Beantwoord

Netflix op 4K ontvanger (ZTE ZXV8001) stoort de andere TV ontvangers

  • 30 September 2019
  • 17 reacties
  • 574 keer bekeken

Reputatie 7
Wat ons opviel was dat wij veel last hebben van haperingen bij het terugkijken van een opname via de HMB2260 in de tuinkamer als wij tegelijkertijd op onze televisie in de woonkamer via de ZTE ZXV8001 Netflix kijken

Ik ben vanavond toch maar even gaan zitten om te kijken of ik iets meer zou kunnen ontdekken over de oorzaak.
Ik heb een aantal metingen verricht.

1: Netflix op ZTE ZXV8001 en opname terugkijken op HMB2260.


Hierbij treden veel haperingen op op de HMB2260.

2: Live televisie op ZTE ZXV8001 en opname terugkijken op HMB2260


De netwerkbelasting is nagenoeg gelijk en hierbij treden geen haperingen op.

3: Netflix op HMB2260 en opname terugkijken op ZTE ZXV8001.


Ook hierbij treden geen haperingen op. Interessant om te zien dat er een volledig ander patroon is in dataverbruik dan bij de eerste meting terwijl de situatie eigenlijk dezelfde is.

4: Netflix op Sony 4K Ultra HD televisie en opname terugkijken op HMB2260.


Hierbij is dezelfde Netflix titel bekeken maar nu in 4K Ultra HD. Ook nu geen haperingen.

Het is frappant dat er dus alleen haperingen optreden bij het gebruik van Netflix op de ZTE ZXV8001 en dan niet op de ZTE zelf maar juist op de andere TV ontvanger.
Interessant is om daarbij te constateren dat het datagebruik van Netflix op de ZTE een heel ander patroon vetoont dan Netflix op de Sony televisie en de HMB2260.
De belasting van het netwerk is verre van maximaal. Ons netwerk is van links tot rechts en van boven tot onder in staat om 1Gbps te verstouwen.
Meting 2 geeft een vergelijkbaar patroon in datagebruik als meting 1 en ook daar treden geen haperingen op dus moet er echt iets anders aan ten grondslag liggen.

Alles duidt er op dat het issue door de Netflix app op de ZTE ZXV8001 veroorzaakt wordt.
icon

Beste antwoord door wjb 11 October 2019, 11:40

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +21
Hoi @wjb. Dit lijkt mij niet helemaal de bedoeling. Ik heb dit intern doorgezet zodat het verder uitgezocht kan worden. Bedankt voor het doorgeven en ik kom er zo snel mogelijk op terug.
Reputatie 7
Badge +21
@wjb Vanuit onze technische afdeling komt de vraag of de tv-ontvangers direct zijn aangesloten op de ExperiaBox (het liefst met de bijgeleverde netwerkkabels)? Indien dit niet het geval is, dan is de vraag vanuit de technische afdeling of je wil testen of dit probleem zich ook voordoet als de tv-ontvanger direct zijn aangesloten, dus zonder tussenkomende switches. ☺️
Reputatie 7
Het is onmogelijk voor mij om de TV ontvangers rechtstreeks op de Experia Box aan te sluiten en wel omdat ik geen Experia Box gebruik.
Daarbij komt dat als de oorzaak in de switches gezocht zou moeten worden de test met Netflix kijken op de HMB2260 en een opname terugkijken op de ZTE ZXV8001 (test 3) tot hetzelfde resultaat zou moeten leiden.

Zowel de ZTE ZXV8001 als de HMB2260 zijn via twee Netgear switches met de EdgeRouter Lite 3 verbonden. De eerste switch is een Netgear GS108Ev3 in de meterkast en de tweede switch is een Netgear GS105Ev2 in resp. de woonkamer en de tuinkamer. De enige situatie waarbij haperingen optreden is Netflix kijken via de ZXV8001 en een opname terugkijken via de HMB2260. Andersom dus niet (test 3) en met Netflix via de televisie zelf (test 4) ook niet. In beide situaties zijn precies dezelfde switches en router betrokken. Voor mij is het klip en klaar dat de oorzaak in de ZTE ZXV8001 gezocht moet worden.
Reputatie 7
Badge +21
Je ontvangt zo een privébericht.
Reputatie 7
Ik hoop dat KPN de oorzaak van dit fenomeen ooit nog eens zal vinden in haar laboratorium/test omgeving maar aangezien ik geen Experia Box in gebruik heb is KPN niet in staat metingen te verrichten op mijn netwerk en kunnen ze de situatie dus ook niet verder analyseren. Ik zou mijn Experia Box terug moeten plaatsen en de TV ontvangers rechtstreeks op de Experia Box moeten aansluiten opdat KPN metingen kan verrichten. Helaas is dat niet haalbaar aangezien ik dan mijn zakelijk netwerk moet onderbreken en ook de helft van mijn thuisnetwerk tijdelijk moet platleggen.

Ik heb mijn zoon (de frequente Netflixer) gevraagd om niet meer Nerflix via de ZTE ZXV8001 te kijken maar alleen nog maar via de Netflix app op de televisie zelf.

Na YouTube nu dus ook geen Netflix meer via de ZTE ZXV8001.

Wel wil ik Vikash bedanken voor zijn inzet. 👌🏻
Reputatie 7
Badge +21
Graag gedaan wjb! ☺️
Reputatie 7

Ik heb de laatste tijd wat tests gedaan met het bellen via VoIP en kom tot de conclusie dat het in dit topic beschreven fenomeen ook invloed heeft op bellen via VoIP.

Het blijkt dat bellen via VoIP een beetje gaat haperen als er op de ZTE ZXV8001 Netflix gekeken wordt. Wordt er op een andere TV ontvanger (HMB2260) of onze 4K smart-TV zelf Netflix gekeken dan loopt alles vlekkeloos. Dat is ook het geval als er tegelijkertijd op meerdere TV ontvangers naar HD-"Glas" zenders gekeken wordt. De netwerkbelasting is dus niet echt een factor in deze. Ook de VoIP provider heeft geen invloed, ik heb bij meerdere providers hetzelfde probleem mogen ervaren.

De Netflix app op de ZTE ZXV8001 lijkt dus echt iets vreemds te doen op het netwerk. Iets dat niet leidt tot een hoge netwerkbelasting maar wel duidelijk impact heeft op andere tijdcritische communicatie. Ik heb zelf nog niet echt de vinger op de wond kunnen leggen.

 

Ik hoop dat @Vikash en @Erik_ dit toch nog eens intern aan de experts willen voorleggen.

 

Edit:

Als work-around heb ik mijn VoIP ATA op een eigen subnet geplaatst en op de tweede LAN poort van mijn EdgeRouter aangesloten. (Zie het oranje poortje in het onderstaande screenshot.)

De telefoon werkt nu storingsvrij.

Het issue lijkt zich dus te beperken tot het subnet waar de ZTE ZXV8001 zich in bevindt.

Reputatie 7
Badge +21

Bedankt voor je bericht wjb. Wat vreemd dat de Netflix app dit veroorzaakt. Ik heb dit zojuist intern doorgezet naar mijn collega's die dit verder kunnen onderzoeken. :slight_smile:

Reputatie 7

Dank je dat je dit door hebt gezet naar jouw collega's. Ook ik vind dit een heel vreemd fenomeen aangezien ik ook geen vreemde netwerkbelasting meet.

Reputatie 7

@Vikash, ik hoop dat je ons op de hoogte zult houden van de reactie van jouw collega's en eventuele verdere acties die uitgezet worden.

Reputatie 7
Badge +21

@wjb Dat doe ik zeker. Ik heb helaas nog geen reactie ontvangen van mijn collega's. :disappointed_relieved:

Reputatie 7

@Vikash, mag ik je nog eens lastig vallen t.a.v. dit issue.

Heb jij ondertussen al eens een reactie ontvangen van jouw collega's?

Het is echt zeer frappant, alles werkt uitstekend met één uitzondering.

Als er op de ZTE ZXV8001 Netflix gekeken wordt dan hapert de HMB2260 bij gewoon live televisie kijken.

Doe ik precies hezelfde maar omgekeerd (Netflix kijken op de HMB2260 en live televisie kijken op de ZTE ZXV8001) dan is er geen enkel probleem.

Ik hoop echt dat jullie hier eens serieus naar willen kijken.

Reputatie 7
Badge +21

Natuurlijk mag dat. Ik heb op 29 december een mail verstuurt met daarin een samenvatting en afbeelding van jouw bericht. Ik heb helaas geen nieuwe reactie ontvangen van mijn collega's.

Dit is het laatste wat ik van ze heb gehoord:

Het advies vanuit STB team is om de door KPN geleverde hardware en aansluitmethode te gebruiken.
Dit betekend dat wij verzoeken om de klant opnieuw een test uit te laten voeren met gebruik van de ExperiaBox en daarop direct aangesloten tv-ontvangers (zonder andere netwerk apparatuur).
Indien in dit geval het probleem nog steeds optreedt nemen wij dit graag in behandeling.

Uit de ‘netwerk omschrijving’ van de klant is op te maken dat deze in huis een “complex” netwerk opgezet heeft. Wij vermoeden dat er binnen dit netwerk mogelijke verstoringen optreden welke de eerder genoemde problemen tot gevolg hebben.

Ik begrijp dat dit verder uitgezocht moet worden, maar mijn collega's willen dus graag dat de ExperiaBox aansluit. Ik begrijp dat je dit niet wilt doen hoor, dus zal nog een poging wagen om mijn collega's te overtuigen dat dit verder uitgezocht moet worden. 

Reputatie 7

Ik begrijp dat dit verder uitgezocht moet worden, maar mijn collega's willen dus graag dat de ExperiaBox aansluit. Ik begrijp dat je dit niet wilt doen hoor, dus zal nog een poging wagen om mijn collega's te overtuigen dat dit verder uitgezocht moet worden. 

Graag en vermeldt daar dan ook even bij dat het fenomeen alleen optreedt als er via de ZTE ZXV8001 Netflix gekeken wordt en dus niet als er via de HMB2260 Netflix gekeken wordt. Hiermee wil ik aangeven dat issue dus niet veroorzaakt wordt door de switches of eigen router veroorzaakt lijkt te worden en dat de verdenking wat mij betreft voor de volle 100% op de ZTE ZXV8001 ligt.

Reputatie 7
Badge +21

Ik heb zojuist een reactie ontvangen, het STB team wil dat het getest wordt op een ExperiaBox. Wellicht komt er een andere forumgebruiker langs die dit wel kan testen. Het STB team weet in ieder geval dat dit gebeurd in deze opstelling. Bedankt daarvoor!    

Reputatie 7

Ik ben zeer teleurgesteld, de Experia Box komt er hier niet meer in, ook niet voor zo'n test.

Ik heb zojuist een reactie ontvangen, het STB team wil dat het getest wordt op een ExperiaBox. Wellicht komt er een andere forumgebruiker langs die dit wel kan testen. Het STB team weet in ieder geval dat dit gebeurd in deze opstelling. Bedankt daarvoor!    

Vikash, 

Bedoel je dat ze bij KPN zelf geen Experia Box meer kunnen aanschaffen om te testen. Of begrijp ik je zin “Het STB team weet in inder geval dat dit gebeurt in deze opstelling niet”, anders graag hiervoor een anderre tekst. Wat begrijpt het STB team in ieder geval?

Reageer