News

NPO themazender wijziging

  • 30 November 2021
  • 119 reacties
  • 21756 keer bekeken
NPO themazender wijziging
Reputatie 7
Badge +25

Per 15 december voert NPO een wijziging door in de NPO themazenders. Van 5 naar 3 zenders. In dit topic vertel ik je wat dat betekent voor NPO zenders bij KPN.

Wat verandert er voor de NPO zenders op 15 december?

  • Themazenders NPO Nieuws en NPO Zappelin Extra vervallen.
  • Naam themazender NPO Politiek wijzigt naar NPO Politiek en Nieuws. Deze zender komt in het basispakket.
  • De themazenders komen netjes bij elkaar te staan.

NPO Nieuws

De content die op NPO Nieuws wordt uitgezonden, is na het stoppen terug te vinden op het digitale themakanaal NPO Politiek en Nieuws.
 

NPO Politiek en Nieuws

NPO Politiek en Nieuws is voortaan de zender voor politieke debatten, nieuws-uitzendingen, evenementen, (politieke) persconferenties en sport in het basispakket op zender 83
 

NPO Zappelin Extra

NPO Zappelin Extra komt te vervallen. De vele publieke programma’s voor kinderen blijven gewoon te vinden op NPO Zappelin (via NPO 3), NPO Start en de gelijknamige apps. 
 

Zenderwijzigingen bij KPN

Vanwege deze wijzigingen vindt er ook een verschuiving plaats in de zendernummers. Hieronder een makkelijk overzicht van alle wijzigingen met de NPO themazenders.

  Zenders tot 15 december Zenders na 15 december
Basispakket 43. NPO Nieuws 83. NPO Politiek en Nieuws
  58. NPO Zappelin Extra Vervalt
Pluspakket 76. NPO 1 Extra* 81. NPO 1 Extra
  81. NPO Politiek Gaat samen met NPO Nieuws in basispakket
  88. NPO 2 Extra 82. NPO 2 Extra
  83. Discovery Science 84. Discovery Science

*NPO 1 Extra is zender van de maand in december

 

Heb je vragen over deze wijzigingen? Stel je 'm hieronder.


119 reacties

Hallo @Paul_ Worden alle klanten hier op enigerlei wijze van op de hoogte gesteld? Want er is maar een klein aantal klanten actief lid van het forum.

Reputatie 7
Badge +28

Hoi @Paul_ ,

Helaas wordt Digitenne niet vermeld. Ik weet uiteraard dat de NPO de zeggenschap heeft over de NPO-zenders op Digitenne. 

Maar kan KPN misschien even een balletje opgooien over de doorgifte van NPO Politiek en Nieuws via de NPO-frequenties?  Er is namelijk nog ruimte voor een extra zender op de NPO-mux.  

Wil je dat (laten) uitvragen bij de NPO? 

Reputatie 7
Badge +25

Hallo @Paul_ Worden alle klanten hier op enigerlei wijze van op de hoogte gesteld? Want er is maar een klein aantal klanten actief lid van het forum.

Goede vraag. Ja, we gaan communiceren hierover. Komt goed. Ook zijn er persberichten van de NPO hierover geweest richting de media.

Hoi @Paul_ ,

Helaas wordt Digitenne niet vermeld. Ik weet uiteraard dat de NPO de zeggenschap heeft over de NPO-zenders op Digitenne. 

Maar kan KPN misschien even een balletje opgooien over de doorgifte van NPO Politiek en Nieuws via de NPO-frequenties?  Er is namelijk nog ruimte voor een extra zender op de NPO-mux.  

Wil je dat (laten) uitvragen bij de NPO? 

Het enige wat ik hierin kan doen is de feedback doorgeven en dat zal ik doen. Meer dan dat kan ik hierin niet betekenen helaas.

Hallo @Paul_ 

Ook zijn er persberichten van de NPO hierover geweest richting de media.

Met alle respect, KPN-klanten moeten wijzigingen die KPN uit gaat voeren niet via een persbericht hoeven te lezen, als ze het al lezen.

 

Reputatie 7
Badge +25

Hallo @Paul_ 

Ook zijn er persberichten van de NPO hierover geweest richting de media.

Met alle respect, KPN-klanten moeten wijzigingen die KPN uit gaat voeren niet via een persbericht hoeven te lezen, als ze het al lezen.

En dat is waarom we klanten ook gaan informeren zoals ik in m'n vorige bericht aangaf...:thinking:

Reputatie 7
Badge +28

 

Hoi @Paul_ ,

Helaas wordt Digitenne niet vermeld. Ik weet uiteraard dat de NPO de zeggenschap heeft over de NPO-zenders op Digitenne. 

Maar kan KPN misschien even een balletje opgooien over de doorgifte van NPO Politiek en Nieuws via de NPO-frequenties?  Er is namelijk nog ruimte voor een extra zender op de NPO-mux.  

Wil je dat (laten) uitvragen bij de NPO? 

Het enige wat ik hierin kan doen is de feedback doorgeven en dat zal ik doen. Meer dan dat kan ik hierin niet betekenen helaas.

Top @Paul_ ,

Graag hoor ik dan ook de reactie van de NPO daarover. Eind december zal ik dat hier rappelleren mocht er voor die tijd nog geen antwoord bij jou binnen zijn. 

Reputatie 7
Badge +25

 

Hoi @Paul_ ,

Helaas wordt Digitenne niet vermeld. Ik weet uiteraard dat de NPO de zeggenschap heeft over de NPO-zenders op Digitenne. 

Maar kan KPN misschien even een balletje opgooien over de doorgifte van NPO Politiek en Nieuws via de NPO-frequenties?  Er is namelijk nog ruimte voor een extra zender op de NPO-mux.  

Wil je dat (laten) uitvragen bij de NPO? 

Het enige wat ik hierin kan doen is de feedback doorgeven en dat zal ik doen. Meer dan dat kan ik hierin niet betekenen helaas.

Top @Paul_ ,

Graag hoor ik dan ook de reactie van de NPO daarover. Eind december zal ik dat hier rappelleren mocht er voor die tijd nog geen antwoord bij jou binnen zijn. 

Om je verwachting een beetje te temperen, ik weet niet of ik ook daadwerkelijk de reactie van de NPO hierover krijg en door kan geven. Ik geef deze feedback door aan mijn collega's intern, maar verder kan ik geen toezeggingen geven.

Reputatie 5
Badge +4

@Paul_  wordt bij deze wijziging nu ook eindelijk NPO 1 Extra in HD overgezet?

Reputatie 7
Badge +25

@Paul_  wordt bij deze wijziging nu ook eindelijk NPO 1 Extra in HD overgezet?

Niet dat ik weet. Om een andere vraag voor te zijn: de vraag of NPO Politiek en Nieuws in HD komt is gesteld en kom ik op terug.

Reputatie 4
Badge +2

@Paul_ Waarom is NPO 2 Extra wel in HD en NPO 1 extra niet? Wat is de logica hiervan? KPN heeft een flinke voorsprong op Ziggo in HD zenders. Des te vreemder dat Ziggo NPO1 Extra wel in HD doorgeeft en KPN niet 

 

Reputatie 7
Badge +25

@Paul_ Waarom is NPO 2 Extra wel in HD en NPO 1 extra niet? Wat is de logica hiervan? KPN heeft een flinke voorsprong op Ziggo in HD zenders. Des te vreemder dat Ziggo NPO1 Extra wel in HD doorgeeft en KPN niet 

Ik heb hier geen antwoord op, dus de logica moet ik je verschuldigd blijven (hoewel er vast een reden voor is). Het lijkt me niet goed als ik ga gissen wat de reden is. Ik hoop dat het niet lang meer duurt voordat eigenlijk alles waar HD mogelijk is, ook in HD wordt uitgezonden bij ons. Maar ja, dat is makkelijk zeggen natuurlijk.

@P.J.M. van der Vooren 

Zie bovenstaande. N.a.v. je eerdere topic mention ik je hier even.

@Paul_

Wijziging was inkoppertje. Ook m.b.t. Discovery Science.

Had het al een paar dagen zo vermeld op mijn pagina Zenderindeling KPN, xs4all.

Nu NPO 1 Extra per 15 december gelijk naar HD (ook al leveren ze die in 720). Dan is daar tenminste ook naar te kijken.

Helaas levert de NPO Politiek en Nieuws nog niet in HD, lees ik op TotaalTV.

Reputatie 7
Badge +22

@Paul_

Helaas levert de NPO Politiek en Nieuws nog niet in HD, lees ik op TotaalTV.

Dat willen ze gaan doen in het voorjaar van 2022, althans dat wordt door de NPO beweerd. 

Hoi @PeterG en anderen,
 

@Paul_

Wijziging was inkoppertje. Ook m.b.t. Discovery Science.

Had het al een paar dagen zo vermeld op mijn pagina Zenderindeling KPN, xs4all.

Een duidelijke site, met heel veel informatie.
Werp er regelmatig een blik op.
Met mijn ogen dan he.:wink:

@Paul_ 

Zie je lijstje nog eens, maar volgens mij is 58. NPO Zappelin Extra nú in het basispakket…..

Reputatie 7
Badge +25

@Paul_

Zie je lijstje nog eens, maar volgens mij is 58. NPO Zappelin Extra nú in het basispakket…..

 

 

Haha, die Paul :laughing:

Gelukkig ben jij de struisvogel die z'n kop in de lucht houdt.

Reputatie 5
Badge +4

@Paul_  wordt bij deze wijziging nu ook eindelijk NPO 1 Extra in HD overgezet?

Niet dat ik weet. Om een andere vraag voor te zijn: de vraag of NPO Politiek en Nieuws in HD komt is gesteld en kom ik op terug.

Nou ja, we wachten wel af wanneer KPN overstag gaat! Gelukkig heb ik Ziggo ook nog en daar is deze zender wel in HD te bekijken!

Reputatie 7
Badge +9

Dank voor de informatie, @Paul_.

Piet.

Reputatie 7
Badge +25

@Paul_  wordt bij deze wijziging nu ook eindelijk NPO 1 Extra in HD overgezet?

@0011 @Gertjan Woudenberg en eventuele andere geïnteresseerden. Ik heb natuurlijk wel even nagevraagd wat betreft NPO 1 Extra in HD. Toch een soort van primeurtje hier. We willen 'm in januari/februari in HD gaan aanbieden. :man_dancing_tone3:

Reputatie 4
Badge +2

@Paul_  Goedemorgen Paul. Dat is goed nieuws, dank je wel. KPN is goed bezig op HD-zender gebied.

Volgens mij zijn er nu in het basispakket niet veel zenders meer die in HD beschikbaar zijn maar KPN nog niet in HD doorgeeft. Hier kan Ziggo nog een voorbeeld aan nemen!

Wel nog een vraagje uit nieuwsgierigheid: Als de zender van de maand al in HD doorgegeven wordt waarom wordt deze zender dan via kanaal 42 in SD doorgegeven? 

Reputatie 7
Badge +25

Wel nog een vraagje uit nieuwsgierigheid: Als de zender van de maand al in HD doorgegeven wordt waarom wordt deze zender dan via kanaal 42 in SD doorgegeven? 

Je stelt moeilijke vragen Gertjan. :wink:  Gelukkig heeft @Erik_  dit recent nagevraagd.

De zender van de maand is altijd in SD zodat deze voor iedereen te bekijken is.

Op de ontvanger gaat dat op basis van vaste instellingen. Het staat wel op het verlanglijstje om het zender van de maand kanaal ook op een HD-op-1 constructie te krijgen waarbij je HD ziet als je ontvanger dat aan kan, en anders SD. Maar er zijn andere dingen die op dit moment meer prioriteit hebben. Dus ik kan niet zeggen of en wanneer dit dan komt. 

Reputatie 7
Badge +28

 

Hoi @Paul_ ,

Helaas wordt Digitenne niet vermeld. Ik weet uiteraard dat de NPO de zeggenschap heeft over de NPO-zenders op Digitenne. 

Maar kan KPN misschien even een balletje opgooien over de doorgifte van NPO Politiek en Nieuws via de NPO-frequenties?  Er is namelijk nog ruimte voor een extra zender op de NPO-mux.  

Wil je dat (laten) uitvragen bij de NPO? 

Het enige wat ik hierin kan doen is de feedback doorgeven en dat zal ik doen. Meer dan dat kan ik hierin niet betekenen helaas.

Top @Paul_ ,

Graag hoor ik dan ook de reactie van de NPO daarover. Eind december zal ik dat hier rappelleren mocht er voor die tijd nog geen antwoord bij jou binnen zijn. 

Om je verwachting een beetje te temperen, ik weet niet of ik ook daadwerkelijk de reactie van de NPO hierover krijg en door kan geven. Ik geef deze feedback door aan mijn collega's intern, maar verder kan ik geen toezeggingen geven.

@Paul_

Jarco Kriek van Totaal TV leest hier mee en hij heeft het meteen nagevraagd : 

Geen ruimte

Deze beslissing van NPO betekent dat het nieuwe digitale themakanaal NPO Politiek & Nieuws dat 15 december ontstaat na samenvoeging van de huidige themakanalen NPO Politiek en NPO Nieuws niet via DVB-T2/Digitenne beschikbaar komt. NPO heeft te weinig bandbreedte via de ether beschikbaar om nog een extra kanaal aan het huidige aanbod van vier tv-kanalen toe te voegen. Toch houdt NPO de deur op een kier voor toekomstige etherverspreiding van het nieuwe digitale themakanaal. “Mogelijk dat we in een later stadium zullen wisselen tussen NPO 2 Extra en NPO Nieuws & Politiek.” De NPO-woordvoerder wijst er overigens op dat alle NPO-kanalen – en dus ook de digitale themakanalen – online voor iedereen vrij beschikbaar via NPO Start zijn.

 

bron : Totaal TV 

Ik ben overigens van mening dat er wel ruimte is voor een extra zender. Maar goed. Ik voorzie een redelijke kans dat ergens in 2022 NPO2 Extra op DVB-T2 (zeg Digitenne) wordt vervangen door NPO Politiek & Nieuws.   

@Noordzee. Gelukkig zijn alle zenders van de npo te krijgen als je internet hebt. En vrijwel iedereen heeft dat. Dus….

NPO radio 1, 2 en 3 zelfs als kijkradio! Heel anders Het Oog op Morgen met beeld van de geïnterviewden :slight_smile: .

Reageer