Beantwoord

NPO en NOS stappen met WK voetbal in Ultra HD

• 15 mei 2018
  • 7 reacties
  • 577 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +17
NPO en NOS stappen met WK voetbal in Ultra HD
Het WK voetbal in Rusland is het eerste evenement dat in Nederland live in 4K Ultra HD wordt uitgezonden. NPO werkt bij de uitzendingen onder andere met EBU en de Vlaamse publieke omroep VRT samen.

Door het uitzenden in 4K Ultra HD worden enkele wedstrijden van het WK voetbal – dat in juni in Rusland wordt gespeeld – in vier keer betere beeldkwaliteit dan HD aangeboden. Het is voor het eerst dat een Nederlandse tv-zender lineair in Ultra HD gaat uitzenden. NPO maakt tijdens het WK voetbal een speciale Ultra HD-versie van het tv-kanaal NPO 1. Dit kanaal NPO 1 4K wordt aan deelnemende distributeurs in Nederland aangeboden. Bronnen melden Totaal TV dat in ieder geval KPN en Stichting Kabel Veendam (SKV) NPO 1 in 4K aan klanten gaan aanbieden.

Samenwerking EBU en VRT
Nederland is één van de vijftien landen waar het WK voetbal in Ultra HD wordt aangeboden. NOS en NPO werken bij het tijdelijke Ultra HD-kanaal met diverse marktpartijen waaronder European Broadcast Union (EBU) en de Vlaamse publieke omroep VRT samen. Voor de VRT is het WK voetbal het tweede voetbalevenement dat live in 4K Ultra HD aan distributeurs wordt aangeboden. Eerder deed VRT dit bij het EK voetbal 2016 in Frankrijk. Dit 4K-kanaal werd ook in Nederland door KPN aan een kleine groep klanten aangeboden. Dit in het kader van het testen van de 4K Ultra HD-decoder van KPN afkomstig van fabrikant ZTE.

Tienduizenden huishoudens
NPO verwacht dat in Nederland enkele tienduizenden huishoudens deze zomer naar het WK voetbal in Ultra HD kunnen kijken. Deze huishoudens dienen wel over een geschikte televisie en tv-decoder beschikken. In Nederland bieden KPN en SKV op dit moment zenders in Ultra HD-kwaliteit aan klanten aan. Bij KPN is hiervoor een speciale decoder nodig die alleen bij het duurste abonnement in bruikleen wordt geleverd. SKV geeft Ultra HD via kabeltechniek DVB-C door. Hierdoor kan ook direct via de televisie zonder tussenkomst van een decoder gekeken worden. Vorige week werd duidelijk dat Ziggo bij een beperkte groep klanten een nieuwe 4K Ultra HD-mediabox test. Mogelijk dat het uitzenden van het WK voetbal in Ultra HD het aantal testgebruikers bij het kabelbedrijf doet vergroten.

Specificaties
NPO 1 4K wordt uitgezonden in de nieuwste 4K Ultra HD-techniek. Dit is DVB UHD-1 phase 2. In dit geval gaat het om 4K HLD/HDR wide color gsmut volgens BT2020.
icon

Beste antwoord door Bart_ 17 mei 2018, 09:34

Dag beste mensen! Inmiddels lopen er al drie topics over dit onderwerp. Om het een beetje overzichtelijk te houden gooi ik deze op slot en kunnen we het gesprek verder voeren in dit topic.
Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

7 reacties

Reputatie 2
Hartstikke goed dat het er toch van komt.
Ben wel benieuwd of de ZTE 4K decoder bij KPN op tijd een software update krijgt dat deze ook het betere 4K signaal inclusief de HDR/HLG kan doorzetten zoals het origineel aangeboden wordt.
Dit geeft toch net dat beetje meer punch aan het beeld, met name betere kleuren en ook een dynamischer beeld. Daar ze al tijdje met Dolby Atmos aan het testen zijn, kunnen ze gelijk de WK in UHD met dit overtuigendere geluids ervaring doorzetten. Het is dan meer of je qua geluid midden in het voetbal stadion zelf zit.
Ik ben klaar voor deze mooie voetbal ervaring, alhoewel we onze Oranje Jongens missen....
Reputatie 7
Badge +17
😂 Ziggo gaat het hun klanten niet aanbieden: https://www.totaaltv.nl/nieuws/npo-1-uhd-niet-bij-ziggo/ Maar ik lees wel dat het niet gratis is:

Niet gratis
Overigens is de doorgifte van NPO 1 UHD voor deelnemende distributeurs niet gratis. Ze moeten een extra vergoeding betalen om de zender te mogen doorgeven.

Zal mij benieuwen hoeveel KPN hiervoor gaat vragen. 🤔
Reputatie 7
Badge +17
EdeKPN gaat het aanbieden zonder meerkosten:
Hallo @King006 en de rest. Wij gaan dit inderdaad ook zo doorgeven! Je kunt met een 4K abonnement zonder meerkosten, alle wedstrijden die de NOS doorgeeft in 4K bij ons in 4K zien. Doen jullie tzt. een uitgebreid verslag over hoe scherp het is? ;-)
Dat is mooi bericht!!!! @Marcia_, op welk kanaal nummer komt NPO 1 UHD?
Reputatie 7
Badge +17
UPDATE: Het is nu definitief zeker: KPN heeft bekendgemaakt dat het aan klanten met Interactieve TV met een abonnementsvorm inclusief 4K Ultra HD het WK voetbal in Rusland op NPO 1 UHD gaat aanbieden.

Alleen zat ik hier effe mee:

Decoder
Overigens lijkt het erop dat KPN eerst nog wel een firmware-update voor de UHD-decoder moet uitbrengen. NPO gaat NPO 1 UHD in HLG/HDR uitzenden. Onduidelijk is echter of de decoder met de huidige firmware deze technieken op dit moment kan weergeven.
🤔
Reputatie 7
Badge +17
Straks gaan klanten massaal over naar het 4K abonnement, hebben jullie wel genoeg 4K decoders??? 😂 🤣
Reputatie 7
Badge +16
Ik wil ook wel een 4K decoder, maar mijn netwerk heeft maar een bandbreedte van 40Mb. Op zich voldoende, Netflix en YouTube doen het prima.
Reputatie 7
Badge +18
Dag beste mensen! Inmiddels lopen er al drie topics over dit onderwerp. Om het een beetje overzichtelijk te houden gooi ik deze op slot en kunnen we het gesprek verder voeren in dit topic.