Beantwoord

Netflix geluid kraakt/hapert

Voor de laatste software update viel mij op dat er 1 serie was op Netflix waarbij soms een kraak of hapering in het geluid zat. Niet continue maar bv om de 30 sec (niet precies en erg variabel). Soms kraakte het geluid in iedere zin die gesproken wordt soms gaat het even goed.

Deze week viel me op dat een andere serie, Arrested Development, hetzelfde heeft en nog enkele andere.

Kortom het is nu echt een Netflix issue.

Ik heb op m'n TV een Netflix app en geen problemen daar. Op m'n Playstation zit de app ook en ook daar geen problemen.

Normale tv zenders ook geen problemen. Ook de YouTube app (nieuw op mijn ontvanger) kraakt nu soms ook.

Mijn conclusie het ligt aan de combi App + KPN (ontvanger). Als het de tv of kabels waren geweest was normale tv of Netflix via Smarttv ook een probleem.

Ik heb de ontvanger gereset, ik heb de software verwijdert en opnieuw gestart en geïnstalleerd het probleem blijft.

Ik heb geen dolby digital installatie en kan dus niet zoals sommige topics suggereren switchen naar stereo ipv dolby want ik heb alleen stereo.

Help!

Versie software: 7.3.52_2
Hardware : VIP2952
icon

Beste antwoord door Joran 13 december 2018, 13:39

Het probleem is bekend @Pauls1978. Het zoeken naar de oplossing heeft veel tijd gekost, hadden wij ook graag anders gezien. In eerste instantie leek het probleem bij Netflix te liggen. Dat bleek niet het geval. Het probleem wordt nu gezocht in de hardware van de TV-ontvanger. De chipset leverancier heeft dit nu in onderzoek. Uiteindelijk zal dit middels een firmwareupdate worden opgelost. Een oplostijd is helaas nog niet bekend.
Bekijk origineel

50 reacties

Ik vergeet 2 wellicht belangrijke zaken:

- als ik een tik/hapering hoor en de scène opnieuw afspeel komt de geluids hapering op exact datzelfde moment weer naar voren. Alsof het in de serie zelf zit maar dezelfde scene op de laptop of smarttv geeft dat geluid dus niet.

- 50Mbit connectie glasvezel en snelheidstest toont goede verbinding
Extra info :
KPN software is de crux. Dit is bij iedereen met KPN en Netflix op kanaal 200.

Getest bij mijn broer, dezelfde scènes geven bij hem ook een geluids "tik" of kraak in geluid.

Test zelf, kanaal 200 serie Star Trek "Enterprise" episode 1 season 1 (broken bow) bij 6min 30sec begint een scène waarbij je het regelmatig hoort.
Reputatie 7
Badge +27
Hoi Captain, welkom op het forum 🙂 Dit lijkt me bloedirritant. Dank alvast voor je uitgebreide info. Kun je nog een paar dingen toevoegen? Het gaat dan om een gespecificeerde lijst van items waar dit bij voorkomt. We kunnen hier namelijk naar laten kijken, maar dan moeten we wel precies weten hoe, wat en wanneer.

Dus, wil je de komende dagen van alles waar je dit ervaart het volgende noteren:
- naam van het programma (inclusief aflevering bij een serie)
- de datum+tijd dat je kijkt
- hoe je op dat moment naar Netflix kijkt (via 200, MéérTV of On Demand)
- de timestamp binnen de film/aflevering van de tik/kraak/hapering

Verder, voor de volledigheid, wat is het merk en type van je tv toestel? En heb je ook een geluidssysteem aangesloten?

Wil je in je profiel nog toevoegen je Netflix gebruikersnaam (mag onder persoonlijke opmerking). Dan kunnen we dit, indien nodig, ook door Netflix laten nakijken.
@Morgan Bateson wat ben ik blij om dit te lezen, ik heb namelijk precies hetzelfde probleem met Netflix op het kpn kastje. Ik dacht eerst dat het aan mijn speakersysteem lag, maar ik heb er dus alleen last van als ik Netflix kijk via het KPN kastje...
Jep @Paurro en er zullen er meer zijn. Mensen die specifiek de scène testen die ik noemde ervaren allemaal hetzelfde.

Ik heb ook geëscaleerd naar Netflix maar het is feitelijk niet hun probleem natuurlijk.

Ik ga verder niet elke hikje in het geluid met serie en tijds index noteren, ik constateerde ook bij bv RTL8 hetzelfde. Vooruit, nog 1x dan: RTL8 Groundhog day 20:30.

Punt is, geluid kan regelmatig een 'tik' in het geluid geven bij enkele Netflix titels. Ook soms bij normale zenders, zoals RTL8. NPO en Rtl4 gek genoeg altijd in orde.

Verder is duidelijk dat dit aan de kpn tuner ligt aangezien bij mensen de problemen niet voordoen wanneer opdezelfde geluid en mediaset op een andere manier wordt gekeken (ps4, ps3, smart TV app).

Het geluid tikt alsof een kabel een breukje heeft.
Ik heb ditzelfde probleem al geruime tijd. Soms lijkt het een tijd niet voor te komen en dan weer wel. Nu bij de serie ‘Bodyguard’ is het bij mij weer regelmatig te horen. Resetten, netflix afsluiten en dergelijke bieden allemaal geen oplossing.
Reputatie 7
Badge +27
Ik kan me voorstellen dat je niet lange tijd alles wilt noteren, Morgan. Maar, als hier door ons naar gekeken moet worden, dan moeten wij wel weten wanneer het mis gaat. En een enkel punt is dan niet voldoende. Echter, ik begrijp uit je bericht dat het ook met regulier tv voorkomt, en niet alleen Netflix? Want dan is het een ander probleem.

Verder is duidelijk dat dit aan de kpn tuner ligt aangezien bij mensen de problemen niet voordoen wanneer opdezelfde geluid en mediaset op een andere manier wordt gekeken (ps4, ps3, smart TV app).
Het geluid tikt alsof een kabel een breukje heeft.

Je noemt een geluid- en mediaset, voor de volledigheid, ervaar je ook geluidsissues als deze niet aangesloten is?
En, heb je andere kabels kunnen testen?

Ik wil hier zeker verder met je naar kijken, maar dan heb ik wel je hulp nodig :)

Florian, welkom! Ervaar jij deze problemen specifiek bij Netflix, of ook bij regulier tv kijken? Hoe is jouw ontvanger aangesloten op de Experia Box?
Hi Erik, bedankt voor je reactie. Dit gebeurt alleen bij Netflix, en dan ook nog alleen bij specifieke series of films. Ik denk dat dit zeker al een jaar het geval is (of wellicht was het altijd al zo). Gezien dit alleen bij specifieke series gebeurt heb ik het vermoeden dat het met verschillende audioformaten te maken heeft, en gezien het plopjes en kraakjes zijn wellicht iets met verschillende samplerates.. Het is niet altijd voorspelbaar maar vaak heb ik het idee dat het meer voorkomt bij lage tonen.

Mijn KPN ontvanger is via HDMI aangesloten op mijn TV, via TV ga ik via een optisch toslink kabletje naar een soundbar.
Ik heb hetzelfde probleem ervaren. Ik dacht ook dat het aan mijn speakers lag maar ik merk het alleen bij Netflix via het KPN-kastje. Idd bij de ene serie of film wel en bij andere is er niks aan de hand. Het viel me de laatste keren op bij de series Peaky Blinders, The Bodyguard en de docu Fittest on Earth.
Ah meer mensen met dit probleem dus. Constant maar onregelmatig gekraak, idd net of de stekkers van de speakers niet helemaal goed zitten. Maar alleen last van bij Neflix. Bodyguard, Doctor Who.. daar sowieso veel kraakjes.
Lijkt me een algemeen probleem wat KPN ergens aan de basis zal moeten oplossen.. Ik hoop snel want het is irritant.
Ik heb hier ook last van via de on demand functie van de tv ontvanger. Zowel bij peaky blinders als bij bodyguard. Wanneer ik stream via cromecast echter geen last. Ook het beeld is scherper via de Chromecast... De HDMI kabel van de tv ontvanger is het niet want die geeft wel goed beeld met een test bij een mediaplayer.
Reputatie 6
Badge +10
Ik heb ook op Netflix dat het geluid regelmatig kraakt. Voornamelijk bij spraak momenten.
Op de Netflix app via Google Cast geen problemen op de tv. Dus dit is echt de app op het
KPN ITV kastjes.
Reputatie 7
Badge +27
Dank, allen, voor de verdere meldingen. Dat het specifiek om Netflix via de ontvanger gaat is duidelijk. Kunnen jullie elk voor mij testen (als je dat niet al gedaan had) of je ook verschil merkt als je Netflix benadert via kanaal 200, via het On Demand menu of via het Apps op TV menu? Ik verwacht geen verschil, maar voor de volledigheid toch graag testen. En, voor degenen van jullie met meerdere ontvangers: ervaar je dit op alle?
Ik heb hetzelfde probleem bij de series Eigen Kweek en Peaky Blinders. Ikkan Netflix niet opstarten via de TV. Via de Playstation en Chromecast werkt het gewoon.
Ik herken dit ook. Ik benader de applicatie altijd via het on demand menu. Continue onregelmatig gekraak. Bij willekeurig welke serie. Ik zit overigens bij Xs4all maar volgens mij is die software identiek (op wat branding na).
het is om gek van te worden en verpest het kijken enorm. (ik kan me daar echt aan irriteren). Dus ik hoop op een snelle fix.
Hier ook, het lijkt wel per serie te verschillen. Bij serie 'Outlander' helemaal geen last van nu bij de serie ‘Bodyguard’ continue onregelmatig gekraak. Ik ga testen met chromecast en via blu-ray speler app.

Enorm irritant, hopelijk kan KPN met een firmware o.i.d. dit probleem verhelpen!
Hier precies hetzelfde. Via zender 200 via kpn is het geluid heel vervelend. Wij kijken nu via de app van de tv zelf deze geeft geen enkel probleem.

Hopelijk wordt hier aan gewerkt, vond het via 200 erg makkelijk kijken, maar irriteer me echt aan het geluid.
Ook hier precies hetzelfde probleem. Ben blij dat er meer mensen het melden. Heb het al ongeveer een jaar en toen kon ik er nog niks over vinden. Klinkt inderdaad als een verschil/bug in samplerate ofzo. En inderdaad vooral de lage tonen.
Reputatie 7
Badge +27
Goedemorgen! Opnieuw dank voor aanvullende meldingen. Ik kan er echter niet zo veel mee zonder dat de vragen die gesteld worden óók beantwoord worden :)

Dus: Kunnen jullie elk voor mij testen (als je dat niet al gedaan had) of je ook verschil merkt als je Netflix benadert via kanaal 200, via het On Demand menu of via het Apps op TV menu? Ik verwacht geen verschil, maar voor de volledigheid toch graag testen. En, voor degenen van jullie met meerdere ontvangers: ervaar je dit op alle?

En geef daarnaast ook aan of er ook een versterker of home cinema set is aangesloten, en zo ja, of het probleem zich ook voordoet zonder dat die is aangesloten.

Bedankt!
Goedemorgen! Opnieuw dank voor aanvullende meldingen. Ik kan er echter niet zo veel mee zonder dat de vragen die gesteld worden óók beantwoord worden

Volgens mij kun je er sowieso niet erg veel mee aangezien het al maanden speelt maar er nog geen oplossing is.

Maar om je vragen te beantwoorden:

Merk geen verschil op welke manier ik naar netflix ga. Zolang ik het KPN kastje gebruik heb ik dit probleem. Via smarttv zelf/xbox/chromecast heb ik het probleem niet.

Als ik gewoon tv kijk via kpn heb ik ook geen problemen.

Ik gebruik wel een soundbar. Met normaal tv kijken / andere toepassingen heb ik er geen last van. Echt alleen combinatie KPN kastje + netflix.

Als ik de soundbar niet gebruik hoor ik het niet, maar dit kan er ook aan liggen dat het geluid een stuk slechter is en dus minder gedetailleerd met alleen TV. Ik weet wel dat het niet aan de soundbar ligt omdat via chromecast / smarttv en netflix het probleem er niet is.
Ook ik heb het "kraak" probleem. Via verschillende toslink kabeltjes geprobeerd het op te lossen. Het blijft hetzelfde. Als nu zoveel mensen er last van hebben dan moet het toch opvallen bij KPN? Ik heb de "kraak" bij Netflix en tv. Zoals vanavond bij Kroongetuige. Elke 10a15 seconden tikt het geluid. Overigens heb ik om die reden pas de modem en tv kastje omgeruild voor de laatste nieuwe uitgave, maar helaas niet opgelost.
Hier in ons huishouden exact diezelfde problemen als bovenstaand. Ik sluit mij dus hierbij aan als volgende klant met deze problematiek.
Reputatie 7
Badge +27
Het probleem is bekend @Pauls1978. Het zoeken naar de oplossing heeft veel tijd gekost, hadden wij ook graag anders gezien. In eerste instantie leek het probleem bij Netflix te liggen. Dat bleek niet het geval. Het probleem wordt nu gezocht in de hardware van de TV-ontvanger. De chipset leverancier heeft dit nu in onderzoek. Uiteindelijk zal dit middels een firmwareupdate worden opgelost. Een oplostijd is helaas nog niet bekend.
Ook ik heb het zelfde probleem van de kraakjes en tikjes. Heel irritant vooral als je met koptelefoon luistert ik hoop dat het snel verholpen word. Ik heb regelmatig last van storingen of slordigheidjes en wijd deze voornamelijk aan de nog al goedkoop aandoende arcadyun ontvanger. Voor zo’n 82 euro per maand een kleine 1000 euro per jaar zou je toch wat meer verwachten van de KPN.
Ik ga de boel eens evalueren ik ga dan beslissen of ik nog langer klant blijf.
George Anderson.
Zojuist een update gehad voor mijn KPN kastje. En wat denk je..... Nog steeds gekraak! Dit moet toch echt op te lossen zijn?? Lukt het pas als we massaal naar Ziggo gaan? Het is cliché om dit te zeggen maar ik kan het niet oplossen en het is bloed irritant.

Reageer