Vraag

Nieuwe ITV ontvanger, probleem geluid Sonos.

  • 31 December 2019
  • 34 reacties
  • 3804 keer bekeken

Vandaag heb ik mijn oude ITV ontvanger omgeruild door een nieuwe. Het grote voordeel is dat het kastje van de ontvanger dicht kan blijven. Ik heb de ontavnger aangesloten op een Sony tv. Op deze tv is een Sonos surround installatie aangesloten. Alles werkt op één ding na: ik kan met de nieuwe afstandbediening het geluid van de Sonos installatie, dus tv, niet regelen. Pak ik de oude afstandbediening van de “oude” ontvanger dan lukt het wel. Tv en Sonos zijn gekoppeld met een optische verbinding. Ik heb de nieuwe afstandsbediening al afgestemd door stap 3 van de gebruikershandleiding van de nieuwe ontvanger te volgen. Met snelcode drie geef ik aan dat de tv een Sony is. Mijn vraag is wat ik moet doen om met de nieuwe afstandsbediening het geluid harder en zachter te zetten?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

34 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Soms kan je een externe bron via de tv geluidsdeel regelen.

Met de KPN AB gaat het niet lukken.

Of zoals ik het doe, met een Logitech Harmony AB

Dag Joop 2011,

Dat is toch bijzonder vreemd omdat ik met de oude ontvanger en zijn afstandbediening de externe bron (sonos) wel kon bedienen? Sterker nog: met de oude afstandsbediening werkt het geluidsdeel nog steeds. Heb dan wel de nieuwe afstandsbediening nodig om te zappen.

Reputatie 7

Serieus?

 

Misschien is het handig om de afstandsbediening even in je Sonos app te gaan koppelen om geluid en mute te laten werken. 

Reputatie 7

Als jij jouw Sonos met een hdmi kabel op de hdmi-ARC hebt aangesloten en de Sonos ondersteunt hdmi-CEC (BraviaSync) dan zou je het volume gewoon met de afstandsbediening moeten kunnen regelen.

 

Welke TV ontvanger had je voorheen?

Reputatie 7

Heren, om het geluid te willen bedienen met de kpn afstands, zul je de afstands moeten koppelen in de Sonos app. Weet bijna niemand helaasch,... 

 

Zo te lezen is tv gekoppeld aan een playbar met toslink kabel. 

Geluidsinstellingen tv staan gewoon uit waarschijnlijk. 

Dan moet je daarna nog ALTIJD de afstands van de tv of die van kpn koppelen in de app. 

Doe je dat niet gaat het never nooit niet werken,..

 

Ga naar Systeem > Woonkamer > instellen afstandsbediening. 

 

 

Reputatie 7

Ik weet niet wat voor een Sonos apparaat we het hier over hebben, maar Sonos is, als ik de documentatie mag geloven, ook via hdmi-CEC te bedienen.

Reputatie 7

Ja dat is enkel bij de Beam het geval. Die is namelijk niet via toslink te bedienen maar via hdmi-CEC. Play 1, one. Play 3 en 5 zijn surround speakers (enkel wifi of rj45) Die kun je in geval van surround alleen maar 'koppelen' aan een bestaande installatie met een Playbar, playbase (kent ook enkel toslink) of Beam.

Reputatie 7

Dus is het nu de vraag welk Sonos systeem @Fenne01 gebruikt.

Beste hulptroepen,

 

Ik maak gebruik van een playbar die met een optische verbinding met de tv is verbonden. Daaraan gekoppeld 2x een play3 en een sub. Ik heb het advies van JeroenB22 opgevolgd maar dit geeft geen oplossing. Ik geef in de app aan om de huidige afstandsbediening te vervangen. Daarna moet ik de +toets volume op de playbar richten. De playbar herkend het signaal niet en geeft dan de melding om het opnieuw te proberen. Een foto van mijn afstandsbedieningenheb ik als bijlage toegevoegd (links oude en rechts de nieuwe) Ik heb het idee dat er uit de nieuwe afstandsbediening een ander soort signaal komt da niet wordt herkend door Sonos????

 

Reputatie 7

Had je hiervoor de ZTE ZXV8001 4K Ultra-HD ontvanger?

Daarmee kon je inderdaad naast de TV ontvanger en televisie ook een Home Cinema Set mee bedienen. Dat was in te stellen via het menu op de TV ontvanger maar die optie bestaat niet meer bij de nieuwe 4K Ultra-HD ontvanger.

Reputatie 7
Badge +20

Ik begrijp het programmeren.

Excuus dat mijn antwoord fout was.

Ik heb de linke afstandsbediening (zie boven) en daar kan het niet mee.

Met de nieuwe kan het volgens mij wel.

 

Maar ik verdiep me hier niet in, omdat ik een Logitech Harmony One heb.

Dus voor alle apparaten 1 AB

 

Hallo,

Bij de  Arris 2952 ontvanger en bijbehorende AB werkte alles prima.

Nu heb ik een Arris 5202 en werkt het niet meer. Klopt het antwoord wat wjb heeft gegeven en is deze functie vervallen. Dat zou dan mooi waardeloos zijn en zal waarschijnlijk veel klachten gaan geven bij KPN. Hoe kan je deze belangrijke functie laten vervallen???

Reputatie 7

Zal toch een instelling zijn. Bij mij werkt het probleemloos met de Vip5202 en heb ook de rechter afstands. 

Beste Allemaal,

 

Afgelopen dagen toch maar even het één en ander geprobeerd.

Met de Arris 5202 en de “oude” AB (links op foto vorige bericht) werkt alles prima. Ik kan zappen en het volume op mijn Sonos prima regelen. Ik moet dan alleen het kastje waar de ontvanger instaat open laten staan. De AB moet de ontvanger "zien”

Met de nieuwe AB kan ik prima zappen (kastje dicht) maar nog steeds niet de sonos volume harder/zachter zetten. Ook al “ziet”de AB de ontvanger, het werkt niet.

Al allerlei instellingen in de sonos-app gewijzigd maar geen oplossing. Iemand nog een idee???

Reputatie 7

Kan je met de nieuwe afstandsbediening wel het volume van de televisie zelf instellen?

Beste wjb,

 

Ik heb de sonos in het tv-menu uitgeschakeld en het geluid komt nu uit de speaker van mijn tv.

Probleem blijft hetzelfde: kastje dicht met nieuwe AB, alles werkt behalve het geluid is niet te regelen.

 

Badge +12

Ik heb tegenwoordig een Sonos Beam (via HDMI-ARC) maar voorheen een Playbar. De tv-ontvanger had ik via HDMI aangesloten op de tv. Vervolgens vanaf de tv een optische kabel naar de Playbar.

De speakers van de tv had ik uitgeschakeld in het menu van de tv. In datzelfde menu aangegeven dat geluid via externe bron liep (optische kabel dus). Wellicht dat het bij jou ook zo kan werken? Als je de instellingen hebt tenminste. Ik heb namelijk een Philips tv.

Dank Edwin,

De aansluiting zoals jij hem beschrijft heb ik ook. (zie bericht 19 dagen geleden)

Het probleem is echter met de nieuwe tv-ontvanger en ab dat alleen het volume niet werkt.

Ik kan gewoon zappen, menu oproepen enz enz enz. Alleen als ik het volume harder of zachter wil zetten gebeurt er niks :(

Reputatie 7

heel simpel, instellen in je sonos app,…. Anders krijg je de bediening van de sonos echt niet werkend op de kpn afstands,… Als het bij mij werkt, moet het ook bij jou werken,… 

 

Je zoekt veelste moeilijk, enige wat je hoeft te doen is koppelen in de sonos app voor de bediening,.. 

Badge +12

heel simpel, instellen in je sonos app,…. Anders krijg je de bediening van de sonos echt niet werkend op de kpn afstands,… Als het bij mij werkt, moet het ook bij jou werken,… 

 

Je zoekt veelste moeilijk, enige wat je hoeft te doen is koppelen in de sonos app voor de bediening,.. 

 

Dat zou inderdaad (ook) moeten werken. Toen ik de Playbar had was deze optie er volgens mij nog niet.

Heb je dat al geprobeerd @Fenne01 ?

Was het maar zo. Ik ga naar mijn sonos app en selecteer de groep waar mijn playbar in zit.

Daarna naar instellen ab, huidige ab vervangen.

Daarna moet je de ab op de bar richten en de + knop indrukken.

Dat heb ik al tich keer gedaan maar de Sonos herkend de nieuwe ab niet en geeft de melding dat het te lang duurt voordat hij het signaal ontvangt. 

Badge +12

Was het maar zo. Ik ga naar mijn sonos app en selecteer de groep waar mijn playbar in zit.

Daarna naar instellen ab, huidige ab vervangen.

Daarna moet je de ab op de bar richten en de + knop indrukken.

Dat heb ik al tich keer gedaan maar de Sonos herkend de nieuwe ab niet en geeft de melding dat het te lang duurt voordat hij het signaal ontvangt. 

 

Hoi @Fenne01 : ben ik weer…

 

Ik had gisteren ook ineens het probleem dat de volumeknop niet meer reageerde (en de rest wel).

Zou je voor de gein is op de ab het cijfer 7 en 9 tegelijkertijd in kunnen drukken, 3 seconden vasthouden totdat bovenop de ab het lampje knippert en dan op OK drukken? Dat werkte bij mij namelijk meteen. Ergens zit er in de ab in combinatie met de itv-ontvanger iets niet helemaal goed met ir en/of bluetooth. Daar ben ik ondertussen wel achter. Maar zoals gezegd was het indrukken van de knoppen bij mij de oplossing.

Hallo Edwin,

 

Ik heb jou advies uitgevoerd maar het werkt niet bij mij. Sterker nog, ik kan met de deurtjes open zelfs het geluid niet meer bedienen. Ik heb ook, na de 7 en 9 ingedrukt te houden, mijn ab opnieuw aan te melden bij Sonos (via app) Nog steeds herkend de Sonos playbar de ab niet. Gelukkig heb ik mijn oude ab nog, die werkt wel maar dan moet kastje open blijven. Had de nieuwe ab aangeschaft omdat ik dan met dichte deurtjes de boel wel zou kunnen bedienen, maar HELAAS.

Badge +12

@Fenne01 Hoe heb je de instellingen hier staan?:

 

Reputatie 7

Heb je nu een nieuwe tv-ontvanger gekregen of een nieuwe afstandsbediening (zelf gekocht) Zoals je zegt in meerder berichten? Het is wat warrig allemaal, en wordt er niet bepaald beter op. 

 

Gebruik je de sonos nu ook achter dichter deuren? Dat gaat sowieso niet werken omdat sonos met IR werkt en geen bluetooth. 

 

Ik snap er nu niks meer van,.. ik kan geen opties meer bedenken, dus zal het hier ook bij laten.