Beantwoord

Nieuwe zenders

  • 8 June 2019
  • 17 reacties
  • 569 keer bekeken

Persoonlijk heb ik niet zoveel met al die Duitse, Franse, Turkse, Italiaanse en lokale zenders. En ook zenders voor doelgroepen als kinderen, sportliefhebbers en (vermeende) keukenprins(es)en kunnen mij niet boeien.

Ik vraag me af wat er voor nodig is om andere TV-zenders in het pakket te krijgen.
Ik denk dan aan de zenders van het Noorse NRK en de Zweedse SVT.
icon

Beste antwoord door PeterG 9 June 2019, 12:07

Bekijk origineel

17 reacties

Scandinavische achtergrond of binding? Uit intresse wat voor meerwaarde bieden deze kanalen die huidige kanalen niet bieden behalve de taal?

Deze 2 kanalen zullen mij persoonlijk net zo weinig bieden als het geen je hebt genoemd.
Reputatie 7
Badge +28
De kans dat die zenders (NRK en SVT) ooit worden opgenomen in een betaal-TV-pakket hier in Nederland acht ik nihil.

De SVT heeft in het verleden een mogelijkheid gebieden om via de satelliet (9 graden oost) een abonnement te nemen op één zender. Maar dan moest je wel de Zweedse nationaliteit hebben. Maar ook die mogelijkheid is er al vele jaren niet meer.

De enigste mogelijkheid nu is om een abonnement af te sluiten via een adres in Noorwegen of Zweden. Dat kan dan via 1 graad west of 5 graden oost. Die abonnementen zijn wel aardig aan de prijs.

Je kunt via de satelliet wel gratis alle radiozenders ontvangen, maar dat zal via internet ook wel lukken.
Reputatie 7
Badge +9
ER ZIJN MENSEN GENOEG DIE WEL NAAR DIE ZENDER KIJKEN WAAR OM OOK KINDEREN 🤔
KPN heeft al extra zenderpakketten Duits, Turks, Hindi, Erotiek, Fox Sports Internationaal, Fox Sports Eredivisie, Live sport, Ziggo Sport, Live sport en Kids pakket.

Waarom dan geen Zweeds pakket?

Uiteraard niet in het basis-pakket, want dan is het land te klein.
De vraag is eerder: willen die omroepen ook de uitzendrechten betalen voor andere landen waar ze beschikbaar zijn. Antwoord zal zijn: Nee.
De vraag is eerder: willen die omroepen ook de uitzendrechten betalen voor andere landen waar ze beschikbaar zijn. Antwoord zal zijn: Nee.
He?
Zeg je nu dat de zenders in bijvoorbeeld het Hindi pakket aan KPN uitzendrechten betalen om doorgegeven te mogen worden?
Of dat voor die geldt weet ik niet. De Duitse, Belgische en Vlaamse ook i.i.g. niet want die grenzen aan Nederland (Engeland zit alleen wat water tussen).

Maar andere zenders dienen voor bepaalde inhoud als buitenlandse programma's (ook films) en live sport rechten te betalen voor overal waar ze te krijgen zijn.
Het is niet voor niks dat je op een niet-Zweeds of niet-Noors adres daar geen schotelabonnement op kunt krijgen.

Op Rai Uno staat vaak een dia met de melding dat het niet beschikbaar is voor die inhoud buiten Italië als je via de website kijkt. Via KPN is dat dan wel te zien, maar dat kost ze dus wel uitzendrechten.
Via KPN is dat dan wel te zien, maar dat kost ze dus wel uitzendrechten.
Ja.
Het lijkt mij dat als KPN aan de Zweedse omroep een bedrag betaalt dat ze dan hun zenders mogen doorgeven.

Via KPN is dat dan wel te zien, maar dat kost ze dus wel uitzendrechten.Ja.
Het lijkt mij dat als KPN aan de Zweedse omroep een bedrag betaalt dat ze dan hun zenders mogen doorgeven.


Dus, als de KPN dan die zenders aanbiedt in een Zweeds-pakket voor, zeg ff, 10 euro per maand. Dan bekostigen de abonnees die dat pakket nemen de kosten van de uitzendrechten.

Ik vermoed dat dat zo voor zo'n beetje alle pakketten zo gaat.
Ja, maar ik vermoed dat de kosten aan de Zweedse omroep de kijkdichtheid naar die omroep niet verantwoord. Ik versta die taal niet en hoeveel Nederlanders doen dat wel? En de omroep moet het zelf ook willen. Geven ze geen toestemming dan gaat het ook niet.
Reputatie 7
Badge +28
Zoals Peter ook al duidelijk aangeeft, zal dit nooit te bekostigen zijn. De door jou genoemde Duitse, Turkse, Hindi etc. pakketten zullen in Nederland veel meer afgenomen worden, zodat zo'n pakket nut heeft om hier te verspreiden.

En hoewel in heel graag in Noorwegen en Zweden kom, verwacht ik in Nederland geen grote interesse in een Scandinavisch TV-pakket.

Maar gelet op jouw interesse in deze landen, heb jij toch mogelijk een kennis/familielid daar wonen? Regel dan via die persoon een abonnement op een satelliet-pakket. De zenders uit die landen zijn met een klein schoteltje perfect hier te ontvangen.

Via KPN is dat dan wel te zien, maar dat kost ze dus wel uitzendrechten.Ja.
Het lijkt mij dat als KPN aan de Zweedse omroep een bedrag betaalt dat ze dan hun zenders mogen doorgeven.

Maar de vraag is ook mag de zweedse omroep hun content over de grens aanbieden van hun content leveranciers. Al zou KPN niks hoeven te betalen aan SVT of andersom, dan nog kan het SVT geld kosten om hun landelijke voetbal competitie over de grens beschikbaar te stellen ditzelfde geld voor speelfims.

Dat is wat Peter bedoelt met: "Maar andere zenders dienen voor bepaalde inhoud als buitenlandse programma's (ook films) en live sport rechten te betalen voor overal waar ze te krijgen zijn."

Of ik begrijp hem verkeerd, als voorbeeld Netflix die mag in Nederland nu wel Friends uitzenden, terwijl deze in Belgie al veel eerder beschikbaar was.

Bbc1 sd of hd bijvoorbeeld heeft lokale programmering die in nederland niet wordt doorgegeven.
Galdor68 schreef: Bbc1 sd of hd bijvoorbeeld heeft lokale programmering die in nederland niet wordt doorgegeven.

Nou..... Via KPN is BBC One SD LONDON te krijgen op 101.

Galdor68 schreef: Bbc1 sd of hd bijvoorbeeld heeft lokale programmering die in nederland niet wordt doorgegeven.
Nou..... Via KPN is BBC One SD LONDON te krijgen op 101.

Dan heeft de HD versie dus dat bewuste rode scherm waar ik op doel.

Het punt blijft dat los van afspraken tussen KPN en welke buitenlandse zender dan ook deze zender zelf toestemming moet hebben voor een ruimere verspreiding buiten de eigen grenzen.

Het punt blijft dat los van afspraken tussen KPN en welke buitenlandse zender dan ook deze zender zelf toestemming moet hebben voor een ruimere verspreiding buiten de eigen grenzen.


Goh, eigenlijk een wonder dus dat het met zoveel andere zenders wel is gelukt om tot een overeenkomst te komen.
Eigenlijk wel ja als het allemaal zo makkelijk was mochten we BBC om dit als voorbeeld te houden ook wel buitenshuis via de app zien.

De geoblocking is al versoepeld op media gebied maar dan nog op tijdelijke basis binnen de EU. Ben je buiten Nederland woonachtig mag je officieel die itv app niet permanent gebruiken, buiten Europa al helemaal niet ook weer door het licentie gedoe.
Reputatie 7
Badge +28
Voor de app gelden zelfs zwaardere voorwaarden.
Via de Canal Digitaal app zijn bv de Vlaamse zenders niet te zien, daarnaast nog zeker 10 andere zenders ook niet.
Bij de KPN -ITV app zal ook wel zoiets gelden. (Heb ik verder niet opgezocht.)

Reageer