Beantwoord

Netflix Factuur ten onrechte

  • 17 July 2020
  • 29 reacties
  • 961 keer bekeken

Badge

Sinds enige tijd krijg ik een rekening voor netflix op mijn factuur, daar heb ik niet om gevraagd omdat ik graag zelf bepaal wat en hoe

Bellen of via de chat om opheldering vragen levert niet veel meer op dan suggereren dat er misscheien wel een twee account is geopend door een huis genoot of zo, of dat ik spijt heb omdat mijn huisgenoot nu achter mijn Netflix account is gekomen. Kortom het ligt niet aan KPN zelf maar altijd aan de klant

Klacht ingediend, terugbel gesprek leverde niet meer op dan wederom allerlei beschuldigingen etc. Kortom klacht werd niet serieus genomen.

 

Om uit de impasse te komen Netflix gestopt zodat de connectie Netflix / KPN werd verbroken. KPN blijft hardnekkig volhouden dat er nog steeds een abonnement is. Ondanks dat ik dus van Netflix zelf een bevestiging heb.

Vanmorgen maar weer eens gebeld, en tot mijn verbijstering kreeg ik het volgende te horen: Meneer wij kijken naar het data verkeer en zien dat er via de settopbox Netflix wordt gekeken en dus is KPN van mening dat je dan moet betalen. De simpele ziel dit mij dit vertelde had als uitleg dat je anders gratis zou kijken….ja maar ik betaal aan Netflix en dat wil ik graag zou houden. Nou meneer daar heeft KPN niets mee te maken en zolang KPN niet weet dat mijn abonnement bij Netflix is gestopt blijven ze het in rekening brengen. Buiten het feit dat men dit dus onaangekondigd en zonder toestemming van mij doet vraag ik me af of dit wel binnen de huidige privacy regels valt en men dus zondermeer iets kan uitvoeren en gaat incasseren.

Grappig genoeg hoor ik net dat het bij een collega van me hetzelfde gebeurt op de KPN rekening van zijn 76 jarige moeder die op zijn abonnement Netflix kijkt. KPN ziet data verkeer en hopla 7,99 op haar rekening er bij terwijl hij ook betaald voor Netflix. Dit bovenstaande mag gewoon van Netflix dat iemand anders op jouw abonnement mee kijkt zeg maar

 

Het laatste woord is hier in mijn geval niet overgezegd en ik geeft KPN de kans tot volgende week om de zaak recht te trekken, zo niet dan gaat het verhaal naar een jurist en dan mag KPN uitgaan leggen wat ze aan het doen zijn. Ze maken meerdere fouten die ze op een zeer glad ijs heeft gezet en waar een jurist de vloer mee aanveegt

 

Dus KPN, jullie lezen hier mee: zorg dat je de puinhoop aangaande Netflix op orde maakt. 

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 17 July 2020, 14:39

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

Reputatie 7

Je bent de zoveelste die slachtoffer lijkt te zijn geworden van fraudeurs die een methode hebben weten te vinden om een Netflix abonnement te koppelen aan een KPN abonnement waardoor deze via de factuur van KPN in rekening gebracht wordt.

Er zijn al tientallen abonnee van KPN die met hetzelfde fenomeen te maken hebben.

Het is ook niet voor niets dat KPN de site https://netflix.kpn.com uit de lucht heeft gehaald.

Wijzig in ieder geval het wachtwoord van jouw KPN ID.

Ik hoop dat er snel iemand van KPN zal reageren om dit recht te gaan zetten.

Reputatie 7
Badge +30

Hoi Fred, welkom op het forum! Je bent hier op de goede plek aangekomen. We zien de laatste tijd wat meer van dit soort meldingen. Er is waarschijnlijk sprake van een vorm van fraude. Deze ontstaat in de meeste gevallen als de inloggegevens van je KPN ID gecompromitteerd zijn geraakt. Ik raad je dan ook sterk aan om daarvan het wachtwoord te wijzigen. Dat kan door in te loggen op je MijnKPN en dan te gaan naar Profiel. Controleer eventueel ook op sites als Have I Been Pwned, of je mailadres in recente datalekken heeft gezeten.

Vul verder ook je forumprofiel in en reageer hier als je dit gedaan hebt. Dan kan ik dit intern doorzetten. Netflix zal dan verwijderd worden uit je KPN abonnement en als het inderdaad fraude is krijg je de kosten terug.

 

Toevoeging voor meelezers: Heb je ook Netflix op je factuur zonder dat je dit zelf aangezet hebt? Meld je in dit topic.

 

Wat dit betreft:

Vanmorgen maar weer eens gebeld, en tot mijn verbijstering kreeg ik het volgende te horen: Meneer wij kijken naar het data verkeer en zien dat er via de settopbox Netflix wordt gekeken en dus is KPN van mening dat je dan moet betalen. De simpele ziel dit mij dit vertelde had als uitleg dat je anders gratis zou kijken….ja maar ik betaal aan Netflix en dat wil ik graag zou houden. Nou meneer daar heeft KPN niets mee te maken en zolang KPN niet weet dat mijn abonnement bij Netflix is gestopt blijven ze het in rekening brengen. Buiten het feit dat men dit dus onaangekondigd en zonder toestemming van mij doet vraag ik me af of dit wel binnen de huidige privacy regels valt en men dus zondermeer iets kan uitvoeren en gaat incasseren.

Dit is pertinent niet waar. Mijn excuses dat de collega je hierin verkeerd geïnformeerd heeft. Je kunt prima op de tv ontvanger inloggen op Netflix met een Netflix account die je los van KPN betaalt. Ik heb zelf ook een los Netflix abonnement waar ik via mijn tv ontvanger naar kijk. Je kunt dit ook prima op meerdere ontvangers doen. Het enige waar je rekening mee moet houden is op hoeveel schermen je tegelijkertijd kunt kijken. Maar dat zit in je Netflix abonnement zelf en heeft niets met KPN te maken.

Badge

Voorop gesteld dat mijn wachtwoord en email onmiddelijk zijn veranderd na de 1e tekenen van ellende ong 1.5 maand terug.

Het verhaal wat ik te horen kreeg over monitoren van dataverkeer en daarmee koppelen aan een abonnement deed ik al af met te melden dat dit de grootst mogelijke onzin is omdat zoals ik meldde dit niet zomaar mag vanwege privacy wetten etc.

 

In alle telefonische gesprekken en chats die ik de laatste tijd heb gevoerd heb ik zoveel onzin verhalen gehoord dat de helpdesk bij mij absoluut niet als deskundig over komt. Soms wordt je behandeld als een kind van 5 en als je weerwoord geeft wordt opeens de verbinding toevallig verbroken. De afdeling die de klachten afhandeld is echt een giller. Wat hun zeggen is de waarheid en voor de rest moet je je mond houden.

Ik weer niet in hoeverre KPN hier mee reageerd maar een stukje educatie over men problemen oplost zou niet misstaan.

Mocht KPN hier echt mee kijken cq reageren: ik heb van Netflix keiharde bewijzen dat men KPN op de hoogte heeft gebracht van frauduleuze handelingen aangaande accounts die aangemaakt worden met .es in email adressen. Oftewel Spaanse email adressen. Ook dit wordt door Netflix bevestigd.

Zolang KPN passief blijft in deze kwestie houdt ik mijn Netflix op non-actief. Kijken hoelang KPN dan probeert door te gaan met incasseren.

 

Verder is het aan te bevelen dat de helpdesk op de hoogte is van de gebruikte software en/of apps. Men verwijst steeds naar niet bestaande opties in dezs softwars. Zelfs vandaag nog werd me geadviseerd om naar de itv website van KPN te gaan want daar zat een optie om Netflix aan of uit te zetten. Pure onzin dus.

 

Kom op KPN doe er wat aan want dit kan echt niet dat dit probleem bij zoveel mensen is ontstaan. Misschien een lekje in de app op de settop box???

Misschien moeten deze mensen massaal een jurist in de hand nemen om het desnoods af te dwingen dat deze fraude wordt gestopt !!

Reputatie 7

Mocht KPN hier echt mee kijken cq reageren: ik heb van Netflix keiharde bewijzen dat men KPN op de hoogte heeft gebracht van frauduleuze handelingen aangaande accounts die aangemaakt worden met .es in email adressen. Oftewel Spaanse email adressen. Ook dit wordt door Netflix bevestigd.

Zolang KPN passief blijft in deze kwestie houdt ik mijn Netflix op non-actief. Kijken hoelang KPN dan probeert door te gaan met incasseren.

@Erik_ is een medewerker van KPN dus die kijken mee.

Hij zal jouw issue ook vast en zeker oppakken want hier wordt serieus aandacht aan besteed. Het is niet voor niets dat de site https://netflix.kpn.com ook al uit de lucht gehaald is want via die site leek deze fraude te lopen.

Heb je jouw forumprofiel al aangevuld?

Badge

Ik zal zodra ik weer ben mn profiel invullen maar gek genoeg heb ik weinig vertrouwen dat het Netflix probleem dan opeens wel kan worden opgelost. Ik heb namelijk email bevestigingen gehad dat dat zou gebeuren cq al gebeurt zou zijn. Nog geen 24 uur stond het weer op mijn kosten overzicht.

Maar goed. Wie weet gaat het dan nu wel gebeuren. Hier lezen meer mensen mee en dat is beter dan 1 op 1 met een helpdesk medewerker die slechte notities maakt waar een ander niets mee kan..

Badge

Wel grappig om te lezen dat de site netflix.kpn.com toch uit de lucht schijnt te lezen. Eergisteren werd ik daar notabene nog naar verwezen. Eenmaal op die website werd er aangegeven dat ie wegens onderhoud uit de lucht was. Er werd mij verzekerd dat in de loop van de dag weer beschibaar zou zijn. Opmerkelijk dat ik dan hier moet lezen dat ie ivm deze kwestie al uit de lucht is gehaald..misschien even een intern memotje voor de helpdesk ??

Reputatie 7

Ik zal zodra ik weer ben mn profiel invullen maar gek genoeg heb ik weinig vertrouwen dat het Netflix probleem dan opeens wel kan worden opgelost. Ik heb namelijk email bevestigingen gehad dat dat zou gebeuren cq al gebeurt zou zijn. Nog geen 24 uur stond het weer op mijn kosten overzicht.

Maar goed. Wie weet gaat het dan nu wel gebeuren. Hier lezen meer mensen mee en dat is beter dan 1 op 1 met een helpdesk medewerker die slechte notities maakt waar een ander niets mee kan..

Persoonlijk intrigreert dit issue rond de Netflix fraude mij enorm.

Deze fraude is vrij nieuw en treft behoorlijk wat abonnees.

Je zou dus bijna gaan denken aan een diefstal van KPN ID login gegevens bij KPN zelf maar dat zou eigenlijk niet kunnen. De wachtwoorden van KPN ID's behoren immers versleuteld vastgelegd te zijn en zouden zelfs door KPN zelf niet ontcijferd kunnen mogen worden.

Ook lijkt die fraude nog steeds door te lopen terwijl de site waarop die fraude gepleegd kon worden ondertussen uit de lucht is. Hebben die fraudeurs dan nog een ander kanaal gevonden?

Wat gaat KPN doen om deze fraude de kop in te drukken en wanneer gaat KPN pro-actief abonnees benaderen die (waarschijnlijk) slachtoffer van deze fraude zijn geworden?

Badge

Ik zal zodra ik weer ben mn profiel invullen maar gek genoeg heb ik weinig vertrouwen dat het Netflix probleem dan opeens wel kan worden opgelost. Ik heb namelijk email bevestigingen gehad dat dat zou gebeuren cq al gebeurt zou zijn. Nog geen 24 uur stond het weer op mijn kosten overzicht.

Maar goed. Wie weet gaat het dan nu wel gebeuren. Hier lezen meer mensen mee en dat is beter dan 1 op 1 met een helpdesk medewerker die slechte notities maakt waar een ander niets mee kan..

Persoonlijk intrigreert dit issue rond de Netflix fraude mij enorm.

Deze fraude is vrij nieuw en treft behoorlijk wat abonnees.

Wat mij met name intrigeert is het feit dat KPN er wel erg makkelijk overdenkt, en keer op keer een beschuldigend vingertje via de helpdesk heeft waarbij men niet schuwt om huisgenoten te beschuldigen van een tweede account openen en dat soot uitingen

Je zou dus bijna gaan denken aan een diefstal van KPN ID login gegevens bij KPN zelf maar dat zou eigenlijk niet kunnen. De wachtwoorden van KPN ID's behoren immers versleuteld vastgelegd te zijn en zouden zelfs door KPN zelf niet ontcijferd kunnen mogen worden.

Ook lijkt die fraude nog steeds door te lopen terwijl de site waarop die fraude gepleegd kon worden ondertussen uit de lucht is. Hebben die fraudeurs dan nog een ander kanaal gevonden?

Wat gaat KPN doen om deze fraude de kop in te drukken en wanneer gaat KPN pro-actief abonnees benaderen die (waarschijnlijk) slachtoffer van deze fraude zijn geworden?

Dat zal KPN nooit gaan doen want ze doen tot op de dag van vandaag alsof hun neus bloedt

Ze zouden eens naar de app op de settop box moeten kijken want het lijkt er op dat daar het probleem zit.

Het schijnt namelijk alleen te gaan om mensen die via de settopbox kijken

 

Badge

Nou mn profiel is volledig ingevuld, dus kom maar op zou ik zeggen ;-)

Badge

Hmmmzz…….gek genoeg is het KPN toch gelukt om de Netflix ellende op te lossen. Opeens is het incasseren via KPN weg uit mn overzicht.

 

We gaan het allemaal zien en afwachten

Badge

Tsja…. ik heb GEEN Netflix, ik WIL GEEN Netflix en toch staat er € 7,99 op mijn factuur. De mevrouw van KPN zegt dat ik bij Netflix mijn abo moet opzeggen maar lieve mevrouw ik heb GEEN Netflix en kan het ook niet opzeggen. Heb de incasso gestorneerd en wacht nu maar af. Overigens begrijp ik niet waarom KPN zomaar aanneemt van Netflix zond mij te contacten dat ik een abo heb afgesloten. Slechte service!!!!

 

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor het invullen van je profiel, @FredV13. Ik zie dat Netflix inderdaad op dit moment geen onderdeel meer is van het abonnement. Maar, omdat het al wel vaker gebeurd is de afgelopen tijd heb ik dit alsnog ingediend bij het team dat zich hiermee bezighoudt. Zij gaan dit verder nakijken, en als er nog kosten gecrediteerd moeten worden hiervoor dan zullen zij dit ook regelen. Je wordt hiervoor binnen een paar dagen teruggebeld. 

 

@sulauze, wil jij je forumprofiel invullen en hier reageren als je dit gedaan hebt? Dan kan ik dit ook voor jou laten nakijken en herstellen. 

 

Badge

Profiel ingevuld 👍

Badge

Krijg nu een aanmaning voor de factuur van € 82,24.

Ik wil de factuur minus Netflix abo betalen.

Zal dus nu € 74,25 overmaken.

……. en nu maar hopen dat KPN dit terugvindt.

 

Reputatie 7

Krijg nu een aanmaning voor de factuur van € 82,24.

Ik wil de factuur minus Netflix abo betalen.

Zal dus nu € 74,25 overmaken.

……. en nu maar hopen dat KPN dit terugvindt.

Je doet er verstandig aan om, ookal is het onterecht, €82,24 te betalen en KPN die €7,99 te laten restitueren.

De geautomatiseerde processen zijn zo star dat je, voordat je het weet, automatisch afgesloten wordt omdat nog niet de gehele rekenkng voldaan is. Dan heb je veel meer ellende en ik denk niet dat het dat waard is.

Badge

Krijg nu een aanmaning voor de factuur van € 82,24.

Ik wil de factuur minus Netflix abo betalen.

Zal dus nu € 74,25 overmaken.

……. en nu maar hopen dat KPN dit terugvindt.

Je doet er verstandig aan om, ookal is het onterecht, €82,24 te betalen en KPN die €7,99 te laten restitueren.

De geautomatiseerde processen zijn zo star dat je, voordat je het weet, automatisch afgesloten wordt omdat nog niet de gehele rekenkng voldaan is. Dan heb je veel meer ellende en ik denk niet dat het dat waard is.

Aiaiaia…….ik denk dat je gelijk hebt. 😓 Te laat heb het met mijn kwaaie kop al gedaan.

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor je gegevens, @sulauze! Ik heb het doorgezet naar de achterliggende afdeling. Je wordt hierover dan ook binnen een paar dagen teruggebeld. 

 

Wat betreft de factuur, ik moet onderschrijven wat WJB ook al zegt. Facturatieprocessen zijn geautomatiseerd en lastig te onderbreken. Je kunt het resterende stuk nog even handmatig overmaken, of afwachten op de volgende herinnering. Die zal dan voor het ontbrekende deel zijn. Correctie van ons uit (door de achterliggende afdeling) wordt dan op de volgende factuur in mindering gebracht. 

Badge

Dank voor je gegevens, @sulauze! Ik heb het doorgezet naar de achterliggende afdeling. Je wordt hierover dan ook binnen een paar dagen teruggebeld. 

 

Wat betreft de factuur, ik moet onderschrijven wat WJB ook al zegt. Facturatieprocessen zijn geautomatiseerd en lastig te onderbreken. Je kunt het resterende stuk nog even handmatig overmaken, of afwachten op de volgende herinnering. Die zal dan voor het ontbrekende deel zijn. Correctie van ons uit (door de achterliggende afdeling) wordt dan op de volgende factuur in mindering gebracht. 

Ik wacht met spanning het telefoontje af. Gezien de hoeveelheid dezelfde klacht is het dan niet handiger dat KPN hier op de site iets over zegt?

Badge

Ik keek net even op “mijnkpn” en zag tot mijn verbazing dat het ten onrechte opgevoerde netflix bedrag van € 7,99 nu verhoogd is tot € 13,99. Alstublieft KPN los dit op!!!!!!

 

Reputatie 7
Badge +30

Die prijsverhoging komt vanuit welk abonnement er bij Netflix geactiveerd is. De €7,99 is de prijs die bij een Netflixactivering in eerste instantie wordt weergegeven want dat is het goedkoopste abonnement dat ze hebben. Daarna wordt dan, als er een duurdere variant van abonnement is gekozen, die prijs ook op je factuur opgehoogd. 

Je wordt hiervoor teruggebeld, Sulauze. Dat zal binnen 5 werkdagen, dus dat is dan deze week nog. 

Badge

OMG …… Het is dus ook nog mogelijk om het abonnement  aan te passen, zelfs nadat ik mijn wachtwoord gewijzigd heb. Wat is er in hemelsnaam aan de hand bij KPN. Nu wordt ik weer binnen 5 werkdagen gebeld, ik zou eerder al binnen enkele dagen gebeld worden tot op heden niks gehoord.

Je hoeft niet te bellen maar OPLOSSEN binnen 5 werkdagen. 

Reputatie 7

OMG …… Het is dus ook nog mogelijk om het abonnement  aan te passen, zelfs nadat ik mijn wachtwoord gewijzigd heb.

Die is logisch, want dat doe je gewoon in Netflix zelf onder het Netflix account. Daarvoor hoef je dus niet in te loggen met de KPN ID.

 

Badge

OMG …… Het is dus ook nog mogelijk om het abonnement  aan te passen, zelfs nadat ik mijn wachtwoord gewijzigd heb.

Die is logisch, want dat doe je gewoon in Netflix zelf onder het Netflix account. Daarvoor hoef je dus niet in te loggen met de KPN ID.

 

Beste wjb dat heb ik zelf niet gedaan dat is voor mij gedaan, door…..?????? KPN??

Reputatie 7

Beste wjb dat heb ik zelf niet gedaan dat is voor mij gedaan, door…..?????? KPN??

Dat snap ik dat je dat niet zelf gedaan hebt maar dat heeft KPN ook niet gedaan, het is de gebruiker van dat Netflix account die dat gedaan heeft.

Door een fraudeur is een Netflix abonnement van Pietje (pietje@ergens.com) met jouw KPN abonnement gekoppeld. Bij Netflix staat dus nu dat de kosten voor dat Netflix abonnement (€7,99) via de KPN factuur lopen. Daarna is Pietje op zijn eigen Netflix abonnement (pietje@ergens.com) ingelogd en heeft hij zijn abonnement van Basic naar Premium gewijzigd waardoor er vanaf dat moment €13,99 in rekening gebracht wordt.

Daar had hij dus niet een KPN ID voor nodig.

Badge

Beste wjb dat heb ik zelf niet gedaan dat is voor mij gedaan, door…..?????? KPN??

Dat snap ik dat je dat niet zelf gedaan hebt maar dat heeft KPN ook niet gedaan, het is de gebruiker van dat Netflix account die dat gedaan heeft.

Door een fraudeur is een Netflix abonnement van Pietje (pietje@ergens.com) met jouw KPN abonnement gekoppeld. Bij Netflix staat dus nu dat de kosten voor dat Netflix abonnement (€7,99) via de KPN factuur lopen. Daarna is Pietje op zijn eigen Netflix abonnement (pietje@ergens.com) ingelogd en heeft hij zijn abonnement van Basic naar Premium gewijzigd waardoor er vanaf dat moment €13,99 in rekening gebracht wordt.

Daar had hij dus niet een KPN ID voor nodig.

Aha…. dus zo werkt dat. Maar is het dan niet zo dat er ergens bij KPN een “lek” zit want in eerste instantie is door “Pietje” in mijn KPN account gerommeld.