Beantwoord

Netflix framerate problemen

• 27 augustus 2017
  • 30 reacties
  • 5750 keer bekeken

Badge
Heb netflix twee dagen en heb last van hik ups in beeld of te wel framerate probleem.

Alles is rechtstreeks aangsloten op modem, v10,arris vip, 500mb internetsnelheid.

Als ik netflix via mijn ps4 speel is het beeld vloeiend

Ligt dus aan firmware/hardware decoder denk ik.

Ik heb alles al uitgeprobeerd software opnieuw enz niks helpt

Graag een oplossing en reactie,

Mvg mario

*Admin: eigen topic aangemaakt
icon

Beste antwoord door Joran 30 augustus 2017, 17:22

Welkom Mario! Jammer om te lezen dat Netflix tegenvalt op de ontvanger.

Behalve glasvezel heb ik dezelfde apparatuur als jij gebruikt. Het valt me in het menu ook op dat de ontvanger wat schokkerig reageert ten opzichte van de Playstation 4. Tijdens het afspelen van films of series merk ik dat niet echt. Dus even voor de zekerheid; merk je dit ook als je video kijkt of alleen in het menu?

Er is niet direct een oplossing beschikbaar. Die zit in verdere optimalisatie van de Netflix app. Gelukkig heb je alternatieven met de PS4 en TV 🙂 Ik geef je feedback zeker door aan de ontwikkelaars, dankjewel daarvoor!
Bekijk origineel

30 reacties

Badge
Hallo,

Ik heb een v10,arris vip, en een 500mb aansluiting alles direct aangesloten.

Nu loopt netflix niet vloeiend via meer tv, zet ik hem aan op de ps4,of op de tv loopt alles vloeiend!

Dit lijkt een framerate probleem te zijn, of een firmware van de box wat niet goed loopt.

Ik heb alles al doorlopen met een reset en software verwijderen tot aan beeldstellingen aan toe, ik krijg het via meer tv niet vloeiend?

Graag een oplossing kpn!!

Mvg

Mario

Admin: dubbel topic samengevoegd
Reputatie 7
Badge +27

Behalve glasvezel heb ik dezelfde apparatuur als jij gebruikt. Het valt me in het menu ook op dat de ontvanger wat schokkerig reageert ten opzichte van de Playstation 4. Tijdens het afspelen van films of series merk ik dat niet echt. Dus even voor de zekerheid; merk je dit ook als je video kijkt of alleen in het menu?

Er is niet direct een oplossing beschikbaar. Die zit in verdere optimalisatie van de Netflix app. Gelukkig heb je alternatieven met de PS4 en TV 🙂 Ik geef je feedback zeker door aan de ontwikkelaars, dankjewel daarvoor!
Badge
Geachte

Ik heb netflix wat ik afspeel via meer tv, nu heb ik schokkend beeld als het beeld horizontaal beweegt. Ik ben erachter gekomen dat de streams die netflix doorgeeft 1080p/24hz is dit heeft de arris vip niet tot zijn beschikking wat resulteerd in haperende niet vloeiende bewegingen welke oplossing heeft kpn hiervoor? Want er is niet naar te kijken!!

Mvg

Mario

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic
Badge

hallo joran het gebeurd tijdens het afspelen van films te maken, de playstation 4 ondersteund 1080p/24hz, de kpn arris vip box heeft dit niet jammer genoeg hierdoor krijg je dus een framerate probleem en speeld het netflix niet vloeiend(schokkerig in horizontaal bewegend beeld)
Ik hoop dus dat kpn dit in de firmware kan krijgen een soort frame switch die 1080p/24hz ondersteund!?
Reputatie 7
Badge +27
Op welke resolutie staat de Arris nu ingesteld dan? Ik neem aan dat jouw TV ook werkt op 50Hz of 60Hz. 1080p@50Hz zou daarom goed moeten werken. Hoewel een video misschien 24 beelden per seconde uitzendt is het geen probleem als het scherm vaker ververst.
Reputatie 7
Het klopt dat de Netflix app op alle TV ontvangers een behoorlijk probleem heeft om beelden met horizontale panning vloeiend weer te geven. Dit probleem is vele maanden geleden ook al gemeld in combinatie met de nieuwe 4K Ultra-HD ontvanger. Blijkbaar heeft KPN samen met Netflix nog geen oplossing voor dit probleem weten te vinden. Overigens speelt dit issue ook bij videos met andere frame rates.
Badge
Op welke resolutie staat de Arris nu ingesteld dan? Ik neem aan dat jouw TV ook werkt op 50Hz of 60Hz. 1080p@50Hz zou daarom goed moeten werken. Hoewel een video misschien 24 beelden per seconde uitzendt is het geen probleem als het scherm vaker ververst. arris staat op 1080p en de tv geeft ook de 1080p 60hz het probleem is echt de frame switch die de arris vip niet heeft dat geeft het probleem dat videos niet vloeiend worden afgespeel, de ps4 heeft een instelling 1080p/24 hz dan spelen de videos via netflix wel vloeiend af ik zie hier veel berichten over hier kan kpn zijn winst halen door te zorgen dat de mediaboxen de instelling 1080p/24hz krijgt een frameswitch ??
Badge
Het klopt dat de Netflix app op alle TV ontvangers een behoorlijk probleem heeft om beelden met horizontale panning vloeiend weer te geven. Dit probleem is vele maanden geleden ook al gemeld in combinatie met de nieuwe 4K Ultra-HD ontvanger. Blijkbaar heeft KPN samen met Netflix nog geen oplossing voor dit probleem weten te vinden. Overigens speelt dit issue ook bij videos met andere frame rates. raar als je dit probleem bij netflix op kpn legt en uitlegt weten ze van niks? Juist in dit stukje valt veel winst te halen voor kpn door te zorgen dat er op de mediaboxen een 1080p/24hz frameswitch komt?
Reputatie 7
Tijdens de 4K Ultra-HD pilot hebben we gevraagd of het mogelijk zou zijn dat de STB zich automatisch instelt op het ontvangen formaat. Dit omdat de meeste 4K televisies beter zijn in het upscalen van HD (720p) en full-HD (1080i) content naar 4K-UHD dan de 4K Ultra-HD ontvanger. Helaas is die functionaliteit nog niet opgenomen in de 4K Ultra-HD ontvanger waardoor de upscaling naar 4K-UHD dus door de TV ontvanger gedaan wordt met als gevolg een beduidend slechter beeld. Wij hebben onze 4K Ultra-HD ontvanger dan ook op 1080p50Hz ingesteld zodat we dit voorkomen, maar dus ook geen 4K content meer kunnen kijken. Nu maakt ons dat laatste niet zo veel uit want er is nog nauwelijks 4K content beschikbaar.

Overigens is op de 4K Ultra-HD ontvanger dit probleem ook geconstateerd bij andere framerates waarbij de output framerate geen veelvoud van de input framerate is.

Ook in dit geval is het mijns inziens gewenst dat de TV ontvanger zich automatisch instelt op het formaat van de ontvangen content en dat de framerate 1080p/24Hz daarbij ook ondersteund gaat worden.
Badge
Tijdens de 4K Ultra-HD pilot hebben we gevraagd of het mogelijk zou zijn dat de STB zich automatisch instelt op het ontvangen formaat. Dit omdat de meeste 4K televisies beter zijn in het upscalen van HD (720p) en full-HD (1080i) content naar 4K-UHD dan de 4K Ultra-HD ontvanger. Helaas is die functionaliteit nog niet opgenomen in de 4K Ultra-HD ontvanger waardoor de upscaling naar 4K-UHD dus door de TV ontvanger gedaan wordt met als gevolg een beduidend slechter beeld. Wij hebben onze 4K Ultra-HD ontvanger dan ook op 1080p50Hz ingesteld zodat we dit voorkomen, maar dus ook geen 4K content meer kunnen kijken. Nu maakt ons dat laatste niet zo veel uit want er is nog nauwelijks 4K content beschikbaar.

Overigens is op de 4K Ultra-HD ontvanger dit probleem ook geconstateerd bij andere framerates waarbij de output framerate geen veelvoud van de input framerate is.

Ook in dit geval is het mijns inziens gewenst dat de TV ontvanger zich automatisch instelt op het formaat van de ontvangen content en dat de framerate 1080p/24Hz daarbij ook ondersteund gaat worden.
ik hoop dat kpn hier iets mee gaat doen want als echte film gek vindt ik beeldkwaliteit erg belangrijk hoop dan ook dat ze binnen korte termijn hier een oplossing voor hebben!!?
Reputatie 7
Badge +27
Duidelijk verhaal! En wjb, bedankt voor de toelichting. Ik heb weer wat geleerd 🙂

Ik heb een verbetervoorstel ingediend en hoop dat daar gevolg aan gegeven wordt!
Badge
Duidelijk verhaal! En wjb, bedankt voor de toelichting. Ik heb weer wat geleerd 🙂

Ik heb een verbetervoorstel ingediend en hoop dat daar gevolg aan gegeven wordt!
houdt ons aub op de hoogte van eventuele ontwikkelingen ?
Badge
Dit krijg ik terug van kpn ??? Dit klopt dus niet arris vip ondersteunt geen 1080p/24 hz frameswitch!!
Kom dan eens met specificaties ?

Hey Mario,

Ik heb een terugkoppeling van onze technische dienst bevestigt dat onze ontvangers het wel ondersteunen. Aan de hardware kan het dan niet liggen. Ik ben blij dat we dit kunnen uitsluiten.
Reputatie 7
Dit krijg ik terug van kpn ??? Dit klopt dus niet arris vip ondersteunt geen 1080p/24 hz frameswitch!!
Kom dan eens met specificaties ?

Hey Mario,

Ik heb een terugkoppeling van onze technische dienst bevestigt dat onze ontvangers het wel ondersteunen. Aan de hardware kan het dan niet liggen. Ik ben blij dat we dit kunnen uitsluiten.
Het is de vraag wat de technische dienst nu verstaat onder het ondersteunen van 1080p/24Hz.
Ja, de ontvanger kan content in dit formaat weergeven en ondersteunt derhalve het formaat.
Nee, de output van de ontvanger kan niet op 1080p/24Hz gezet worden en ondersteunt derhalve de doorgeven van content in het oorspronkelijke formaat niet.

Het is maar net hoe gedetailleerd de vraag bij de technische dienst is voorgelegd. Het antwoord is dus volstrekt nietszeggend.
Reputatie 7
Badge +27
Dat antwoord kwam van Facebook? Ik heb nogmaals specifiek nagevraagd of 24Hz mogelijk is als output.

Het duurde even in verband met vakantie, maar er is een interessante discussie ontstaan op het interne ontwikkelaarsforum. Een probleem met dit voorstel is dat het zappen tussen verschillende beeldformaten een stuk langer duurt als het bronformaat aangehouden wordt. Hoe lang dat precies duurt verschilt per TV. Dat kun je testen door de HDMI kabel los te koppelen en weer aan te sluiten. Het kan 1-3 seconden duren voor je weer beeld hebt. Bij switchen tussen SD, HD, HD Glas en Netflix zal dat elke keer gebeuren, de gemiddelde gebruiker is daar niet mee geholpen. Als "HD op 1" is afgerond scheelt dat al wel.

Voor experts zou dit wel een mooie optie zijn. Of het verbetervoorstel nog doorgevoerd gaat worden weet ik niet, er zitten een aantal haken en ogen aan. Het is in ieder geval doorgegeven aan de ontwikkelaars.
Reputatie 7
En als je dat een beetje slim implementeert, dan is er prima mee te leven. Switchen van SD naar SD, HD naar HD, HD-"Glas" naar HD-"Glas" en 4K Ultra-HD naar 4K Ultra-HD levert geen switch in beeldkwaliteit en dus ook geen vertraging. Zo, dan hebben we het probleem direct al teruggebracht tot 5 à 10 procent van het aantal keren dat van zender gewisseld wordt.
En als je bedenkt dat ook bij het switchen tussen HD en HD-"Glas" geen switch in beeldkwailteit benodigd is, zal het eerder bij de 5 procent liggen dan bij de 10 procent.
In die 5 procent van de keren wacht ik toch liever een seconde dan dat ik langere tijd naar een minder scherp beeld moet kijken.
Ik zou zeggen nu implementeren!

PS. Ik begrijp niet wat "HD op 1" zou schelen in dit kader. 🤔
Reputatie 7
Badge +27
Je hebt gelijk, dat sloeg nergens op. "Als alle zenders een HD-variant hebben" is logischer 🙂 Ik heb begrepen dat 24Hz als output technisch mogelijk is maar die optie wordt niet aangeboden in de instellingen.

Een ander probleem met uitzenden op bronformaat is dat het menu bij SD bijvoorbeeld ook een lagere resolutie zou hebben. Dit zal daarom geen standaardoptie worden. Hopelijk wordt nu wel overwogen om hier een 'expert' optie van te maken. Ik zie het voor me als een extra keuzeoptie bij de beeldscherminstellingen zoals "Bron". Het plan is gepresenteerd, het is nu aan de ontwikkelaars om hierop actie te ondernemen. Ik zou het ook graag nu zien, maar zo werkt het helaas niet 😉
Reputatie 7
...Een ander probleem met uitzenden op bronformaat is dat het menu bij SD bijvoorbeeld ook een lagere resolutie zou hebben...Deze begrijp ik niet, SD is bij KPN 720p en als ik de TV ontvanger op 720p instel dan heb dat nu toch ook al. Of zijn er bronnen die zelfs met bijvoorbeeld 576p aangeleverd worden. In dat geval zou ik zeggen dat geswitcht wordt naar de laagste op de STB gedefinieerde optie. 720p dus.

...Dit zal daarom geen standaardoptie worden. Hopelijk wordt nu wel overwogen om hier een 'expert' optie van te maken. Ik zie het voor me als een extra keuzeoptie bij de beeldscherminstellingen zoals "Bron". Het plan is gepresenteerd, het is nu aan de ontwikkelaars om hierop actie te ondernemen. Ik zou het ook graag nu zien, maar zo werkt het helaas niet ;)Laten we zeggen in firmware versie 7.1.4. 😎
Badge
Gewoon een optie 1080/24 hz zou kpn erin moeten zetten dit heb ik als optie ook in de ps4!!

Netflix speelt met de optie 1080p/24hz vloeiend alles af, bij de netflix app van kpn speelt het video content dus vanweg het framerate probleem niet vloeiend af omdat de output niet 1080p/24 hz is!!!

Dus kpn gewoon een optie 1080p/24 hz creeren en je maakt een hoop klanten blij???
Badge
Dat antwoord kwam van Facebook? Ik heb nogmaals specifiek nagevraagd of 24Hz mogelijk is als output.

Het duurde even in verband met vakantie, maar er is een interessante discussie ontstaan op het interne ontwikkelaarsforum. Een probleem met dit voorstel is dat het zappen tussen verschillende beeldformaten een stuk langer duurt als het bronformaat aangehouden wordt. Hoe lang dat precies duurt verschilt per TV. Dat kun je testen door de HDMI kabel los te koppelen en weer aan te sluiten. Het kan 1-3 seconden duren voor je weer beeld hebt. Bij switchen tussen SD, HD, HD Glas en Netflix zal dat elke keer gebeuren, de gemiddelde gebruiker is daar niet mee geholpen. Als "HD op 1" is afgerond scheelt dat al wel.

Voor experts zou dit wel een mooie optie zijn. Of het verbetervoorstel nog doorgevoerd gaat worden weet ik niet, er zitten een aantal haken en ogen aan. Het is in ieder geval doorgegeven aan de ontwikkelaars.
als je dus een framerate switch maakt met 1080p/24hz als output gaat het beeld effe flikkeren om op de juiste framerate te komen? netflix loopt via de kpn app dus niet vloeiend omdat er geen 1080p/24hz output heeft en dit is toch echt wel nodig om video content via kpn vloeiend te laten afspelen. Ik begrijp niet dat dit nog niemand is opgevallen bij de ontwikkelaars!!!
Reputatie 4
Badge +2
Als je dit goedkoop wilt oplossen.. Koop een chromecast...die ondersteunt ook 23,976 fps waarin het meeste Netflix materiaal wordt uitgezonden. Let op 23,976 is nog heel iets anders dan 24p. Ik heb zelf een nvidia shield tv waar ik buiten de Netflix app om gelukkig kan wisselen van framerate. Europese series, zoals bv de deense serie Rita worden nog wel eens uitgezonden op 50hz..deze speelt dus wel vloeiend af op de kpn box. Ik moest op mijn shield switchen van 23,976 naar 50hz om deze serie vloeiend in beeld te krijgen. Het is ts hopen dat Netflix zelf een automatische refresh rate gaat inbouwen zoals Kodi (mediaplayer app) dat wel gedaan heeft. Die kan zich automatisch aanpassen aan de native content als je dat instelt in de geavanceerde instellingen...echt ideaal! Maar goed dan nog moet de kpn box wel 23,976 gaan ondersteunen.
Ah dus daarom loopt Netflix niet vloeiend. Sinds afgelopen week ook maar eens aan begonnen maar viel mij inderdaad direct op dat het beeld bij horizontale panning niet lekker liep, dat was lang geleden dat ik dat had gezien! Maar zoals ik hier begrijp geen oplossing vanuit kpn??
Reputatie 4
Badge +2
dat verwacht ik niet, men zal bij 50hz blijven. Europese series zullen heel vloeiend zijn. Amerikaanse series en films bij snelle bewegingen niet. Als je dat wel wilt koop een Nvidia Shield tv. Deze kan op 59,94 Hz refreshrate ingesteld worden. Dat betekent dat 50hz redelijk vloeiend gaat en 23,976 ook omdat 59,94 gedeeld door 23,976 precies 2,5 is. En halven en hele variabelen betekent vloeiend beeld. Een ander misschien wel beter idee is een Xbox one S kopen voor 200 euro. Deze kan Netflix afspelen in variabele refresh rate en ondersteunt ook nog eens 4K Netflix (evenals de shield tv)
@pietheingrun dure oplossing voor een probleem in een kpn ontvanger. Zelfs mijn goedkope raspberry pi mediaspelertjes schakelen gewoon netjes tussen alle beeldformaten. Alleen werkt daar Netflix dan weer niet lekker op om allerlei redenen.

In ieder geval genoeg redenen om na de gratis maand Netflix weer vaarwel te zeggen.
KPN moet dit toch op kunnen lossen, wat een onzin! Aan deze tekortkoming moet een beetje ruchtbaarheid gegeven worden, hier hebben duizenden videofielen last van! Als heb de klantenservice belt vragen ze of je het kastje en modem kan resetten... facepalm!
Zorg dat het werkt, het is 2019!

Reageer