Nederland 1 HD op 1, niet op 701!

• 2 oktober 2014
  • 80 reacties
  • 5275 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Ik ben er tijden geleden al eens een topic over gestart, omdat dat topic een rommeltje werd nu maar weer eens een verse topic, de vraag is simpel: wat houdt KPN nu nog tegen op Nederland 1 HD op 1 te gaan zetten en Nederland 1 SD op 701???

80 reacties

Reputatie 1
Wat het probleem voor KPN precies is om de HD zenders niet voorraan te zetten in de zenderlijst is mij ook niet geheel duidelijk. Waarschijnlijk is hier voor gekozen omdat KPN ook nog ADSL klanten heeft die geen HD zenders kunnen krijgen (door een te lage max. snelheid op bepaalde locaties).

Lijkt mij dat ze inmiddels na een aantal jaar toch wel een oplossing hebben kunnen bedenken voor dat probleem, maar helaas is het tot op heden niet mogelijk gebleken voor KPN. HD zenders zijn tegenwoordig normaal geworden, en het 'nieuwtje' is er inmiddels ook al een tijdje vanaf.

Zolang de HD zenders niet op de normale posities staan (en deze niet handmatig zijn aan te passen) blijf ik lekker TV kijken via m'n lokale kabelaanbieder.

Reputatie 4
Badge +4
Hallo allemaal,

Wat mij nou nooit duidelijk is geworden, waarom er zodra een zender in HD wordt toegevoegd er ook een SD versie blijft bestaan.

Het is toch niet zo dat sommige tv's geen HD versie kunnen ontvange? Alles loopt toch via het kastje? Sommige zenders zijn als HD zender alleen in het extra abonnement te ontvangen, dan snap ik het, maar voor NPO1 t/m RTL8 maakt het toch niet uit?

Kan iemand mij dat uitleggen, want volgens mij bespaart het stopzetten van de SD versies ook bandbreedte. Of denk ik te simpel?

m.vr.gr. Koos

Reputatie 7
Badge +13
In theorie mag het geen probleem zijn.

Ziggo heeft bij SD decoders Ned. 1 op 1

En bij HD decoders Ned. 1 (NPO1) HD op 1

Dus technisch kan het al vele jaren.

Dus ADSL klanten de decoder laten kiezen voor SD en VDSL en glasvezel klanten laten kiezen voor HD.

Het probleem is al jaren bij KPN bekend, net zoals de lagere stream.

Bij dochter Telfort is het wel zo, daar staat de HD zenders gewoon op 1 etc. en is de HD stream 12,2 MB.

Dus bij de budget dochter heb je een beter beeld dan bij moeder KPN.

Hopelijk wordt het snel geregeld.

P.S.

Ik blijf zo wie zo bij KPN glasvezel.

Reputatie 7
Badge +13
Koos2, dat is toch logisch.

Anders hebben ADSL klanten die zender niet.

ADSL klanten kunnen geen HD ontvangen.

Dus beide aanwezig, heb ik geen problemen mee.

Reputatie 4
Badge +4
Dat wist ik dus niet, daarom vroeg ik het. Zo logisch is het dan dus ook weer niet.

Reputatie 1
Badge
Kijk, hier zou ik nu eens een goed gefundeerd antwoord van KPN op willen zien!
Reputatie 7
Koos2 schreef:
 want volgens mij bespaart het stopzetten van de SD versies ook bandbreedte. Of denk ik te simpel?

m.vr.gr. Koos

Niet te simpel, integendeel. Bij KPN krijgt je een stream van alleen díe zender of díe opname die je op dat moment bekijkt. En niet zoals bij Ziggo dat alles tegelijk op de coax zit. Dus je bespaart niets aan bandbreedte want je krijgt alleen wat je kijkt. Dat heet internet TV (iTV).

Reputatie 7
Ik was afgelopen zaterdag bij familie die net afgelopen week glasvezel hebben gekregen (van Telfort). Ze hebben een mijn onbekend modem, iTV-ontvanger (die qua grootte het midden houdt tussen een sigarendoos en een pakje sigaretten, duidelijk nog weer kleiner dus dan b.v. de 2260) en AB (zwart). Het opmerkelijke was echter dat op "1" NPO 1 in HD werd uitgezonden, op "2" NPO 2 in HD enz. De zendernummers "701" e.v. kwamen helemaal niet eens voor (in de Gids).

Recent heeft ook mijn zoon een internet+TV abo (koper) bij Telfort afgesloten (zonder telefoon) en hij heeft wel gewoon een V8 met 2 * 2260 en HD alleen op "701" e.v.

Nou weet ik niet hoe dat bij andere glasvezelklanten van Telfort zit, maar het lijkt erop dat zij een duidelijk onderscheid maken tussen glas en koper. Als koperklant van KPN (met geen uitzicht op glasvezel) hoop ik dat KPN zo'n tweedeling nog ff uitstelt.

Overigens heb ik recent vernomen dat KPN begin 2015 begint met (de voorbereidingen voor) het verplaatsten van de HD-zenders van "701" e.v. naar "1" e.v., voor zover de bandbreedte dat toelaat. Het hele proces zou halverwege 2015 voltooid moeten zijn.

Bovenstaande zou een van de redenen zijn om weer terug te keren naar Ziggo, zodra mijn jaarcontract is afgelopen.

Heb nu ook een nieuwe TV waar ook een C+ module in kan, dat werkt ook alleen bij Ziggo.

Maar op mijn nieuwe TV zie je zeker bij de SD zenders dat een internetstraem nog scherper is.

Ik twijfel nog wel, omdat het internet op zich wel stabiel werkt.

Maar ik lees in de historie van dit forum wel dat KPN steeds veel beloofd, maar dat veranderingen lang kunnen duren.

Reputatie 7
Wat KPN zou moeten doen is de mogelijkheid te introduceren om als gebruiker zelf "kanaalnummers" te definiëren.

Dus niet zomaar NPO 1 HD op één, maar zelf in de zenderlijst definiëren dat deze op één of misschien wel op tien moet staan en BBC 1 op één.

Daarmee wordt het dan dus ook mogelijk om bijvoorbeeld Canvas HD bij Ketnet (SD) te plaatsen zelf de volgorde te bepalen van bijvoorbeeld de nieuwszenders.

Sortering in gids dan op basis van eigen nummering, afstandsbediening op basis van eigen nummering en keuze op het netwerk op basis van bijbehorend kanaalnummer.

Einde probleem.

Klinkt simpel en eigenlijk is het ook zo simpel.

Nu nog KPN bereid vinden om naar de klant te luisteren.

Webcare?!

Reputatie 7
Badge +13
WJB, dus net zoals ik bij Ziggo met de Humax5200 deed.

Een heel geod idee.

Ik heb nu iets meer dan een jaar tv KPN via glasvezel (daarvoor had ik alleen internet en telefonie via glasvezel KPN)

Verder ben ik tevreden.

Alleen de kanaalnummers zijn niet logisch anno 2014.

En de HD stream moet echt een keer omhoog, daar kan KPN zelfs veel klanten mee winnen.

Nu hopen op een reactie van KPN.

Ik erger mij hier ook aan.
Als ik dit had geweten was ik niet naar kpn gegaan.
Jammer dat nergens vermeld staat dat je niet je eigen voorkeur qua zenderindeling kan instellen, zoals bij andere providers wel kan.
Voor mij is dit heel belangrijk en zal daarom ook over een paar maanden als mijn contract afloopt gaan overstappen.
Reputatie 7
Badge +13
Cococat2001, je went er vrij snel aan.

Ik vind het wel jammer dat de HD zenders op 701 etc. zitten.

Maar zover ik weet, wordt daar aan gewerkt.

Ook de stream voor HD gaat, hopelijk snel, omhoog.

Ja, het verschil is echt zichtbaar als KPN dat doet.

Verder ben ik dik tevreden over KPN en terugaan naar Ziggo zie ik niet zitten.

Ik vertrouw erop dat het allemaal wordt opgelost.

Nou nee hoor, dat dacht ik ook maar ben er na ruim 10 maanden nog niet aan gewend.
Reputatie 7
Badge +13
Ik heb meteen de SD kanalen verborgen.

Hij start ook bij 14, als ik 1 intikt.

701 etc. voor HD.

Zowel ik als mijn vrouw waren er snel aan gewend.

Nu iets meer dan een jaar IPTV van KPN.

Geen spijt van.

Maar ik heb elders gelezen, dat KPN er mee bezig is.

Hopelijk snel, wand je hebt natuurlijk wel gelijk, Ned (NPO) 1 op 1 etc. is veel en veel makkelijker.

Reputatie 7
joop2011 schreef:
 Maar ik heb elders gelezen, dat KPN er mee bezig is.

Joop, zie mijn bericht nummer 9 in dit topic.

Reputatie 7
Badge +18
Ik vind  het apart,

Me buurvrouw heeft UPC, tegenwoordig Ziggo hebben ze de HD zenders in het UPC gebied naar 1 verplaatst. Eerst was dat 71. Nu hebben ze de HD zenders naar 1 verplaatst. En SD zenders naar 900.

KPN kan dan toch ook zoiets doen? Of zeg ik nu iets verkeerds? Voorbeeld:

1 = NPO 1 HD, 701 = NPO 1 SD

2 = NPO 2 HD, 702 = NPO 2 SD

Enz, enz...

,

P.S. de meeste KPN-klanten kunnen toch 2x HD hebben? Zoniet, dan in ieder geval 1 HD-stream voor 1 TV-ontvanger???

Reputatie 7
zei:" 

1 = NPO 1 HD, 701 = NPO 1 SD

2 = NPO 2 HD, 702 = NPO 2 SD"

Tja, dat vind ik nou ook. Bij het oude Ziggo was dit al jaren. HD lage kanalen, SD op hogere kanalen. Probleem bij kpn is dat een deel van de klanten (geen idee hoeveel) i.v.m. afstand tot centrale geen HD kanalen kán ontvangen. Dan zou je geen zenders hebben v.a. 1...

En dat heeft weer een beetje te maken met je tweede vraag.

Reputatie 7
Nou, daar ben ik het niet mee eens.

Wat mij betreft:

1 = NPO 1 HD Glas (661) -> HD (701) -> SD (1) afhankelijk van best beschikbare.

2 = NPO 2 HD Glas (662) -> HD (702) -> SD (2) afhankelijk van best beschikbare.

Dus NPO 1 op 1 en NPO 2 op 2 onafhankelijk van de stream, daar wordt altijd de best mogelijke gekozen.

Dat is dan dus voor iedereen hetzelfde.

Reputatie 7
Badge +16
Ik pleit ook voor de oplossing van wjb. Wat mij betreft dat je dit handmatig kan instellen bij "instellingen":

1. SD

2. HD

3. HD via glas/VDSL*

* indien beschikbaar

Reputatie 7
Ik denk dat eerder doelt op autodetect, afhankelijk van het soort verbinding dat je hebt. Het zou me niets verbazen dat KPN juist daarmee bezig en dat het daarom ook zo lang duurt. KPN wilt het liefst dat hun klanten zo weinig mogelijk zelf hoeven in te stellen. Plug-n-play voor de optimale belevenis :manwink: Helaas houdt dat voor een aantal van ons in dat we vinden dat we op bepaalde gebieden teveel beperkt worden.

Reputatie 7
Klopt , autodetect en KPN verander de naam HD Glas in HD iets(?) en lever dit ook op VDSL vanaf bandbreedte X.

Reputatie 7
Badge +16
Nog mooier en .

Je ziet dit wel terug op de itv app op mijn iPad. Zodra de verbinding weinig bandbreedte heeft (omdat ik zooi aan het uploadne ben) zie je het beeld blokkeriger worden en bij betere omstandigheden ineens naar scherp floept.

Reputatie 7
Badge +16
Alleen... als ik nou op HD GLAS wat heb opgenomen en mijn verbinding is op dat moment slechter, krijg ik dan geen haperend of slecht beeld?

Eigenlijk zou al wat je opneemt ook op die manier moeten worden weergegeven, maar dat kan betekend dat er een veel grotere aanslag gepleegt gaat worden op de servers van KPN.

Reputatie 7
Giant2000 schreef:
Nog mooier @Henk2304 en @wjb.

Je ziet dit wel terug op de itv app op mijn iPad. Zodra de verbinding weinig bandbreedte heeft (omdat ik zooi aan het uploadne ben) zie je het beeld blokkeriger worden en bij betere omstandigheden ineens naar scherp floept.

Ja, da's een functionaliteit van Silverlight. Past zich aan de bandbreedte aan. Is overal waar Silverlight toegepast wordt.

Reageer