Beantwoord

NPO wijzigt de Extra kanalen

• 21 november 2018
  • 25 reacties
  • 24424 keer bekeken

Reputatie 7
Per 25 december zijn er wijzigingen in de extra kanalen van de NPO. Hierdoor zal ook de beschikbaarheid bij providers veranderen. NPO 1 extra zit nu in de basispakketten. Omdat deze omgedoopt wordt tot NPO Zappelin 24/7 zal NPO 1 extra niet meer beschikbaar zijn voor kijkers met alleen het basispakket.

NPO 1 extra wordt NPO Zappelin extra (24/7 uitzending)
NPO 2 extra bijft zo
NPO 3 extra wordt NPO 1 extra (en valt dus vooralsnog in extra pakketten tenzij providers dit aanpassen)
NPO 3 extra vervalt als lineair kanaal. De gehele programmering verhuist naar online via http://npo3.nl en http://npostart.nl . Lijkt wel het BBC Three verhaal . . .

Van af 25 december bij KPN
NPO Zappelin extra: 58 (basispakket)
NPO 1 extra: 76 (pluspakket)
NPO 2 extra: 88 (pluspakket)

(bron)
icon

Beste antwoord door Erik_ 23 november 2018, 16:05

Klopt inderdaad dat de NPO wat gaat wijzigen. In hoeverre wij dan ook de basis/pluspakketverdeling gaan aanpassen is op dit moment nog niet bekend.

Edit: Er zijn voor nu geen plannen om de nieuwe NPO 1 Extra (kanaal 76) om te zetten naar basispakket. Wellicht dat dit dan volgend jaar bij de grote wijzigingen aangepast wordt.
Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 1
Badge
Ik denk dat in de toekomst er wel meer naar 'online' verschoven zullen worden.
Het scheelt kosten en hele generaties kijken meer online als lineair.
Je zou dan de content voor zover beschikbaar ook in HD kunnen terugkijken ipv SD op de extra lineair kanalen. Als er maar een soort 'nieuws' NPO extra blijft die desnoods live kan gaan bij bijzondere evenementen of gebeurtenissen.
Reputatie 7
Badge +27
Klopt inderdaad dat de NPO wat gaat wijzigen. In hoeverre wij dan ook de basis/pluspakketverdeling gaan aanpassen is op dit moment nog niet bekend.

Edit: Er zijn voor nu geen plannen om de nieuwe NPO 1 Extra (kanaal 76) om te zetten naar basispakket. Wellicht dat dit dan volgend jaar bij de grote wijzigingen aangepast wordt.
Reputatie 7
Badge +13
Bedankt Peter voor het melden.
Reputatie 7
Badge +27
Ik heb een aanpassing gedaan in mijn eerdere bericht. Er zijn voor nu in ieder geval geen plannen om de pakketindeling qua zenders te wijzigen.
Reputatie 7
Badge +18
Geweldig die updates van je @PeterG
Je houdt de boel mooi up-to-date zo! 👍🏼
Ben ik de enige die dit een belachelijke actie vindt op het moment dat de top2000 vanuit beeld en geluid wordt uitgezonden op npo extra? Sorry. Kansloze actie
Reputatie 7
Hoezo, @Rardon ? Je kunt de Top 2000 toch zien via 28? Zonder pluspakket.

KPN zorgt er in december altijd voor dat Serious Request én de Top 2000 voor iedereen is te zien.

Vorige jaren waren die via NPO 101, wat in het pluspakket zat. KPN zet dat altijd op het Zender v.d. maand kanaal. Dit jaar heette 101 korte tijd NPO 3 Extra maar sinds vandaag, 25-12, is dat NPO 1 Extra geworden. Daardoor zit die niet meer in het basispakket bij de providers.

Admin: zie ook Zender van de maand: December 2018 (Serious Request | Top 2000)
Zo dat was even zoeken naar top 2000. Kanaal 28 😀
Hoezo, @Rardon ? Je kunt de Top 2000 toch zien via 28? Zonder pluspakket.

KPN zorgt er in december altijd voor dat Serious Request én de Top 2000 voor iedereen is te zien.

Vorige jaren waren die via NPO 101, wat in het pluspakket zat. KPN zet dat altijd op het Zender v.d. maand kanaal. Dit jaar heette 101 korte tijd NPO 3 Extra maar sinds vandaag, 25-12, is dat NPO 1 Extra geworden. Daardoor zit die niet meer in het basispakket bij de providers.

Dank! Had het gemist omdat de omschrijving in de "gids" niet overeenkomt met hetgeen te zien is. Ga m'n pluspakket weer afzeggen.
Reputatie 2
Badge
En omdat de omschrijving in de gids niet klopte kregen we net ineens een kinderslot op de top2000.....
Reputatie 7
Badge +27
Ja, dat kan dan gebeuren inderdaad :(

Het issue met de niet kloppende gids is gisteren doorgegeven aan de oplossende afdeling, maar in verband met de kerstdagen durf ik niet te zeggen wanneer dit verholpen gaat zijn.
Reputatie 7
D.Prins.
NPO 1 extra zit in het Pluspakket (indien geabonneerd) op 76.
Normaal is het dus zo dat je bericht krijgt (via de mail) over zenderwijzigingen. Maar ik kan me hierover niets herinneren.
Reputatie 7
@BBanaan Dat is zo als KPN zelf een wijziging heeft. Dit is een wijziging van de NPO binnen hun eigen kanalen. Daar staat KPN (en de andere providers) gewoon buiten.
Reputatie 4
Badge +2
@BBanaan @PeterG Dan nog had ik verwacht dat de KPN dit zou doorgeven. Gewoon service naar de klanten. Kreeg daarnet wel een Nieuwsbrief van de KPN met nutteloze inhoud. Toch weer een gezoek in het Forum omdat ik NPO1 Extra ineens kwijt was. Moest hierdoor mijn zenderlijst weer eens aanpassen.
Reputatie 7
Mede de reden dat ik het hier vermeld. 😉

... en ook op mijn eigen site. Alweer op 21 november.
https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/2018/11/21/npo-wijzigt-extra-kanalen-weer/

TotaalTV en Mediamagazine zijn ook handig om (beetje) te volgen.

P.S. Ook Ziggo heeft klanten hierover niet geïnformeerd. Zij hebben het in hun EPG / zendernamen zelfs nog niet aangepast.
Gisteravond (29-12) gechat met een medewerker van KPN. Die wist zelfs nog niks van de wijziging. Hij antwoordde in eerste instantie: "NPO 1 Extra zit toch gewoon op kanaal 58?" Later gaf hij toe dat hij mis zat en chatte een kopie van het bericht van Peter G., inclusief de opmerking: "Lijkt wel het BBC Three verhaal...." - waar ik niks van snapte, want ik kijk nooit naar BBC 3, alleen naar BBC First.
Maar ik blijf het raar vinden dat er zomaar zenders verdwijnen uit je basispakket. Ik moet hetzelfde bedrag blijven betalen, maar de service wordt uitgekleed!
Reputatie 7
De NPO is zich ongtwijfeld bewust van het feit dat het kanaal waar ze NPO 1 extra naar verplaatst hebben bij de providers in het pluspakket zit. In dit geval zou ik eerder naar hen verwijzen dat NPO 1 extra uit het basispakket is. Dit is buiten de providers om gegaan.

De BBC heeft in februari 2016 de programma's van BBC Three naar online verplaatst en BBC Three als lineair kanaal opgeheven. Hetzelfde nu dus met NPO 3 extra. Vandaar "bbc three verhaal"
PeterG, je hebt ongetwijfeld gelijk. Maar KPN is autonoom in de keuze welke zenders ze in het standaardpakket doen en welke in het pluspakket. Als NPO dan zo'n vreemde "move" maakt, kan KPN best de zender NPO 1 Extra terug in het basispakket zetten. Dat hoef ik toch niet aan de NPO te vragen??
Reputatie 7
Nee. Dát hoef je niet aan de NPO te vragen.
Ik heb 't echter al verzocht bij KPN. Het team heeft dat a.h.g.i. al doorgespeeld naar de afdeling van interactieve tv.
Het is echter door toedoen van de NPO dat NPO 1 Extra nu bij de providers in het extra pakket is gekomen.

Ziggo had in basispakket NPO 1 Extra en NPO Nieuws in basispakket. Nu dus NPO Zappelin en Nieuws. KPN alleen Zappelin momenteel. Afgezien van NPO 1, 2 en 3 natuurlijk.
Reputatie 7
Badge +27
PeterG, je hebt ongetwijfeld gelijk. Maar KPN is autonoom in de keuze welke zenders ze in het standaardpakket doen en welke in het pluspakket. Als NPO dan zo'n vreemde "move" maakt, kan KPN best de zender NPO 1 Extra terug in het basispakket zetten. Dat hoef ik toch niet aan de NPO te vragen??

De keus welke zenders in basis- en Pluspakket zitten is inderdaad aan ons. We kiezen er, in ieder geval op dit moment voor, om dit voor kanaal 76 niet te wijzigen, zoals ook aangegeven in het gemarkeerde antwoord van dit topic. Zenderwijzigingen doen we over het algemeen jaarlijks zo rond juni/juli. Wellicht dat dan hier nog verandering in komt.
Erg jammer dat NPO1 extra uit het basispakket is gehaald. Zo keken wij dagelijks naar het programma "Na Het Nieuws" dat start nu weer op 28 januari, maar niet voor ons! Misschien toch maar overstappen naar Ziggo?
Reputatie 7
@JHM van Vliet
Overstappen naar Ziggo heeft geen zin. Ook daar is door wijziging van de NPO zelf NPO 1 extra in hun pluspakket, dat movies & series XL heet, terecht gekomen, zie hier. Hun extra pakket is 2 Euro dúúrder dan dat van KPN ... Dus wat is dan de keuze?

Je kunt alle NPO kanalen (r en tv) gratis via hun website (http://npostart.nl) en app voor iOs en Android zien. Zowel de site als app ondersteunt Chromecast (voor draadloos streamen naar een tv-toestel).

Het programma Na het nieuws wordt ook de volgende dag uitgezonden op NPO 1 na het nieuws van 13:00 uur. In de middag.

N.B.
Naast een groot on demand aanbod (via nr. 202) zijn dit de zenders in het Pluspakket:
36 Eurosport 2 HD
51 Disney jr.
52 Nick Toons
53 Nick jr. BG
54 Nick Music
55 Boomerang HD BG
57 Baby TV
59 RTL Telekids BG/T

71 Comedy central extra BG
73 RTL Lounge BG/T
74 RTL Crime BG/T
76 NPO 1 extra (NPO 3 extra nu via npo3.nl)
77 OUT TV
78 Family 7 (religieuze televisie)
81 NPO Politiek BG/T
82 Crime & Investigation BG
83 Discovery Science HD BG
84 Discovery World (4:3 !!) BG
85 Animal Planet 24 HD BG
86 Travel channel (laatste uitzenddag: 31 januari 2019; stopt per 1 feb.)
87 Nat Geo Wild HD BG
88 NPO 2 extra BG/T ONGEWIJZIGD PER 25-12-18
89 ONS (16:9) BG
110 MTV 24 (4:3 !!, non stop clips) BG
111 Slam! TV
112 Oranje tv
113 192tv BG
Erotiek
653 Meiden van Holland Hard HD
654 Babes TV HD
Toch maar overstappen naar Ziggo. Bieden meer en betere zenders in het basispakket. Waaronder npo 2 extra. Kan ik toch de pinkpopconcerten zien. Beetje jammer KPN.
Reputatie 7
@Jakkel
Ook bij Ziggo zitten NPO 1 extra en NPO 2 extra in het pluspakket, bij hen Movies & Series XL. Zowel hun basispakket als hun 'pluspakket' is € 2 per pakket duurder....

Net na de wijziging op 25 dec. 2018 zaten de zenders inderdaad 2 weken ter promotie in het basispakket. Maar dat was tijdelijk.

De NPO extra kanalen zijn alleen gratis via http://npostart.nl/.

Reageer