Beantwoord

NPO en NOS stappen met WK voetbal in Ultra HD.

• 15 mei 2018
  • 50 reacties
  • 2235 keer bekeken

Toon eerste bericht

50 reacties

Reputatie 7
Badge +18

WK voetbal op NPO 1 UHD niet landelijk bij KPN

KPN is tot nu toe de enige aanbieder die heeft bevestigd dat het tijdelijk Ultra HD-kanaal NPO 1 UHD tijdens het WK voetbal wordt doorgegeven. Het gaat echter niet om een landelijke doorgifte.

KPN gaat echter NPO 1 UHD niet landelijk aan alle klanten aanbieden. NPO 1 UHD wordt onderdeel van het aanvullende UHD-abonnement van het telecombedrijf. KPN biedt dit aanvullende abonnement – dat standaard in het duurste Alles-in-1-abonnement wordt geleverd – alleen op adressen aan waar de minimale daadwerkelijk geleverde internetsnelheid 100Mbps of meer is. Dit betekent in praktijk dat alle klanten die via glasvezel van de diensten van KPN gebruik maakt het UHD-aanbod beschikbaar is. Ook is bij een groot deel van de koperdraadaansluitingen de minimale snelheideis geen probleem. Maar in honderdduizenden adressen kan KPN in Nederland geen internetsnelheid leveren die noodzakelijk is om naar Ultra HD bij KPN te kunnen kijken.

Afstand wijkcentrale
Het aantal huishoudens waar op dit moment geen snelheid van 100Mbps kan worden geleverd wordt wel kleiner. KPN investeert namelijk fors in het opwaarderen en verbeteren van het koperdraadnetwerk. Een onderdeel van de werkzaamheden is de aanleg van meer wijkkasten en wijkcentrales. Bij de koperdraadtechnieken ADSL en VDSL is namelijk de afstand tussen woning en wijkkast of wijkcentrale van groot belang voor de daadwerkelijk geleverde internetsnelheid. Hoe groter de afstand is, hoe lager de daadwerkelijk geleverde internetsnelheid in de woning van de klant. Het kan hierdoor voorkomen dat een KPN-abonnee betaalt voor een abonnement waarbij maximaal 100Mbps internet wordt geleverd maar de uiteindelijke daadwerkelijk internetsnelheid veel lager is. In enkele gevallen is de geleverde internetsnelheid zelfs ontoereikend om in HD-kwaliteit naar tv-zenders te kijken. Bij glasvezel speelt deze problematiek niet en kan in vrijwel alle gevallen volle internetsnelheid behorende bij het abonnement geleverd worden.
Reputatie 7
Het is feitelijk wel landelijk. Maar wat ze bedoelen is: niet alle aansluitingen zijn geschikt voor het 4K abonnement.
Reputatie 7
Badge +18
Het is feitelijk wel landelijk. Maar wat ze bedoelen is: niet alle aansluitingen zijn geschikt voor het 4K abonnement.Klopt helemaal! 😉
Reputatie 7

bron: https://www.boxcast.com/blog/hevc-h.265-vs.-h.264-avc-whats-the-difference
Wow, de gemiddelde snelheid van een Internetaansluiting is in de VS maar 18Mbps.
Doen we het hier dus relatief goed en toch ook weer niet goed genoeg.
Overigens zou je mijns inziens prima met een aansluiting van laten we zeggen 50Mbps een 4K abonnement moeten kunnen nemen waarbij dan maar op één TV ontvanger 4K gekeken kan worden. Net als bij de DSL aansluitingen die te weinig bandbreedte hebben voor twee HD ontvangers en waarbij dan op één TV ontvanger naar de HD zenders gekeken kan worden. Commercieel gezien lijkt het me zeer verstandig als men eens zou kijken of 4K toch niet bij lagere bandbreedtes geleverd kan worden.
Reputatie 7
Badge +18

Overigens zou je mijns inziens prima met een aansluiting van laten we zeggen 50Mbps een 4K abonnement moeten kunnen nemen waarbij dan maar op één TV ontvanger 4K gekeken kan worden. Net als bij de DSL aansluitingen die te weinig bandbreedte hebben voor twee HD ontvangers en waarbij dan op één TV ontvanger naar de HD zenders gekeken kan worden. Commercieel gezien lijkt het me zeer verstandig als men eens zou kijken of 4K toch niet bij lagere bandbreedtes geleverd kan worden.
Ik vraag me dat ook af, waarom kan klanten met 50 Mbit/s of hoger geen 4K kunnen nemen. Heeft dit te maken om het feit dat misschien 1 UHD zender 25 Mbit/s kan zijn? Dan gaat het niet lukken om 2x 4K ontvangers te hebben.
Reputatie 7
Heeft dit te maken om het feit dat misschien 1 UHD zender 25 Mbit/s kan zijn? Dan gaat het niet lukken om 2x 4K ontvangers te hebben.Dan mis je net de boodschap van mijn vorige bericht.
Overigens zou je mijns inziens prima met een aansluiting van laten we zeggen 50Mbps een 4K abonnement moeten kunnen nemen waarbij dan maar op één TV ontvanger 4K gekeken kan worden.
Reputatie 7
Badge +18
waarbij dan maar op één TV ontvanger 4K gekeken kan worden.Deze bericht heb ik inderdaad even over het hoofd gezien. 😁
Reputatie 7
Badge +18
UPDATE:
KPN technisch klaar voor doorgifte NPO 1 UHD 😉
Reputatie 2
Goed bericht dat al technisch HDR-HLG kunnen zou kunnen worden doorgegeven volgens o.a. bovenstaande berichtgeving.
Zou graag dan eens iets zien via de ZTE box, dat er iets in HDR-HLG wordt doorgegeven, voor ons als afnemers van het duurste, maar in elk geval het UHD inhoudende pakket.
Naar verwachting zouden dan zowel het WK voetbal als straks de beide nieuwe UHD zenders Insight UHD en ook LOVE NATURE in deze HLG-HDR woren uitgezonden.
Maar is er niet niet iets voor ons om al te kunnen kijken hoe en of de HDR-HLG weergave correct op onze UHD tv's wordt weergegeven, liefst in combinatie met een Dolby Atmos sound ondersteuning?
Reputatie 7
Badge +18
Netflix heeft bij sommige films en series HDR, maar frappant is dat ie bij mij op de ZTE ZXV8001 alleen maar HD aangeeft, en bij mij tv HDR. Ik zeg er wel bij dat ie ultra HD 4K aangeeft bij films en series, en dan zou ik haast denken dat HDR er wel is. Maar zeker weten doe ik het niet. 😉
Reputatie 2
@DennisSchreve Als je maar HD krijgt weergegeven op je ZTE UHD ontvanger box van KPN zou het misschien kunnen zijn dat je geen 4K abonnement bij Netflix hebt?
Een aantal HD series zijn namelijk ook voorzien van HDR, dit hoeft niet perse een UHD serie of film te zijn.
Eigenlijk is je verhaal ook niet helemaal duidelijk, je bedoelt HD, en met of zonder HDR weergave op je ZTE ontvanger, en via een app op je TV zelf wel in UHD en HDR als je Netflix kijkt? Wat voor TV betreft het? Ik had op mijn Philips 65PUS7601 ook het probleem dat HLG van externe satelliet ontvanger niet doorgegeven werd, ook niet op de hiervoor speciale 2 HDMI,s en menu hiervoor op 4.4.4. Colour Gamout gezet. Terwijl het HLG signaal op de TV wel direct werd herkend en als zodanig de TV in HDR modus ging. Nu op mijn niewere OLED 873 gaat met dezelfde sat ontvanger bij HLG ondersteunt programma wel direct over in HDR-HLG weergave. Het kun dus ook aan de niet geheel correct werkende hardware in combinatie met een HDMI aansluiting liggen.
Reputatie 7
Badge +18
@DennisSchreve Als je maar HD krijgt weergegeven op je ZTE UHD ontvanger box van KPN zou het misschien kunnen zijn dat je geen 4K abonnement bij Netflix hebt? Ik heb Netflix 4K
Reputatie 7
Badge +18
@Tv-fans, op me Sony TV 4K geeft ie HDR:

En op de ZTE ZXV8001 geeft ie Ultra HD 4K:

Dus de tv-ontvanger ondersteund nog geen HDR. 😉
Reputatie 2
Zoals hierboven gesteld, kan het eventueel aan combinatie van TV en of HDMI aansluiting liggen.
Je hebt vast in het HDMI menu de instelling zo staan dat er 4.4.4. of 4.2.0 kan worden weergeven, geloof dat bij Sony niet alle HDMI aansluitingen gelijk zijn, zou een andere HDMI proberen. Maar als Sony bezitter/kenner is je dat vast wel bekend.
Of zit er een AVR tussen die nog geen HDR-HLG kan doorgeven. Trouwens voor komend voetbal wordt HLG ingezet, is een andere HDR norm dan Netflix gebruikt, namelijk HDR(10). Trouwens je Sony kan toch Dolby Vision weergeven als je Netflix in 4K kijkt?
Reputatie 7
Volgens mij is het ook al een keer gezegd door KPN medewerkers van het iTV developmentteam dat de 4K Ultra-HD ontvanger nog niet geschikt is voor HDR. Toentertijd werd aangegeven dat daar wel aan gewerkt gaat worden maar ik heb nog geen enkele bevestiging (release notes, publicatie) gezien dat HDR ondertussen gerealiseerd zou zijn.
Reputatie 7
Badge +18
Volgens mij is het ook al een keer gezegd door KPN medewerkers van het iTV developmentteam dat de 4K Ultra-HD ontvanger nog niet geschikt is voor HDR. Toentertijd werd aangegeven dat daar wel aan gewerkt gaat worden maar ik heb nog geen enkele bevestiging (release notes, publicatie) gezien dat HDR ondertussen gerealiseerd zou zijn.Volgens hun wel: https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-technisch-klaar-voor-doorgifte-npo-1-uhd/
Hallo @King006 en de rest. Wij gaan dit inderdaad ook zo doorgeven! Je kunt met een 4K abonnement zonder meerkosten, alle wedstrijden die de NOS doorgeeft in 4K bij ons in 4K zien. Doen jullie tzt. een uitgebreid verslag over hoe scherp het is? ;-)

Hallo @Marcia_, ik heb gisteren KPN gebeld en gevraagd of zij de zender NPO 1 UHD gaan uitzenden tijdens het WK, dit omdat ik het ook niet terug kon vinden in de website.

Antwoord was nee, weet jij hier meer van ?
Alvast bedankt.
Reputatie 7
Badge +18
Hallo @Marcia_, ik heb gisteren KPN gebeld en gevraagd of zij de zender NPO 1 UHD gaan uitzenden tijdens het WK, dit omdat ik het ook niet terug kon vinden in de website.

Antwoord was nee, weet jij hier meer van ?
Alvast bedankt.
Beste @Cellow, Ik kan je vertellen dat KPN dit gaat uitzenden, maar vraag me alleen af of ze dit op kanaal 1 of op kanaal 701 of op glasvezel kanaal 661, of komt hier een extra kanaal nummer voor klanten met een 4K abonnement?
Reputatie 7
Badge +27
Het enige wat we bevestigd hebben gekregen is dat klanten met een 4K abonnement datgene wat de NPS uitzendt in 4K kunnen kijken. Op welke manier, op welke zender etc., weet ik helaas niet! Zodra we daar meer informatie over hebben, zal ik dat hier zeker delen.
Reputatie 7
Dennis, 1 / 701 is SD danwel HD. Géén UHD.
661 is HDglas en dus ook geen UHD.

NPO 1 UHD zal via kanaal 690 doorgegeven gaan worden. Van 5 juni t/m 10 juni is daar eerst nog Eurosport 4K beschikbaar.

Alle UHD kanalen zijn apart. NPO 1 UHD ongetwijfeld dus ook 😉
Ik heb glasvezel-4k abonnement - 4k LG tv en kijk graag voetbal, maar op welk kanaal zit WK2018 4K uitzendingen?
Of is dit gewoon kanaal 1 of kanaal 661!
Reputatie 7
Badge +18
Hallo @heijbron
kanaal 690 is NPO1-UHD
Hoe lang heb je al 4K?
Het duurt n.l. enkele dagen voordat de UHD-stream geactiveerd is.
Hallo @heijbron
kanaal 690 is NPO1-UHD
Hoe lang heb je al 4K?
Het duurt n.l. enkele dagen voordat de UHD-stream geactiveerd is.

Al 2 maanden, maar ik heb nergens info gevonden dat kanaal 690 Het UHD kanaal is.
Bedankt!
Reputatie 7
Badge +18
Het staat anders vlak boven je vraag, PeterG had het ook al gemeld.
Na 18 juli komen er twee 4K zenders bij op 692 en 693 n.l. Insight 4K en Love nature 4K
Reputatie 1
Badge
Zit naar Uruguay - Frankrijk op NPO UHD te kijken. Schitterend beeld! Merkbaar beter dan HD Glas.
Ik zeg laat maar komen die UHD kanalen en uitzendingen!

Reageer