Beantwoord

NPO en NOS stappen met WK voetbal in Ultra HD.

• 15 mei 2018
  • 50 reacties
  • 2235 keer bekeken

Reputatie 6
Badge +8
Het WK voetbal in Rusland is het eerste evenement dat in Nederland live in 4K Ultra HD wordt uitgezonden. NPO werkt bij de uitzendingen onder anderen met EBU en de Vlaamse publieke omroep VRT samen.

Door het uitzenden in 4K Ultra HD worden enkele wedstrijden van het WK voetbad – dat in juni in Rusland wordt gespeeld – in vier keer betere beeldkwaliteit dan HD aangeboden. Het is voor het eerst dat een Nederlandse tv-zender lineair in Ultra HD gaat uitzenden. NPO maakt tijdens het WK voetbal een speciale Ultra HD versie van het tv-kanaal NPO 1. Dit kanaal NPO 1 4K wordt aan deelnemende distributeurs in Nederland aangeboden. Bronnen melden Totaal TV dat in ieder geval KPN en Stichting Kabel Veendam (SKV) NPO 1 4K aan klanten gaan aanbieden.

Bron: TotaalTV

Gaan de 4K abonnees kijken?
icon

Beste antwoord door PeterG 30 mei 2018, 20:38

Dennis, 1 / 701 is SD danwel HD. Géén UHD.
661 is HDglas en dus ook geen UHD.

NPO 1 UHD zal via kanaal 690 doorgegeven gaan worden. Van 5 juni t/m 10 juni is daar eerst nog Eurosport 4K beschikbaar.

Alle UHD kanalen zijn apart. NPO 1 UHD ongetwijfeld dus ook 😉
Bekijk origineel

50 reacties

Reputatie 7
Badge +12
Zie voor meer informatie: https://tweakers.net/nieuws/138641/nederlandse-publieke-omroep-zendt-wk-voetbal-2018-uit-in-ultra-hd.html

Goede zaak. Ik heb tot op heden nog geen 4K TV omdat er bijna geen geschikte content beschikbaar is, maar dit is toch wel een mooie (onverwachte) stap tot standaardisering van 4K-televisie.
Reputatie 2
Yes ik ben zeker van de party, en er klaar voor.
Laat maar komen op mijn 873 OLED uiteraard een 4K/UHD in combi met het KPN 4K pakket.
Graag nog wel even de decoder updaten, dat hij ook het HDR/HLG originele beeldsignaal kan doorgeven op mijn Philips. Dan nog even de Ambilight App updaten, voetbal kleuren betreffende speel landen per wedstrijd voor wat extra lichtsfeer.....
Reputatie 7
Badge +18
Bijzonder goed nieuws !!!
Nu maar hopen dat de KPN het ook doorgeeft
Reputatie 7
Badge +27
Hallo @King006 en de rest. Wij gaan dit inderdaad ook zo doorgeven! Je kunt met een 4K abonnement zonder meerkosten, alle wedstrijden die de NOS doorgeeft in 4K bij ons in 4K zien. Doen jullie tzt. een uitgebreid verslag over hoe scherp het is? 😉
Reputatie 7
Badge +18
Hallo @King006 en de rest. Wij gaan dit inderdaad ook zo doorgeven! Je kunt met een 4K abonnement zonder meerkosten, alle wedstrijden die de NOS doorgeeft in 4K bij ons in 4K zien. Doen jullie tzt. een uitgebreid verslag over hoe scherp het is? ;-)

Ik ga de grassprietjes tellen Marcia 😎 🐱 🐈
Reputatie 7
Badge +18
UPDATE: Het is nu definitief zeker: KPN heeft bekendgemaakt dat het aan klanten met Interactieve TV met een abonnementsvorm inclusief 4K Ultra HD het WK voetbal in Rusland op NPO 1 UHD gaat aanbieden.

Alleen zat ik hier effe mee:

Decoder
Overigens lijkt het erop dat KPN eerst nog wel een firmware-update voor de UHD-decoder moet uitbrengen. NPO gaat NPO 1 UHD in HLG/HDR uitzenden. Onduidelijk is echter of de decoder met de huidige firmware deze technieken op dit moment kan weergeven.
🤔..

@Marcia_, kun jij hier nog meer over vertellen?
Reputatie 7
Badge +16
Jammer dat ik geen 4K abonnement kan nemen op mijn adres.
Reputatie 6
Badge +8
Hallo @King006 en de rest. Wij gaan dit inderdaad ook zo doorgeven! Je kunt met een 4K abonnement zonder meerkosten, alle wedstrijden die de NOS doorgeeft in 4K bij ons in 4K zien. Doen jullie tzt. een uitgebreid verslag over hoe scherp het is? ;-)

Goed om te lezen dat KPN wel meedoet 😉 ik begreep namelijk dat Ziggo niet mee gaat doen.
Reputatie 7
't Zal mij benieuwen of (veel) voetballiefhebbers van Ziggo naar KPN overstappen. Er zal vast ook een aantal potentiële klanten teleurgesteld worden omdat op hun adres het 4k-abo niet afgenomen kan worden (je moet wel minimaal 100 Mb/s kunnen halen). Een beetje wrang kan dat wel zijn; heb je een Ziggo-aansluiting tot max 400 Mb/s maar geen 4k en kun je bij KPN (wel 4k) een aansluiting afnemen met (vaak veel) minder dat 100 Mb/s, dus ook geen 4k.
Och, ik ben geen voetballiefhebber; doet Nederland wel mee 😇 ?!?
Reputatie 7
Badge +16
(je moet wel minimaal 100 Mb/s kunnen halen).
Waarom is dat eigenlijk als het toch h.265 gecomprimeerd wordt? De huidige HD uitzendingen zijn h.264 gecomprimeerd terwijl 4K@265 2x die hoeveelheid vraagt en dus nauwelijks meer aanslag van de bandbreedte vraagt.
Reputatie 7
Tja, ik heb begrepen dat 4k iets van 25 Mb/s vraagt (HD Glas 13 Mb/s, HD 8 Mb/s). Als ik dan twee 4k-ontvangers zou hebben die tegelijk aan zouden staan, blijft er van mijn net iets meer dan 50 Mb/s niet veel meer over. Ik denk dus dat KPN daarom een ruime marge hanteert.
De snelheid van het 4k-abo gaat omhoog van 100 naar 150 Mb/s. De vraag is nu of KPN in de toekomst ook die 150 Mb/s als minimum eis gaat hanteren?
Reputatie 7
Badge +16

bron: https://www.boxcast.com/blog/hevc-h.265-vs.-h.264-avc-whats-the-difference
Reputatie 7
Badge +16
Dus ik zou het met 1 ontvanger best kunnen halen.
Misschien is het een idee om de zender aan de KPN Interactieve TV app toe te voegen, dan kunnen de kijkers het zelf proberen. Netflix en YouTube ontvang ik prima in 4K.
Reputatie 7
Badge +30
Maar je kan niet direct stellen dat HEVC/H.265 _altijd_ 15 of 25Mbit/s is. Dat is afhankelijk van meerdere factoren en over het algemeen geldt dat wanneer de compressie techniek hetzelfde blijft een hogere bitrate een lineair verband heeft met een hogere beeldkwaliteit.

Naar mijn idee is 25Mbit/s HEVC/H.265 echt super. Als je hier een paar aannames in doet en kijkt naar het gemiddelde verschil tussen HEVC/H.265 en H.264 meer dan 30% is zou dat overeenkomen met bijna 40Mbit/s H.264

Netflix en Youtube UHD/4K is "slechter".
Youtube doet zo'n 14Mbit/s over VP9. VP9 is bijna vergelijkbaar met HEVC maar presteert vaak ietsje beter dus je kan aannemen dat het iets meer dan 14Mbit/s was als t HEVC was maar zeker niet de 25Mbit/s van KPN.
Netflix gebruikt HEVC en zit op zo'n 16Mbit/s (15.2Mbit/s)

Robin
Reputatie 7
Badge +27

Alleen zat ik hier effe mee:

Decoder
Overigens lijkt het erop dat KPN eerst nog wel een firmware-update voor de UHD-decoder moet uitbrengen. NPO gaat NPO 1 UHD in HLG/HDR uitzenden. Onduidelijk is echter of de decoder met de huidige firmware deze technieken op dit moment kan weergeven.
🤔..

@Marcia_, kun jij hier nog meer over vertellen?

Dat is een hele goede vraag, dat moet ik voor je navragen. Zodra ik meer weet, kom ik er op terug!

De snelheid van het 4k-abo gaat omhoog van 100 naar 150 Mb/s. De vraag is nu of KPN in de toekomst ook die 150 Mb/s als minimum eis gaat hanteren?

Vooralsnog blijft het minimum op 100 Mbit/s staan, ik heb nog niet anders gehoord.
Reputatie 1
Badge
Ik heb een tijdje geleden in een speciale software groep gezeten. Toen werd de zender insight in 4k uhd doorgegeven. Mijn lg OLED tv gaf toen ook netjes aan dat het ook nog in HDR was. Dus moet de decoder de voetbal toch ook zo kunnen doorgegeven.
Reputatie 1
Badge

Reputatie 7
Badge +18
Dus ik zou het met 1 ontvanger best kunnen halen.
Misschien is het een idee om de zender aan de KPN Interactieve TV app toe te voegen, dan kunnen de kijkers het zelf proberen. Netflix en YouTube ontvang ik prima in 4K.
Je zou het inderdaad kunnen halen, maar dan moet je wel de 4K - ZTE - ZXV8001 tv ontvanger moeten hebben. 😉 Alleen heeft KPN een minima gesteld op 80 - 100 Mbit/s.
Reputatie 7
Badge +18

Jij hebt ook in die 4K pilot gezeten, maar ik kan me niet herinneren dat het die zender was, ik zat ook in die pilot. Deze zender komt nu wel in het pakket per 18 juli. 😉
Reputatie 7
Badge +18
Een broer van mij ook een verfent voetbalkijker, heeft domme pech, alhoewel.... eigen schuld eigenlijk
Hij zit dus bij Ziggo en zou zo glasvezel kunnen kijken, maar verleden maand heeft hij geklaagd dat hij zoveel betaalde en toen hebben ze hem een goedkoper abonnement aangeboden en gegeven, maar..... zit er nu wel weer een jaar aan vast..
Die baalt nu als een stekker.
Ik wed dat ik die vaak op bezoek. krijg als het voetballen in 4K wordt uitgezonden.
Reputatie 7
Dát wordt toegang heffen, huistijger! En de bar is open. Maar wel ff € 1,50 per consumptie aftikken. Je bent geen liefdadigheidsinstelling.😛

Ik zal 't wat NPO 1 betreft moeten doen met HD in 12 Mb/s. (nee, niet via kpn).

Dat is op mijn 32 inch met van scherm tot neus 2 meter al hartstikke mooi beeld.
Reputatie 3
Hallo @King006 en de rest. Wij gaan dit inderdaad ook zo doorgeven! Je kunt met een 4K abonnement zonder meerkosten, alle wedstrijden die de NOS doorgeeft in 4K bij ons in 4K zien.
Wordt deze zender ook toegankelijk voor klanten die mee hebben gedaan aan de pilot (en dus een 4K-ontvanger hebben) maar vervolgens hebben gekozen om niet naar het 4K abonnement up te graden? Of is het mogelijk om dit te bestellen (zonder van pakket te moeten wijzigen en daardoor eventuele kortingen te verliezen)?
Reputatie 7
Badge +18
Wordt deze zender ook toegankelijk voor klanten die mee hebben gedaan aan de pilot (en dus een 4K-ontvanger hebben) maar vervolgens hebben gekozen om niet naar het 4K abonnement up te graden? Of is het mogelijk om dit te bestellen (zonder van pakket te moeten wijzigen en daardoor eventuele kortingen te verliezen)?Ik betwijfel het, maar het zou wel mooi zijn dat ze dit voor de oudere pilot-klanten open stellen. Maar ik ben er bang voor. @Marcia_, weet jij hier iets over?
Reputatie 7
Badge +27
Ik heb een tijdje geleden in een speciale software groep gezeten. Toen werd de zender insight in 4k uhd doorgegeven. Mijn lg OLED tv gaf toen ook netjes aan dat het ook nog in HDR was. Dus moet de decoder de voetbal toch ook zo kunnen doorgegeven.
Ik heb navraag gedaan en de apparatuur is inderdaad al van de juiste firmware voorzien om HDR door te geven!

Wordt deze zender ook toegankelijk voor klanten die mee hebben gedaan aan de pilot (en dus een 4K-ontvanger hebben) maar vervolgens hebben gekozen om niet naar het 4K abonnement up te graden? Of is het mogelijk om dit te bestellen (zonder van pakket te moeten wijzigen en daardoor eventuele kortingen te verliezen)?
Dat zal niet het geval zijn helaas.
Reputatie 7
Wordt deze zender ook toegankelijk voor klanten die mee hebben gedaan aan de pilot (en dus een 4K-ontvanger hebben) maar vervolgens hebben gekozen om niet naar het 4K abonnement up te graden? Of is het mogelijk om dit te bestellen (zonder van pakket te moeten wijzigen en daardoor eventuele kortingen te verliezen)?Dat zal niet het geval zijn helaas.Gelukkig, dan hoef ik me geen zorgen te maken dat de buurt bij mij naar dat verschrikkelijke voetbal wil komen kijken. 😉

Overigens blijven eventuele kortingen bij een upgrade van bijvoorbeeld "Alles in 1 Standaard" naar "Internet en TV 4K" behouden.
Let wel heel goed op bij het eventueel upgraden, het getoonde totaalbedrag is inclusief de €20,- korting in de eerste drie maanden. Dit is mijns inziens behoorlijk misleidend.
Het lijkt net alsof het 4K abonnement met €78,98 goedkoper is dan mijn huidige "Alles in 1 Standaard" voor €84,99 en vanaf 1 juli €88,49.

Schijn bedriegt immers de prijs is geen €78,98, maar €98,98. Dat is vanaf 1 juli nog altijd €10,50 meer dan mijn huidige abonnement. Persoonlijk ben ik van mening dat je onder de streep ook de prijs na 3 maanden zou moeten vermelden om zo de abonnee duidelijk te informeren.

Reageer