzondere/unieke in jouw situatie wat de storingen zou kunnen verklaren.
Wellicht ligt het uiteindelijk toch bij KPN, maar dan eerder in combinatie met andere factoren.
Reputatie 6
beosound100 schreef:

Dat er maar twee meldingen bij jou bekend zijn, nou ja, misschien komt dat omdat jij je met het 4K fenomeen bezig houdt...

Kan jij dan eens een verwijzing plaatsen naar zo'n melding op het forum?

beosound100 schreef:

Ik heb je stuk gelezen over de interferentie. Mooi verhaal, maar waarom zou jij dan, neem ik aan, alleen met je KPN-ontvanger een probleem hebben?

Mijn ervaring met de 4K Ultra-HD ontvanger.
1) Originele hdmi kabel loshangend: 100% zwart scherm/sneeuwbui.
2) Vervangende hdmi kabel van KPN loshangend: 100
% goed.
3) Vervangende hdmi kabel van KPN door kabelgoot samen met een andere platte hdmi kabel: 25% zwart scherm/sneeuwbui.
4) Vervangende hdmi kabel van KPN door kabelgoot samen met de originele ronde hdmi kabel: Tot nu toe 100% goed.

De enige aanpassingen zijn dus de gebruikte kabels en montage. Het resultaat is reproduceerbaar anders.
Het kan best zijn dat de TV ontvangers van KPN zeer gevoelig zijn voor interferentie tijdens de HDCP handshake. De HDCP handshake is het moment waarop bepaald wordt of het televisiebeeld doorgegeven mag worden.

beosound100 schreef:

...En waarom heb ik geen enkel probleem met wat er ook op lijkt met al mijn andere apparaten?

Je moet dan ook de vraag stellen waarom zoveel anderen geen probleem hebben met het apparaat van KPN.
Reputatie 6
Hoe heb je de HDMI-instellingen van je tv-ontvangers staan? Nog op 720p (zoals vaak de standaard is bij nieuwe ontvangers)? Probeer dat eens op 1080i te zetten, of heb je dat al gedaan?.
Reputatie 1
Er zijn genoeg meldingen van zwart beeld en geen geluid, zoek maar eens op het forum.
Alle instellingen, van 1080i/p , 720 en alle andere varianten, geen probleem als hij het doet. Met opstarten (aanzetten dus van de ontvanger) maakt het niet uit welke resolutie voorheen ingesteld stond.
Ik heb altijd op 1080i gekeken omdat ik denk dat de scaler in mijn TV het beter doet dan die van KPN en ik hoop dat 1080i de resolutie is waar KPN het minste mee gerommeld heeft.
Overigens zal niet iedereen meteen op het forum reageren, als men er al weet van heeft. Oplossingen van problemen van deze aard worden helaas zelden op dit forum opgelost en als er al een moderator meekijkt dan is het standaard advies uit/aanzetten en/of software opnieuw laden. Zegt natuurlijk ook wel wat over de stabiliteit hiervan als dat al helpt!
En over andere apparaten gesproken, ik weet wel zeker dat de protocollen van Apple of van een bd-speler over het al dan niet doorgeven van content ook niet misselijk zijn, daar is vermoedelijk nog veel meer afgeschermd!
Kortom, er is nog wel wat te verbeteren voor KPN en ik ga geen moeite en tijd meer steken in iets waar ik toch niets mee kan. Ik had al aangegeven dat de problemen ooit erger waren en als ik dan verder geen actie ondernomen heb met HDMI-switches, kabels vervangen, al dan niet in een goot en weet ik nog wat meer, dan is het toch niet zo heel moeilijk om te bedenken waar het probleem zit?
En ja, als we eens een echte changelog te zien kregen, dan zou dat ook wat makkelijker praten, want zaken die er toe doen worden nooit genoemd.
Reputatie 6
Hoe verklaar jij mijn ervaringen met 4K Ultra-HD ontvanger dan waarbij met enkel aanpassing van de hdmi kabels reproduceerbaar andere resultaten behaald worden.

Ja, ook ik ben er van overtuigd dat er een probleem in de afwikkeling van de HDCP handshake zit. Ik heb zelfs begrepen dat de oorzaak -bij de 4K ontvangers- gevonden is en dat zeer waarschijnlijk de firmware update van december een fix hiervoor gaat bevatten. Er lijkt echter wel een externe bron te zijn die de HDCP 2.2 handshake (4K) doet mislukken. De HDCP handshake procedure is een zeer tijdscritische procedure waarbij de minste en geringste vertraging roet in het eten zal gooien. Verschillende stappen binnen de handshake procedure moeten, conform de richtlijnen, binnen 20 milliseconde afgerond worden om succesvol te zijn.

Als de TV ontvanger geen wijs meer kan worden uit de, door interferentie, verminkte data dan zal deze waarschijnlijk al de mist in gaan. Als er dan ook geen retry gedaan wordt, dan blijft het scherm zwart. Ik kan me goed voorstellen dat andere apparaten dan wel één of meerdere retries zullen doen en wellicht dat dat ook de "fix" is die, voor de 4K Ultra-HD ontvangers uitgerold gaat worden.
Reputatie 6
@beosound. Heb je al eens A. een andere hdmi ingang van je tv geprobeerd? Bij mijn Philips werkt kpn itv niet goed via hdmi 1, maar wel via 2, 3 en 4.
B. Al eens de hdmi kabel óf omgedraaid óf vervangen. Laatste heeft hier ook verbetering met problemen gegeven.
Reputatie 1
PeterG,

je wil niet weten wat ik allemaal geprobeerd en gedaan heb. Die verschillende HDMI ingangen was het eerste. Vervolgens kabels vervangen, nieuwe kastjes, monteur stond voor een raadsel, HDMI switch (hielp tijdelijk, maar ook niet altijd) en ga maar door. Oh, ja en natuurlijk de gouden tip van de helpdesk uit/aan (ja daarna doet die het wel) en firmware er weer eens opnieuw opzetten.
Nogmaals, zoals al eerder aangegeven, als ik met andere apparaten nooit problemen heb gehad en nu met een KPN ontvanger waar iedere maand nieuwe firmware op komt waarvan niemand kan vertellen wat er anders is, steek ik er geen tijd meer in. Het probleem is sinds begin oktober te overzien, maar nog niet weg. Ik heb het enkele maanden gelaten voor wat het was (wat betreft mijn eigen spullenboel) en er is verbetering. Dus de KPN ontvanger!!!!!
Reputatie 1
WJB,

daar heb ik geen sluitend verhaal bij, maar je bent toch wel met mij eens dat het blijkbaar bij andere apparaten wel goed gaat op de een of andere manier, alleen niet bij die KPN ontvanger. Het spijt mij te moeten zeggen, het heeft weinig zin om er tijd en geld in te steken als achter onze rug om (lees firmware) gerotzooit wordt zonder dat bekend is wat. Ik voor mij heb mijn conclusie getrokken en dat is dat ik er geen moeite meer aan besteed. Dat heeft geen zin, je weet niet wat er weer over een maand fout kan gaan. Vanuit KPN is er geen hulp te verwachten, tenminste ik heb nooit meer wat van welke monteur of helpdesk wat gehoord als we geven het door (ze kunnen ook niet anders vrees ik).
Reputatie 6
Ik ben het zeer zeker met je eens dat de TV ontvanger van KPN problemen heeft met de HDCP handshake.
Bij de 4K ultra-HD ontvanger weet ik ook precies in welke firmware deze problemen geïntroduceerd zijn. Dat is geweest toen de Netflix app in de firmware opgenomen is en Netflix stelt hele hoge eisen aan Digital Rights Management (DRM) en dus ook aan HDCP (2.2). Om de Netflix app aan te mogen bieden op een platform moet dat platform door Netflix gecertificeerd worden. Nu zijn het die strenge, door Netflix, opgelegde eisen die deze problematiek met zich mee brengen.

Mijn stelling is dat Interferentie in de hdmi kabel impact lijkt te hebben aan het succesvol/tijdig kunnen antwoorden tijdens de HDCP handshake en dat de KPN TV ontvanger slecht met die interferentie om kan gaan.

Ben je in staat de interferentie tot een minimum te beperken, dan is de kans dat je last hebt van de tekortkoming van de KPN TV ontvanger kleiner.
Interferentie kan veroorzaakt worden door andere hoogfrequente kabels zoals andere hdmi kabels, UTP netwerkkabels, maar ook door bijvoorbeeld wifi en gsm masten. Hoe beter de shield van een hdmi kabel, hoe minder kans dat de electromagnetische stralen in de hdmi kabel kunnen komen en daarmee tot interferentie kunnen leiden. De kwaliteit van de kabel is dus van groot belang, maar helaas blijkt ook daar dat duurdere kabels geen garantie zijn voor een betere shield.
Reputatie 1
En nu ga ik nog wat verder. Zoals bekend is de "standby" van de ontvanger niets anders als een tekst op de uitgang te zetten om op je aan/uit knopje te drukken op de afstandsbediening. De resolutie hiervan is dezelfde als met TV beeld (nagekeken). Jouw (en mijn) TV staan standby. Nu zet je de TV aan. Wat gebeurt er dan? Er is al signaal op je ingang en er wordt ook niets gedaan, want anders zou je minstens wat moeten zien aan je beeld. Dus of er überhaupt wat uit onderhandeld wordt tussen de apparaten in deze situatie? Ik weet en denk het niet. Als ik bv mijn bd-speler uitzet staat er echt niets meer op de uitgang hiervan. En als die aangezet wordt (en dat doe je meestal als je TV dan aanstaat, dan gaan die apparaten met elkaar babbelen. Wat is de trigger bij de KPN ontvanger om dat te doen? Ik heb eerder al eens in het betoog van "groen kpn" aangegeven dat een ECHTE standby functie niet alleen een gigantische energiebesparing zou opleveren, maar dan zou in mijn geval dan, mijn TV ook snappen dat het ding uit staat bij het inschakelen van de TV en hem dan inschakelen (nee, niet via HDMI-CEC voor het geval je dat zou denken), zoals het ook bij al mijn andere apparaten werkt. Dus nu moet ik daardoor ook iedere keer de ontvanger "aan" zetten. Ik vind het eerlijk gezegd een redelijk ver gezocht verhaal van jou met die interferentie. Ik vind het fijn voor jou dat je met andere kabels wat succes hebt, maar dan moet KPN die maar bijleveren als dat de oplossing is of op zijn minst aangeven wat je dan tussen je apparaten moet gebruiken! En als die er al is, wat had je dan gedacht van de instraling op dat plastiek doosje van KPN? Jij schermt af en een halve cm in het kastje ligt alles open en bloot om wat dan ook op te pikken!
Reputatie 6
beosound100 schreef:

En nu ga ik nog wat verder. Zoals bekend is de "standby" van de ontvanger niets anders als een tekst op de uitgang te zetten om op je aan/uit knopje te drukken op de afstandsbediening. De resolutie hiervan is dezelfde als met TV beeld (nagekeken). Jouw (en mijn) TV staan standby. Nu zet je de TV aan. Wat gebeurt er dan? Er is al signaal op je ingang en er wordt ook niets gedaan, want anders zou je minstens wat moeten zien aan je beeld. Dus of er überhaupt wat uit onderhandeld wordt tussen de apparaten in deze situatie? Ik weet en denk het niet...

Jazeker, bij het uit "standby" halen van de TV ontvanger vind er opnieuw een HDCP handshake plaats, maar die wordt veroorzaakt door het feit dat het apparaat aan de andere kant van de hdmi kabel (de televisie) wel echt standby/uit geweest is. Bij veel televisies gaat het signaal niet direct van de hdmi kabel af, dit gebeurt meestal pas als de televisie in deep sleep gaat en dat is vaak pas na een paar uur. Vandaar ook dat het probleem niet optreedt als je binnen die tijd weer televisie weer gaat kijken.

beosound100 schreef:

...Ik vind het eerlijk gezegd een redelijk ver gezocht verhaal van jou met die interferentie. Ik vind het fijn voor jou dat je met andere kabels wat succes hebt, maar dan moet KPN die maar bijleveren als dat de oplossing is of op zijn minst aangeven wat je dan tussen je apparaten moet gebruiken!

KPN moet helemaal geen andere kabels leveren, ze moeten gewoon de firmware aanpassen zodat deze wel de verstoringen door interferentie kan opvangen.
Dat je overigens het verhaal over interferentie vergezocht vindt laat ik volledig aan jou, onderzoek leert mij dat interferentie in hoogfrequente kabels regelmatig tot problemen leidt en ik ben er van overtuigd dat, gezien mijn ervaringen, interferentie wel degelijk een rol speelt bij deze problematiek.
Het verklaart ook waarom de problematiek dan weer niet en dan weer wel optreedt.

beosound100 schreef:

...En als die er al is, wat had je dan gedacht van de instraling op dat plastiek doosje van KPN? Jij schermt af en een halve cm in het kastje ligt alles open en bloot om wat dan ook op te pikken!

Maar de hardware componenten achter dat laagje plastic hebben veel minder last van interferentie dan die prachtig parallel lopende aders in een kabel. Dat is ook precies waarom netwerkkabels voorzien zijn van "twisted" pairs, waarbij de beste kabels per twisted pair een shield hebben en om het geheel een tweede shield hebben. Dit allemaal om interferentie te voorkomen.
Reputatie 1
Het interferentie verhaal was geen aanval op jou persoonlijk maar in het algemeen.
Maar al met al zijn we het toch wel grotendeels eens. De firmware behoeft nog altijd verbetering en je kunt natuurlijk wel goede (hoogfrequente) afgeschermde kabels gebruiken, maar als de basis niet goed is (firmware) en een plastiek kastje, tja dan blijf je problemen houden. Laten we de discussie maar verder laten voor wat het helaas is, wij kunnen de zaak toch niet oplossen, hooguit signaleren en dat is gedaan. Het is nu aan de moderators om dat naar personen door te geven die er hopelijk wel wat mee gaan doen.
Reputatie 6
beosound100 schreef:

Het interferentie verhaal was geen aanval op jou persoonlijk maar in het algemeen...

Ik vat het ook helemaal niet persoonlijk op hoor en zie het al helemaal niet als aanval. 🙂

Dat er wat verbeterd moet worden aan de HDCP handshake procedure in de firmware van de KPN TV ontvanger moge duidelijk zijn, maar onderschat de externe invloeden niet.
Heel veel abonnees ervaren die problemen niet en dat kan heel goed verklaard worden als je interferentie een rol laat spelen.

Reageer