Vraag

Nieuwe 4k ontvangers willen niet opstarten

  • 1 May 2020
  • 87 reacties
  • 2796 keer bekeken

Reputatie 2

Ik ben sinds vandaag overgezet naar KPN hussel. Voor dezelfde prijs heb ik nu 4k TV.

Ik heb daarvoor 2 nieuwe 4k ontvangers ontvangen (VIP5202).

Voorheen had ik HD ontvangers (VIP2952 V2).

Ik heb beide HD ontvangers vervangen door de 4K ontvangers. Beide 4K ontvangers geven bij het opstarten een foutmelding dat ze geen software kunnen ophalen (error code 307).

Net met KPN klantenservice aan de lijn gezeten en zij komen er ook niet uit. Ik hoop dat iemand mij via dit forum wel kan helpen.

Dit is wat we al gedaan hebben:

  • HD ontvangers zijn 1:1 vervangen door 4K ontvangers (dezelfde aansluitingen, dezelfde kabels), rechtstreeks op FritzBox 7583 met KPN profiel 200/200 glasvezel.
  • Internet werkt probleemloos.
  • Oude HD ontvangers werken perfect, er is verder niets veranderd in mijn netwerk.
  • Beide 4K ontvangers zijn met hulp van KPN klantenservice teruggezet naar fabrieksinstellingen en oude software is verwijderd.
  • Probleem blijft zich voordoen: 4K ontvanger wil software ophalen en dit lukt niet met error code 307

Ik heb zelf het idee dat het niets technisch is maar iets administratiefs bij KPN, wellicht zijn de 4K ontvangers niet goed ge-provisioned?

Ik hoop dat iemand van KPN mij kan helpen.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

87 reacties

Reputatie 2

Nog ter aanvulling: Ik zie in de FritzBox dat beide 4k ontvangers netjes een IP adres krijgen, netwerktechnisch lijkt dus alles ook in orde.

Reputatie 7

Begrijp ik het goed dat jouw oude TV ontvangers nog actief zijn op jouw abonnement?

Het aansluiten betreft dus een 3e en 4e TV ontvanger?

Zou het kunnen zijn dat er eerst een oude afgemeld moet worden alvorens een nieuwe aangesloten kan worden?

Reputatie 2

@wjb Bedankt voor je reactie.

Het is de bedoeling dat de HD TV ontvangers vervangen worden door de nieuwe 4K ontvangers.

In totaal blijf ik dus 2 ontvangers behouden. De oude ontvangers hebben altijd perfect gewerkt en doen dat nog steeds. Als ik de oude echter vervang voor de nieuwe 4K ontvanger (dus dezelfde HDMI- en ethernetkabel) dan start hij op en zegt hij dat hij een software update moet doen. Dit resulteert uiteindelijk in een error 307. 

Ik denk ook dat er in de systemen van KPN iets niet goed staat waardoor de 4K ontvangers geen toegang hebben tot de software update. Vreemd genoeg kan de KPN klantenservice mij hiermee niet helpen, die verwees mij door naar dit forum maar tot nu toe heeft nog geen KPN medewerker gereageerd.

Ik heb dus 2 hele mooie 4K ontvangers waar ik niets mee kan. Zo maar weer de HD ontvangers aansluiten anders kunnen we vanavond geen TV kijken :-(

Reputatie 7

Vreemd dat klantenservice hier niets mee kan, zeker omdat er een FRITZ!Box aangesloten is.

Huur jij die FRITZ!Box van KPN?

Zo ja, dan heb je recht op support van de tech desk en die zouden er toch echt wel uit moeten kunnen komen.

Reputatie 2

@wjb Ik huur de FritzBox niet van KPN. Ik heb hem zelf gekocht.

The story continues:

Weer de hele ochtend met KPN klantenservice aan de lijn gehangen.

Ze kunnen dit probleem maar niet oplossen. Ik kwam er zelf achter via het optie knop op de AB dat de 4K ontvangers hun “Meta Data” ophalen via SAP://sap.stb.tvonline.nl

Als ik echter sap.stb.tvonline.nl vanaf mijn laptop probeer te pingen dan krijg ik de melding dat dit adres niet ge-resolved kan worden door DNS. Dat zou dus goed kunnen verklaren waarom de 4K ontvangers hun firmware niet kunnen ophalen die kunnen het adres immer ook niet resolven.

Ik kreeg als tip om mijn ExperiaBox V10a aan te sluiten i.p.v. mijn FritzBox. Ik vind het een raar verhaal want dat zou betekenen dat de ExperiaBox een hostfile of iets dergelijks zou moeten hebben om sap.stb.tvonline.nl te kunnen resolven. Ik kan me niet voorstellen dat KPN het zo knullig heeft geïmplementeerd. Maar goed na een hele volksverhuizing EB V10a aangesloten maar helaas de EB V10a start niet meer op. LED aan de voorkant is eerst groen wordt dan rood en daarna herstart de EB V10a en dit blijft zich herhalen. FritzBox maar weer aangesloten en ik ben weer terug bij af.  

Kan iemand van KPN mij helpen?? 

Reputatie 2

Update:

Ik heb de EB V10a uiteindelijk aan de gang gekregen. 4K STB's aangesloten en jawel ze konden updaten.

Na update FritzBox teruggeplaatst en nu werken ze perfect. Eigen router keuze is dus nog niet 100% doorgevoerd bij KPN.

Reputatie 7

Update:

Ik heb de EB V10a uiteindelijk aan de gang gekregen. 4K STB's aangesloten en jawel ze konden updaten.

Na update FritzBox teruggeplaatst en nu werken ze perfect. Eigen router keuze is dus nog niet 100% doorgevoerd bij KPN.

Dit lijkt echt een issue met de VIP5202 te zijn.

Zelf heb ik twee HMB2260's en één ZTE ZXV8001 achter mijn EdgeRouter hangen en die worden netjes geupdate als er nieuwe firmware beschikbaar is.

Reputatie 2

Update:

Ik heb de EB V10a uiteindelijk aan de gang gekregen. 4K STB's aangesloten en jawel ze konden updaten.

Na update FritzBox teruggeplaatst en nu werken ze perfect. Eigen router keuze is dus nog niet 100% doorgevoerd bij KPN.

Dit lijkt echt een issue met de VIP5202 te zijn.

Zelf heb ik twee HMB2260's en één ZTE ZXV8001 achter mijn EdgeRouter hangen en die worden netjes geupdate als er nieuwe firmware beschikbaar is.


Ik had hiervoor 2 VIP2952 V2’s en die updaten ook prima achter de FritzBox. Ik hoop dat dit issue te maken heeft met het initieel ophalen van gegevens en nu dat ze ge-update zijn ze wel gewoon toekomstige updates achter de FritzBox kunnen binnenhalen.

Reputatie 7


Ik hoop dat dit issue te maken heeft met het initieel ophalen van gegevens en nu dat ze ge-update zijn ze wel gewoon toekomstige updates achter de FritzBox kunnen binnenhalen.

Zelfs dan is dit wel iets waar KPN naar zal moeten kijken want men moet natuurlijk zonder Experia Box ook gewoon een nieuwe TV ontvanger in gebruik kunnen nemen.

 

Ik hoop dat er een moderator van KPN meeleest en dit eens aan de techneuten wil voorleggen.

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @Romul en @wjb, wat bijzonder dit. Ik ga het zeker even doorgeven, want dit zou niet moeten. Wil je je forumprofiel nog even aanvullen met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s)? Welke FritzBox heb jij? Ik weet niet of het van belang is, maar beter teveel dan te weinig info voor de betreffende collega's ;-).

Reputatie 2

@Marcia_ Ik heb de gevraagde gegevens toegevoegd aan mijn profiel. Als toevoeging: ik gebruik FRITZ!OS: 07.13 met KPN profiel.

Reputatie 7
Badge +30

Top, bedankt hiervoor! Ik heb het bij dezen intern uitgezet. Zodra ik een reactie heb ontvangen, zal ik dat hier delen!

Reputatie 7
Badge +30

Ik krijg de volgende vraag retour, @Romul

 

Heeft de klant misschien zoiets als DNSsec of andere DNS of DHCP achtige bijzonderheden ingesteld staan in z’n inhome netwerk? Staat FritzBox 7581 Goed ingesteld?

Zie: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/fritz-box-bij-kpn-490648

 

Zou je daar eens naar willen kijken? Dan kan ik jouw feedback weer doorgeven.

Reputatie 2

@Marcia_  Ik gebruik geen DNSsec en de standaard DHCP instellingen van de FritzBox. Ik gebruik wel andere DNS servers (Cloudflare) maar ik heb als test ook de KPN DNS servers op de FritzBox ingesteld die hij automatisch ontvangt via de WAN interface. Ook dat had geen resultaat.  Zoals aangegeven updaten de vorige ontvangers (VIP2952 V2) wel goed achter dezelfde FritzBox met dezelfde instellingen. 

 

Ik ben nieuw bij KPN, ik heb een EB 10A en daarachter mijn eigen router. Zoals ik het nu begrijp kan je over VDSL met de EB alleen TV kijken. Als je direct in de EB prikt ivm multicast. Met een eigen FritzBox kan het natuurlijk ook omdat deze dan de MC streams afhandelt.

 

Ook bij mij wil de 4K ontvanger niet updaten in mijn eigen netwerk. Hij blijft hangen op de eerder genoemde url.

 

sap.stb.itvonline.nl

TXT: SAP/1/224.3.2.6:9875 

 

Dat is een TXT record wat een MC adres terug geeft, de 4K ontvanger lijkt te updaten via een MC stream. En mijn eigen router is zich niet bewust van de MC streams omdat deze op de WAN port “blijven hangen” 

Reputatie 7

Zou het kunnen zijn dat itvonline.nl vervangen moet worden in tv.kpn.com...

...of dat een work-around is om de dns records voor sap.stb.itvonline.nl te herstellen.

Reputatie 7
Badge +30

@Romul de collega's willen graag even met je bellen om het verder te bespreken! Kan dat? Wil je onder persoonlijke opmerkingen in jouw forumprofiel een contacttelefoonnummer plaatsen? Kan je ook aangeven wanneer dit wel of niet uitkomt? Dan houden we daar rekening mee :-).

Reputatie 2

@Marcia_ Ik heb de gevraagde gegevens toegevoegd. Vanaf morgen ben ik de rest van de week in de middag bereikbaar.

Reputatie 7
Badge +30

Top, ik geef het door! 

Badge +12

Ik wil deze wel eens volgen @Romul en @Marcia_ 

 

Zelf zit ik bij XS4ALL en loop tegen hetzelfde probleem aan. Ook hier staat bij meta-gegevens namelijk sap.stb.itvonline.nl

Badge +12

@Eric van Uden: Lees je even mee? Het lijkt dus een combinatie van de 5202 en Fritz!box te zijn?  Vreemde is dat het namelijk bij een Experiabox wel goed gaat. 

Reputatie 7

Welke DNS servers heb je ingesteld staan, die van XS4ALL of een andere?

Badge +12

Welke DNS servers heb je ingesteld staan, die van XS4ALL of een andere?

Normaliter Cloudflare maar ze staan nu op XS4ALL. Maakt geen verschil.

Reputatie 7

Welke DNS servers heb je ingesteld staan, die van XS4ALL of een andere?

Normaliter Cloudflare maar ze staan nu op XS4ALL. Maakt geen verschil.

Jammer want bij @kind0r leek de dat wel de oplossing wel te zijn getuige dit bericht.

Badge +12

Welke DNS servers heb je ingesteld staan, die van XS4ALL of een andere?

Normaliter Cloudflare maar ze staan nu op XS4ALL. Maakt geen verschil.

Jammer want bij @kind0r leek de dat wel de oplossing wel te zijn getuige dit bericht.

Dat zou inderdaad mooi zijn geweest. Er komt vannacht weer een Labor-update voor de 7590. Misschien helpt dat (stille hoop tegen beter weten in).