News

Nieuwe zenders in HD beschikbaar

  • 6 December 2019
  • 44 reacties
  • 3675 keer bekeken
Nieuwe zenders in HD beschikbaar
Reputatie 7
Badge +30

Speciaal voor het feestseizoen, een die draait om gezellig samenzijn, waarbij ook hier en daar een cadeautje komt kijken, hebben we de afgelopen week nieuwe zenders in HD toegevoegd. 

Het idee was om dat per gisteren actief te hebben, maar zoals sommigen van jullie al gemerkt hadden was de knop al wat eerder omgezet. 

 

Dus, zonder verder dralen: de volgende zenders zijn vanaf heden in HD te bekijken!

Basispakket kanaal
KPN Beleef 41
Ketnet 31
TRT Turk 140
AT5 510
Secret Circle 652

 

Pluspakket kanaal
RTL Lounge 73
RTL Crime 74
RTL Telekids 59
OUTtv 77
Family7 78

 

Ziggo Sport kanaal
Ziggo Sport Docu 237
Ziggo Sport Extra 238

 

Heel veel kijkplezier gewenst :tv:


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

44 reacties

Beleef KPN is al héél lang HD. Op een oud overzicht uit 2016/2017 heb ik 'm al HD vermeld staan, toen nog onder de naam KPN Presenteert.
Wat HD betreft heb ik op mijn site altijd de decoder gevolgd en niet de aanduidingen op de kpn-site (html en pdf).

Nu in het basispakket alleen nog Arte en Rai uno in basis. En 192tv in plus. Van deze zenders weet ik zeker dat ze (ook) hd beschikbaar zijn. Echter nog niet bij KPN.

Reputatie 7
Badge +22

Toen KPN presenteert nog actief was toen was deze zender in HD. Maar dat stopte, en toen Beleef KPN kwam was deze eerst nog terug gegaan naar SD. Want eerst was het een TV krant. Daarna kwam er toch een programma, en vanaf heden is deze zender ook weer omgezet naar HD. 

Reputatie 2
Badge

On-topic: Mooie toevoeging! Dankjewel.

Off-topic: Wanneer krijgen we een update omtrent HD Glas op 1?

Reputatie 7
Badge +22

Dit wordt er gezegd volgens TotaalTV:

KPN: Binnenkort nog meer zenders in HD bij Interactieve TV

Laat ze alsjeblieft 🙏 gelijk hebben! 😁

Ik weet er nog wel een paar.

Het 'zender vd. maand’ kanaal 42
ARTE 49
Rai Uno 96
192tv
Enkele zenders in het Duits pakket

(heb alleen zenders genoemd waarvan ik zeker weet dat het in HD kán. Bv 100%NL en de NPO themakanalen 1 extra, 2 extra, nieuws en politiek worden niet HD aangeboden.)

M.i. is er niet zo veel meer over in SD wat naar HD kan. Maar, KPN, verras ons! (bv TV5 terug en HD)
 

Reputatie 7
Badge +22

Ik weet er nog wel een paar.

Het 'zender vd. maand’ kanaal 42
ARTE 49
Rai Uno 96
192tv
Enkele zenders in het Duits pakket

(heb alleen zenders genoemd waarvan ik zeker weet dat het in HD kán. Bv 100%NL en de NPO themakanalen 1 extra, 2 extra, nieuws en politiek worden niet HD aangeboden.)

M.i. is er niet zo veel meer over in SD wat naar HD kan. Maar, KPN, verras ons! (bv TV5 terug en HD)
 

@PeterG ben bang dat ‘zender van de maand’ helaas in SD blijft. Omdat er altijd nog zenders in SD zijn, neem maar NPO Extra 1, 2 en 3. 😉

Zender vd maand kan best een HD kanaal zijn. Daar kan ook SD overheen. Zie bv het AT5 kanaal. En L1.

Reputatie 7
Badge +22

Ik noem Beleef KPN helemaal niet, zie ook de quote. @Dennis Schreve , euh, wiens gedachten??? :rolling_eyes:

😂 tekst aangepast! Maar je had het al gezien voordat ik het gewijzigd had. 🙈

Ha ha, nu heb ik ‘t weer aangepast. Ai ai.

Reputatie 7
Badge +28

Ik weet er nog wel een paar.

Het 'zender vd. maand’ kanaal 42
ARTE 49
Rai Uno 96
192tv
Enkele zenders in het Duits pakket

(heb alleen zenders genoemd waarvan ik zeker weet dat het in HD kán. Bv 100%NL en de NPO themakanalen 1 extra, 2 extra, nieuws en politiek worden niet HD aangeboden.)

M.i. is er niet zo veel meer over in SD wat naar HD kan. Maar, KPN, verras ons! (bv TV5 terug en HD)
 


Leuke uitdaging @PeterG !

Via de satelliet worden ook de volgende zenders doorgegeven in HD, die volgens het zenderoverzicht van KPN nog in SD zijn. ( ik kan het niet controleren) 

 

538 TV HD 

BBC World Service HD (Engels)

Euronews HD (Engels)

Nick jr HD (Engels)

Nick Toons HD (Engels)

Baby TV HD (Engels)

Crime & Investigation HD (Engels)

Vox HD (Duits)

RTL 2 HD  (Duits)

Super RTL HD (Duits)

 

De pakketten Hindi, Turks en Erotiek heb ik niet uitgezocht.)

Het door jou genoemde 192 TV is via de satelliet niet in HD te ontvangen, mogelijk wel via bepaalde kabelboeren. (?)

Kleine beetje muggeziften welke 'nieuwe' zenders? Het zijn bestaande kanalen nu in HD niks nieuws aan.

Kom maar met Crime&Investigation in HD zeker omdat deze in het pluspakket zit is dat bijna niet acceptabel. Omdat KPN dit in SD doorgeeft zitten de nu nog Telfort klanten en overige WBA afnemers met dezelfde kwaliteit opgescheept. Komende van een ander platform voelt het nu ruim een jaar later nog steeds als een terug gang.

 

Reputatie 7
Badge +28

Kleine beetje muggeziften welke 'nieuwe' zenders? Het zijn bestaande kanalen nu in HD niks nieuws aan.

 

Niet zo zeuren, @Galdor68 ! 

 

 

Kom maar met Crime&Investigation in HD zeker omdat deze in het pluspakket zit is dat bijna niet acceptabel. Omdat KPN dit in SD doorgeeft zitten de nu nog Telfort klanten en overige WBA afnemers met dezelfde kwaliteit opgescheept. Komende van een ander platform voelt het nu ruim een jaar later nog steeds als een terug gang.

 

 

Deze zender zit zowel op 8 west als op 28 oost in HD. Begrijp ik dat jij dit vroeger via Telfort wel in HD kon ontvangen? 

@Noordzee

De door KPN overgenomen glasvezel providers zoals XMS en Concepts onder gebracht onder de Telfort vlag leverden een hybride vorm van TV kijken dat hield in Interactieve TV via een Amino ontvanger en DVB-C signaal via een afzonderlijke vezel. Ik ben in 2015 bij Telfort ingestapt op glasvezel juist vanwege deze format. 

Ik durf met zekerheid te zeggen dat bijna alle Interactieve TV kanalen zelfs in GlasHD kwaliteit waren niet eens in wat nu HD wordt genoemd. Vooral mijn partner kijkt graag C&I zelfs haar viel het op en normaal geeft ze daar niet veel om. Zeker voor glasvezel klanten is de combinatie vanuit 1 platform voor DSL en FttH niet optimaal.

Ps het klinkt mischien als zeuren maar het gebruik van het woord nieuw schept bij mij de verwachting van 10 nieuwe kanalen. Het enige andere is de kwaliteit.

Reputatie 7
Badge +28

Mooi stukje historie…. 

Dan hoop ik voor jullie dat deze zender in de toekomst ook in HD gaat worden doorgegeven. Ervan uitgaande dat jullie het pluspakket afnemen. 

Mooi stukje historie…. 

Dan hoop ik voor jullie dat deze zender in de toekomst ook in HD gaat worden doorgegeven. Ervan uitgaande dat jullie het pluspakket afnemen. 

Telfort Combivoordeel klant met nu nog kosteloos het pluspakket. Volgend jaar komt naar verluid op beide facturen KPN te staan. Zonder te veel veranderingen aan de voorwaarden althans naar wat nu bekend is gemaakt.

Aan de overige lezers en moderatoren ter verduidelijking, het is zeker een goede ontwikkeling hoewel helaas bij deze 10 geen kanalen zitten die wij veel kijken. Zoals geschreven als je beter gewend bent komt dit eerder over als dat wordt tijd.

Reputatie 6
Badge +3

Heel mooi! Hoe meer zenders in HD hoe beter. Toch jammer dat er qua 4K helemaal geen beweging meer is. Maar ach hier al eens blij mee.

Reputatie 7

Ik zou graag zien dat er ook meer HD-"Glas" zenders gaan komen. :wink:

Reputatie 7
Badge +22

Ik zou graag zien dat er ook meer HD-"Glas" gaan komen. :wink:

Altijd weer die “HD-Glas” zenders! Ik ga voor “HD-VDSL” zenders! 😂

Om nog maar eens aan te geven dat ik het onnozel vind, iemand met genoeg bandbreedte kan deze HD-“Glas” zenders makkelijk hebben. 😉

Reputatie 7

Om nog maar eens aan te geven dat ik het onnozel vind, iemand met genoeg bandbreedte kan deze HD-“Glas” zenders makkelijk hebben. 😉

Ik heb je al zo vaak aangegeven dat het niet gaat om de capaciteit van jouw lijn naar de actieve straatkast, maar om de (reken)capaciteit van de actieve straatkast om alle daarop aangesloten abonnees tegelijkertijd storingsvrij real-time die HD-"Glas" te kunnen leveren.

Je weet, als het goed is, net zo goed als ik dat de uitrol van HD-op-1 zo enorm veel tijd gekost heeft om te voorkomen dat bottlenecks verstoringen zouden gaan veroorzaken.

Daarbij ging het erom dat veel VDSL abonnees automatisch naar HD zouden gaan kijken en dat daarmee de TV stream van 3Mbps naar 7Mbps zou gaan. Bij het beschikbaar stellen van HD-"Glas" komt daar nog eens 5,5Mbps bij immers een HD-"Glas" zenders vereist 12,5Mbps.

En nu gaat het dus niet om dat lijntje van jouw huis naar de actieve straatkast, die kan dat met twee vingers in z'n neus makkelijk aan. Nee, het gaat om de capaciteit van die actieve straatkast. Is dat ding in staat om (bijvoorbeeld) de 100 daarop aangesloten abonnees storingsvrij te voorzien. Die actieve straatkast moet dan immers real-time i.p.v. 710Mbps 1,25Gbps gaan routeren.

Laat staan dat elke klant 4k via  ITV gaat afnemen en kijken. Dit voorbeeld laat precies zien wat ik bedoel dat glas en dsl klanten vanuit 1 platform bedienen niet deugd. De genoemde HD glas kanalen moeten gewoon al via knop 1 beschikbaar zijn voor glasvezel klanten.

Reputatie 7

Dit voorbeeld laat precies zien wat ik bedoel dat glas en dsl klanten vanuit 1 platform bedienen niet deugd. De genoemde HD glas kanalen moeten gewoon al via knop 1 beschikbaar zijn voor glasvezel klanten.

Maar dat heeft toch helemaal niets met elkaar te maken.

Bij FTTH (Glasvezel) wordt er helemaal geen gebruik gemaakt van actieve straatkasten.

Bij FTTH wordt er gebruik gemaakt van PoP's (Points of Presence) waar veel meer ruimte is om voldoende rekencapaciteit te plaatsen.

KPN zou dan ook prima HD-"Glas"-op-1 kunnen gaan uitrollen, daarvoor is de VDSL infrastructuur geen enkele beperkende factor.

We hebben het er al vaker over gehad.

Het heeft in zoverre met elkaar te maken dat het TV signaal vanuit 1 en dezelfde platform komt!!!

Op basis van dat laatste bericht is er dan gewoonweg geen reden te bedenken dat dit nog niet gerealiseerd is of geen reden die wordt gedeeld.

Let wel ter verduidelijking komende van het nu ter ziele zijnde oud glasvezel bij Telfort, had ik eerst op de Arris SD vanaf 1 de 661 glasHD reeks en de 701 HD reeks nog steeds heb ik geen acceptabele verklaring gelezen dat die 10 GlasHD kanalen niet gewoon vanaf 1 zijn te zien. Pas ergens begin dit jaar zat eindelijk HD vanaf 1. Nu kijk ik hooguit naar de npo kanalen wat dat betreft maakt het mij persoonlijk niet veel uit, het gaat meer om het principe.

Het opgedoekte systeem was op TV gebied beter.

 

Reputatie 7

Het heeft in zoverre met elkaar te maken dat het TV signaal vanuit 1 en dezelfde platform komt!!!

Ik zou niet weten waarom dat een reden zou zijn dat HD-"Glas"-op-1 op zich laat wachten.

 

Op basis van dat laatste bericht is er dan gewoonweg geen reden te bedenken dat dit nog niet gerealiseerd is of geen reden die wordt gedeeld.

Ik weet die reden wel en dat is precies dezelfde reden waarom het ook zo gruwelijk lang duurde totdat HD-op-1 uitgerold werd. Drie (!!!) jaar heeft dat geduurd.

Weet dat

  • een behoorlijk percentage van de abonnees uitgesteld televisie kijkt.
  • bij uitgesteld televisie kijken geen gebruik gemaakt kan worden van IGMP multicasts en dat elke TV ontvanger zijn eigen TV stream nodig heeft.
  • een groot percentage van de glasabonnees geeneens weet heeft van de HD-"Glas" zenders en nu gewoon naar de HD variant kijkt.
  • een HD-"Glas" zender zo'n 5,5Mbps extra bandbreedte vereist.
  • je dan al snel over een aantal Gbps extra spreekt die door de PoP's real-time gerouteerd moet worden en dat de apparatuur in de PoP dat dan wel moet kunnen verwerken.

Overigens heeft KPN beloofd dat de HD-"Glas" zenders met de HD en SD varianten samengevoegd zullen worden.

Mij gaat het overigens bij dat samenvoegen niet om het vanaf kanaal 1 beschikbaar hebben van die zenders, maar puur om het feit dat ik opnames van HD-"Glas" zenders niet via de iTV app kan terugkijken zolang HD-"Glas"-op-1 niet gerealiseerd is. Hetzelfde geldt ook voor de smart-TV app en ik kan mij niet voorstellen dat KPN deze lacune commercieel gezien wil laten zitten.

 

Reputatie 7
Badge +22

Wat een lekkere discussie weer! 😂 @Galdor68 tegen @wjb 

En….. de tweede ronde in de ring kan weer beginnen! 😝🥊 😂

Wat een lekkere discussie weer! 😂 @Galdor68 tegen @wjb 

En….. de tweede ronde in de ring kan weer beginnen! 😝🥊😂

Ik ga er niet verder op in wees gerust het is wel jammer dat KPN een volledig op glasvezel gebruikers ingericht systeem onder het Telfort merk de nek om heeft gedraaid.😉