Vraag

Netwerk voor KPN internet en interactieve TV

• 1 januari 2018
  • 12 reacties
  • 683 keer bekeken

Hallo,
Binnenkort gaan wij over op glasvezel KPN Internet en iTV.
Hoe kan ik het beste een netwerk aanleggen hiervoor? Ik heb nu nog geen UTP-kabels in huis en moet hiervoor gaan boren in muren en plafonds. Wil het graag in 1 keer goed doen.

Wat wil ik bereiken:
woonkamer: 1x iTV
werkkamer: 1x bedraad internet
eerste verdieping: 2 kamers bedraad internet en zo mogelijk 1x iTV
zolder: 1x iTV en 1 kamer internet

Moet ik voor elke kamer op eerste verdieping een aparte UTP-kabel van meterkast naar betreffende kamers brengen of kan ik ook met een hub/switch werken?
Kan iTV en internet-signaal door 1 kabel naar zolder of moeten dat er twee zijn vanaf meterkast?

Ik heb 1 set van 3 units van devolo-DUO die ik eventueel kan gebruiken, maar weet niet goed hoe dat het beste ingericht kan worden. Deze wordt nu gebruikt om internet naar zolder en tuinhuis te brengen.

Alvast dank. Als er extra info nodig is hoor ik het graag

Christian

12 reacties

Reputatie 7
Badge +10
In 1 keer goed doen is een uitstekend streven. Wat dat betreft doe je het niet gauw fout zo lang je het bedraad doet. Internet en iTV kunnen prima door 1 kabel en vervolgens verder worden verdeeld via een switch, als die IGMP Snooping ondersteunt, zoals deze https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?nextchapterfeed. Ik lees in jouw netwerk niet over WiFi. Als je Wifi op de eerste verdieping en/of op zolder wilt verbeteren is een WiFi versterker als deze https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132208/wifi-versterker-dualband/?pageCount=2&pos=0 een prima alternatief, aangezien die ook als switch (incl. IGMP Snooping) dient.

Als het tuinhuis niet bedraad mogelijk is, zou je daarvoor nog 2 adapters van de Devolo kunnen gebruiken.
Dank voor je reactie.
Begrijp ik het goed dat iTV en internet dus rechtstreeks van 1 LAN-poort op de experiabox in de meterkast naar zolder kunnen worden geleid en dan is daar de beschreven switch nodig om de signalen met 2 UTP-kabels naar PS4 en iTV-decoder te brengen?
Hoe goed werkt iTV over devolo set? Ik overweg om 1 TV-decoder via die manier te connecteren?
Reputatie 7
Badge +10
Het klopt helemaal dat iTV en internet met een utp-kabel vanaf 1 LAN-poort naar zolder kunnen worden gebracht. Met de juiste switch kun je het daar verdelen.
Bij een draadloze verbindingsset (van Devolo of een ander merk) zijn verstoringen op het stroomnet regelmatig de oorzaak van verslechtering van de beeldkwaliteit. Bij mij werkt het probleemloos, maar een nieuw apparaat in huis kan al problemen opleveren.
Reputatie 7
Badge +24
Welkom op het forum @CWDaniels! Al super geholpen door Jos zie ik. 🙂 Kleine toevoeging: het woord hub kan je in dit verhaal vergeten maar via de switch waar Jos naar verwijst kan inderdaad tv en internet geleverd worden. Devolo werkt bij mij ook prima maar inderdaad afhankelijk van het stroomnetwerk in huis. Garanties kan ik je niet geven. Mijn advies: als je dan toch bezig bent met kabels trekken, probeer die DVS dan niet te gebruiken. Kan een hoop gedoe in de toekomst schelen.

Als er nog meer vragen zijn dan weet je ons te vinden!
Kan ik dus 1 kabel naar zolder trekken; daar switch plaatsen en van daaruit naar 3 kamers voorzien van internet en/of iTV? Of wordt dat te veel voor die ene kabel van meterkast naar zolder?
Maakt het ook nog uit of ik cat5e of cat6 soepele kabel neem?
Reputatie 7
Badge +10
Die ene kabel is voldoende om al die kamers te voorzien van internet en iTV. Cat6 is dan de beste optie, omdat daar meer ‘verkeer’ tegelijkertijd over kan. Een stugge kabel is ten opzichte van een soepele kabel wat duurzamer, gaat dus langer mee.
Qua keuze van kabel is misschien wel het belangrijkste dat je een kabel van 100% koper neemt (dus geen CCA).
Reputatie 7
Badge +24
Wat Jos zegt. 😉 Dan is de enige beslissing nog of je een switch of een KPN WiFi-versterker (mocht je het bereik willen vergroten) eraan hangt.
Reputatie 1
Badge +1
Hallo, Je begint direct over gaten boren in je huis. Soms is dat nodig maar heel vaak is er bij de bouw leidingen gelegd naar de verdieping, zowel voor telefonie als voor televisie. mogelijk dat je deze leidingen kunt gebruiken. Met een trekveer aan de oude bedrading kun je de trekveer in de buis krijgen. de nieuwe bedrading eraan bevestigen en de trekveer weer terug trekken. houd rekening met de zwaarte kracht. Naar beneden trekken gaat doorgaans beter dan omhoog trekken. Anders kijk een sop werkspot voor een klusjes man die je kan helpen
Dank voor het meedenken beerzwaan. Helaas geen vrije leidingen om te gebruiken of omdat ze er gewoonweg niet zijn of omdat ze beschadigd zijn geraakt en niet hergebruikt kunnen worden. (Had ik namelijk al uitgedokterd)
Wat de wifi betreft: dacht ik aan het plaatsen van twee wifi-routers. 1 x op begane grond in buurt van meterkast en 1 x op zolder achter de switch waar we al eerder of spraken.
Dat moet toch kunnen of niet?
Heb nieuwe Linksys in meterkast en de oude linksys nog liggen voor op zolder.
Reputatie 7
Gebruik geen wifi routers maar wifi accesspoints zoals bijvoorbeeld de KPN WiFi "versterker".
Reputatie 7
Badge +24
Voor meer uitleg van wjb hierover: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983

Reageer