Beantwoord

Na vervangen experiabox door Fritzbox 7590 hapert interactive tv

  • 5 January 2020
  • 24 reacties
  • 2213 keer bekeken

Sinds kort heb ik de Experiabox bij mijn glasvezelverbinding vervangen door een Fritzbox 7590. Het geheel ging vrij eenvoudig doordat KPN als provider in de configuratie staat.

Alles leek ook goed te werken, totdat ik mijn tv aan zette. De decoder startte op en het beeld kwam goed door, maar begon na een paar seconden te haperen. Vervolgens kwam er weer beeld/geluid, gevolg door de melding ‘zender niet beschikbaar’. De kabel naar de decoder bij de tv loopt direct vanaf de Fritzbox.

Opvallend is dat een aflevering terugkijken zonder problemen wordt afgespeeld.

Wat zou dat kunnen zijn?

icon

Beste antwoord door wjb 6 January 2020, 14:45

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

24 reacties

Reputatie 7

Heb je de TV ontvanger ook al een keer uit en aan gezet?

Heb je de TV ontvanger ook al een keer uit en aan gezet?

Ja, ik heb zelfs de software opnieuw geinstalleerd.

Wat ik niet goed begrijp is dat terugkijken wel goed werkt, dat gaat over hetzelfde kanaal lijkt me.

Reputatie 7

Heb je de TV ontvanger ook al een keer uit en aan gezet?

Ja, ik heb zelfs de software opnieuw geinstalleerd.

Wat ik niet goed begrijp is dat terugkijken wel goed werkt, dat gaat over hetzelfde kanaal lijkt me.

Niet helemaal, de gebruikte techniek bij live kijken is anders dan bij uitgesteld kijken.

Bij live kijken worden IGMP multicasts gebruikt.

Wat voor een apparatuur hangt er rechtstreeks aan jouw FRITZ!Box?

Heb je de TV ontvanger ook al een keer uit en aan gezet?

Ja, ik heb zelfs de software opnieuw geinstalleerd.

Wat ik niet goed begrijp is dat terugkijken wel goed werkt, dat gaat over hetzelfde kanaal lijkt me.

Niet helemaal, de gebruikte techniek bij live kijken is anders dan bij uitgesteld kijken.

Bij live kijken worden IGMP multicasts gebruikt.

Wat voor een apparatuur hangt er rechtstreeks aan jouw FRITZ!Box?

 

Thanks, ik heb twee dingen aan de Fritzbox hangen:

  • tv decoder
  • Netgear unmanaged switch
Reputatie 7

Welk type Netgear is dat?

Kan je die eens loskoppelen?

Hapert de televisie dan nog steeds?

 

Het lijkt er op dat de FRITZ!Box geen IGMP snooping ondersteunt en dat betekent dat een IGMP multicast (live TV kijken) naar alle LAN poorten gestuurd wordt. Als een daarop aangesloten switch dan ook geen IGMP snooping ondersteunt dan gaat daar opnieuw de IGMP mulricast naar alle aangesloten apparaten.

Er hoeft maar één apparaat tussen te zitten die in standby een snelheid van 10Mbps heeft en je hebt de poppetje aan het dansen.

Gebruik dus altijd switches die IGMP snooping ondersteunen.

Bedankt voor het meedenken!

Ik zal eens kijken zonder die Netgear, maar ik dacht dat ik dat al geprobeerd had.

Overigens is het een Netgear GS108E v3 en die ondersteunt IGMP snooping begrijp ik. Zou ik dan tv juist op de Netgear moeten aansluiten (en misschien daar een los VLAN van maken)?

Reputatie 7

Overigens is het een Netgear GS108E v3 en die ondersteunt IGMP snooping begrijp ik. 

Kan je controleren of IGMP snooping op die Netgear GS108Ev3 aan staat.

Je hoeft geen vlans in te richten.

De TV ontvangers mag je rustig rechtstreeks op de FRITZ!Box aansluiten.

Sluit geen andere apparatuur aan op de FRITZ!Box behalve de Netgear switch.

IGMP snooping staat default uit op die Netgear, maar ik heb wel het probleem gevonden denk ik.

Tussen de Fritzbox en de tv decoder bleek nog een TP Link SG105 (v4) te zitten. 

Toen ik die er tussenuit haalde was het probleem opgelost, en zag ik in de monitor van de Fritzbox nu ook IPTV data voorbij komen.

Alleen heeft die TL-SG105 ook IGMP support las ik, maar blijkbaar is dat toch een probleem?

 

Reputatie 7

IGMP snooping staat default uit op die Netgear, maar ik heb wel het probleem gevonden denk ik.

Op de Netgear GS105Ev2 en GS108Ev3 staat IGMP snooping standaard aan.

Deze moet ook aan staan en wel precies zo als aangegeven in dat eerder door mij geposte screenshot.

 

Is die TP-Link switch een SG105 of een SG105E?

IGMP snooping staat default uit op die Netgear, maar ik heb wel het probleem gevonden denk ik.

Op de Netgear GS105Ev2 en GS108Ev3 staat IGMP snooping standaard aan.

Deze moet ook aan staan en wel precies zo als aangegeven in dat eerder door mij geposte screenshot.

 

Is die TP-Link switch een SG105 of een SG105E?

 

Sorry, mijn fout, verkeerd opgeschreven. Op de Netgear staat dat inderdaad standaard aan.

De TP-Link is een SG105: https://www.tp-link.com/us/home-networking/5-port-switch/tl-sg105/

Reputatie 7

De TL-SG105 heeft geen IGMP snooping en die kan je dus maar beter vermijden maar dat had je al gemerkt. :wink:

Vervang hem door een Netgear GS105Ev2 als je op die plek een switch nodig hebt.

Reputatie 7
Badge +24

Ik snap weleens niet waarom die typenummers van die switchen allemaal op elkaar lijken...

De TL-SG105 heeft geen IGMP snooping en die kan je dus maar beter vermijden maar dat had je al gemerkt. :wink:

Vervang hem door een Netgear GS105Ev2 als je op die plek een switch nodig hebt.

 

Duidelijk, superbedankt voor je hulp!

Reputatie 7

Ik snap weleens niet waarom die typenummers van die switchen allemaal op elkaar lijken...

Niet alleen die type nummers lijken op elkaar, ook de apparaten zelf vertonen enige gelijkenis.

 

TP-Link SG105E:

 

Netgear GS105Ev2:

 

@smit73 . Fijn dat je met hulp van @wjb tot de oplossing bent gekomen.

Mocht je in de toekomst andere vragen hebben, weet je ons te vinden.

Reputatie 7
Badge +24

Ik snap weleens niet waarom die typenummers van die switchen allemaal op elkaar lijken...

Niet alleen die type nummers lijken op elkaar, ook de apparaten zelf vertonen enige gelijkenis.

 

TP-Link SG105E:

 

Netgear GS105Ev2:

 

De Netgear kun je aan de muur hangen met de poorten naar beneden. De TP-link alleen met de poorten omhoog of naar opzij. Een dingetje...

Ik had hetzelfde probleem. Deze berichtgeving heeft mij enorm geholpen. Direct een Netgear GS105E gekocht en…..HET WERKT!!!! Super bedankt

Fijn dat het forum je hierbij heeft kunnen helpen!

Ik heb een additioneel probleempje. FB7590 (AON aansluiting, 1 Gbit).

Aan LAN1 MoCA translator (GoCoax) omdat ik geen kabel naar 5202 kan leggen. Aan de andere kant van de coax Moca translator en UTP naar 5202.

Aan Lan2 Netgear GS105Ev2 met daarachter de rest van de spullen. Instellingen conform hierboven.

Toch treedt 400 error op. Iemand enig idee?

Toch even (tijdelijk) testen met een kabel, @FransHe . Werkt het dan wel dan weet je dat die MoCo geen optie is.

Toch even (tijdelijk) testen met een kabel, @FransHe . Werkt het dan wel dan weet je dat die MoCo geen optie is.

Dan werkt het maar kabel is geen optie; ga het nu eerst met Fritz 1220 proberen. Ik ging er van uit dat MoCa een transparante pipe was maar blijkbaar denkt de 5202 er anders over.

 

Toch even (tijdelijk) testen met een kabel, @FransHe . Werkt het dan wel dan weet je dat die MoCo geen optie is.

Dan werkt het maar kabel is geen optie; ga het nu eerst met Fritz 1220 proberen. Ik ging er van uit dat MoCa een transparante pipe was maar blijkbaar denkt de 5202 er anders over.

 

Ook met powerline adapters geen succes. Wel werkt de truc van even pauzeren en dan verder maar dat is niet wat het zou moeten zijn. Dank KPN; kom van Canal Digitaal en dacht dat KPN beter zou werken. Leuk die optimalisatie met IGMP terwijl ik maar één ontvanger heb: besparing qua internet verkeer nul, je krijgt er wel een hoop ellende voor terug.

Reputatie 7
Badge +24

Kunt u die coax kabel niet vervangen door een utp-kabel? 

Kunt u die coax kabel niet vervangen door een utp-kabel? 

Als dat zou kunnen, is 15 meter met een flink aantal bochten.