Beantwoord

Nieuwe TV aansluiten op soundbar.

  • 20 November 2019
  • 16 reacties
  • 1904 keer bekeken

Hallo,

 

Ik heb sinds kort een Samsung UE50RU7100 en ik heb een aansluitprobleem.

 

Mijn oude TV had geen HDMI Arc ingang. Ik had die met een optische kabel aangesloten op mij Samsung HW-N400 soundbar. In de HDMI poort van de soundbar heb een Chromecast waardoor ik de soundbar spraakgestuurd via Google Home kan aansturen.

 

Nu heb ik mijn nieuwe TV wel via een HDMI kabel op de HDMI Arc van de TV en de soundbar aangesloten, maar dat stuit op problemen. Als ik nu namelijk Google Home opdracht geeft muziek af te spelen op de soundbar, gaat de TV automatich aan. Dat wil ik niet. Ik wil ook muziek luisteren zonder dat de TV aanstaat. Weet iemand hoe ik dat kan oplossen?

 

Alternatieven waarbij ik de TV met bluetooth met de soundbar verbind of met de optische kabel heb ik al geprobeerd. Bluetooth geeft echter vertraging (beeld niet synchroon met geluid) en als ik de optische kabel tussen TV en soundbaar doe (zoals ik bij mijn oude TV deed) kan ik ineens het geluid wanneer ik TV kijk niet met de TV-afstandsbediening regelen. Ik moet daar dan mijn soundbar-afstandsbediening voor gebruiken.

 

Ik hoop dat ik mijn probleem(pje) duidelijk uitgelegd heb.

 

Arjan

icon

Beste antwoord door PeterG 20 November 2019, 18:11

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Via HDMI CEC communiceren die apparaten allemaal met elkaar. Bij mij is het zo dat de TV uit blijft als ik de versterker (met losse speakers) aan zet. Echter, als ik de TV aan zet dan gaat de versterker ook aan.

ARC stuurt audio ook “de andere kant op” dus van TV naar soundbar.

Je kunt HDMI CEC uit zetten op de TV. Dan zal ie via HDMI geen signaal meer krijgen om op andere apparaten te reageren. Maar andersom ook, je kunt dan de soundbar niet meer met de kpn afst.bed. harder/zachter zetten.

HDMI CEC uitzetten (toevallig heb ik ook een recente Samsung)
Menu instellingen →  Algemeen → Beheer externe apparaten → Anynet+ (HDMI CEC) aan/uit zetten

 

En euh, dit was toch ook de situatie met de oude TV???
als ik de optische kabel tussen TV en soundbaar doe (zoals ik bij mijn oude TV deed) kan ik ineens het geluid wanneer ik TV kijk niet met de TV-afstandsbediening regelen.

 

Zit er een sync functie op de soundbar of de televisie bij bluetooth verbinding? Als je nml een koptelefoon op zo'n nieuwe tv wilt gebruiken kan dat ook alleen maar een BT zijn. Dan moet het geluid ook te synchroniseren zijn.

Ha Peter. Dank voor je reactie. Ik ga er snel mee aan de slag.

 

Het verschil tussen het gebruik van een optische kabel met de oude en de nieuwe TV is dat ik het volume (van de soundbar) in de oude situatie gewoon met de afstandsbediening van de TV kon regelen. Bij de nieuwe TV kan dat niet. Daar kan het alleen met de afstandsbediening van de soundbar.

Oh ah, ja. Bij de nieuwe Samsung werkt het met z'n eigen afst.bed. (de van weinig knoppen voorziene Samsung One Remote) met een radiografische verbinding met de televisie. Je soundbar reageert alleen op een InfraRood signaal. En laat die (ook voor Samsung) nou net wél van de KPN afst.bed. komen. Met die zou het m.i. dan wel moeten lukken (mits goed ingesteld voor Samsung TV) op je Samsung soundbar.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @ArjanSt, interessante vraag zeg. Ik kan mij voorstellen dat je het liefst alles met 1 afstandsbediening wilt bedienen. Je krijgt het echter niet meer voor elkaar terwijl je al allerlei opties hebt geprobeerd. Ik moet zeggen dat ik het zelf ook met de optische kabel heb aangesloten, ik moet echter de soundbar ook apart bedienen. 

Je kan nog naar de instellingen kijken zoals PeterG. Ik hoor graag als het is gelukt. 

Ha Bart en Peter. Nee, het is nog niet gelukt. Synchroniseren van de Bluetooth optie lukte, maar ik loop er dan tegenaan dat ik iedere keer als ik de apparaten uit zet en opnieuw inschakel, ik op mijn TV opnieuw verbinding moet maken met de de soundbar. Hij begint dan op de TV speaker. Optisch is dan nog een mogelijkheid, maar dan blijf ik inderdaad met die dubbele afstandsbediening zitten.

 

Blijft dus alleen HDMI arc over en dat werkt ook prima. Moet alleen de kabel er dan uithalen als ik zonder TV Spotify naar de soundbar wil streamen. Toch niet ideaal.

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb zo ook even geen idee of je het werkend krijgt. Ik ben door de opties heen. Ik heb dezelfde als die jij ook al hebt gevonden. Hopelijk komt er nog iemand voorbij die de oplossing weet. 

Ik weet niet of je er veel aan hebt maar ik geef ff aan hoe ik 't heb (tv en soundbar beiden van LG):

  1. TV via HDMI aangesloten op de KPN ontvanger.
  2. TV via HDMI-ARC aangesloten op soundbar.
  3. Soundbar via TOSLink aangesloten op KPN ontvanger.

Als ik de TV aanzet gaat de soundbar aan en als de tv uitzet gaat ook de soundbar uit; als ik de soundbar aanzet blijft de tv uit (kan ik radio luisteren). Ik heb geen Chromecast op de soundbar.

Ik heb een ZTE ZVX8001 4k ontvanger en daarop zowel de tv als de soundbar ingesteld voor de bijbehorende BT KPN AB (witte met zwarte onderkant). Als ik de ontvanger "aanzet” voor radio gaat nu ook de soundbar aan: heel handig.

Goedemorgen,  

Misschien stomme vraag. Maar als je tv geen HDMI arc aansluiting heeft, zeggen jullie die stap over te slaan. Dan heb je dus:

1. HDMI van tv naar ontvanger KPN

2. Optische kabel van soundbar naar ontvanger KPN

Geen verbinding dus tussen soundbar en tv.

Krijg je dan wel het geluid van de tv via de soundbar te horen? 

Ben voornemens een soundbar aan te schaffen maar wil graag radio kunnen luisteren zonder de tv aan te hoeven zetten. 

Gr. Ada

wil graag radio kunnen luisteren zonder de tv aan te hoeven zetten. 

Dan is dit een heel handig aansluitschema inderdaad:

1. HDMI van tv naar ontvanger KPN

2. Optische kabel van soundbar naar ontvanger KPN

(technisch gesproken is het, gezien de signaalrichting, wel net andersom overigens
HDMI van ontvanger naar TV; Optisch van ontvanger naar soundbar)

Enige is wel dat alleen geluid v.a. de KPN ontvanger naar de soundbar kan gaan. Dus als je iets anders via de TV aan hebt, bv. een Bluray of gebruik v.d. apps in de tv zelf, komt er geen geluid uit de soundbar.

Hoi Peter, 

Helder.  Dus geen soundbar geluid bij Netflix oid.  Dan optische kabel uit ontvanger in tv doen als we dat willen. 

Of zijn er nog andere opties? Is er een andere verbinding van soundbar naar tv mogelijk? 

Gr. Ada 

Reputatie 7
Badge +20

Wel als je de Neflix app op de ontvanger gebruikt. Niet via de apps van de smart TV.

Okee, ik snap het. Dank je wel. :thumbsup_tone2:

Heeft de soundbar geen extra ingangen?

Ik heb:

De TV optisch verbonden met m'n soundsysteem. Voordeel: ook met de apps op de tv zélf heb ik geluid via het soundsysteem.

De ontvanger analoog verbonden met datzelfde soundsysteem. (voor radio is stereo tenslotte prima)

Hoi Peter, 

Met wat voor kabel/aansluiting heb je die dan analoog verbonden met de KPN ontvanger? De meeste soundbars hebben  alleen een HDMI en optische ingang. 

Gr. Ada

Ik heb geen soundbar maar een surroundversterker. Met 8 analoge en 3 digitale ingangen. En nog 4 hdmi ingangen. En 5 flinke luidsprekers.

Een soundbar is voor mij vlees noch vis. Speakers zitten ook te dicht op elkaar om goed het onderscheid tussen links en rechts geluid te horen. Zit tussen tv-geluid en versterker in. Net als een tablet. Waarom zou je dié bv hebben als je een laptop en een smartphone hebt…?

Haha, heb nu een Harmon Kardon tuner/versterker staan met 5 speakers en subwoofer. Maar wil van al die kabels af. Vandaar. Maar dank voor je input.

Gr. Ada